Nya busbilen! Följ med när jag gör den i ordning för att komma ut på vägen igen efter ett tag i dvala. Kommer bilder från allt jag gör och även från träffar och banor som jag besöker här.
åkter en resa tur/retur mellan kalmar-västerås och nu står den i mitt garage och myser.
Bilder från jag hämtade den.
Nu står den i mitt garage och myser. Har även börjat pilla bort all plastidip som sitter på bilen (inte lika lätt som man ser på youtube tydligen)
Att göra listan kommer att uppdateras efter hand men just nu ser den ut såhär:
[/] Fåbort all plastidip. [X] Bygga tryckrör mellan turbon och ner till ICn. [X] Sätta dit den sista biten avgasrör. [] Snygga till interiör. [] Sänka bilen fram lite till. [] Mappa nistunet som sitter i. [X] Klura ut en ny design [X]Beställa kjolpaket [/] Montera kjolpaket
Nån av ersom kollar in här som vet hur man ser vilken version av Nistune man har?
KIMMY90: Ja detta ska bli en kul bil och leka med i sommar ska komma ihåg de när klockan e 3 på natten och jag behöver en hjälpande hand
ElTacoNacho: Stort tack
I_am_lost1: ja du får hålla titta in här vid jämna mellanrum å se vad som händer Tanken på ett annat sprut har slagit mig.. men denna säsongen kör jag nog med detta
Tuzz: tack
Det har inte hänt så jättemycket än här men har varit nere och mätt lite och beställt tryckrör.
Även införskaffat det sista för att sy ihop avgasröret:
förhoppningsvis kommer tryckrörsdelarna idag så då får vi se hur det går
Hänt lite ikväll med (lätt när garaget är 100m från dörren )
Började med att kolla om det går att ändra downpipen från att ta i bromsservon på ett smidigt sätt. När jag väl började kolla lite såg jag att det fattades en bult från flänsen och att de övriga 3 satt löst så jag bestämde mig för att ta bort turbon för att kolla hur den mår och för att ta en närmre titt på den externa waitsgaten . då såg jag detta:
Så nu blir de att montera ner grenröret och försöka få bort pinnbulten.
Trångt vid bromsservon men den gå fri från Huvudcylindern
1st extern waistgate.
Fick även paket idag för första gången till bilen! Lycka 10/10 första paketet till bilen är jag alltid speciellt Storlek: 4/10 inte något speciellt här . Vikt: 2/10 kanske de lättaste i förhållande till storlek jag fått någonsin.
Va va det i då?
Grejer till trycksidan från turbon ner till ICn
Nu kommer kvällen spenderas med att klura ut vad jag vill göra i designvägar
Började med att skruva bort grenröret för att komma åt den avrostade pinnbulten.
Upptäckte att alla satt mer eller mindre löst så kanske får ta och kolla igenom alla bultar på motorn.
Skruvuade ihop turbo,grenrör och downpipe igen för att se hur det blir röret för den externa waistegaten. då jag vill ha det lagligt kommer jag att leda in röret till avgasröret igen.
Turbon mår fint iaf.. inget glapp åt några håll
Dock blev jag lite orolig när jag såg denna lilla anslutning för oljetillförslen. kommer den verkligen å räcka?
Skruvade sedan ner fronten dels för att jag inte kommer använda den igen och för jag ville komma år div kylaggregat i fronten.
Lite olja låg de i ICn. lite oroväckande men det kanske är från en äldre turbo. den ska iaf spolars ur och målars svart.
Kom ett paket från j-spec idag som innehöll detta Huvlås Pinnbult för grenröret och en quickrelease
Före
Efter
Blev GANSKA mycket lättare att ta sig i och ur bilen när ratten inte va i vägen!
Skruvade bort huven för att se bättre när jag ska jobba i motorrummet
Den trasiga pinnbulten är utbytt mot en ny fin bult så imon åker grenröret på igen för att se hur jag ska modifiera downpipen för att den inte ska ta i bromsservon.
Bjuder på en bild på min arbetsbänk som börja fyllas med grejer
Nån av er som läser här som har någon erfarenhet av foliering?
fundera på att foliera bilen istället för att lacka den. e det "go for it" eller "hell no". har folierat lister och så fp inredningen men aldrig något större.
Har inte hänt så jättemycket här i helgen då den va fullspäckad med fördelsedagsfiranden
Dock har jag ändå hunnit med lite saker på svetsbordet
Började med att byta ut flexröret mot ett solit 2,5"rör
Här va det bara att kapa rakt och sy allt:
nästa steg blir att kapa bort flänsen och korta ner börjen med kanske 1cm för att få frigång mellan bromsservon och downpipen. Blir att kapa bort all svets som ligger där och lägga en TIGsömm där ist!
jag hade beställt en screampipe som jag tänkte modifiera men det gick inte som planerat vilket resulterade i att kapen åkte fram igen och en 90graders böj svetsades på så jag kunde lade röret mot downpipen.
Måste säga att trots mina låga kunskaper om tig tycker jag att det blir väldigt snyggt
Här har ni ett hum om hur det kommer bli.. nästa övning är att mäta in och borra vart hålet kommer bli i röret och sen blir det att kapa i waistegateröret såman får en fin vinkel att svetsa fast.
Motivationen va superhög å målet va att bli klar med svetsandet idag. men de tyckte inte kroppen:( Vakna med hostan från helvetet och skallebank som får fåglarna i treo-reklamen att var snälla så gosefåglar.
Men pallade mig iaf ut till garaget för att montera ihop 25års presenten
en styck stor kartong på 50kg
efter lite montering visade det sig att det va en sånhär ska bli gutt å få lite ordning på verktygen
Men det som slog mig först när jag kom in i garaget är att bilen inte stod där jag lämnade den
men visade sig bara att garagepolarna hade lite tråkigtoch slitit bort 95% av plastidipen som satt på bilen.. FAN vad gutt!! ju mer jag slipper röra dendär skiten ju gladare blir jag
Få se hur jag mår imon om jag orkar göra svetsandet imon
TobiasEkstranD skrev: om du ska ha wgn in i downpipe så råderja dig till att bygga om så den går slutnade in iställe för rakt in ! dock får man ut mera effekt me öppen rakt ut !
Jo det e ju bästa vore ju att släppa ut det rätt ut men tror inte att besiktningsmannen blir så glad på de
och tyvärr kommer rattstången ner dumt under turbon så blev rakt in tyvärr.. få se hur mycket det stör.
Sen en fråga rent ut till allmänheten:
Hur stor skillnad gör en extern wastegate mot en intern. siktar på mellan 350-400hk. klarar man sig på en intern wastegate i turbon eller bör man köra på en extern då?
NIzmO skrev: Intern WG ska funka bra i det effektspannet men beror lite på vad det är för turbo och motor, vet att vissa med SAAB 9-3 måste porta WG hålet när dom kör med 19T t.ex.