4027
Sök

Vill ha bra 8" basar.

719 Inlägg
28 juni 2005
Trådstartare
#1
Letar efter 8" basar som jag kan trycka in i coupen på bilen så jag slipper ha en låda som tar massor me plats i bagaget. ska försöka få in 4st i hatthyllan.

live free, die young.

719 Inlägg
28 juni 2005
Trådstartare
#2
har kollat på dessa MDS ända ja hittat än så länge:

http://www.mds.se/?artnr=11008

http://www.mds.se/?artnr=12008

live free, die young.

6 851 Inlägg
28 juni 2005
#4
Ja DLS är det inget fel på..jag har 2st. 8" som jag ska göra mej av med..
DLS 8":are som inte är mycke spelade alls...


719 Inlägg
28 juni 2005
Trådstartare
#5
är bra basåtergivning i DLS elementen när dom monteras med lite luft bakom elementet?

live free, die young.

719 Inlägg
28 juni 2005
Trådstartare
#6
Har slaglängden stor betydelse när det gäller trycket?

live free, die young.

6 851 Inlägg
28 juni 2005
#7
Scratch skrev:
är bra basåtergivning i DLS elementen när dom monteras med lite luft bakom elementet?

Ej rekomenderat att montera dem open-air. vet inte hur det blir, men jag skulle INTE göra det..


Jägermeister
910 Inlägg
28 juni 2005
#8
Skulle kolla på JBL 8" basar, låter bra och har bra tryck för sin storlek.
Gt eller gti serien, kostar ca en tusing styck.
Hade 4 st såna på hatthyllan på en volvo 240 jag hade för länge sen och det lät som om det vore 2 st 12" basar i skuffen.

En gång är ingen gång...

719 Inlägg
29 juni 2005
Trådstartare
#9
gemini78 skrev:
Skulle kolla på JBL 8" basar, låter bra och har bra tryck för sin storlek.
Gt eller gti serien, kostar ca en tusing styck.
Hade 4 st såna på hatthyllan på en volvo 240 jag hade för länge sen och det lät som om det vore 2 st 12" basar i skuffen.

Okey.

lätt du dom lira open-air då som vanliga hatthylle element?

Vart hittar jag en återförsäljare till JBL elementen?

Rekomenderad effekt på slutsteget om elementet e på 200watt rms funkar 160watt rms eller tappar man mkt snärt i basen?
Senast redigerat av Scratch (29 juni 2005)

live free, die young.

Jägermeister
910 Inlägg
29 juni 2005
#10
Jepps, dom var open air utan någon som hellst låda.
Lät hur bra som hellst, var tvungen att öppna skuffen för flera kompisar för att bevisa att det inte låg en baslåda då dom vägrade tro på att dom verkligen lät så bra som dom gjorde.smile
Jag köpte mina element i Norge för jag bodde och jobbade där då.
Om du har nån bekant som äger nått företag så be dom beställa in elementen så slipper du undan billigare, brukar jag göra...
Jag hade mina basar kopplade till ett sony es xm-5026 slutsteg och det drev på alla 4 basar hur bra som hellst.
Fast skulle oxå kunna rekommendera pioneers 8" 3-vägs högtalare som oxå låter bra.
Tex www.brl.se säljer JBL högtalare.

En gång är ingen gång...

6 851 Inlägg
29 juni 2005
#11
Jag skulle ju inte välja att spela en bas open air. dels så blir det inte lika bra ljud som i låda (även om gemini78 säger så) och sen så kommer dina basar att förstöras..
Varfö de gör det? Jo det är för att det blir akustisk kortslutning efter en längre tids spelande då luften från elementets baksida blandas med luften från elementets framsida..
De kan för visso låta skapligt, men tänk då på hur det kommer låta i en låda..!


719 Inlägg
29 juni 2005
Trådstartare
#12
Ok nice...
mm har lirat helt open air med ett par basar fast då utan att fästa dom och konen vart sjukt instabil : /

Men när man sätter dom i hatthyllan så lirar ju baksidan in i skuffen och framsidan in i coupen så blir inte riktigt som du säger Tiaz men lite stor luftmängd blir det ju.

Gällande trevägs basarna så vill jag endast ha rent basljud ur högtalarna och inte nåt annat då ljudbilden blir helt cp med massor me ljud bak och lite fram.
Senast redigerat av Scratch (29 juni 2005)

live free, die young.

6 851 Inlägg
29 juni 2005
#13
Scratch skrev:
Ok nice...
mm har lirat helt open air med ett par basar fast då utan att fästa dom och konen vart sjukt instabil : /
Men när man sätter dom i hatthyllan så lirar ju baksidan in i skuffen och framsidan in i coupen så blir inte riktigt som du säger Tiaz men lite stor luftmängd blir det ju.

Sant, men förmodar att det inte är 100% tätt mellan din skuff och kupén iaf.
Samma som när man bygger en låda, oavsätt vilken modell, den skall vara 100% tät (förutom där det ska vara hål,basport..).
Bygger du en sluten låda ska den vara sluten och 110% tät!!


Jägermeister
910 Inlägg
29 juni 2005
#14
Mjoo håller med Tiaz om att dom lät säkert dubbelt så bra, illafall ljudmässigt i låda.
Hade dom först i låda, men som sagt vill man spara utrymme ha in barnvagnar eller annat får man offra lite av ljudet.smile
Dom höll iallafall 2 år på hatthyllan utan låda sen sålde jag dom , inte för att dom var sönder då heller men bytte bil och sålde då basarna samtidigt.



Tiaz skrev:
Jag skulle ju inte välja att spela en bas open air. dels så blir det inte lika bra ljud som i låda (även om gemini78 säger så) och sen så kommer dina basar att förstöras..
Varfö de gör det? Jo det är för att det blir akustisk kortslutning efter en längre tids spelande då luften från elementets baksida blandas med luften från elementets framsida..
De kan för visso låta skapligt, men tänk då på hur det kommer låta i en låda..!
Senast redigerat av gemini78 (29 juni 2005)

En gång är ingen gång...


Sök