Varför dölja regskylt och telefonnummer vid försäljning?

Genna
25 mars 2015 · 260 Inlägg

En annan pärla är när det står "skattad och besiktad" i annonsen, och det är typ 2 veckor kvar till ny skatt och körförbud...

FjonkeeN93 Volkswagen <3
25 mars 2015 · 1 132 Inlägg

Genna skrev:
En annan pärla är när det står "skattad och besiktad" i annonsen, och det är typ 2 veckor kvar till ny skatt och körförbud...

Fortfarande skattad o besiktad när annonsen lades ut wink

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2015 · 17 465 Inlägg

Jag brukar ta bilden så numret inte går att utläsa. Detta sedan en minnesvärd dag då annonsen lades ut på en lördag morgon och det stod 2 typer utanför huset 1 timma senare och ville köpa bil :-)

De köpte dock bilen men jag gillade inte detta upptåg. Numret är ett kontantkort i en antik Samsung GT-E1080W.  Jag gör som Spillolja: Lyssnar noga på köparen innan jag avgör om denna ska komma och få titta på bilen eller om det blir ett kort besked om att "Bilen är såld".

Fick faktiskt inte annonsen godkänd pga ovan en gång. Blocket släppte dock igenom den till slut då de förstod att det inte var något rasistiskt menat i detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Genna
25 mars 2015 · 260 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Jag brukar ta bilden så numret inte går att utläsa. Detta sedan en minnesvärd dag då annonsen lades ut på en lördag morgon och det stod 2 typer utanför huset 1 timma senare och ville köpa bil :-)

De köpte dock bilen men jag gillade inte detta upptåg.

Jamen se så snabbt och smidigt köpet gick! lol

Det kanske är lite läskigt med snokande spekulanter, men syftet är ju att sälja bilen, så...

P.S. Erkänner att jag själv varit en snokande spekulant. roll Men bara om bilen stått på en storparkering, inte någons uppfart. Har heller aldrig pillat på bilen, utan bara gjort en okulär besiktning.

Senast redigerat av Genna (25 mars 2015)

torsen
26 mars 2015 · 7 233 Inlägg

En underlig variant på blocketannonsering som inte är ovanlig är bild på bilen med regskylt synlig men ändå i texten skriver ett annat regnr. Ofta ett regnr som inte finns hos Transportstyrelsen.
Varför?

Evildan
26 mars 2015 ·

torsen skrev:
En underlig variant på blocketannonsering som inte är ovanlig är bild på bilen med regskylt synlig men ändå i texten skriver ett annat regnr. Ofta ett regnr som inte finns hos Transportstyrelsen.
Varför?

Det är firmor som gör så.

Finns fler anledningar till varför.

Skriver fel nummer, har inte angett nummer när annonsen läggs in på bytbil mfl.
Inte sällan är det en siffra eller en bokstav som är fel, och när du läser här på forumet märker du hur många som är "självdiagnostiserade" dyslektiker eller kort och gott förbannat slarviga med sina texter, så varför skulle inte en bilnasare lida av samma åkomma? wink

Genna
27 mars 2015 · 260 Inlägg

torsen skrev:
En underlig variant på blocketannonsering som inte är ovanlig är bild på bilen med regskylt synlig men ändå i texten skriver ett annat regnr. Ofta ett regnr som inte finns hos Transportstyrelsen.
Varför?

En bild på en annan bil, samma modell och färg, hämtad på nätet... Oftast brukar de dock skriva "Obs, inte min bil på bilden men ser likadan ut".

Som att sätta en annan bild än sig själv på CV:t. wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2015 · 17 465 Inlägg

Genna skrev:

torsen skrev:
En underlig variant på blocketannonsering som inte är ovanlig är bild på bilen med regskylt synlig men ändå i texten skriver ett annat regnr. Ofta ett regnr som inte finns hos Transportstyrelsen.
Varför?

En bild på en annan bil, samma modell och färg, hämtad på nätet... Oftast brukar de dock skriva "Obs, inte min bil på bilden men ser likadan ut".

Som att sätta en annan bild än sig själv på CV:t. wink

Bilhandlare sätter ut sina bilar och anger ett annat nummer (Som oftast börjar på Z) för att få upp sin annons så den hamnar högst upp. Detta eftersom blocket "kommer ihåg de bilar som handlaren lagt upp innan" och då kommer de inte högst upp efter uppdatering.

Så svårsålda bilar får ett nytt nummer. Prutläge!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
27 mars 2015 · 7 233 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Bilhandlare sätter ut sina bilar och anger ett annat nummer (Som oftast börjar på Z) för att få upp sin annons så den hamnar högst upp. Detta eftersom blocket "kommer ihåg de bilar som handlaren lagt upp innan" och då kommer de inte högst upp efter uppdatering.

Så svårsålda bilar får ett nytt nummer. Prutläge!!!

lol

torsen
28 mars 2015 · 7 233 Inlägg

torsen skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Bilhandlare sätter ut sina bilar och anger ett annat nummer (Som oftast börjar på Z) för att få upp sin annons så den hamnar högst upp. Detta eftersom blocket "kommer ihåg de bilar som handlaren lagt upp innan" och då kommer de inte högst upp efter uppdatering.

Så svårsålda bilar får ett nytt nummer. Prutläge!!!

lol

Har en tid letat Jimny, Suzuki - inte Chevrolet, och funnit flera bilfirmor som agerat som du skriver.
T ex JKG 701 på bild anges i texten som ZKW 748.
roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang