för 1 timme sedan
Trådstartare
Hej jag har renoverat motorn efter att jag hade problem med att olja försvann. Bilen en volvo 945 turbo har inte haft laddtryck sista åren gått 38000 mil och är orginal.
Plocka ur motorn och bytte kolvringar,lager, packningar, oringar , slipa in ventiler mm
Bytte även saker runt motorn saker som är bytta till nytt är : koppling, oljepump, turbo,fördelare,rotor,tändkablar,fördelarlock,kamrem med spännare, givare för svänghjul, egr, vaccumslangar, oljefilter , luftfilter,tändstift, motorkuddar.
Startade bilen, den hoppa igång fint.
Men den går tungt på tomgång. Motorn vibrerar mycket just på tomgång. Svarar på gas bra med något enstacka host emellanåt. Provkörde bilen. Vid belastning börjar den hacka, börja felsöka.
Kolla komp , ca 9,5-10 på alla cyl. Tog loss kontakt till lmm går mycket sämre. Tog loss tändhatt en efter en reagera på alla cyl dör inte men ändrar varvtal. Samma med spridar kontakterna. Provar jorda med startkabel ingen skillnad. Kollar stiften de va lite sotiga med lite vita prickar. Gick ganska länge på tomgång efter uppstart då jag rengjorde kylsystemet. Men alla stift såg samma ut.
Hörde missljud från bränslepunpen i tanken så bytte den och bränslefilter.
Bensinen är lite misstänkt då den är ca 6 mån gammal. Men såg fin ut i tanken. Prova även med några andra bränslerelän jag hade liggande.
Provar igen bilen går fortsatt tungt på tomgång och hackar vid belastning, känns som det blir värre ju längre man kör kan ge mindre och mindre gas. Bara provat ett par min varje gång men går att gasa mer utan hack när jag åker iväg än på väg hem några min senare. På tomgång så dippar varvatel ner om jag slår på helljus med.
Någon som har en tanke på vad detta kan vara ?
Tack på förhand Björn