Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge

Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa lös toppen med de delar som behövs. Var och hämtade toppen fredagen den 21/8-2015 någonstans i södra Norrland. Planen är att modifiera toppen till att passa på en 4 cylindrig OPEL CIH motor. Förhoppningen är att kunna bli färdig med motorn till våren 2016. Och den målsättningen gick ju inte alls...... Men till våren 2017 borde det gå. Målsättningen för motorn:------ Slagvolym = 2,4 liter.------- Effekt = 230 - 250 hästar UTAN turbo.------- Max varv = 8000 - 8500 rpm.
  • 217 Följare
  • 260 900 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 augusti 2017
Dr_No
5 september 2015 · 549 Inlägg

Steg 1. Fixa till styrpinnen som inte passar
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-3db91beaff3088db810da2f908c2d8e5.jpg
Toppen uppsatt i lilla fräsmaskinen för att fräsa upp hål för styrpinnen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-77e3bb9dd86c506673b0805aa85b777a.jpg
Hålet uppfräst med en 10 mm fräs

Steg 2. Ritsa för kapning
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-2fef3fd0da3f4e6b25a0dc87e99af259.jpg

Steg 3. Kapa
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-1ec4a466c688c1fa1458d9a79c1b3d84.jpg
Toppen uppsatta i den "lilla" bandsågen. Man skall kapa av en bit på ca 215 mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-3fd0f6297e0f7f846e47e27064c7965d.jpg
Sågen går allt ser grönt ut. Det var mer än lovligt spännande att trycka på startknappen tonguetongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-08e0bb4b3999759508d48c1da601607c.jpg
Halvvägs igenom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-dc0824b10f336da96c0855d53d681cc0.jpg
Den bortkapade delen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-72eaeaefcc15dca2281344cfdba5e2bc.jpg
Och vips så var det en 16 ventils topp roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-48b837decb8e48a56f16ad5317ad4339.jpg
Man kommer att behöva fräsa bort ungeför 10 mm till på toppen i bakkanten, man kan också se vart det kommer att behövas svetsa i material för kylkanalen.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
vEight Baronen
5 september 2015 · 1 434 Inlägg

Härlig syn! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Dr_No
10 september 2015 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-54b8ceb71571a1926bcb308495798c36.jpg
Tänkte besikta bilen innan motorbytet då har jag två somrar på mig innan den skall in och besiktas igen, kan ju bli något krångligare med 16v motorn i bilen. lolbig_smiletongue Det fans ju aldrig någon Kadett Rallye 400:a

Senast redigerat av Dr_No (10 september 2015)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
10 september 2015 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-31bb7745d45849ebbf2688955ae80e8f.jpg
Det ser ut som om jag legat helt på latsidan denna vecka med det är inte sant wink jag har letat rätt på artikel nummer på ARP bultar till toppen och svänghjulet. Fick lov att vända mig direkt till ARP http://arp-bolts.com/ i USA  för att få hjälp, helt fantastisk service jag fick svar på mindre än 24 timmar med artikel nummer och sedan så skickade han en lista på handlare i Europa som köpte regelbundet av ARP smile Synd att http://www.summitracing.com/ tog så fruktansvärt bra betalt för frakten till Sverige annars så hade jag köpt därifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-d2edd5366d1da15cc405424812802f90.jpg
Jag har även bestämt mig för vilken som skall få tillverka vevstakar åt motorn, det kommer att bli Veridi http://autoverdi.com/ stakar från Söderbärke i Dalarna. Fick även där svar från Stefan på mindre än 24 timmar och priset var faktiskt riktigt humant jämfört med Carillo stakar. roll

Kolvar blir nog specialtillverkade från Venolia via TG Motor.
Kamaxlar är lite öppet, kanske Risse motorsport i Tyskland
Mekaniska ventillyftare skall det också bli.

Någon som har förslag på en duktigt "topplocks portare" ????

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dannne11
10 september 2015 · 412 Inlägg

Gå in och kolla på http://www.topplocksverkstan.se/
Riktigt jävla duktiga smile

Dr_No
11 september 2015 · 549 Inlägg

Dannne11 skrev:
Gå in och kolla på http://www.topplocksverkstan.se/
Riktigt jävla duktiga smile

Tackar för förslaget, skall kolla med honom.
Fler förslag mottages naturligtvis också smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Elot
11 september 2015 · 493 Inlägg

Kan inte ts-motor hjälpa dig? Inte omöjligt han har lösning på kamaxlar också

Googlemaster
Dr_No
11 september 2015 · 549 Inlägg

Elot skrev:
Kan inte ts-motor hjälpa dig? Inte omöjligt han har lösning på kamaxlar också

Om du menade TG Motor så hade han inte tid att porta toppen förrän om 1 år sad
Kamaxlar trodde han att han skulle kunna fixa, har ställt frågan till honom om pris och leveranstid på kammar.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
11 september 2015 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-c135d3ad513ce8f43c4f3c8c1bfd6888.jpg
Toppen uppsatt i fräsmaskinen

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-a5b3dce9c3f880e8a0557b01761ee2a7.jpg
Har ingen tillräckligt stor fräs så jag fick fräsa i tre omgångar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-2d53a4adcedae2c839b3db495dd1fc9a.jpg
Toppen färdig fräst till totallängd 519 mm. Kvar att fräs 1 mm efter svetsning.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
12 september 2015 · 549 Inlägg

Dags att ta itu med ventilkåpan, den är ju något för lång den också smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-cc81745514b370b308d9992200961551.jpg
Ventilkåpan uppsatt i fräsen för att ta bort nitarna som håller skyddet över vevhusventilationen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-a54b8aeefcdbaf84695a813cf4b68480.jpg
Jag använde en 10 mm fräs för att ta bort nitskallarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-54dd4d2662fc5d8b2316308eebef186d.jpg
Det gick att bryta bort skyddet med en stor skruvmejsel efter det att alla nitskallar var borta. Denna del skall också kapas och återanvändas senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-abfc654a034915f8693cbcac552530be.jpg
Sågade av ventilkåpan till 510 mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-6bb13b284b892134f30346aa1f2de5b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-d38ab8af3f209e9c08770fe9822d64c1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-25a60377d4d7fcdd92e38bea1b5c6cd4.jpg
Det var lite klurigt att fundera ut hur man skulle såga bort bitar ur ventilkåpan för att få den att passa mot toppen, det var inte bara att kapa av den för då räckte den inte till i bakkant på motorn. Jag var tvungen som ni ser på bilderna att kapa med en bandsåg så att jag kunde skjuta ihop delarna för att få tillräckligt med längd på kåpan baktill på motorn. Total längden skall vara 543 mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-93cc19f6dad4b806a1ee278671d26b41.jpg
Här återstår att fylla igen det gamla urtaget för insugsröret på 24 ventilaren som passerade ovanpå ventilkåpan. Samt att flytta vevhusventilationen till insugssidan på ventilkåpan. Har blästrat av lite färg inför svetsningen också.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
vEight Baronen
12 september 2015 · 1 434 Inlägg

Det blir så bra! Ser fram emot nästa uppdatering! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
eastmotorsport -sommar ska de va....
12 september 2015 · 4 524 Inlägg

Jäklar så imponerande.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Dr_No
13 september 2015 · 549 Inlägg

Tack till er som kommenterar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-97f5762c1c1d7ff6bb8e4860e2f990c7.jpg
Ritning på avgasflänsen fixad, skall skicka iväg den och få en 10 mm plåt vattenskuren med dessa mått, sedan så får vi se om det blir ett 4-2-1 rör eller ett 4-1 wink

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dannne11
13 september 2015 · 412 Inlägg

Kommer bli skit bra det här! smile

Dr_No
20 september 2015 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-67f800481cf71e561c77ba7e6677e22b.jpg
Det gick att kapa kamaxlarna i en vanlig såg, fast kylvätska behövdes

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-f81a9365873fbf609f4f4b77100c9aaa.jpg
Vips så passar den i en fyrcylindrig topp

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-1022a4a0d3b09f3c41780ef04add2a61.jpg
Använde fräsar för att ta upp ett vinklat 25 mm hål till givaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-edfd2705ca4113df93d244a661704413.jpg
En liten klump för att fästa en induktiv givare för kamaxel läget.
På det sättet så slipper jag fördelaren och en synlig givare som jag har idag.
Satte givaren på 3:ans insugskam

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e1fb725996c7e21335659a00350985c5.jpg
Kapade original kammar

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e90d5897f4fd5203ac312f295b3ed20a.jpg
Alla delar fixade inför svetsning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-44e3074fa6370b41429f312d60ae6abc.jpg
Allt packat och klart för svetsning. smile

Senast redigerat av Dr_No (20 september 2015)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
20 september 2015 · 1 899 Inlägg

Skit fränt! Följer smile

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
vEight Baronen
20 september 2015 · 1 434 Inlägg

Det blir intressanta öppningstider med dom kammarna smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Dr_No
20 september 2015 · 549 Inlägg

vEight skrev:
Det blir intressanta öppningstider med dom kammarna smile

Njaa, jag kommer inte att använda original kammarna, sågade av de mest för att se om det gick att såga i dem. Samt för att kunna passa in kamaxel läges givaren.

Jag kommer att köpa specialkammar för mekaniska lyftare, målet är ju 230-250 hästar på motorn och då räcker inte original till. Tänkte mig också ett varvtalsområde på upp emot 8000 - 8500 rpm smile smile Jag har varvtalstopp vid 6000 idag och det är alldeles för lågt, går blixtsnabbt att slå i det big_smile lol tongue

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
21 september 2015 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-fa0f8c7aa5a28cc21d26e26580e5fe3b.jpg
Nu är det väntans tider, toppen är på svetsning tongue
Kommer nog att ta minst två veckor, kommer att bli lite tråkigt ett tag då jag inte kan göra så mycket innan toppen är tillbaka sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang