Volvo 242 DL

Förfining utav en välbevarad Volvo 242 DL , ska fixa iordning den i ett bra skick och rätt så original förutom motor då hehe :) men mycket NOS delar kommer köpas och har redan köpt en del. Sedan ska det lagas den rost som befinner sig på den. Följ gärna och kommer uppdatera så mycket ja kan och orkar.
  • 107 Följare
  • 49 370 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 februari 2016
TobiasOlsen
10 november 2015 · 72 Inlägg

Beror lite på din körstil och ditt effektmål. Lådorna i 740-940 (m46, m47 osv) är ju kanske lite bekvämare än de gamla växellådorna. Bytet bör inte vara överdrivet avancerat (finns gott om trådar angående detta).

Ska man karateväxla och ha lite mer kräm i bilen så är det bmw-låda som gäller. Det är dock inte fickpengar vi pratar om då länge wink

HK är hur fort du kör in i en mur.
NM är hur långt muren flyttar sig när du kört in i den.
Volvo 740 GL "Veemer V8" (1990)
Pantonanton
10 november 2015 · 87 Inlägg

lewwan skrev:

Pantonanton skrev:
Någon som vet eller har tips om bra växellåda till mig sen, har lite svårt att bestämma mig vad som är lämpligast och bäst. Kom gärna med tips och egna erfarenheter.
Med vänlig hälsning, Anton

Zf lådan är den lådan dom flesta kör med om man ska ha lite mos:)

Jo vet att den är populär men går den att svetsa om så den passar b20 ?

-HakanRacing Folkrace e livet!
10 november 2015 · 606 Inlägg

Pantonanton skrev:

lewwan skrev:

Pantonanton skrev:
Någon som vet eller har tips om bra växellåda till mig sen, har lite svårt att bestämma mig vad som är lämpligast och bäst. Kom gärna med tips och egna erfarenheter.
Med vänlig hälsning, Anton

Zf lådan är den lådan dom flesta kör med om man ska ha lite mos:)

Jo vet att den är populär men går den att svetsa om så den passar b20 ?

Bmw lådan håller inte för nå karateväxlingar... däremot en jävla massa effekt smile
En finsplinesad M45 skulle jag rekommendera, håller att köras riktigt hårt med. Pallar över 200 hjulhästar big_smile
Om du nu ska ha en zf så köper du en för rakställd b230. det passar smile

Senast redigerat av LAPPIsimon (10 november 2015)

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137
Volvo 245 (1989)
Volvo 240 "isbiln" (1976)
Audi 80 quattro "Fattigmans s2a" (1992)
lewwan Överladdad gröngöling
10 november 2015 · 1 302 Inlägg

LAPPIsimon skrev:

Pantonanton skrev:

lewwan skrev:

Zf lådan är den lådan dom flesta kör med om man ska ha lite mos:)

Jo vet att den är populär men går den att svetsa om så den passar b20 ?

Bmw lådan håller inte för nå karateväxlingar... däremot en jävla massa effekt smile
En finsplinesad M45 skulle jag rekommendera, håller att köras riktigt hårt med. Pallar över 200 hjulhästar big_smile
Om du nu ska ha en zf så köper du en för rakställd b230. det passar smile

Pallar någon låda för karateväxlingar? Varför ska han karateväxla?

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
-HakanRacing Folkrace e livet!
10 november 2015 · 606 Inlägg

lewwan skrev:

LAPPIsimon skrev:

Pantonanton skrev:

Jo vet att den är populär men går den att svetsa om så den passar b20 ?

Bmw lådan håller inte för nå karateväxlingar... däremot en jävla massa effekt smile
En finsplinesad M45 skulle jag rekommendera, håller att köras riktigt hårt med. Pallar över 200 hjulhästar big_smile
Om du nu ska ha en zf så köper du en för rakställd b230. det passar smile

Pallar någon låda för karateväxlingar? Varför ska han karateväxla?

M45 pallar karateväxlingar. har gjort det i rcbilen en hel säsong, går en säsong till smile
Finns egentligen ingen anledning att växla som en idiot, förutom att det e asfränt lol

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137
Volvo 240 "isbiln" (1976)
Audi 80 quattro "Fattigmans s2a" (1992)
Volvo 245 (1989)
Nickeboii
10 november 2015 · 762 Inlägg

Annars så finns det ju Getrag lådor med löstagbar sprängkåpa, sen fixar du en adapter som gör att du kan använda dig av en sprängkåpa till M45-M46-M47, då är väl B20-M45 kåpan lämpligast. smile

Annars så finns ju M400 (också ZF) lådan som satt i 164, den ska klara en hel del kraft. Dock får du bygga om sprängkåpan om du inte lyckas hitta en B20-M400 som enbart satt i P1800 av 1970 års modell smile
'

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Pantonanton
10 november 2015 · 87 Inlägg

LAPPIsimon skrev:

Pantonanton skrev:

lewwan skrev:

Zf lådan är den lådan dom flesta kör med om man ska ha lite mos:)

Jo vet att den är populär men går den att svetsa om så den passar b20 ?

Bmw lådan håller inte för nå karateväxlingar... däremot en jävla massa effekt smile
En finsplinesad M45 skulle jag rekommendera, håller att köras riktigt hårt med. Pallar över 200 hjulhästar big_smile
Om du nu ska ha en zf så köper du en för rakställd b230. det passar smile

Jo har funderat på  typ m45 med dogbox eller något liknande big_smile det vore rätt tufft , men vill samtidigt ha något som passar någorlunda bolt on också.

Pantonanton
10 november 2015 · 87 Inlägg

TobiasOlsen skrev:
Beror lite på din körstil och ditt effektmål. Lådorna i 740-940 (m46, m47 osv) är ju kanske lite bekvämare än de gamla växellådorna. Bytet bör inte vara överdrivet avancerat (finns gott om trådar angående detta).

Ska man karateväxla och ha lite mer kräm i bilen så är det bmw-låda som gäller. Det är dock inte fickpengar vi pratar om då länge wink

Behöver defentivft ett starkare alternativ än original m40 lådan , då de blir lite snurr i grejorna.

Pantonanton
10 november 2015 · 87 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Annars så finns det ju Getrag lådor med löstagbar sprängkåpa, sen fixar du en adapter som gör att du kan använda dig av en sprängkåpa till M45-M46-M47, då är väl B20-M45 kåpan lämpligast. smile

Annars så finns ju M400 (också ZF) lådan som satt i 164, den ska klara en hel del kraft. Dock får du bygga om sprängkåpan om du inte lyckas hitta en B20-M400 som enbart satt i P1800 av 1970 års modell smile
'

Hört talas om dem och de verkar pålitlga och många som har reomenderat dem, får se men hitta på en amerikans sida som byggde bolt on kit till b20 med en Ford T5 låda tror ja det va, spakställ och hela skiten skulle passa i original hål osv, och allt var but on med vbalk samt sprängkåpa osv. Får nog läsa lite djupare i detta big_smile

Nickeboii
10 november 2015 · 762 Inlägg

Pantonanton skrev:

Garagemuppen skrev:
Annars så finns det ju Getrag lådor med löstagbar sprängkåpa, sen fixar du en adapter som gör att du kan använda dig av en sprängkåpa till M45-M46-M47, då är väl B20-M45 kåpan lämpligast. smile

Annars så finns ju M400 (också ZF) lådan som satt i 164, den ska klara en hel del kraft. Dock får du bygga om sprängkåpan om du inte lyckas hitta en B20-M400 som enbart satt i P1800 av 1970 års modell smile
'

Hört talas om dem och de verkar pålitlga och många som har reomenderat dem, får se men hitta på en amerikans sida som byggde bolt on kit till b20 med en Ford T5 låda tror ja det va, spakställ och hela skiten skulle passa i original hål osv, och allt var but on med vbalk samt sprängkåpa osv. Får nog läsa lite djupare i detta big_smile

Men hur många hästar har du tänkt att ta ut ur motorn? Annars ska en M45 räcka för ca 300-350 hk. Så om du skaffar en sådan med B20-M45 kåpan så klarar du dig rätt långt skulle jag tro. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Pantonanton
14 november 2015 · 87 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Pantonanton skrev:

Garagemuppen skrev:
Annars så finns det ju Getrag lådor med löstagbar sprängkåpa, sen fixar du en adapter som gör att du kan använda dig av en sprängkåpa till M45-M46-M47, då är väl B20-M45 kåpan lämpligast. smile

Annars så finns ju M400 (också ZF) lådan som satt i 164, den ska klara en hel del kraft. Dock får du bygga om sprängkåpan om du inte lyckas hitta en B20-M400 som enbart satt i P1800 av 1970 års modell smile
'

Hört talas om dem och de verkar pålitlga och många som har reomenderat dem, får se men hitta på en amerikans sida som byggde bolt on kit till b20 med en Ford T5 låda tror ja det va, spakställ och hela skiten skulle passa i original hål osv, och allt var but on med vbalk samt sprängkåpa osv. Får nog läsa lite djupare i detta big_smile

Men hur många hästar har du tänkt att ta ut ur motorn? Annars ska en M45 räcka för ca 300-350 hk. Så om du skaffar en sådan med B20-M45 kåpan så klarar du dig rätt långt skulle jag tro. smile

siktar väll på en 200-220hk big_smile

lewwan Överladdad gröngöling
14 november 2015 · 1 302 Inlägg
Kod:
siktar väll på en 200-220hk :D

Ska du köra på ett orginal sprut och chip eller eftermarknads?smile

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Pantonanton
14 november 2015 · 87 Inlägg

lewwan skrev:

Kod:
siktar väll på en 200-220hk :D

Ska du köra på ett orginal sprut och chip eller eftermarknads?smile

Har inget sådant på min gammle b20 med förgasare big_smile

lewwan Överladdad gröngöling
14 november 2015 · 1 302 Inlägg

Pantonanton skrev:

lewwan skrev:

Kod:
siktar väll på en 200-220hk :D

Ska du köra på ett orginal sprut och chip eller eftermarknads?smile

Har inget sådant på min gammle b20 med förgasare big_smile

trodde du skulle köra med b230, men såg nu att att det bara stod ang zf låda på rakställd b230! haha ursäkta! lol

Volvo 242DL "Den gröne" (1975)
Nickeboii
15 november 2015 · 762 Inlägg

Pantonanton skrev:

Garagemuppen skrev:

Pantonanton skrev:

Hört talas om dem och de verkar pålitlga och många som har reomenderat dem, får se men hitta på en amerikans sida som byggde bolt on kit till b20 med en Ford T5 låda tror ja det va, spakställ och hela skiten skulle passa i original hål osv, och allt var but on med vbalk samt sprängkåpa osv. Får nog läsa lite djupare i detta big_smile

Men hur många hästar har du tänkt att ta ut ur motorn? Annars ska en M45 räcka för ca 300-350 hk. Så om du skaffar en sådan med B20-M45 kåpan så klarar du dig rätt långt skulle jag tro. smile

siktar väll på en 200-220hk big_smile

Då borde det inte vara några problem att köra med M45, även M46 borde gå fint att köra med med de effektuttagen! smile Men 200-220hk B20 låter ju inte helt fel big_smile
Jag tror även att din M40 låda borde hålla för de effekterna, så länge som du inte håller på med en massa karateväxlande roll

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Pantonanton
16 november 2015 · 87 Inlägg

lewwan skrev:

Pantonanton skrev:

lewwan skrev:

Kod:
siktar väll på en 200-220hk :D

Ska du köra på ett orginal sprut och chip eller eftermarknads?smile

Har inget sådant på min gammle b20 med förgasare big_smile

trodde du skulle köra med b230, men såg nu att att det bara stod ang zf låda på rakställd b230! haha ursäkta! lol

haha ingen fara serru big_smile väldigt lätt att blanda ihop allt wink

Pantonanton
16 november 2015 · 87 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Pantonanton skrev:

Garagemuppen skrev:

Men hur många hästar har du tänkt att ta ut ur motorn? Annars ska en M45 räcka för ca 300-350 hk. Så om du skaffar en sådan med B20-M45 kåpan så klarar du dig rätt långt skulle jag tro. smile

siktar väll på en 200-220hk big_smile

Då borde det inte vara några problem att köra med M45, även M46 borde gå fint att köra med med de effektuttagen! smile Men 200-220hk B20 låter ju inte helt fel big_smile
Jag tror även att din M40 låda borde hålla för de effekterna, så länge som du inte håller på med en massa karateväxlande roll

ah kan tycka det också men ska leta och kolla på de som kör rally och vad de har och kör med , men ska nog leta efter en sprängkåpa som passar till m45 på b20 big_smile
Hehe satsar på bra ryt i lilla b20in sen big_smile

Moparracing
16 november 2015 · 371 Inlägg

följer smile

Dodge b250 custom van. "big blue" (1982)
Pantonanton
16 november 2015 · 87 Inlägg

Moparracing skrev:
följer smile

Välkommen big_smile

Nickeboii
16 november 2015 · 762 Inlägg

Pantonanton skrev:

Garagemuppen skrev:

Pantonanton skrev:

siktar väll på en 200-220hk big_smile

Då borde det inte vara några problem att köra med M45, även M46 borde gå fint att köra med med de effektuttagen! smile Men 200-220hk B20 låter ju inte helt fel big_smile
Jag tror även att din M40 låda borde hålla för de effekterna, så länge som du inte håller på med en massa karateväxlande roll

ah kan tycka det också men ska leta och kolla på de som kör rally och vad de har och kör med , men ska nog leta efter en sprängkåpa som passar till m45 på b20 big_smile
Hehe satsar på bra ryt i lilla b20in sen big_smile

Det är en hel del rally-Volvos som kör med M45 dogbox, med rakskurna drev. Dessa kostar dock en hel del smile Sen är det många i Rallycross och rally som kör med standard M45 lådor. smile

Annars så finns ju denna, om du skulle vilja spendera lite pengar roll
http://www.shopmotordesign.se/vaxlad-se … 991d8d0d55

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang