RX7 Snabbt och brett

471bhp. streetrace, utställning, drifting, glassraggarbil,

Rovers

  • 193 Följare
  • 144 052 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 november
635 Inlägg
Skrivet 4 januari 2013 · Inlägg av trådskaparen #1

Ihopklippt från mina andra projekttrådar.

Bytte bort min evo-1 som jag precis gjort färdig med bla helsmidd motor samt ny lack.  (duh)
https://www1.garaget.org/archive/108/107107/169737/169737-2113014.jpg
https://www1.garaget.org/archive/108/107107/169737/169737-2005487.jpg

Bilen i fråga är en 95:as rx7 type rz, vilket bla innebär smidda bbs, större bromsar, kevlar/kolfiberstolar från recaro, inget baksätet, lägre utväxling mm mm

Var i rätt standarstuk när jag köpte den men kommer att bli mera trackinspirerad.
Hämtade hem den på hösten 2010
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/2010-11-27130648.jpg
Var lite trixigt att få upp den på släpet,,,  Lååååg
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/2010-11-27130639.jpg

Första vintern byggdes det nonseq, Alu-ic, alu-kylare, bytte till apexi-pfc, 3" från turbona utan cat.
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-07-07170832.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-07-09193019.jpg

Hittade tokmycket spackel på v-framskärm  (SN)
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-11-12105358.jpg
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-11-12105407.jpg
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2011-11-12105437.jpg

Lite detta stuket jag siktar på

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/breddare.jpg

Förra vintern byttes det till frontmount IC, supra bensinpump, Polyuretanbussningar, Aragostacoilovers,
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-03-09085115.jpg

Blir fint när man gnidigt lite
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-03-04110851.jpg

Provade spacra ut hjulen lite, 15mm här
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-03-24133133.jpg
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-03-24133216.jpg

Så här ser det ut under huven just nu
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-03-30173522.jpg

Snidigt till ett fäste och flyttat tändspolarna för bättre kylning..



Nya fälgar handlades 18x9,5


http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-04-27162502.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-04-27162518-1.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-04-27162510.jpg

635 Inlägg
Skrivet 4 januari 2013 · Inlägg av trådskaparen #2

Åkte ut till en gammal "hemlig" militärlandningsbana för ett tag sen. Kamerakillen jag hade med hade tyvärr lite kort slutartid så dom flesta bilderna ser ut som man står still..
Bjuder på några hyffsade iaf.

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/a4.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/a3.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/a2.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/a1.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/a6.jpg

Blev 2 konbanekörningar
2 bilder från senaste bankörningen.
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/376470_10150994755309232_703433651_n.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/_MK35334x.jpg

Samt 2st 402m körningar
I skogen utanför skellefteå
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-08-18203921.jpg
Åkte ut mot en firebird med kompressor, Körde mot en skyling gt-s? med gt-r motor och han fick pisk iaf  (Y)

Ute på Hedenbasen i boden.
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/_MK38370a.jpg
Spöade en stingray, en typ -00 corvette samt en supra automat (visserligen backade hon i starten)..   Sen gjorde sig mina dåliga motorkuddar påminda, växlade bort mig mot en singelturbosupra samt automataren...   (duh)   Måste sluta slänga i femma ist för trean.

Sen har jag köpt mig en bil till..  En 93:a som motorn ska renoveras på så blir den till salu till våren.

https://www1.garaget.org/archive/108/107107/304171/304171-2888008.jpg

635 Inlägg
Skrivet 4 januari 2013 · Inlägg av trådskaparen #3

Sålt lite grejer. Dp:n, midpipen, Ett dubbelturboagg, 96-spec y-pipen och dreamworksavgaset..  MEN  Har en Masterpower t61 med tillhörande grenrör dp wastegate samt avgas på väg hem.
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/IMG_1434.jpg

Har fått hem ett par reamemiyakopior.
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-09-14134246.jpg

Och ett Magnaflow ti catback. Görs av JIC i japan av 1mm tunt titan.
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-09-14125210.jpg
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-09-14133917.jpg
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-09-14171830.jpg
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-09-14171901.jpg

Hade ett visslande ljud i början av sommarn, antog att jag vant mig när det inte hördes nåmer..  Hmm undrar varför den började tveka på ladd nu på slutet??

