Då min E36:a kräver påtok för mycket uppmärksamhet så valde jag att lägga den åt sidan. Varför ska det finnas rost?
Så lördagen den 11:e Juni satte jag mig tidigt på morgonen och flög ner till Arlanda. Där väntade föräldrarna, tillsammans färdades vi ut till hamnen i Gustavsberg där en e90 325i i färgen Sparkling Graphite Metallic stod och väntade.
Alla papper skrevs, betalning gjordes klar, nycklarna landade i min hand. Resan gick sedan till Uppsala för att käka middag. 19:30 lämnade jag Uppsala och 04:00 anlände jag hemma, till ett garage fullt med bildelar. Efter lite omstuvning och stapling av skrot så kunde jag äntligen få köra in bilen.
Man kan säga mycket om BMW, ont och gott, men att kunna vara vaken från 07:30 till 04:30 med ca 9 timmars bilkörning inräknat utan att vara det minsta trött är ett bra betyg på komforten. (eller så har jag bara riktigt mycket energi).
Nu när den är hemma så börjar planerna spåra i huvudet direkt.
Kan rekommendera "Schmiedmanns" (går säkert att köpa via Ebay) LED-belysning för registreringsplåten bak om det ska beställas några mer småprylar.
Var ska du lämna in för underredsbehandlingen? Lite sugen på att även få det gjort på min tretjugifemii
LED belysning blir det säkert lite överallt Är ju lights package på den. Så finns en del att byta ut
Nu kanske det är en bit ifrån Falun. Men vi har en firma som heter Josefssons som tar in bilen i 2 dagar och går igenom den och tectyl behandlar. Ringer även upp om dom hittar rost dom kan åtgärda och ger offert på kostnad. Samt meddelar om det skulle vara rost dom inte kan åtgärda och om man vill fixa det någon annanstans innan dom tectylar.
Kan rekommendera "Schmiedmanns" (går säkert att köpa via Ebay) LED-belysning för registreringsplåten bak om det ska beställas några mer småprylar.
Var ska du lämna in för underredsbehandlingen? Lite sugen på att även få det gjort på min tretjugifemii
LED belysning blir det säkert lite överallt
Nu kanske det är en bit ifrån Falun. Men vi har en firma som heter Josefssons som tar in bilen i 2 dagar och går igenom den och tectyl behandlar. Ringer även upp om dom hittar rost dom kan åtgärda och ger offert på kostnad. Samt meddelar om det skulle vara rost dom inte kan åtgärda och om man vill fixa det någon annanstans innan dom tectylar.
Okej Tectyl var jag nog ute efter isåfall (finns väl några enstaka till . Får du några "bildbevis" osv efter behandlingen ? Tänker om dom fotar inuti hålrum osv.
Fick rådet på senaste besiktningen att åtminstone rostskydda bromsrören, "om jag skulle ha bilen länge"
steifan skrev: Får du några "bildbevis" osv efter behandlingen ? Tänker om dom fotar inuti hålrum osv.
Jag är en sån där dryg snubbe som är med i verkstan hela vägen och käkar fikabröd medans mekaniker/tekniker jobbar Men skämtåsido, dom har bra rykte. Så liten stad så dom kan inte "fula" sig för då har dom inge jobb sen.
Då går det snabbt att få bort. (tråkigt att allt annat går skitsegt med sveriges minsta garage)
Bytte ena sidan för en liten jämnförelsebild.
Båda sidorna.
Och lite snabbspolning på detta så sitter båda lyktorna på plats.
Såg dock fördjävligt ut med regskyltshållaren.
Sådärja. Nu börjar den ju se aningens ut. Skulle haft en sprillans ny regplåt dock. Men duger tillsvidare.
Men ingen bra historia utan problem för våran hjälte!
Passformen på lyktorna är inte 100% Har försökt justera dom så gott det går i övre kant på dom så dom ska vara i linje. Ser "OK" ut nu. Men går man in för att klaga så går det ju att göra förbättringar på passformen i fabriken som gör dessa.
Sen fungerar inte halvljusen bak. Hade kunna gå med på att nån LED inte fungerade eller så. Men vanliga glödlamporna ska ju fan funka. Inga av dom som följde med gav ljus, ej heller några av dom gamla lamporna ger ljus ifrån sig.
Nice Annars kan du ju bli arg, skicka tillbaka lyktorn och köpa original "Blackline" tillverkade av Hella. Dock glödlampor i dessa. Tidigare ägaren till min bil hade lämpligt nog nyss bytt till såna inför försäljningen
Tyckte att klippsen till bagagelucke-inredningen satt lite dåligt efter min manöver med baklyktorna. Vart som ingen bra spänst. Så kom på att jag beställde en hel hög med klipps till E36:an ett tag tillbaka.
Hittade exakt 8 stycken svarta klipps i den blandpåsen som passade. Perfekt. Svarta vs Gråa.
Sen drog jag iväg och hälsade på brorsan. (han har större garageyta, så man kan ha dörrarna öppnade där)
Bytte ut njurarna mot svarta samt nya skärmblinkers.
Njurar just ditsatta.
Skärmblinkers, ser mörkare ut i verkligheten. Satte också i Silver Lightbulbs så att det inte är nå orange i dom.
Ja, förutom när dom tänds då.
Sen en liten helhetsbild på fronten nu.
Allt för idag, blev inge stereokopplande då jag glömt 2 viktiga verktyg för att få ut AC mittkonsolen för att komma åt skruvarna till originalstereon. Får kämpa med det en annan dag. Baslådan åker fastspänd i baksätet sålänge.
Jo sen en rolig fotnot som gjorde mig väldigt glad. Hade inne bilen på service idag hos den lokala BMW handlaren. Det som gjordes var: Oljebyte, Filterbyte, Mikrofilterbyte, Fordonskontroll.
Efter 1 timme och 45 minuter kom han med nyckeln och en hel hög med A4:a om vad dom gått igenom. La upp alla papper och sa: Vi hittade inte ett enda fel på bilen. Den är i grymt bra skick för att vara 8 år gammal. Du ska vara riktigt nöjd att äga den här.
Det var med glädje man drog kortet i den betalningsmottagaren kan jag säga.
DoAe skrev: Jo sen en rolig fotnot som gjorde mig väldigt glad. Hade inne bilen på service idag hos den lokala BMW handlaren. Det som gjordes var: Oljebyte, Filterbyte, Mikrofilterbyte, Fordonskontroll.
Efter 1 timme och 45 minuter kom han med nyckeln och en hel hög med A4:a om vad dom gått igenom. La upp alla papper och sa: Vi hittade inte ett enda fel på bilen. Den är i grymt bra skick för att vara 8 år gammal. Du ska vara riktigt nöjd att äga den här.
Det var med glädje man drog kortet i den betalningsmottagaren kan jag säga.
Trevligt! Vet du om man gjorde någon uppdatering/kontroll av mjukvaran i modulerna "i" Fordonskontrollen?
steifan skrev: Trevligt! Vet du om man gjorde någon uppdatering/kontroll av mjukvaran i modulerna "i" Fordonskontrollen?
Har inte kollat igenom papperna så noga. Men med tanke på att dom bara hade bilen i ca 1 timme och 45 minuter så tror jag inte dom hann med att uppdatera nåt.
BMW gör sällan några uppdateringar om det inte finns något särskilt fel i bilen som kan härröra till mjukvaran. Detta pga ny programvara kan sabba saker också som inte var fel tidigare i vissa unika fall.
Började med att skaffa rätt verktyg. Då gick det snabbare än vinden att få ut AC-panelen.
Sen bort med 2 skruvar.
Då hamnar den här lika snabbt på ett säte.
Här har vi då det lilla original kablaget. Fan vad smidigt.
Sen gick det inte lika snabbt.
Lågnivån genomförd till under rattstången, lades bakom mattan hela vägen till bagaget.
Och här har den hittat fram till bagageutrymmet.
Rekommenderar starkt att man skaffar sig en sån här Den har gjort hela arbetet sjukt mycket enklare.
Sen kom det till lite mera kablar. Inte lika smidigt längre. Inte på långa vägar. Sen ska ni få ett tips. Ser ni den röda kabeln uppe till höger av härvan. Det är 12v permanent ström som stereon behöver för att hålla sitt minne igång. Tro inte för ert liv att det finns något permanent i hålan där stereon bor. Jag trodde det, jag mätte upp 12v på en kabel när bilen var avstängd och nyckeln var ur. Men dom är luriga på BMW engineering. Det finns 12v som är igång upp till ca 3 timmar, sen stängs den av, fråga mig inte varför. Men så är det. Så det hela slutat med en till upprivning av inredningen, och då såklart ett trasigt klipps som fick bytas ut (höll första vändan). Ur med baslådan som jag parkerat i skuffen. Ja ni förstår.
Hursomhelst. Back on track. Alla kablarna som fanns på bilden ovan lirkades in i olika håligheter och stereon fick till slut vakna till liv (detta var alltså före jag fick ta lös allt igen dagen efter o göra om 12v strömmen... fyfan)
Och såhär ser den ut i mörkret.
Sen fick jag modda lite. Den här sitter längst in i skuffen under inredningen där jag vill före igenom kablarna. Så den fick smaka lite avbitare.
Med ca 1.5 cm avklippt från ändan så rymdes ström/jord och den förbannade 12v kabeln.
Öch äntligen, baslådan hemma. Och arbetet som sträckt sig över 2 dagar är avklarat. Man kan se till höger där inne vart jag valde att ta ut ström/jord. Framtida plan är att fixa det lite snyggare, men ingen som ska glo i mitt bagage ändå.
Bwm felkonstruktion? 3 av 4 dörrfesten har ingen packning mellan lacken och fästet. Bara förardörren hade packning. Dom andra 3 såg ut såhär.
Torkade rent iaf.
Men är ju ett "sår" kvar där som kommer börja rosta mera. Så får ta upp det med BMW. För tillfället la jag på lite silikon så att det inte kommer in mera fukt.
Ser bättre ut, men man vet ju vad som lurar under.