Köpråd! Till alla pendlare där ute! Vilken bil?

Mervolic Yawn...
8 januari 2015 · 3 151 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag har alltid levt efter principen att aldrig äga liten bil och inte franskt. Men som sagt i30 är ett undantag. Något som motsäger min andra princip är Peugeot 508. Det är en grym bil. Om man undviker 1.6diesel med robotlådan och köper en med riktig drivlina så mäter sig en sådan bil med "riktiga" bilar.

Beträffande detta med att nya småbilar får lika bra eller bättre resultat med stora gamla bilar så ger jag inte mycket för det. Ska jag krocka med en stor bil vill jag själv sitta i en minst lika stor. Morsan smällde på tidigt 90tal med en bil i golfklassen (kan varit en golf II). Hon åkte Passat. Den andra bilen hamnade ute på åkern med illa tilltyglade personer i medans morsans bil stannade på vägen. Han som körde bilen som morsan åkte i blev också illa däran men morsan klarade sig med blåmärken. Så egna fordonets vikt i förhållade till motparten gör stor skillnad på utgången

Du har rätt i ditt tankesätt angående krocksäkerheten i små vs stora bilar, men du tänker fel ändå.

I din historia om din mor så uppger du att de i lilla bilen blev illa tilltygade, och att de i stora bilen klarade sig hyfsat ok. Där stämmer din teori. Men det som inte stämmer, är om man jämför nya småbilar med gamla stora bilar. De gamla bilarna har sämre krocksäkerhet, även om de hade högre betyg i krocktester "på sin tid". Kraven för fem stjärnor blir högre och högre för varje år, år 2000 var 5 stjärnor som kanske 3 stjärnor är i dag.

Så troligtvis skulle det bli samma resultat idag, om det skedde en krock mellan en liten bil från 2015 och en stor bil från 2015. Det skulle däremot bli helt annorlunda resultat om stora bilen var från 2000 t ex, då den idag inte skulle få lika höga poäng i ett krocktest som den lilla moderna bilen får.

Men ja, givetvis vill man ju ha en så stor och så modern bil som möjligt, men någonstans får man väl dra gränsen för vad som är ekonomiskt möjligt.

FordRSC skrev:
Har ej förstått resonemanget, "måste köpa ny bil för den drar för mycket"
Räknade ut att om jag skulle köpa en splitter ny bil för 200000 som drar 0.45, så skulle det ta 37 år innan jag börjat tjäna pengar på den, knappast lönt.

Om vi tar ditt exempel, Saaben drar säg 8 liter, du vill köpa en nyare som drar 6 liter. Du kör 10 mil, så då tjänar du om vi räknar med 12kr/lit, 24kr/ dag. Det är ca 220 arbetsdagar 220*24 = 5282 på ett år. 40000/5282 = 7,6

Så du kan börja räkna de intjänade pengarna om ungefär 8 år smile

Ser din poäng, men du glömmer att räkna med eventuellt försäljningspris på hans nuvarande bil. Får han den såld för 10,000 kr så är det ju bara 30,000 / 5282 = 5,7 år.

Sedan finns det ju fler värden i att ha en nyare bil. Jag betalar hellre pengar i sju år innan jag går med vinst än att amputera ett ben i en eventuell olycka och bli lidande för det resten av livet. Om man överlever.

Dessutom är det ju betydligt trevligare att åka långt i en ny, tyst, bekväm bil som inte skär ihop efter halva resan. Bara det är ju värt att betala för.

Tar man ett lån på 200,000 kr och köper en bil som man kör med i 5 år, så kanske man får 100,000 kr när man säljer den. Men då har man ju 100,000 att lägga på nästa bil, som du bara behöver låna 100,000 kr för, osv...

Men alla är olika, och tur är väl det. smile

Evildan
8 januari 2015 ·

Avensis som föreslagits är även mitt förstahandstips och Corolla god tvåa om du önskar en mindre bil.
Inte några långfärdslok likt en Citroën C6 eller E-Klasse men fullt fungerande bilar som du, om du inte helt saknar muskler ifrån nacken och ned, utan problem kör 70mil nonstop i.
Mazda 6 och Hyundai Elantra är även det i regel driftsäkra bilar i samma storleksklass med god totalekonomi, absolut inte fränast runt korvkiosken men dom tar dig till densamma utan knot var gång och dom är ekonomiska så du kan kosta på dig lite räksallad plus en stor Pucko också.

STriiiker
14 januari 2015 · 609 Inlägg

Ni som lastbilsreggat bil då, hur mycket billigare blir det?

Kommer mest troligt börja pendla snart igen och har funderat på vw passat eller golf, lite beroende på.

Kommer köra 14 mil t.o.r i ett halvår, sedan blir det nog halva den sträckan. Diesel är det ända rätta då, och nej, jag vill inte dra runt i en sönderostad merca med 35k mil på mätaren...

nozzen den enda som e som jag
14 januari 2015 · 274 Inlägg

Passat 1.9tdi, lastbilsreggad alla dar i veckan!
billig i drift, billig skatt, billiga delar.

Din dröm är min verklighet
STriiiker
14 januari 2015 · 609 Inlägg

nozzen skrev:
Passat 1.9tdi, lastbilsreggad alla dar i veckan!
billig i drift, billig skatt, billiga delar.

Vilken årmodell, -98 - 05?

Hur pass stor är skillnaden i pris då på skatt - blir försäkringen påverkad?

Evildan
14 januari 2015 ·

STriiiker skrev:

nozzen skrev:
Passat 1.9tdi, lastbilsreggad alla dar i veckan!
billig i drift, billig skatt, billiga delar.

Vilken årmodell, -98 - 05?

Hur pass stor är skillnaden i pris då på skatt - blir försäkringen påverkad?

Gällande skatten så kan du slå på olika registreringsnummer för att se skillnaden.

Försäkringspremien sjunker, hur mycket beror givetvis på vilket försäkringsbolag du anlitar samt försäkringens omfattning, även här är det enklast att du slår på olika registreringsnummer och jämför.

xXSammy
14 januari 2015 · 6 570 Inlägg

Ford Mondeo MK3? smile

De/Dem
FordRSC Los geht's, Schumacher
14 januari 2015 · 1 510 Inlägg

Mervolic skrev:

DiwraZ skrev:
Jag har alltid levt efter principen att aldrig äga liten bil och inte franskt. Men som sagt i30 är ett undantag. Något som motsäger min andra princip är Peugeot 508. Det är en grym bil. Om man undviker 1.6diesel med robotlådan och köper en med riktig drivlina så mäter sig en sådan bil med "riktiga" bilar.

Beträffande detta med att nya småbilar får lika bra eller bättre resultat med stora gamla bilar så ger jag inte mycket för det. Ska jag krocka med en stor bil vill jag själv sitta i en minst lika stor. Morsan smällde på tidigt 90tal med en bil i golfklassen (kan varit en golf II). Hon åkte Passat. Den andra bilen hamnade ute på åkern med illa tilltyglade personer i medans morsans bil stannade på vägen. Han som körde bilen som morsan åkte i blev också illa däran men morsan klarade sig med blåmärken. Så egna fordonets vikt i förhållade till motparten gör stor skillnad på utgången

Du har rätt i ditt tankesätt angående krocksäkerheten i små vs stora bilar, men du tänker fel ändå.

I din historia om din mor så uppger du att de i lilla bilen blev illa tilltygade, och att de i stora bilen klarade sig hyfsat ok. Där stämmer din teori. Men det som inte stämmer, är om man jämför nya småbilar med gamla stora bilar. De gamla bilarna har sämre krocksäkerhet, även om de hade högre betyg i krocktester "på sin tid". Kraven för fem stjärnor blir högre och högre för varje år, år 2000 var 5 stjärnor som kanske 3 stjärnor är i dag.

Så troligtvis skulle det bli samma resultat idag, om det skedde en krock mellan en liten bil från 2015 och en stor bil från 2015. Det skulle däremot bli helt annorlunda resultat om stora bilen var från 2000 t ex, då den idag inte skulle få lika höga poäng i ett krocktest som den lilla moderna bilen får.


Men ja, givetvis vill man ju ha en så stor och så modern bil som möjligt, men någonstans får man väl dra gränsen för vad som är ekonomiskt möjligt.

FordRSC skrev:
Har ej förstått resonemanget, "måste köpa ny bil för den drar för mycket"
Räknade ut att om jag skulle köpa en splitter ny bil för 200000 som drar 0.45, så skulle det ta 37 år innan jag börjat tjäna pengar på den, knappast lönt.

Om vi tar ditt exempel, Saaben drar säg 8 liter, du vill köpa en nyare som drar 6 liter. Du kör 10 mil, så då tjänar du om vi räknar med 12kr/lit, 24kr/ dag. Det är ca 220 arbetsdagar 220*24 = 5282 på ett år. 40000/5282 = 7,6

Så du kan börja räkna de intjänade pengarna om ungefär 8 år smile

Ser din poäng, men du glömmer att räkna med eventuellt försäljningspris på hans nuvarande bil. Får han den såld för 10,000 kr så är det ju bara 30,000 / 5282 = 5,7 år.

Sedan finns det ju fler värden i att ha en nyare bil. Jag betalar hellre pengar i sju år innan jag går med vinst än att amputera ett ben i en eventuell olycka och bli lidande för det resten av livet. Om man överlever.

Dessutom är det ju betydligt trevligare att åka långt i en ny, tyst, bekväm bil som inte skär ihop efter halva resan. Bara det är ju värt att betala för.

Tar man ett lån på 200,000 kr och köper en bil som man kör med i 5 år, så kanske man får 100,000 kr när man säljer den. Men då har man ju 100,000 att lägga på nästa bil, som du bara behöver låna 100,000 kr för, osv...

Men alla är olika, och tur är väl det. smile

Var mest ute efter poängen wink Är själv sugen på att köpa nytt av de anledningar som du nämner, säkerhet och gött med ny bil. Blir troligtvis så om Saaben min håller ihop i två år till. Ser bra ut, då den gled igenom besiktning med blanka papper idag big_smile

Senast redigerat av FordRSC (14 januari 2015)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang