Köpråd! Till alla pendlare där ute! Vilken bil?

240Peter
7 januari 2015 · 15 Inlägg

Hallå! Känns som detta är en fråga väldigt många frågar men skapar en egen liten tråd och hoppas på att få många svar av er! Jag kör omkring i en saab 9-5 -98 ca 10 mil per dag och det är ett stort hål i plånboken. Är nu inne på att skaffa mig en bensinsnål bil eller en diesel. Men vad tycker ni är bäst att pendla i?
Har lagt budgeten på 20 000 - 40 000 kr. Viktigast av allt den är skapligt krocksäker och bränslesnål!

Som sagt, otroligt tacksam för era svar! Mvh Peter:rolleyes:

Mervolic Yawn...
7 januari 2015 · 3 151 Inlägg

Hej.

Jag skulle vilja rekommendera en Hyundai i30. En 2008 med 1,6 liters dieselmotor på 89 hk går att få tag i för mindre än 50,000 kr i dagsläget (till exempel http://www.blocket.se/alvsborg/Hyundai_ … amp;last=1).

Bilen i exemplet kostar 1520 kr per år i skatt, och drar blandat 0,45 L/mil (0,43 L/mil i landsvägskörning) enligt pappret. Jag är 193 cm lång och sitter förvånansvärt nog jävligt bra i i30, mycket bättre än i en 12-15 år gammal BMW 3-serie i alla fall.

Service och reservdelar sägs vara bra till Hyundai, men huruvida det stämmer kan någon annan få flika in med då jag aldrig ägt någon Hyundai själv.

Ett annat vettigt alternativ kan vara Kia Cee'd 2007 eller nyare, exempelvis http://www.blocket.se/goteborg/Vill_sal … =3&w=3.

Verkar dock som om vissa Cee'd från 2007 inte är miljöbilsklassade och har därför högre skatt (vissa har runt 5500 kr / år), den i exemplet är dock miljöbilsklassad och har en skatt på 2239 kr/år (säljaren uppger 1850 kr/år, av någon anledning, kanske var så innan 2015?) vilket är rätt acceptabelt. Enligt pappret drar den 0,49 L/mil blandad körning och 0,43 L/mil landsväg.

Bilen i exemplet har dessutom 114 hästar vilket borde göra den drygt 1500 kg lätta bilen relativt pigg.

Även Kia sägs ha bra service- och reservdelskostnader, men återigen kan någon med erfarenhet av ägandet få fylla i här.

Enligt Euro NCAP har krocktester gett följande resultat:
Hyundai i30 2008: 34 poäng, 5/5 stjärnor.
Kia Cee'd 2007: 34 poäng, 5/5 stjärnor.

Senast redigerat av Mervolic (7 januari 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:
Hej.

Jag skulle vilja rekommendera en Hyundai i30. En 2008 med 1,6 liters dieselmotor på 89 hk går att få tag i för mindre än 50,000 kr i dagsläget (till exempel http://www.blocket.se/alvsborg/Hyundai_ … amp;last=1).

Bilen i exemplet kostar 1520 kr per år i skatt, och drar blandat 0,45 L/mil (0,43 L/mil i landsvägskörning) enligt pappret. Jag är 193 cm lång och sitter förvånansvärt nog jävligt bra i i30, mycket bättre än i en 12-15 år gammal BMW 3-serie i alla fall.

Service och reservdelar sägs vara bra till Hyundai, men huruvida det stämmer kan någon annan få flika in med då jag aldrig ägt någon Hyundai själv.

Ett annat vettigt alternativ kan vara Kia Cee'd 2007 eller nyare, exempelvis http://www.blocket.se/goteborg/Vill_sal … =3&w=3.

Verkar dock som om vissa Cee'd från 2007 inte är miljöbilsklassade och har därför högre skatt (vissa har runt 5500 kr / år), den i exemplet är dock miljöbilsklassad och har en skatt på 2239 kr/år (säljaren uppger 1850 kr/år, av någon anledning, kanske var så innan 2015?) vilket är rätt acceptabelt. Enligt pappret drar den 0,49 L/mil blandad körning och 0,43 L/mil landsväg.

Bilen i exemplet har dessutom 114 hästar vilket borde göra den drygt 1500 kg lätta bilen relativt pigg.

Även Kia sägs ha bra service- och reservdelskostnader, men återigen kan någon med erfarenhet av ägandet få fylla i här.

Jag är av den bestämda åsikten att småbilar är satans pågund. MEN just Hyundai i30 är en väldigt trevlig bil. Om man tar priset i beaktan i förhållande till vilken detaljkvalitet det är så är det en god affär. Körde en 2012 i30 i jobbet en tid. Mycket imponerad över denna lilla skapelse.

Annars är en Volvo s80 av första generationen med valfri motor efter behov en trevlig vän på vägen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
7 januari 2015 · 3 151 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag är av den bestämda åsikten att småbilar är satans pågund. MEN just Hyundai i30 är en väldigt trevlig bil. Om man tar priset i beaktan i förhållande till vilken detaljkvalitet det är så är det en god affär. Körde en 2012 i30 i jobbet en tid. Mycket imponerad över denna lilla skapelse.

Annars är en Volvo s80 av första generationen med valfri motor efter behov en trevlig vän på vägen.

Jag vet vad du menar, generellt sett håller jag med om att man bör undvika småbilar, men dessa två jag rekommenderade är faktiskt helt okej. Bränsleförbrukningen och komforten har de på sin sida i alla fall, och jag skulle lätt kunna tänka mig att åka en tur på 100 mil tur och retur i vilken som av dom.

Volvo S80 är jättefina bilar, man åker tyst och skönt i dom, MEN en S80 2,4 liter med 140 hk från 2002 påstås dra 0,86 L/mil i blandad körning enligt uppgifter från Volvo. Då kan TS lika gärna behålla sin Saab 9-5 från '98 då den antagligen drar mindre än så.

---

Edit:
Nu var jag visserligen lite orättvis som jämförde en diesel med en bensin. En S80 diesel med 2,5D-motorn på 140 hk drar dock fortfarande betydligt mer, 0,64 L/mil blandat och 0,49 L/mil landsväg. Den har dessutom en skatt på 6811 kr/år och någon S80 med mindre dieselmotor verkar inte finnas?

Senast redigerat av Mervolic (7 januari 2015)

240Peter
7 januari 2015 · 15 Inlägg

Tack för svar! Ja små bilar litar jag inte på, dels för att dom drar mer än vad man tror på höga & livsfarlig vid olycka. Men Hyundai i30 verkar vara en väldigt trevlig bil! Så svårt att tänka sig köpa Hyundai, peugeot och liknande då jag alltid kört med tyska eller svenska bilar. Men Kanske är på tiden att man provar något nytt? Har varit inne på att köpa Volkswagen Passat diesel ett tag, någon som vet hur dom är? eller möjligtvis en Peugeot 407 SW 2.2?

Mervolic Yawn...
7 januari 2015 · 3 151 Inlägg

Jämför man en modernare småbil med en äldre lyxvagn så brukar småbilen oftast prestera betydligt bättre i krocktest, trots mindre vikt.

Volkswagen Passat är säkert ett bra alternativ, även om dom aldrig har tilltalat mig särskilt mycket, det är ju trots allt en väldigt populär bil i detta riket.

Ett annat alternativ vore kanske Toyota Avensis, till exempel http://www.blocket.se/uppsala/Toyota_Av … =3&w=3.

Skatt på 1702 kr / år, dock bensindriven så förbrukningen hamnar på runt 0,72 L/mil blandat och 0,58 L/mil landsvägskörning.

Om du vill ha diesel är detta ett alternativ.
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Aven … =3&w=3

Skatten hamnar då på 3803 kr/år, och förbrukningen sjunker till 0,60 L/mil blandat och 0,49 L/mil landsväg.
En annan fördel med dieseln är att den är 6-växlad istället för 5-växlad, vilket leder till lägre förbrukning och mindre motorljud vid högre hastigheter.

Ekonomijämförelse:

Förutsättningar:
95 oktan 14,00 kr/liter
Diesel 14,50 kr/liter
3000 mil körsträcka per år.

Avensis 1.8 bensin: 30240 kr driftkostnad + 1702 kr skatt = 31942 kr.
Avensis 2.2 diesel: 26100 kr driftkostnad + 3803 kr skatt = 29903 kr.

Alltså sparar du cirka 2000 kr per 3000 mil med diesel.

Toyota har dessutom väldigt bra rykte när det kommer till problemfritt ägande.

Senast redigerat av Mervolic (7 januari 2015)

240Peter
7 januari 2015 · 15 Inlägg

Toyota Avensis är nog en väldigt fin bil att pendla i, skulle verkligen kunna tänka mig en sådan! Skulle nog vara värt att välja diesel före bensin. Tack för uträkningarna och länkarna Mervolic! Väldigt tacksam!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 januari 2015 · 3 730 Inlägg

Jag har alltid levt efter principen att aldrig äga liten bil och inte franskt. Men som sagt i30 är ett undantag. Något som motsäger min andra princip är Peugeot 508. Det är en grym bil. Om man undviker 1.6diesel med robotlådan och köper en med riktig drivlina så mäter sig en sådan bil med "riktiga" bilar.

Beträffande detta med att nya småbilar får lika bra eller bättre resultat med stora gamla bilar så ger jag inte mycket för det. Ska jag krocka med en stor bil vill jag själv sitta i en minst lika stor. Morsan smällde på tidigt 90tal med en bil i golfklassen (kan varit en golf II). Hon åkte Passat. Den andra bilen hamnade ute på åkern med illa tilltyglade personer i medans morsans bil stannade på vägen. Han som körde bilen som morsan åkte i blev också illa däran men morsan klarade sig med blåmärken. Så egna fordonets vikt i förhållade till motparten gör stor skillnad på utgången

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Volvo240-Jocke RockaBilly
7 januari 2015 · 13 Inlägg

Passat vet jag är en bra pendlarbil, min drar ca 0,45-0,5 landsväg. Är den lastbilsreg blir inte skatten så farligt dyr heller. Reservdelar är väldigt billiga om man köper online och är inte alls svårt att byta slitagedelar själv. Köper du en i30 eller dyl kan du inte ens byta glödlampa utan att behöva lämna in skiten och betala multum..

Full gas motorras!
Volvo 142 DL "Brandbilen" (1974)
Volvo240-Jocke RockaBilly
7 januari 2015 · 13 Inlägg

annars är ju en skattefri merca diesel den mest optimala pendlarbilen du kan hitta! Ingen skatt, låg försäkring drar 0,6-0,7 landsväg och sen krånglar dom aldrig!

Full gas motorras!
Volvo 142 DL "Brandbilen" (1974)
Steenzor
7 januari 2015 · 489 Inlägg

Mervolic skrev:

DiwraZ skrev:
Jag är av den bestämda åsikten att småbilar är satans pågund. MEN just Hyundai i30 är en väldigt trevlig bil. Om man tar priset i beaktan i förhållande till vilken detaljkvalitet det är så är det en god affär. Körde en 2012 i30 i jobbet en tid. Mycket imponerad över denna lilla skapelse.

Annars är en Volvo s80 av första generationen med valfri motor efter behov en trevlig vän på vägen.

Jag vet vad du menar, generellt sett håller jag med om att man bör undvika småbilar, men dessa två jag rekommenderade är faktiskt helt okej. Bränsleförbrukningen och komforten har de på sin sida i alla fall, och jag skulle lätt kunna tänka mig att åka en tur på 100 mil tur och retur i vilken som av dom.

Volvo S80 är jättefina bilar, man åker tyst och skönt i dom, MEN en S80 2,4 liter med 140 hk från 2002 påstås dra 0,86 L/mil i blandad körning enligt uppgifter från Volvo. Då kan TS lika gärna behålla sin Saab 9-5 från '98 då den antagligen drar mindre än så.

---

Edit:
Nu var jag visserligen lite orättvis som jämförde en diesel med en bensin. En S80 diesel med 2,5D-motorn på 140 hk drar dock fortfarande betydligt mer, 0,64 L/mil blandat och 0,49 L/mil landsväg. Den har dessutom en skatt på 6811 kr/år och någon S80 med mindre dieselmotor verkar inte finnas?

Kan säga att min v70 2.4d från 08 ligger på blandad körning, men mest landsväg 0.73-0.8. Så enligt mig är dom bra törstiga för att vara diesel! Jag rekomenderar INTE en volvo diesel om du vill åka billigt med tanke på skatt och förb.

FordRSC Los geht's, Schumacher
7 januari 2015 · 1 510 Inlägg

Har ej förstått resonemanget, "måste köpa ny bil för den drar för mycket"
Räknade ut att om jag skulle köpa en splitter ny bil för 200000 som drar 0.45, så skulle det ta 37 år innan jag börjat tjäna pengar på den, knappast lönt.

Om vi tar ditt exempel, Saaben drar säg 8 liter, du vill köpa en nyare som drar 6 liter. Du kör 10 mil, så då tjänar du om vi räknar med 12kr/lit, 24kr/ dag. Det är ca 220 arbetsdagar 220*24 = 5282 på ett år. 40000/5282 = 7,6

Så du kan börja räkna de intjänade pengarna om ungefär 8 år smile

Senast redigerat av FordRSC (7 januari 2015)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Skalman
8 januari 2015 · 508 Inlägg

Mitt förslag är skaffa ett etanol program till din Saab 9-5. Då får du en roligare bil och som borde gå billigare, ingen koll på vad icke orginal biopower har för förbrukning.

Min Saab 9-5 2.3t biopower drar 0.92 på landsväg nu är den orginal biopower men din kan jag tänka mig drar runt litern och så tankar du för 9-10 litern istället för runt 14kr som det var i somras.

Senast redigerat av Skalman (8 januari 2015)

GroundX Got N/A?
8 januari 2015 · 357 Inlägg

Volvo240-Jocke skrev:
annars är ju en skattefri merca diesel den mest optimala pendlarbilen du kan hitta! Ingen skatt, låg försäkring drar 0,6-0,7 landsväg och sen krånglar dom aldrig!

Den tanken har slagit mig också. Men hur är det med reservdelskostnader när någonting går sönder.
Ser även att många verkar byta motor i dom och där går jag bet om vad som är bra och/eller dåligt.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 januari 2015 · 2 971 Inlägg

GroundX skrev:

Volvo240-Jocke skrev:
annars är ju en skattefri merca diesel den mest optimala pendlarbilen du kan hitta! Ingen skatt, låg försäkring drar 0,6-0,7 landsväg och sen krånglar dom aldrig!

Den tanken har slagit mig också. Men hur är det med reservdelskostnader när någonting går sönder.
Ser även att många verkar byta motor i dom och där går jag bet om vad som är bra och/eller dåligt.

Och hur är det med krocksäkerheten??

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Volvo240-Jocke RockaBilly
8 januari 2015 · 13 Inlägg

GroundX skrev:

Volvo240-Jocke skrev:
annars är ju en skattefri merca diesel den mest optimala pendlarbilen du kan hitta! Ingen skatt, låg försäkring drar 0,6-0,7 landsväg och sen krånglar dom aldrig!

Den tanken har slagit mig också. Men hur är det med reservdelskostnader när någonting går sönder.
Ser även att många verkar byta motor i dom och där går jag bet om vad som är bra och/eller dåligt.

W123 med både 5 och 6 cylindrig diesel har jag hört att dom bara går å går så länge dom är servade, vet av såna som gått 60-70k mil utan renovering. Och vad det gäller slitage är det mest bromsar man behöver kolla över. Största nackdelen dom haft är rosten.

Full gas motorras!
Volvo 142 DL "Brandbilen" (1974)
Volvo240-Jocke RockaBilly
8 januari 2015 · 13 Inlägg

Volvo240-Jocke skrev:

GroundX skrev:

Volvo240-Jocke skrev:
annars är ju en skattefri merca diesel den mest optimala pendlarbilen du kan hitta! Ingen skatt, låg försäkring drar 0,6-0,7 landsväg och sen krånglar dom aldrig!

Den tanken har slagit mig också. Men hur är det med reservdelskostnader när någonting går sönder.
Ser även att många verkar byta motor i dom och där går jag bet om vad som är bra och/eller dåligt.

W123 med både 5 och 6 cylindrig diesel har jag hört att dom bara går å går så länge dom är servade, vet av såna som gått 60-70k mil utan renovering. Och vad det gäller slitage är det mest bromsar man behöver kolla över. Största nackdelen dom haft är rosten.

Reservdelar till dom kostar ungefär som till en Volvo 142 vilket inte är speciellt mycket.

Full gas motorras!
Volvo 142 DL "Brandbilen" (1974)
240Peter
8 januari 2015 · 15 Inlägg

FordRSC skrev:
Har ej förstått resonemanget, "måste köpa ny bil för den drar för mycket"
Räknade ut att om jag skulle köpa en splitter ny bil för 200000 som drar 0.45, så skulle det ta 37 år innan jag börjat tjäna pengar på den, knappast lönt.

Om vi tar ditt exempel, Saaben drar säg 8 liter, du vill köpa en nyare som drar 6 liter. Du kör 10 mil, så då tjänar du om vi räknar med 12kr/lit, 24kr/ dag. Det är ca 220 arbetsdagar 220*24 = 5282 på ett år. 40000/5282 = 7,6

Så du kan börja räkna de intjänade pengarna om ungefär 8 år smile

Jag har inte tänkt att tjäna multum på att byta bil, men 9-5 an  som jag har nu blå ryker och jag får fylla på olja en gång i månaden. Tänker inte lägga ner pengar på att laga den för det är inte värt besväret pga jag vill ha en säkrare bil. Finns ej airbag på passagerarsidan och det är ett måste i nuläget.

En nyare bil känns både säkrare och bränsle snålare eftersom Saaben drar lika mycket olja som bensin.

240Peter
8 januari 2015 · 15 Inlägg

Volvo240-Jocke skrev:
annars är ju en skattefri merca diesel den mest optimala pendlarbilen du kan hitta! Ingen skatt, låg försäkring drar 0,6-0,7 landsväg och sen krånglar dom aldrig!

Merca har ju alltid varit en favorit för mig, men som sagt det är inte den säkraste bilen vid en krock. Sen så är jag mest ute efter något ''lite'' nyare som jag kan lite på när jag åker 70 mil i streck varannan månad smile

Presidento Of World
8 januari 2015 · 3 306 Inlägg

Valfri bil i mellan-klassen Golf Astra ceed osv

Astra med 1.7CDTI är bra skit! 1.9cdti är piggare men inte helt problemfri
inga större problem drar 0,5 blandad låg skatt och säker bil. (Erfarenhet av den.)

Golf V (5) -03-05? har sån nu 1.9TDI 105hk duger gott årsskatt på 2800kr drar 0,55 blandadkörning
105hk är en det bättre motorerna.
krocksäker samt ESP som standard

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang