anderssonboy skrev:
jonesono skrev:
anderssonboy skrev:
har inte försäkrat bilen en men ringt o snakat med dom ...
fins många mer försäkrings bolag en trygghansa....
Grunden till ett bilägande är att man vet vad det innebär.. även finstilt (hur tråkigt det än må låta).
"bilen står på morsan men jag betalar till henne .. o kommer vara enbart jag som använder den.."
Någon måste ju ha en försäkring på bilen idag.. annars lär du/ni har trafikförsäkringsföreningen efter er = dyrt!
Du verkar inte förstå att samtliga f-bolag har likadan policy.
Jag säger inte detta för att jävlas, utan för att hjälpa folk innan de sätter sig bokstavligt talat i skiten.
Det kan hända vem som helst, tänk på det.
Ett tips: Fråga försäkringstanten/gubben om försäkrat intresse i din bil.. de lär (kanske) vakna upp då.. om inte annat, så ger de dig felaktig info. Men det är din
skyldighet och
ansvar att följa villkoren som gäller.
trafikförsäkringsföreningen har ingen anledning o dra pengar då bilen inte är påstäld.....
Alla försäkringsbolag har samma policy när det kommer till att försäkra bilar. Det finns fler försäkringsbolag än TryggHansa, absolut, men du måste också förstå att ett muntligt löfte från en säljare är värt lika mycket som mitt gammla matkort från gymnasiet (ingenting).
Jag har själv jobbat med försäkringar så jag vet va man säger för att få iväg ett sälj. Du kan säga att om du krockar så kommer det en trumparad gåendes förbi. Kommer ingen att bry sig om, för man måste råka ut för en olycka för att se om det verkligen kommer ett band!
Mao, de säger i stort sett vadsom för att du ska köpa försäkring för då tjänar de pengar. Om det händer en olycka och skadeavdelningen nekar dig ersättning så kan du komma med ditt muntliga avtal hur mycket du vill. De kommer aldrig att ändra sig eftersom de har villkor för var försäkring.
När du tecknar din försäkring så godkänner du samtidigt att det är villkoren som gäller och inget annat.
Summa kardemumma: Sätt bilen på din mamma, det är inte lagligt men gör det om du vill.
Lyssna på vad folk med mer erfarenhet säger, vi säger inte detta för att vara taskiga utan för att vi hjälper till. (Skulle folk alltid gå runt och tro att man kan sätta sina fordon på sin mormor för att det blir billigare, kommer de att få en chock när det väl händer något och man blir utan ersättning).
Sist men inte minst, är det inte bättre att ha ett busskort och spara pengar? Då kan du njuta av bilen som du betalar själv sen, slippa sätta den på din mamma för att kunna köra lite till o från skolan.