Chevrolet S10 "Skorven" - PreRunner Replica

SoCal-Style Pre-Runner replica. Efter 2 svängar körförbud pga "icke helt och hållet i överensstämmelse med för närvarande rådande fordonsförfattningars andemening" blev det regbesiktning som ombyggt fordon med renoverad ram, uppdaterat chassi och ändrad kaross. Nästa steg: BlingBling
  • 261 Följare
  • 260 293 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 juli 2018
Godspeaker Specialist
14 mars 2016 · 1 187 Inlägg

skrotnisse89 skrev:
Hahahah, fyfan vilken jävla kung du äääär! cool lol
... Rambalken under förardörren var obefintlig, hur fan dom nu kunde ha missat det?  ...

Jag såg på en tidigare bild att vänster bakhjul lutade lite mer inåt än det högra, är det åtgärdat, eller var det en synvilla? Efter monteringen av dom nya extremt coola däcken cool

Hursomhaver, jag följer, med spänning och mer skratt! roll: lol:
Keep it up! //

Hail to the king, baby! tongue Bilprovningen är bilprovningen.. ibland blir man förundrad över vad de släpper igenom.. Båda mina längsgående har rosthål, varav det vänstra är helt kaputt vid förstärkningen för domkraft. Detta avskrevs som "Bra att veta: Rost i längsgående balk: Höger/Vänster." Fine, jag menar, går kärran av så märks det ganska spektakulärt, men att de inte sa till om det avrostade bromsröret, de känns jag mig inte lika nöjd över sad
Tre saker jag hatar: 1) Skattedeklaration, 2) Tandläkare, 3) Kontrollbesiktning av bil
https://www1.garaget.org/archive/60/59819/382781/thumb_382781-3675778.jpg Den bilden? Mnja... Om vi utgår från att det är en synvilla, så existerar inte problemet, right?
Men nej: vänster hjul sitter nog precis där det skall. .. höger hjul däremot, rör sig som en medelålders överförfriskad 4barnsmamma på logdans i Hörby.
Hjullagret är mest troligt fullständigt skjutet, meeeeen.. samma sak där. Om jag skulle tappa ett hjul, så märks det.
Hur som helst finns det ju inte överdrivet många inställningsmöjligheter på en "live rear axel" tongue

Sportointresserad skrev:
Nä , vafan ska man säga om Åsa Romsons uttalade!
Hursomhelst e de världsklass på din tråd!!lol

... jag kan säga massor.. .. Men i så fall tror jag att säpo inom 4 minuter knackar på min dörr och sedan deporterar mig till något ställe som sätter vissa restriktioner på min yttrandefrihet.
Jag menar, när Annie Lööf verkar vara den mest lovande partiledaren, då är de illa ställt med Sverige.
Men Romson, jo, hon håller en plats helt för sig själv..




Måndag! OBD-skanning.
Ni som önskade bilder på post-stjärtar och grovsalt, jag måste göra er besvikna. ... jag lyckade inte få tag i brevbärare att förgripa mig på, de är så rackarns sneaky.

Bilen har dock självläkt under helgen, i lördags natt så slocknade helt plötsligt motorlampan.. Min första tanke var "jahaja, nu pajjade själva lampjävlen också" men näe, den kände väl plötsligt att felet inte längre var relevant och stängde av sig smile

I dag låg det i alla fall ett paket på hallmattan och jag lyckades slita mig från mitt nya tvspel för att åka ned i garaget. Jag pluggade in min nya manick och se om det låg felkoder sparade, och jodå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8262a75b499da84b8ffff007af7d8fe2_large.jpg
Chevy S10 (96) P0146

Så, "P0146 - HO2S Circuit Insufficient Activity Bank 1 Sensor 3".
Åtgärd: Radera felkoden, och om den inte dyker upp igen: Problemet för alltid löst tongue

Slänger upp en bonusvideo på hur denna fantastiska lilla mojäng fungerar.



Vad tar en bilverkstad för att "felsöka"? 800kr i bästa fall? well, för 300kr så löste jag det själv.

Nu tillbaka till tv-spelet. Där finns gangsters som ännu är oskjutna cool

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
21 mars 2016 · 1 187 Inlägg

Besar skrev:
Fan va bra musiksmak du har smile tongue

.. Ja. Det har jag. Synd bara att det är din musik som hörs i klippet  lol


En felfri vecka!
Inga felkoder. (klonk, bank och att den luktar bränt gills inte)
Och jag har för första gången på allt för många månader använt bilen till det svepskäl som angavs då jag köpte den: Transportera cykeln till skogen för att motionera mitt feta arsle.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a304cf871dcdadb0f37198364525f7ce_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fd5c4d29ad4d2b216f9695ba0bfb0f2d_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ac327c37891fedd41826c93b30f923ef_large.jpg


Ja, jag tycker att min bil är skitcool.
Hur får man kvitto på att så är fallet? Jo, genom ögonen på 4åriga killar.
"Mamma-mamma-mamma: Titta vilken häfgit bil farbron har!!"

