3719
Sök

Köpa bra sommardäck !

2 751 Inlägg
6 juni 2015
Vettemannen skrev:
Om man sitter i en support i Sverige så tycker jag det är viktigt att man pratar bra svenska på ett lugnt och sansat sätt oavsett om man är invandrare eller inte. Det har inget att göra hur man ser ut eller var man kommer ifrån. Man kan tala jättebra svenska fast man har invandrarbakgrund eller man kan tala dålig svenska om man är svensk från början. Det handlar bara om att kunderna som ringer kan få BRA support.

/Benny

Exakt!

Who Djaa bless no man curse

Japan Quality
670 Inlägg
6 juni 2015
Nokian är ett bra däck som håller länge. Bridgestone Potenza är också ett bra däck men det är väl mer ett gatdäck som fungerar bra att åka bana med dessutom, men då slits det av bara farten. Som sagt det är vad du tänkt använda bilen till i första hand vilket jag förmodar är vanligt körning i trafik. Då rekommenderar jag varmt Nokian.

Aldrig haft problem med dackonline. Du får kvalitetsdäck för billig summa som du ändå tjänar på när du ska få dem balanserade och monterade på en gummiverkstad i Sverige.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

6 469 Inlägg
6 juni 2015
Hej!
Har beställt av dackonline vid ett flertal tillfällen de senaste 10 åren och alltid fått däcken levererade inom en vecka och däcken har varit högst ett år gamla.
Den däcksfirma här i Upplands Väsby (Runby) som monterat däcken har bra tagit 50:-/st för montering.
Senast redigerat av jaka54 (6 juni 2015)

441 Inlägg
7 juni 2015
JBeam skrev:
Bambissa skrev:
Hej! Jag behöver småningom nya däck till min A4. De gamla har tjänat bra några somrar men nu behöver jag nya. Jag har alltid gått in själv i butiken när jag handlat däck men jag tänkte försöka på att beställa från internet denna gång. Jag har kollat på www.dackonline.se/Sommardack.html  men jag vill gärna höra erfarenheter om ni beställt därifrån. Och gärna hör jag på om ni har andra tips på bra sajter där jag kan beställa (bra urval, förmånliga, bra kvalitet....)

Tack på förhand . smile kramiss wink

Har aldrig haft problem med Däckonline. Beställer relativt ofta däck av bra kvalitet. Äldsta däck jag fått har varit ca 1 år gamla.

Dock är det ju värt att tänka på att om du inte har tillgång till kräng/balans maskiner kommer det kanske inte bli så billigt.
Kommer du till en däckfirma med "internetdäck" kan dom lägga på 200-500:- per däck i montering för att dom måste lämna garanti.

Såå internetdäck är väl mer för oss som lägger om skiten själva?

Har ju blivit markant billigare att köra med internetdäck och ta med dem till en däcknasare än att köpa de som de ville sälja på en där.

390 Inlägg
13 juni 2015
Lånar den här tråden lite då även jag står i behov av nya bra sommardäck.

235-35-19 till en vanlig dyster dieselkombi, 170hp och 4wd. (Passat 12)

Köpte förra våren fyra nya Continental Sport Contact 5 och har nu kört 2300 mil med dom och det är väl max 2mm kvar på dom nu, men på sätt och vis är det väl rätt normalt med så pass få mil??

Funderar på om jag ska satsa på conti igen eller om man ska gå på något annat märke, men frågan är om det finns någon som ger mer livslängd?

Har suttit och bläddrat på Däckonline nu i typ fyra timmar bland däcken som kostar 1500-2000 kr styck och hade man inte beslutsångest innan så har man det ju garanterat nu.

Funderar på något av följande.
Michelin Pilot Sport =2100 kr
Conti SportCont. 5 =1920 kr
Goodyear eagle F1  =1700 kr
Dunlop Sport Maxx =1700 kr   (lägst decibel) ?
Nokian Zline =1618 kr
Eller om man helt enkelt ska satsa på budget den här gången och gå på t.ex. Hankook Ventus S1 för 1440kr.
För pengarna som blir över kan man ju bjuda någon söt tjej på middag...tongue

Vad tror den samlade panelen ger mest livslängd för pengarna? smile

2 751 Inlägg
13 juni 2015
Jag har Nokian Z-Line, har svårt att balansera dem, har varit tvungen att byta ut 2 däck, men även det tredje är lite ovalt, kanske har mer med förvarningen att göra än märket. Hade tidigare Kumho KU39 vilka jag var väldigt nöjd med

390 Inlägg
14 juni 2015
DasAuto skrev:
Jag har Nokian Z-Line, har svårt att balansera dem, har varit tvungen att byta ut 2 däck, men även det tredje är lite ovalt, kanske har mer med förvarningen att göra än märket. Hade tidigare Kumho KU39 vilka jag var väldigt nöjd med

Ja Nokian verkar ju annars vara ett märke som många är nöjda med?
Uppenbarligen ett lotteri att köpa bra däck med lång livslängd, det är ju egentligen dåligt att inte däcktillverkarna tvingas uppge någon uppgift på däckets förväntade livslängd på dom här klisterlapparna som sitter på alla nya däck, en siffra mellan ett och tio eller något liknande.
En bekant köpte Kumho KU39 till sin V70 och han var grymt missnöjd över livslängden, han gick på Michelin nästa gång och nu verkar han nöjdare, men sen har jag hört något om att Michelin har minskat ned sitt mönsterdjup till typ 6 mm på nya däck, verkar ju lite lite, hmm även om Michelin så klart hävdar att däcken ska hålla lika länge för det.

Har läst så många däckrecensioner på nätet nu så jag börjar nästan bli snurrig, just nu lutar det nog åt Good Year Eagle F1... ?

Svårt! hmm

957 Inlägg
14 juni 2015
Michelin  Pilot Sport  3  är bästa jag har kört på  Otroligt bra grep och dom håller länge  min håller iallafall 3000 mil  och då är det ingen snäll körning . Bilen har  440 nm och framhjuls driven är den.  Däcken där bak håller länge  Kör  på  245/40R18 :=

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juni 2015
eastereverybodybay skrev:
DasAuto skrev:

Uppenbarligen ett lotteri att köpa bra däck med lång livslängd, det är ju egentligen dåligt att inte däcktillverkarna tvingas uppge någon uppgift på däckets förväntade livslängd på dom här klisterlapparna som sitter på alla nya däck, en siffra mellan ett och tio eller något liknande.
En bekant köpte Kumho KU39 till sin V70 och han var grymt missnöjd över livslängden, han gick på Michelin nästa gång och nu verkar han nöjdare, men sen har jag hört något om att Michelin har minskat ned sitt mönsterdjup till typ 6 mm på nya däck, verkar ju lite lite, hmm även om Michelin så klart hävdar att däcken ska hålla lika länge för det.

Har läst så många däckrecensioner på nätet nu så jag börjar nästan bli snurrig, just nu lutar det nog åt Good Year Eagle F1... ?

Svårt! hmm

Problemet är att en angiven "uppskattad livslängd" är att för några skulle det säkert kunna stämma, för andra - inte alls. Det i sin tur då att det skulle ha att göra med körstil, lufttryck i däcken och så vidare. Det hade blivit samma sak på forumen iaf, som det är idag; "Jag har minsann kört 4000mil med de däcken" kontra "Märkligt, jag har kört 1200mil och jag har tur om däcken överlever sommaren".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Japan Quality
670 Inlägg
14 juni 2015
it_mutt skrev:
DasAuto skrev:

Svårt! hmm

Problemet är att en angiven "uppskattad livslängd" är att för några skulle det säkert kunna stämma, för andra - inte alls. Det i sin tur då att det skulle ha att göra med körstil, lufttryck i däcken och så vidare. Det hade blivit samma sak på forumen iaf, som det är idag; "Jag har minsann kört 4000mil med de däcken" kontra "Märkligt, jag har kört 1200mil och jag har tur om däcken överlever sommaren".

Håller fullständigt med it_mutt där. Utöver det så är det livslängden man är ute efter bör man köpa ett däck med hårda egenskaper. Då lär du dock inte få dem vägegenskaper du eftersträvar. De jag menar är köp däck efter behov. Nu har jag äntligen hittat ett bakdäck som motsvarar mina förväntningar och det är Nokian Z G2 94Y. För egen del är däckskontot stort. Har man bil med mittmotor som trycker ner på bakaxeln vid varje acceleration så spelar däckstryck camber/caster toe in toe out mindre roll. Det är något jag får leva med. Men de köper jag för jag är helnöjd med min bil.cool

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

390 Inlägg
14 juni 2015
it_mutt skrev:

Ja det är ju sant, det är nog svårt att få till en sådan däcksmärkning, men ibland känns det nästan som att däckstillverkarna glömt bort livslängden i sin iver att få ett bra betyg på pappret när det gäller rullmotstånd, våtgrepp och buller.

Nåja, Jag la precis en beställning på fyra nya GOODYEAR Eagle F1 Asymmetric 2, får hoppas att det var rätt val...
Att dom håller bättre än Conti och att dom framförallt ger mindre ljud i kupén...

2 751 Inlägg
14 juni 2015
it_mutt skrev:

Ja det är ju sant, det är nog svårt att få till en sådan däcksmärkning, men ibland känns det nästan som att däckstillverkarna glömt bort livslängden i sin iver att få ett bra betyg på pappret när det gäller rullmotstånd, våtgrepp och buller.

Nåja, Jag la precis en beställning på fyra nya GOODYEAR Eagle F1 Asymmetric 2, får hoppas att det var rätt val...
Att dom håller bättre än Conti och att dom framförallt ger mindre ljud i kupén...

Dom skall ha väldigt bra betyg, i alla fall dom jag pratat med.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
15 juni 2015
De gånger jag beställt från däckonline har jag alltid fått nytillverkat (inom ett halvår iaf). Kör just nu runt med Hankook Ventus Prime 2 vilka har funkat alldeles utmärkt, bra våtgrepp, tysta, slitstarka och inte spårkänsliga (215/45-17). Rekommenderas

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

2 751 Inlägg
15 juni 2015
TS_quattro skrev:
De gånger jag beställt från däckonline har jag alltid fått nytillverkat (inom ett halvår iaf). Kör just nu runt med Hankook Ventus Prime 2 vilka har funkat alldeles utmärkt, bra våtgrepp, tysta, slitstarka och inte spårkänsliga (215/45-17). Rekommenderas

Ja vanligtvis funkar dem bra, men mitt senaste bekymmer med dem har varit ett helvete big_smile
Men ser man till att beställa från "butik" istället för hemkörning så är man lite säkrare när det gäller reklamation osv.

3 124 Inlägg
15 juni 2015
JBeam skrev:
Såå internetdäck är väl mer för oss som lägger om skiten själva?

Om du går till de samarbetspartners som däckonline har kostar det ca 125 kr per däck att få dem krängda.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
15 juni 2015
DasAuto skrev:
TS_quattro skrev:

Ja vanligtvis funkar dem bra, men mitt senaste bekymmer med dem har varit ett helvete big_smile
Men ser man till att beställa från "butik" istället för hemkörning så är man lite säkrare när det gäller reklamation osv.

så sant, det är ju alltid lättare att få ordning på ett reklamationsärende om man har en fysisk person man kan skälla ut öga mot öga, blir svårare för dem att skita i en då...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

390 Inlägg
27 juni 2015
För att svara på mina egna tankar om det här med livslängd på däck...

Hade en diskussion med en däcksnubbe på ett av Sveriges största däcklager.
Han menade på att om man ville ha ett däck med lång livslängd så skulle man söka efter ett däck med ett högt så kallat treadwear (UTQG på däcktillverkarens språk).
Treadwear är ett mått på däckets hårdhet och med andra ord ett någorlunda mått på däckets livslängd och pris per mil.

Här finns en del att läsa som behandlar ämnet treadwear.
http://infosite.se/TyreBible

Man kan bland annat läsa att många taxiåkare satsar på däck med högt UTQG siffra för att få ett däck som ger mest mil till lägst pris.
Problemet är att ett däck med högt treadwear oftast har ett lågt betyg när det gäller rullmotstånd och grepp i vått underlag.

Som exempel kan nämnas mina Continental 235 35 19 som har det högsta betyget i rullmotstånd (C) och det högsta betyget i vått (A), dom har ett treadwear (UTQG) på 240. Rena rama radergummit som en del skulle säga.

För att som jämförelse nämna några andra däckfabrikat i samma storlek:
Michelin Pilot sport PS2  (220)
Nokian ZLine (300)
GoodYear Eagle F1 Ass 2  (300)
Dunlop Sport Maxx RT   (240)
Hankook Ventus V12 Evo K120   (320)
Landsail LS988   (420)
Sunny (280)

Däcksnubben som jag pratade med förordade det billiga lågprisdäcket Landsail som ett mycket bra ekonomiskt alternativ som hade nästan samma betygssiffror som mina före detta Continental med (C) (A) (72db). Landsail är ett kinesiskt lågpris däck som han vet många taxiåkare satsade på bara för att få ned milkostnaden.

Nu köpte jag ju Goodyear till min bil som hade betyget (E) i rullmotstånd och (A) i vått underlag med treadwear 300 men det hade nog varit bättre ekonomi att köpa t.ex. ett billigt Landsail däck med betyget (C) i rullmotstånd och (B) i våt underlag och 72 db samt tradewear 420.
Priset på dom är nästan bara en tredjedel av vad Goodyear kostade.   

Bara några fria tankar från mig i ämnet sommardäck...
Senast redigerat av eastereverybodybay (27 juni 2015)

Cupra_
27 juni 2015
Problemet är att de gör skäl för namnet, Landsail, vid inspirerad körning. Med andra ord dynga. Vid normal körning på en vanlig familjebil duger de dock kalas om man prioriterar budget.

Det finns ju väldigt många andra faktorer som är viktiga att ta hänsyn till vid däckköp menar jag.
Senast redigerat av Deception (27 juni 2015)

Cadillac entusiast
110 Inlägg
27 juni 2015
Är det ingen som använder detta?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1106

Du kan ställa in vilken ljudnivå du vill ha och vilket betyg på drivmedelseffektiviteten osv......

Ja det ska vara en riktig pråm med stora fenor och mycke KRROOOOMM!!
Captain Slow is the man!

390 Inlägg
27 juni 2015
Cadillacpower skrev:
Är det ingen som använder detta?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1106

Du kan ställa in vilken ljudnivå du vill ha och vilket betyg på drivmedelseffektiviteten osv......

Jo det är nog många som använder det, MEN som vi sagt i tråden...
Det säger absolut INGENTING om däckets livslängd.
Du kan köpa det däcket med dom bästa betygen för rullmotstånd, väggrepp och ljudnivå, men det betyder aldrig att du får det däcket med bästa livslängden.

Sök