För att svara på mina egna tankar om det här med livslängd på däck...
Hade en diskussion med en däcksnubbe på ett av Sveriges största däcklager.
Han menade på att om man ville ha ett däck med lång livslängd så skulle man söka efter ett däck med ett högt så kallat treadwear (UTQG på däcktillverkarens språk).
Treadwear är ett mått på däckets hårdhet och med andra ord ett någorlunda mått på däckets livslängd och pris per mil.
Här finns en del att läsa som behandlar ämnet treadwear.
http://infosite.se/TyreBibleMan kan bland annat läsa att många taxiåkare satsar på däck med högt UTQG siffra för att få ett däck som ger mest mil till lägst pris.
Problemet är att ett däck med högt treadwear oftast har ett lågt betyg när det gäller rullmotstånd och grepp i vått underlag.
Som exempel kan nämnas mina Continental 235 35 19 som har det högsta betyget i rullmotstånd (C) och det högsta betyget i vått (A), dom har ett treadwear (UTQG) på 240. Rena rama radergummit som en del skulle säga.
För att som jämförelse nämna några andra däckfabrikat i samma storlek:
Michelin Pilot sport PS2 (220)
Nokian ZLine (300)
GoodYear Eagle F1 Ass 2 (300)
Dunlop Sport Maxx RT (240)
Hankook Ventus V12 Evo K120 (320)
Landsail LS988 (420)
Sunny (280)
Däcksnubben som jag pratade med förordade det billiga lågprisdäcket Landsail som ett mycket bra ekonomiskt alternativ som hade nästan samma betygssiffror som mina före detta Continental med (C) (A) (72db). Landsail är ett kinesiskt lågpris däck som han vet många taxiåkare satsade på bara för att få ned milkostnaden.
Nu köpte jag ju Goodyear till min bil som hade betyget (E) i rullmotstånd och (A) i vått underlag med treadwear 300 men det hade nog varit bättre ekonomi att köpa t.ex. ett billigt Landsail däck med betyget (C) i rullmotstånd och (B) i våt underlag och 72 db samt tradewear 420.
Priset på dom är nästan bara en tredjedel av vad Goodyear kostade.
Bara några fria tankar från mig i ämnet sommardäck...