Tryckröret mellan turbona hade tappat en mutter
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-09-09182152.jpg

Plockat ur motorn, hade visst plastbussningar till motorfästena men nån hade stoppat för lång bult i den ena, har köpt nya plastkuddar iaf
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-10-13190952.jpg


http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-10-13191008.jpg

Rullat ut henne för att skruva lite i rx nr 2,   Ignorera blingfälgarna,,  monterar R-däck på 18tumarna och den måste gå att rulla
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/2012-10-15140616.jpg

635 Inlägg
Skrivet 4 januari 2013 · Inlägg av trådskaparen #4

Piffat upp motorn och lådan med lite färg.
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/20121124_164900.jpg

Var visst lite putsade kanaler  (Y) 
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/20121124_155514.jpg

Bytt till keramisk exedykoppling med hårdare tryckplatta.
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/20121124_155459.jpg

Har även fått dit plastmotorkuddar och dubbla motorfästen i stål.

Lite mer mätare: EGT Oljetemp/bränsletryck.  Kommer nog inte använda turbotrycksmätarn
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/20121123_203723.jpg

Tätningssats till den andra motorn är beställt...  Byter ALLA tätningar. Passar på att renovera bromsoken oxå.

Handlade visst igen big_smile
2 way diff av okänt fabrikat
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20121219_185931_zps3863d617.jpg

Garfinkle sumpbrace Med nerfrästa motorfästen
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20121216_204250_zps5370281d.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20121216_204304_zpsce034cb8.jpg

Pinnbultar
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20121216_204244_zps8c21f323.jpg

Var jättemycket silikonrester på oljepickupen sad 

Sen råkade jag köpa ett annat par sleeklights..  I KOLFIBER wink Mitt favvomaterial näst efter titan.
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20121216_200634_zps886f3e0f.jpg

Sen skadar det ju inte heller att dom kom med e-märkta 90mm hellalampor

Sen kom tätningarna till motorn så nu e julledigheten räddad
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20121207_102314_zps36951b35.jpg

635 Inlägg
Skrivet 4 januari 2013 · Inlägg av trådskaparen #5

Nu är vi framme vi nutid.

Tanken var ju att 2veckors jul-ledighet skulle ägnas åt motorbygge mm... MEN

Det här:
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20121219_102327_zps21cff879.jpg

Resulterade i det här:
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20121222_185119_zps7faf8332.jpg

Så detta är statusen på bilarna just nu:
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20121226_120114_zps082ee58e.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20121226_120118_zps7baaa5d7.jpg

Som tur är eller tyvärr så kan man surfa nätet och beställa prylar med bruten tumme...

Så följande är på väg hem:
Rx7store grenrör
Tial 44mm WG
bosch 1600cc spridare
Stålomspunnen kopplingsslang
En apexi avc-r
Och en KGparts sekundärfuelrail

Blev repsatser till bromsoken på nya sjuan oxå.

181 Inlägg
Skrivet 4 januari 2013 #6

ser jävligt bra ut ! tråkigt med julledigheten förstörd bara.

Garanterad prem då Rx7 alltid vart en favorit wink

475 Inlägg
Skrivet 5 januari 2013 #7

Kul att det finns flera rx7 nördar wink

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
158 Inlägg
Skrivet 6 januari 2013 #8

kul bygge kommer att följas håller sj på med ett liknande projekt med en rx7:a var fick du tag på garfinkle sumpbrace:en nån stanns?

635 Inlägg
Skrivet 6 januari 2013 · Inlägg av trådskaparen #9

Lyckades hitta en på ebay.uk med tillhörande motorfästen. Planade i fräs.

Annat nytt är att jag köpt en aeromotive btr och skickat fälgarna på pulverlack..  Håller på att få hem en bur från england oxå..

158 Inlägg
Skrivet 6 januari 2013 #10

Rovers skrev:
Lyckades hitta en på ebay.uk med tillhörande motorfästen. Planade i fräs.

Annat nytt är att jag köpt en aeromotive btr och skickat fälgarna på pulverlack..  Håller på att få hem en bur från england oxå..

jasså de låter kul de beställde dubbla 044:or och en aeromotive btr plus lite annat roligt i veckan. blir de en skruvad eller svetsat bur?

635 Inlägg
Skrivet 6 januari 2013 · Inlägg av trådskaparen #11

Skruvbur.  Ska du köra e85?

158 Inlägg
Skrivet 6 januari 2013 #12

Rovers skrev:
Skruvbur.  Ska du köra e85?

nej blir nog vanlig bensin enligt Gzon va de bara bra om man skulle kö på strippen. äre fullbur ?

635 Inlägg
Skrivet 6 januari 2013 · Inlägg av trådskaparen #13

Ok..  Ja det är en fullbur, men har int bestämt om jag ska montera hela eller bara bakdelen

649 Inlägg
Skrivet 7 januari 2013 #14

Kul med fler rx-7or! Premlagd big_smile

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
635 Inlägg
Skrivet 9 januari 2013 · Inlägg av trådskaparen #15

Lite prylar har trillat in
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20130108_194715_zps3ce20c3c.jpg

Men wg:n skickas tillbaka och railen saknade 2 distanser som måste beställas..

Trotsade handikappet och tillbringade en stund i garaget idag..

Monterat tillbaka tråget med bracen
http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20130109_133145_zps12375831.jpg

Sen tänkte jag kolla lite på turbomonteringen och då kom katastrofen....

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20130109_135337_zps09ce0e0e.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20130109_135344_zps452d15cc.jpg

http://i177.photobucket.com/albums/w238/144GLT/RX7/20130109_135353_zps3ecd1d8c.jpg


Nån som ser felet????             Ja turbo och grenrör har inte samma fläns...   Har inte pysslat med att sätta ihop turbokit förut så jag har inte stenkoll på olika flänsar..

Fick för mig att turbon hade T4..   Fick för mig att grenröret som var till salu var T4..   Men ICKET!!!

Nån som vill berätta för mig vilken fläns som är vilken samt tips på vad göra nu????

1 574 Inlägg
Skrivet 9 januari 2013 #16

Alltid gillat rx7 så detta ska följas!

Angående turbo flänsen så har din turbo t3 & ditt grenrör t4 ser det ut som! Det du kan göra är att borra om t4 flänsen till t3, men är inte säker att de funkar på din, enkelast är då att ta en packning till t3 å se om den har samma innerdiameter som t4 (där avgaserna kommer in i turbon)

Snabbt skrivet men hoppas du fattar, här är en bild på ett grenrör med både t3 & t4 bultmönster! smile
http://www.racerbits.com/catalog/TM-GOLFVR6b.jpg

Edit: Såg nu att du hade twin entry på turbon, är det det på grenröret också? smile

Senast redigerat av Brago (9 januari 2013)

635 Inlägg
Skrivet 9 januari 2013 · Inlägg av trådskaparen #17

Enl vad jag hittat på nätet så är det T4 på grenröret och turbon har ett "t4 avgashus" men t3 fläns.  Byter hellre avgashus/turbo än flänsen på röret faktist..  Kruxet blir väll att hitta ett hus antar jag?

Jupp twin entry på bägge

103 Inlägg
Skrivet 9 januari 2013 #18

vad hände med handen?! ser ut som du fastnat i något som roterat iaf... ont sad
bhra jobb du gör, synd med turbo och grenrör sad

635 Inlägg
Skrivet 9 januari 2013 · Inlägg av trådskaparen #19

Handsken fastnade i borrmaskinschucken när jag blandade färg, Fraktur på tummen samt ligamentet lossnade.

1 574 Inlägg
Skrivet 9 januari 2013 #20

Rovers skrev:
Enl vad jag hittat på nätet så är det T4 på grenröret och turbon har ett "t4 avgashus" men t3 fläns.  Byter hellre avgashus/turbo än flänsen på röret faktist..  Kruxet blir väll att hitta ett hus antar jag?

Jupp twin entry på bägge

De går inte borra om å gänga flänsen då? så som bilden ja visade!


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang