volvo 940 ltt vs saab 9000 ltt

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
10 december 2006 · 1 123 Inlägg

tittade runt lite på blocket och jämför lite(priserna) mellan 9000 ltt och 940 ltt de verkar bra bilar och ganska billiga. vad jag vet så farsan hade en 940 ltt 96 de var nog den bästa bilen vid har haft. hur är de med saab är de lika bra? då menar jag själv klart en saab 9000 ltt från 94
alla tips o råd välkomna

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Chrille74 Chef
10 december 2006 · 379 Inlägg

Absolut, dock är saaben roligare att köra!

Är de bara välskötta så är det bara tycke och smak som avgör.......
Volvon driver i bakänden, vilket kan vara kul på vintern om man tycker om att leka smile
Saaben driver i framänden, vilket kan vara bra på vintern om man vill komma dit man ska smile

Saaben är piggare än volvon, som vid omkörningar osv.....

Dock så kan ju båda bilarna chippas!

Provkör båda bilarna och bestäm dig efter det

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
twin_cam Smålänning
10 december 2006 · 7 877 Inlägg

Båda är utan tvekan bra bilar, det beror ju mest på vilka behov du har.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
saab04
10 december 2006 · 14 Inlägg

saab är roliga bilar det kan volvo också va men jag tycker saab går bra därför har jag saab roll

andreas_940
10 december 2006 · 498 Inlägg

Tycker du ska ta en 940.. men då är jag lite partisk.
Men Saaben är tystare än 940in vilket kan va rätt skönt ibland!

MrTurbo Better than God \o/
10 december 2006 · 1 883 Inlägg

Saaben är roligast gällande väghållning och trim. Volvon känns lite stenålder...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Hellquist
10 december 2006 · 499 Inlägg

Haha! Alla är ju partiskta här..

940 har ju kvalite som en SAAB inte kan matcha. Båda är fina bilar men jag gillar bakhjulsdrift..

/Fredrik

Aerodynamik ...
10 december 2006 · 7 120 Inlägg

Hellquist skrev:
Haha! Alla är ju partiskta här..

940 har ju kvalite som en SAAB inte kan matcha. Båda är fina bilar men jag gillar bakhjulsdrift..

/Fredrik

Så du menar att SAAB har dålig kvalité?
Ha!
SAABen är tusen gånger snyggare och mycket piggare.

twin_cam Smålänning
10 december 2006 · 7 877 Inlägg

Jag är ganska märkesneutral (jag vet att det inte märks), men jag undrar ändå vilka kvaliteter som volvo 940 har som inte saab 9000 kan matcha. Jag har inget emot någon av bilarna, men vet flera 9000 som gått både 80 och 90 000 mil, och även 940 har för vana att gå långt.

Valet beror väl på vad man har för prioriteringar och om man föredrar bak eller framhjulsdrift.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Turbo_Erik
10 december 2006 · 526 Inlägg

Jag skulle ta en 940.. haha har själv en..smile
Bakhjulsdrift,, Lättskruvade och bra med utrymme runt motorn..

Sharky
10 december 2006 · 10 287 Inlägg

Hur är det med SAAB:en och rost? Jag har dålig koll där.

Volvon är i alla fall försedd med en mycket bra galvad kaross och kommer att hålla tills typ dina barn-barn har ledsnat på den.

Välj det du tror att du kommer att trivas bäst med.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
WasteGate
10 december 2006 · 397 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Hellquist skrev:
Haha! Alla är ju partiskta här..

940 har ju kvalite som en SAAB inte kan matcha. Båda är fina bilar men jag gillar bakhjulsdrift..

/Fredrik

Så du menar att SAAB har dålig kvalité?
Ha!
SAABen är tusen gånger snyggare och mycket piggare.

hehe, fredde, du svarade fortfarande inte på om saaben matchar kvalitén, bara att den är 1000ggr snyggare och piggare.. men det går att skrämma upp volvosar med kan jag lova, prata lite med ovanstående författare! big_smile
LÄTT 940 Turbo!

(jag hade en saab 900T -96a 185 hästar innan denna rackare, och kan lova dig att jag aldrig mer köper saab.., innan saaben var det 740 ET som var trimmad, och jag tänkte i saab banor, sålde volvon och köpte saaben, tji fick jag.. men nu har jag hittat hem, gör det du med.. välkommen smile

Senast redigerat av WasteGate (10 december 2006)

ventohuan Fartdåre!
10 december 2006 · 592 Inlägg

Har polare som kör båda. O ja tycker att saaben e skönare o åka i, man sitter som en kung enligt mig. Tycker även saaben har snyggareinstrumentbräda. volvons elite fyrkantig för mig. Sen e ju volvon bakhjuldriven vilket ja ser som nackdel, men de e väll bara för att ja inte kan med de ordentligt. Den ända fördelen ja ser med volvon e att den finns som kombi om man behöver mer utrymme. För igentligen e där inte dåkigt med utrumme i någon av dom. Så om ni inte redan räknat ut de så hade ja valt Saaben.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
ToXtreme
10 december 2006 · 3 627 Inlägg

Jag säger Volvo.. visst Saab är det väl inget fel på... men 9000 turbo har väldigt mkt fel enligt undersökningar och Volvon håller faktiskt bättre... sen får ni säga vafan ni vill om det men det är statistik!

Dessutom sitter man ju som en gud i Volvon.. även om man gör detta i Saaben med.. men om du ska trimma så är ju helt klart Volvon att föredra.. när det gäller att få ner mycket kraft i backen är det inte mkt som slår RWD!!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
SweHedis
10 december 2006 · 238 Inlägg

lätt volvo . saab vet i fan. sitter som i tält stolar instrumentbrädan är som en planka .. volvo lättskruvat .. TA volvon!
  VOLVO FOR LIFE!

JP Samlare
_fillan_ med lem
11 december 2006 · 1 925 Inlägg

SweHedis skrev:
lätt volvo . saab vet i fan. sitter som i tält stolar instrumentbrädan är som en planka .. volvo lättskruvat .. TA volvon!
  VOLVO FOR LIFE!

mycket möjligt att volvo är mycket mer lättskruvad.

men vill man nu slippa allt skruvande sak du ta saaben smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
twin_cam Smålänning
11 december 2006 · 7 877 Inlägg

Sharky skrev:
Hur är det med SAAB:en och rost? Jag har dålig koll där.

Volvon är i alla fall försedd med en mycket bra galvad kaross och kommer att hålla tills typ dina barn-barn har ledsnat på den.

Välj det du tror att du kommer att trivas bäst med.

/Göran

Om inte jag har fel så var det -94 som saab 9000 fick helgalvad kaross. Alltså så rostar den inte mer än volvon. Saabs motorer går väldigt fint även med högt effektuttag, men volvon får lättare ner det i backen. Motorerna i sig är det ingen större skillnad på vad gäller driftsäkerhet och hållbarhet, men saaben har bättre vrid och volvon har bättre växellåda. Fel kan det bli på båda om man inte sköter dom, annars så tror jag dom håller ganska så lika klass kvalitetsmässigt. Angående krocksäkerheten så står båda i ungefär samma klass enligt folksam, men saaben har bättre väghållning och volvo har troligen bättre parkeringsbroms. Ska man dra släp så får saaben dra 1800 och volvon är jag inte säker, men har för mig de är 1600.

Så det är upp till köparen om han vill ha bakhjulsdrift och ax eller framhjulsdrift och väghållning.

Fram eller bak? Trollhättan eller Hisingen? Södertälje eller Skövde? Det är upp till var och en.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rushman Evolution Garage
11 december 2006 · 1 299 Inlägg

Jag har både volvo och saab och är därmed opartisk smile
Volvo har en otrolig kvalité och man kan misshandla den oavbrutet utan att dom pajjar, och givetvis väger bakhjulsdriften tungt asså...
Men Saab är snyggare, snabbare och drar mindre.
Så är du en Svensson? Ta Volvo, skaffa radhus å två barn.
Är du rejs rätt igenom? Ta Saab!!!

Sky´s the limit...
WasteGate
11 december 2006 · 397 Inlägg

Rejs rätt igenom?
Saab är snabbare?

Ta en liten titt vem som äger vem på stripparna..
Autotech kilar rätt duktigt ifrån saabarna... tsssss  big_smile

Rushman Evolution Garage
11 december 2006 · 1 299 Inlägg

Är inte säker men har för mig att PA är rätt svårslagen?

Sky´s the limit...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang