Nu var det ett tag sen jag gjorde någon uppdatering.. Det har hänt litegrann sen sist iaf.
FIck telefonsamtal från stället i Veddige som blästrat mina grejer och dessutom lagt på epoxygrund, att de var klara och kunde hämtas..
Tyvärr hann jag inte igår.. så jag får göra det i veckan. En polare skall hjälpa mig att lägga lack på stötfångarna. De blir vita precis som original, tycker det är snyggast.. (kromade hade iofs varit fräckt.. men det är mkt jobb och kostar fläsk).
Hur som haver.
Motorluckan som jag tidigare la biltemas färgborttagning på har slipats och fått ny lack
Ett standardfel på dessa bussar är att det rinner in vatten och lägger sig bakom listen till vindrutan.. Det brukar leda till att vatten kommer in på säkringsboxen etc.. ge visslande ljud när man kör och andra otrevligheter...
Eftersom det "bara" var ett par små rostblåsor framför listen hade jag lite förhoppningar om att det inte var så farligt..
Jag hade fel..
Så det var bara att beställa ny plåt direkt och börja göra rent, slipa bort rost osv.. yaay...
en tredjedel utbytt.. mkt pill med att få bitarna rätt och linjera..
Tog inga fler bilder mellan.. men här är all rostig plåt utbytt och rostskyddsgrund lagd
Slutgiltigt resultat.. finish är som sagt inte prioriterat i detta skede.. Bussen ska bli omlackerad i framtiden.. men tycker själv att det blev ganska ok.
Mest spännande blir att se om rutan passar nu.. Det gäller att man fått allting rätt.. :-O
Har gjort lite annat också som det inte finns bilder på.. tex lagt i 30 ark silent coat bak mot hjulhus, reservhjulsbalja och mot motorrummet.. Förhoppningsvis minskar det lite oväsen när man är ute och puttrar :-)
Ska låta lacken härda ett par dagar innan jag ger mig på att försöka få i rutan igen.. Vill dessutom montera ovandelen och luftutblåsen på instrumentpanelen först eftersom det är mycket lättare när rutan är ur.
På återseende / Peter