Så förutom att jag borde nacka snorungen för att han kallade mig farbror (jag har bara råkat bli lite tunnhårig i förtid) så har ungjävlen helt rätt. Tycker en fyraåring att bilen är cool: Då är bilen cool cool

Vem behöver ett gäng blonderade silikoninsvepta bikinibimbos som ålar runt på motorhuven när en påg i toppluva, gummistövlar, snor i hela nyllet och samma iq som en schäfer godkänner?
Jag menar: Han ligger uppenbart på mentalt samma nivå som mig roll

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
23 mars 2016 · 1 187 Inlägg

BunnA skrev:
Är han lägre i baken än i fronten eller är det en synvilla?

Yes, några cm lägre bak, för lite skönt baja-häng tongue Jag diggar det, 4 tum bredare spårvidd fram och 1½ tum högre, är den stil jag vill ha.

skrotnisse89 skrev:
Det måste vara den tunga cykeln wink cool roll

Ohja, de 11 kilona lyckas ju verkligen tynga ned hela bilen tongue

Po_mP skrev:
Den e häftig smile

Yepp! och med lite tur ska vi kunna göra den bättre också smile

Cranky skrev:
Vad heter denna obd2 läsare o var e den köpt?

MaxiScan MS309. Här (direktlänk: Ebay.co.uk). Denna för, £20.79 inkl frakt, vilket per dagens valutakurs bör ge ca 250kr, inkl frakt. Finns billigare, men då är de enradiga med bara felkoden utan förklaring, och finns sjukt mycket dyrare som ger dig realtidsloggar. Denna kan dock logga intervaller om du vill.
Vill du ha realtidsgrafer så är det billigast att köpa en blåtandsdångel. Finns på Kjell&Co för 299kr, eller ebay för 105kr inkl frakt. Köpte en sådan men inte testat den än, ska dock gå enkelt att plugga in i mobilen, och sedan kan du göra samma sak om med en "riktig scanner", dvs läsa felkoder och släcka dem.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
14 april 2016 · 1 187 Inlägg

Detoxedz skrev:
efter att ha läst igenom hela tråden och fått några garv så får man ju också lägga en prem, har ju faktist följt ditt ford bygge sedan typ 2013 märkte jag nu smile gött bygge!

Forden är ju avskaffad, så välkommen ombord nästa idiot-tåg tongue

Po_mP skrev:
Häftigare skulle väl va om du sätter på feta extraljus och avgaspipor två st som går upp via flaket, om du förstår vad jag menar smile Men annars är den godkänd smile

Extraljus ligger på agendan inför framtiden, men de kostar ju så förblammat, jag väntar lite med dem.
Avgasrör "Stacks" visst absolut! Om det varit en diesel tongue På en bensinare så blir det lite löjligt tycker jag, var sak har sin plats.

anderz_1 skrev:
Det är väl ingen jävla epa-traktor ?

haha, well... tack för ditt moraliska stöd, men lites face it: Det enda som skiljer den från en epa är innehavarens  inkomstnivå samt avsaknaden av varningstriangel, baslåda och fuskpäls. roll  ... och baslåda har jag en liggandes i garaget som jag funderade på att koppla in.

Low skrev:
Håller med att det skulle se riktigt bra ut.
Är alla lastbilar epa? :-) eller alla fall bilar. Med flak?:-)

Hm. Om fordonets ägare och brukare håller en mental ålder som borde förhindra honom från att rösta, inmundiga starksprint eller generera avkomma, så borde rimligtvis även fordonet klassas som epa-traktor?? tongue



Så,
Today's Revelation: I'm driving a lady-truck tongue

Nå, jag har ju tidigare påpekat att det är en minitruck jag kör?
Men den ser ganska ball ut, eller hur?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-aeba033c0b824735744b3e0c34b3f7bd_large.jpg

Jo'vars, ganska manlig liten bil.


Men allt skall sättas i proportion till vad det egentligen är, och tack vare stingray-ragge så har vi här något att jämföra med..
Efter en snabb vända inne på biltema så gick min mentala inställning från "hähä, min bil är så jävla kaxig" till "Aaaaw, jag är en kärring.. "

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-befa6e38266a2d873d475a157b838c7b_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-faad6abd9cbae6785cd99331a7944c4d_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f95ae397581329406df8ed6917036e62_large.jpg


Oh'well.
Om jag inte har största pickup'en i Skåne, så kanske jag inte heller har minsta penisen.
Alltid någon tröst hmm

Åh andra sida, min kärringbil är faktiskt en stadsbil, jag kan få in den i trånga parkeringsgarage, en fullsize silverado skulle vara mycket ballare, men den blir svår att använda som daily beater inne i Malmö.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b8fbc64b592f502c0d378a99a4dbcbfa_large.jpg

I övrigt: Inget skruvat på denna bil, har lite planer, tar det när jag hinner
'laters.

Senast redigerat av Godspeaker (14 april 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
17 oktober 2016 · 1 187 Inlägg

Uppdatering!
.. här har hänt inget alls tongue

På min att-göra-lista har gjorts: INGET
Jag har lagt tid på att få igång min gamla Honda, och skorven har bara använts som bruksbil sedan i våras. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-426831e0e0680def72c6f8cb7243bd14.jpg Städar garaget, 4 kubikmeter skit..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7023b4641a13160d8366f9304121eeaf.jpgEn tur till däcka-killen för omläggning av gummin.

btw, stickers i bakrutan; "go fuck a landmine", den satt där när jag köpte bilen. Den är så förbannat "hej, Jag kallas Tompa, är 17 och kommer från Kramfors" men den är ändå lite passande. Jag har inte haft hjärta att peta bort den. .. vilket kanske säger en del om min mentala mognadsnivå. Det är ibland lätt att glömma bort att man närmar sig 40 roll



Det tråkiga är dock att vissa halvt väsentliga delar (ram/bakaxel/kardan) är i akut behov av underhåll. På grund av "djupgående ytrost", så är skorven färdig för skroten.. sad
Ramen är så illa att jag inte ens tänker försöka svetsa upp den, det är helt enkelt inte värt det. Det rasar stora bitar ur den så fort man petar på den, och har börjat gå sprickor upp efter främre rambenet.

Så istället har jag köpt mig sveriges fulaste Civic.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6c71eb58d9d33c8e6ae12796823538fb.jpgMera känd som Bajs-civicen.
Ni som följer lillebrors tråd är förmodligen redan bekant med denna totalt själalösa och odödliga skapelse.
Med 1.4 liters motor går den på luft och tomma löften, ungefär som sossarnas regering.

Så, den bränsleslukande upprostade pickup'en till skroten, och istället en liten smart lättservad bränslesnål bil till stadskörning, det är ju vad varje förnuftig människa gör.






... men som tur är, så är det många år sedan någon misstog mig för att vara förnuftig tongue




Jag älskar min lilla pickup, mitt liv kan delas upp i tiden före och efter pickup! Jag är inte beredd att ge upp den riktigt än.
Faktum är: Jag är så fäst vid min skitbil att jag inte ens vill köpa en annan, jag vill ha -min- pickup! Jag vill inte köpa en större pickup, inte en nyare, inte en mer ekonomisk: Jag vill ha precis min gamla skorv smile


Så, bara för att mjukstarta har jag moddat bilden med några fler stickers.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-24e24672089dfdb5af3845a54cbfd2a1.jpgFörresten, ni vet väl om att jag inte tar mig själv på allvar? Typ någonsin? wink

En inköpslista är under bearbetning, och den första leveransen bör anlända under nästa vecka.
Jag tror jag ger mig in på något jävligt korkat, onödigt, pengaslukande och allmänt onödigt, så förmodligen kommer ni gilla det tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-dd4aa6962974556f41d47d0e45593837.jpg



"Rädda skorven, död eller levande!"

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
17 oktober 2016 · 1 187 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Du vet väl att storleken inte har betydelse, bara hur man använder det man har
Att grabbens bil i princip är identisk med din och att jag själv kör en -99 Blazer S10 har naturligtvis INGET med saken att göra...

Det är samma ursäkt som alla vi män med små pickup'er kommer med, under tiden som flickorna skrattar åt oss i smyg sad

MarkusJH skrev:
kollat igenom o måste säga att man saknar ju sin gamla s10 lite efter detta projekt, roliga bilar o de mesta e rätt billigt till dem , iallafall om man jämför med silverado iaf xD

Haha, ja, men sedan är ju "billigt" i direkt proportion till vilken puts man vill ha på sin kärra också, Jag menar, min ser ut som en påse opolerad gris-skit tongue

reaser skrev:
Fräsig pickup!
Började med med s10 som första pickup men äger numera ett litet gäng med fullsize pickisar:)
Älskar dina formuleringar när du skriver så detta skall följas!

Tack! big_smile  "ett litet gäng med fullsize pickisar", du, storleken har minsann ingen betydelse, det har Magnum1965 sagt

Farbrorfransson skrev:
Följde ditt Ford-projekt och tyckte det var grymt!
Sättet du skriver på är så jäkla bra! Fortsätt så! big_smile

Tack smile Mnjo, Forden, den var en speciell hatkärlek där, på vissa sätt saknar man den.

Po_mP skrev:
Grym den där grönis big_smile

.. och med lite tur kommer det bli lite grymmare

Shotgun-Vix skrev:
Följer!
Den där har man ju haft både framför och i backspegeln flera gånger påväg till jobbet på mornarna tidigare smile

.. åh'fan. ... OM jag tutat på dig eller på något sätt hetsat dig, så. .. well, jag är rädd för att det var en kombo av dålig dag (20%) samt att du förmodligen förtjänade det (80%) tongue
Typ var i stan ?

Djo skrev:
Kollat genom tråden fått goda skratt av din text och sett hur du förädlat denna pickis den är så jävla rå och kaxig big_smile  Silveradon var ju mesig inga mudterain däck och ingen höjning din må vara mindre model men den hade mycket mer attityd. smile

Tack! Jo, som bruksbil inne i Malmös finare kvarter är den ganska oslagbar... även om den inte är störst så flyttar de flesta på sig smile
Men sedan Silveradon, den är jättefin verkligen, hade jag bott utanför Malmö innerstad hade jag lätt köpt en sådan. Med den storleken behöver man inte mycket mera attityd smile

Senast redigerat av Godspeaker (17 oktober 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
27 oktober 2016 · 1 187 Inlägg

They say Never Go Full Retard.
..I'm afraid I just went Full Retard

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f5c57f2efce371ae9037c3e78063c655.jpg

Snabb uppdatering: Sparkonton är till för att användas. Jag mår lite dåligt över den summa pengar som 07:30 lämnade mitt konto, men jag vill sippa spendera massa tid på fabricera egna delar, så.. byebye money.

We're going Cali Style, pre-runner look!

Det skall fortsätta vara min bruksbil, och inte någon renodlad ökenkärra, så "all-in-projektet" får vänta några år till.
Det kommer dock fortfarande vara ett stort jäkla jobb kommande månader, så chansen att jag tagit mig vatten över huvudet beräknas till 62.81%.
Oh'well. Pengar på kontot har väl aldrig gjort någon lycklig..



Socialstyrelsen rekommenderar, Never Go Full Retard

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
27 oktober 2016 · 1 187 Inlägg

OscarSkold skrev:
Du har en köpare här sen cool

Antingen kommer du får köpa den i bitar, "o-rullande projekt" eller så kommer den aldrig någonsin igen att bli till salu.

Djo skrev:
drömmar om en överstor jätte hög pickis finns ju men dom får ligga på lur till framtiden.

Inget att vänta på.. det är ganska barnsligt, men man känner sig lite manligare, tuffare och bättre när man kör pickup smile

zemet skrev:
Hahah skön tråd, prem lagd!big_smile

tackar big_smile

Shotgun-Vix skrev:
Brukade vara mellan typ kronprinsen och vägen mot hamnen till. Hajade ju till när man såg en sån ståtlig pråm. Hade en blå 244. Alla förtjänar tutan. Nästan...

.. fast de var nog inte mig du såg, måste ha varit någon annan..

razpataz skrev:
HAHAHAHA, du äger nu bajscivicen!

Det som svider mest är att det är en bra stadsbil. Totalt menlös, utan själ, gör absolut inget som man inte säger åt den. Inbillar mig att känslan är att jämföra med att anställa en högkristen lätt utvecklingsstörd hemhjälp med ätstörningar.. Pinsamt men bekvämt.

Curse skrev:
Kan bli brutalt detta big_smile

Djo skrev:
Fan så fränt det kommer bli big_smile

mmm, jag har en vision, dessvärre är det inte säkert att jag kommer ro allt det här ihamn hmm

Dr_No skrev:
Du får tänka på hur mycket tid du sparar när plånkan blir ledsen i slutet på månaden smile
Blir säkert bra det där.

Jag är mer i stadiet "hur fan ska jag klara mig till slutet av månaden??", nästa månad kommer nog inte bli lindrigare mot plånboken heller.. Maj, Juni, så kanske jag kommer ikapp igen






Joohråsåatte.. (endast begripligt på norrlänska)

Eftersom man redan till frukostkaffet befriade sig från en hisklig summa pfeningar, så var det väl lika bra att fortsätta på samma spår, vrida om kniven riktigt djupt och rota runt i sparkontot.
Så jag smet tidigare från kontoret och tog en roadtrip med min vidunderligt manliga civic uppåt skånska höglandet. (När man frågar om var man befinner sig och inte förstår ett ord av svaret: Då är man i Osby tongue )

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c1fcb23ef7931f012548215e62a6dd02.jpg
Lillebror mötte upp med dieselmerca och släpkärra, lasten surrades och sedan var det bara till att bege sig hemåt mot civilisationens högborg: Malmö
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-23713e8c0d4af0890802f06bb508d53d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a1a735c2b72eedc4c864a865b4f10b27.jpg

Så... joohråsåatte.

Senast redigerat av Godspeaker (27 oktober 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
30 oktober 2016 · 1 187 Inlägg

ehedman skrev:
Jag tror på det här med att man ska ha plus minus noll på sina konton när man dör. Något sånt.  Således ges du nu ett ypperligt tillfälle att sålla ut en större del av potentiellt arv för att rädda din gamla skorv.

"Den som har mest prylar när han dör, han vinner!"? Men jo, jag håller med dig. Sparkonton är farliga, det blir så lätt att man sparar för sparandes skull, och sedan används aldrig pengarna till något. Lika bra sätta sprätt på skiten, även om de svider smile

Pengar är inget problem!! Antingen har man dem, eller inte, men oftast kommer det ändå mer av dem smile

Iceen skrev:
Rörbärarmar är trevliga grejer, sånt skulle man velat ha tongue

Egentligen inga större problem att bygga själv juh, bara så tidskrävande smile Du gav upp med din egen skorv, och skulle sälja den?

Djo skrev:
Ny ram också nu jäklar smile

du, här kommer de hända saker,
Köpte mig en ny bakaxel också!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4d3af70c5691d8cd735a30ebb2ccd03e.jpg
Som jag konstaterat, och där efter fullständigt ignorerat, så är min nuvarande bakaxel i långt gånget stadie av "HejKomOchHjälpMig". Den behöver genomgång och nya lager, vilket var på tok för tråkigt.
Så jag plockade upp en ny bakaxel från en fyrhjulsdriven S10, med diffspärr smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c1731df25fa0046fdf56543e5bc2d4d9.jpg

Om jag fattat det rätt, så är det en Eaton G80 Mekanisk diffspärr. Många avskyr den tydligen, men den gör sitt jobb, trots en viss förmåga till att plötsligt och spektakulärt explodera tongue

Här är en video på hur den fungerar, och här är en trevlig amerikans vhs-video på den in action.
Det smäller till, och så låser den båda hjulen. Känns som speciellt underbara egenskaper på vinterväglag smile

Ännu en fördel med bakaxeln från en 4x4 är att den är bredare! Pga en liten tankevurpa från min sida, så fick jag dock med mig en axeln från en ZR2, vilken är bredare + bredare hmm sååå .... de löser sig.



Så, jag har ju tidigare nämnt att skorven håller på att gå av på mitten?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f949d78a2f7b06bdbb62a6531072494d.jpgSpricka främre ramben

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ca87b3f8882cb9f7442b141f11773277.jpgUndersida balk

MMmmmm, känns lika tryggt som swingersparty utan i Angola utan kondom.
Att behöva smyga över varje farthinder för att inte lägga några påfrestningar på ramen känns som fel metod för skorven.
Därav en ny ram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6cfea7ee8bf0b0174afb09316819ce4e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f5181009791d9139bd88ef91ea9b1593.jpg
Bränslerör och bromsrör satt kvar, jag utgår från att de är i bättre skick än vad som sitter på skorven idag, så de kommer troligast att återvinnas.
Alla andra små fästen, bultar och konstigheter har hamnat i en låda för rengöring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6bffc2d6ffa89fb6efd7b6768fee8076.jpg
Ramen är i mycket bättre skick än vad jag någonsin vågade hoppas på. Jag har skrapat och borstat lite, allt jag hittar är lätt ytrost.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4f9392b8964783b85b672e6c5e9bc195.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-578ef9ddcf18286d6d8ea4ef77ced576.jpg

Så, nästa steg: Blästra.
sedan svetsa.
Sedan pulverlack smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
11 november 2016 · 1 187 Inlägg

SpendeX skrev:
all in! rambyte o skit! kul o se pickisen bli räddad iaf wink

Inte riktigt "all in", tanken fanns, men tiden sad  All in, med rörram och 4-länk sparas till nästa bygge. Den här kommer fortfarande vara en brukshäck för mestadels transportera rumpan genom Malmö innerstad, till och från kontoret.

Djo skrev:
Kommer bli grymt det här smile  Kommer ramen bli blästrad eller ? smile

Blästrad och pulverlackad. såklart. Viktigt med puts på grejjerna ju.

mondeofin skrev:
Kommer bli bra det här!

Tack, men låt oss inte ta ut något i förskott - jag är fortfarande inte säker på att jag reder ut de här.

Iceen skrev:
Försökte sälja förra året men fick inge riktigt napp på den, byggde om den till iår, körde 2 veckor sen rasade kardan i början av säsongen, sen har det varit lite tomt i plånboken men nu har kardan äntligen blivit renoverad, lite små fix kvar sen försöka sälja den igen smile
Kommer troligtvis bli av med garaget så har ingenstans att ha ett projekt då tongue
Bredare bakaxel hade man velat haft wink trevligt med diffspärr! big_smile

Faan att jag inte har mera plats och tid, för iså fall hade jag lätt gett dig ett bud på den, och använt den som dragbil på somrarna tongue

MarkusJH skrev:
härligt!  byggde på midtravel kit på min förra s10 , maffigt som fan men utan de rätta dämparna så va de lite svajig båtkänsla i kurvorna hehe, men dessa hade ju iaf kvar spiralerna så lär bli awesome ! lycka till !

Det här är ju vad de kallar för "stage one" long travel, ska inte skilja så jäkla mycket från original, men tydligen tillräckligt för att fungera offroad smile  Ska köra framdämpare från en Chevy C2500 2wd Suburban, men sedan ska de vara lite mjukt och svajigt.
I inspirerad fart runt gatuchikaner (rondeller) ska ena framdäcket helst hänga i luften roll




Så, till dagens betraktelse (aka - alla inlägg blir bättre med minst 1 bild):
Tre kollin lämnade Arizona, endast ett har sorterats in i Malmö
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-85fdcc0d990fa755c117198b704d8d0f.jpg Så, vi får väl se om det kommer någon leverans alls idag.

DHL, länge sedan jag hade med dem att göra.
De ringde i går morse, "eftersom tullen är så hög måste du förskottsbetala den innan vi levererar något". Lika märkligt som när UPS brukade kräva tullen kontant och i jämna pengar vid leverans... är det bara FedEx som klarar av att skicka en faktura?

Nåväl, den hiskliga summan 3.000kr i straffskatt inbetalat till Löfven så de kan fortsätta underhålla alla samhällsviktiga funktioner, som t.ex. den jämställda, feministiska snöröjningen. ....

...Det är inte ens ett skämt.

Dagis och busshållplatser ska plogas FÖRE vägarna; annars "gynnas män".
Är det en bra idé att först skotta "kvinnliga" områden så som busshållplatser och förskolor före de "manliga" vägar som leder till dem? Ja, tycker trafiknämndens vice ordförande i Stockholm, Daniel Helldén (MP), som avser ställa könsmaktsordningen i Stockholmstrafiken på ända. Den jämlika snöröjningen har redan införts i Karlskoga kommun och nu föreslår Helldén att Stockholm ska följa efter.
– Så fort som möjligt
sa han 2013, och detta infördes tydligen förra året i Stockholm.

..verkar ju ha fungerat bra..

Senast redigerat av Godspeaker (11 november 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
11 november 2016 · 1 187 Inlägg

Några mobil-bilder bara för att visa..
65 kg Leverans!


Alltså, jag blir lycklig som en kommunalare på kafferast när det kommer ett stackars bud släpande på lådvis med nya bildelar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-586425e0ac30041f13cc50b87ed7c982.jpgDet blev 3 kollin till sist

självklart var jag tvingad att omgående sprätta upp en låda för att se vad jag egentligen har köpt, överst i ena lådan låg en undre bärarm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ee2550c1dc5a43b10174dd7e2131af30.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-404b68ade7fbbacb74fcc4a14e7dc1da.jpg
Hm, det är fan inga lättviktsprylar man köpt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fd53a3904cf2523ff61d96cbc93a0a0f.jpgSvetsfog: Massor!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ca89b067ea503350da15eceb9968c486.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3c098c17043673dcbe979cb3d19177df.jpgGodstjocklek: Massor!

Får sprätta resten av lådorna när det inte står en massa kontorsflickor runtomkring smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
18 november 2016 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Ja grovt var det big_smile

BlueScreeen skrev:
Det där var rejäla grejer! smile

Mnjovars, det kommer nog hålla för stadskörning i alla fall tongue I Trump-Land har de tydligen kört det här setet i öken, och det skall tydligen klara av amatörmässig mellanhård misshandel inkluderat mindre hopp. Så kanske, med lite tur, klarar de även Malmös gator.

trubbelturbo skrev:
Hurra! F*n vad grymt med pre-runner stuk!
Har läst igenom hela tråden nu, fruktansvärt underhållande, skrattade så jag sprutade apelsinjuice ur näsan. Fortsätt så!
Jag har alltid drömt om att äga en stor us-pickup själv, en dag så... Blir ju inte mindre sugen nu big_smile

Well sir, glad att glädja. En stilla fundering bara, varför har du apelsinjuice i näsan?? Det låter... obehagligt. och kanske aningen perverst.. Men hey, vem är jag att döma!

Det sägs att varje gearhead måste äga minst en Alfa Romeo i sitt liv. Jag skulle vilja lägga till att varje bilnörd borde äga minst en amerikansk pickup, oavsett storlek!
Visst, alla älskar att åka lågt, hårt och brutalt fort i  kurvor, men högt, svajigt, automat och sjukt kass bränsleekonomi, det är livskvalitet som jag inte riktigt kan sätta ord på.

MarkusJH skrev:
så underbart när delarna faller in o man taggar för fullt till att få montera dem. tills det kommer en rostig eller runddragen bult o tar halva dagen att få bort... men de e lite av belöningen i slutet att allt gick trots bråkiga småsaker, du kommer ju lätt ha Malmös fetaste s10 iaf !

rostiga bultar? M12 som rostat fast i hylsan inne i en bussning? En sådan man använder såg, brännare, kofot och tjyvjärn för att få ut? En sådan där man till sist blir tvingad att proppa upp ramen mot betongväggen som mothåll och bankar med slägga och vrålar? Slår sig på handen och skriker som en flicka? Lyckas slå sönder 3 verktyg, 2 fingrar och orsaka en mindre brand?

.. nää, några sådana har jag inte stött på.


Tråkigt är att jänkarna skickat delvis fel delar åt mig. Jag beställde ett "Axle Relocater Flipkit" när jag ändå var på g. Produktbeskrivning: sjukt dyra stålbitar för att kunna bulta bakaxeln under bladfjädrarna, istället för som original ovanpå bladfjädrarna. Det blir ett lyft på ca 5" över aktern. Visst, de går att tillverka själv, men enklare att beställa
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a271394b34f0207e31ad98dc427308ea.jpgDetta är dock vad jag fick, ingen aning om vad det är..
Så antigen har jag plötsligt blivit mer korkad än vanligt (nope, jag diggar fortfarande partikelfysik och känner mig mentalt överlägsen Kakan Hermansson), eller så är det en fel-leverans mad
Efter en vänlig förfrågan till burgarätarna så fick jag svaret "We will review this and get back to you." följt av 5 dagars tystnad. Antigen svarar de innan måndag, eller så kommer de ett jävligt långt och bittert inlägg

Sedan är jag även osäker på om de övre bärarmarna är vad jag beställt, meeen.. de visar sig om någon månad när det ska monteras  roll

Roligt är att ramen igår rullades ut ur garaget och skickades iväg till första vändan blästring.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-462f11188db7e867baa8d1a051a8905d.jpg
Det logistiska problemet (hur fan transporterar man enkelt en 5 meter ram på egen hand?) löstes smidigt med hjälp av "en kille med flak".
Det är ganska brutalt hur många kontakter man ändå lyckats bygga upp sedan man började peta med bilar. Man har snart en kille för varje uppgift, det som för 8 år sedan var dyra och oöverkomliga problem har ofta bytts mot ett sms och utbyte av en högst överkomlig hög papperspfeningar.

Så, nu väntar vi på att ramen ska komma åter, mellan 1 - 3 veckor smile

Senast redigerat av Godspeaker (18 november 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
2 december 2016 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Tråkigt med fel grejer kul med ram på blästring lägger dom en grund åt dig också eller ?

Det kommer både en epoxigrund och pulverlack smile men de är lite grens kvar innan de är dags för det.

MarkusJH skrev:
hahaha underbar beskrivning av problemet du aldrig stött på wink
jadu de på bild, såg ut som nått helt annat än flip kit... iaf dem jag haft o göra med tyvärr...
men du har ju iallafall allt de viktiga där för att utföra jobbet.  jag har alltid kapat av bitarna som bladfjädrarna ligger mot på axeln o sedan satt dem över axeln, sjukt mycket mätande o skägg kliande innan man svetsar dit dem  permanent dock... då s10 har mongo kardan med alla dessa 5 knutar (2wd har iaf)  så får man ju tänka på ha lite lätt lutning med så sparar man en del på knutarna i de långa loppet så att säga.
finns massa sånt bra o veta grejer från sidan jag använde mig av
www.dezertdimes.com

Jo, det är en idé att svetsa om fästena, men jag fegar lite här.. ev kommer det bli för högt med axleflip bak, och då vill jag kunna ångra mig.
Så därför blir det en "lös" sats med klämmor och shims för att få dit bakaxeln. Sedan kardanen, jo det är en historia i sig... den har börjat ge upp, så håller på att forska i vad som blir bäst, bygga en ny kardan eller försöka renovera den man har. Original med de mysko knutarna är ju i långa loppet mer förlåtande mot konstiga vinklar än en traditionell med knutkors...

Jänkare är märkliga, jag har harvat DezertDimes ganska rejält i jakt på kunskap, men 99% är ju skrivet av 17-åringar som antigen oroar sig för bränsle-ekonomin eller liknande, det tar tid sådan satsans tid att vaska fram guldkornen ur alla miljoner inlägg..



Fredag Morgon,
då jag den första december åkte på en smärre släng av Körförbud så var det väl lika bra att dricka några koppar gratiskaffe hos Carspect.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b9d2caf400777f754443d1964ce7007b.jpg

4 stycken 2'or räknas som en seger!
Jag var helt beredd på spanska flaggan, men näerå! Så nu har jag 1 månad på mig att få ramen färdig för transplantation big_smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
10 december 2016 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Okej ja jag tänkte mest på att det brukar kunna rosta rätt fort efter blästring så skönt ha en grund redan på en gång smile  Blästrade fyra fälgar hade rost porer efter två dagar på dom sad

Chill dude, var sak har sin tid cool
Men visst är det så. Nere i garaget har vi dock ett par sådanadärna herrejisses avfuktare sittande i taket, efter 8 timmar i källarn så ser man ut som en frystorkad tomat. Fördelen är dock att bilar kan stå plåtrena i flera år utan att börja rosta.

Dr_No skrev:

Fiesta_Racing skrev:
en skvätt etanol i tanken så hade du löst 3 av 4 2or

Hihi precis så gjorde jag med min Golf GTI som stått avställd i 10 år. I med 25% E85 sedan till besiktningen, den har aldrig haft så bra CO värde någonsin big_smile big_smile

Etanol är en plan B, som plan A tänkte jag faktiskt försöka fixa värdena wink

Så, låt oss titta på förutsättningarna och försöka fundera ut problemet.
Fungerade det förra året?  -Yepp, perfekta världen.
Var bilen nyservad förra året?  -Ny olja.
Har någon klåpare varit och mecklat med skiten sedan dess?  -Jo'visst, de va någon dummfaan som slet bort en ljuddämpare, och sedan satte ihop allt lite provisoriskt med avgasklämmor utan firegum.

Vår slutledningsförmåga borde nu säga oss att ovan nämnda dummfaan borde identifieras som "problemet".
Med ett aningen mera välbyggt avgassystem utan 8 läckor, borde även avgasvärdena markant förbättras. Om vi sedan applicerar ett oljebyte och skämmer bort oss med 6 nya tändstift så borde vi närma oss ett godkännande smile 10 år gamla tändstift kan nog ha något med dåliga avgasvärden att göra har jag hört...
Men fungerar det ändå inte: 25% etanol. Fuck miljöpartiet.




En veckas uppdateringar!

Förra söndagen spenderade jag ute i den friska vinterluften. Efter ett par timmar med vrålapa och roterande stålborste så hade man täckt en stor del av garageuppfarten med bakaxel-rost

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9e85abd637125df882cca124e744b5dc.jpgDugligt ren.

Här kom det även fram några siffror som berättar vilken bakaxel jag köpte... Trodde jag köpte en 4WD, men på lappen stog det ZR2. Diff och bredd stämmer med ZR2, men de kom väl med skivbromsar? Och utväxlingen verkar stämma mer med 4WD, så... huh? ska forska i det en annan gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-344c20f493ffaafcc9e4c53d87877d71.jpg
Jag hade en plan på att vara duktig, demontera bakaxeln, lämna den på blästring och pulverlack. Men pass... "nästa gång", jag vill inte ta på mig mera arbete just nu, så vi fixar lite garagelack istället.

Min första tanke var Hammarlack.. Det är enkelt. Man kladdar på, det sitter fast, det rostar inte och ser allmänt jämnjävligt ut hmm
Alternativ 2 var att börja kladda med först 2 lager skapligt penetrerande grundfärg, sedan topplack ovanpå det, vilket genast blev ett projekt i sig självt: Vilken grundfärg är bäst, ska man använda en 2k när man ändå är på g, vilka fungerar bra på rost? Vilken topplack kan man sedan applicera ovanpå osv osv... Ett helt universum av detaljer och möjligheter som jag inte är det minsta sugen på att nörda ned mig i just nu.

Lillebror kom dock på ett alternativ nummer 3, "Men de finns ju alltid Begalack", varpå mitt lagom intelligenta svar va "Ööööuhm... va?"
Men jo. Bengalack. Uttalas som det stavas. Benga-Lack.
Det finns tydligen många olika varianter, sorter och kulörer, även grundfärg och de kan bryta den i butik.
Så jag smet förbi en skapligt lokal Colorama-butik och plockade upp en burk märkt "Rett på rust", blanksvart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b898f56459099a3e1a747fc3db68fb56.jpgBegalack - direkt på rost

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-17dd74a4e4be5e19290fff19b9e1690c.jpg
Kul färg, lagom seg, lagom snabbtorkande och inte hopplöst miljövänlig. Applicerades med liten roller och pensel. Jag lade på typ 3 lager, och det ser 10 gånger bättre ut än hammarlack.
Med tanke på att förarbetet håller Samhall-nivå så är jag riktigt nöjd med resultatet.

Bakaxlekåpan borde man dock göra något kul med. Lillebror föreslår lite Bold Eagels och Freedom (länk för inspiration.. freedom), men mnja, jag vet inte riktigt. Vi får klura på det ett tag till.

Sedan var jag och hämtade tillbaka ramen från första vändan grundblästring!
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-323c3504eb4dec13253518b092e5bef1.jpg
Nice! Nu ser man vad man håller på med, vad man kan förbättra och har hjälpligt ren plåt att svetsa i. Alla ställer som inte ser ut att sitta svetsade nog från fabrik skall helsvetsas, veka ställen skall förstärkas, och bakre delen av ramen som är U-balk skall boxas upp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cb3ede7b79aa15f6953771ad7e8684fe.jpg
Första plåtarna tillskurna. Passformen blev mycket bättre än vad det ser ut som på foto big_smile

Så, varför ger jag mig på att boxa och förstärka ramen? .. Faen vet.   för att jag kan?
Behövs det? Mnjaäe, ingen aning.. troligen inte.
Men jag kan!

Anything in life worth doing is worth overdoing

Senast redigerat av Godspeaker (10 december 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
11 december 2016 · 1 187 Inlägg

FredrikRangert skrev:
Bra jobbat! Vad gick ramblästringen på?

En förhållandevis liten hög analoga pengar wink

Djo skrev:
Okej ja men har du sådana jävla hejdundrande avfuktare så är det ju lugnt smile
Kommer bli bra det här och aldrig fel att boxa ramar big_smile

Nä, även om det inte blir bättre, så lär det ju iallafall inte skada smile


I dag har jag bockat trianglar!
.. det var jättetråkigt.

Först tillverkades en liten smidig mall i papp. Den kasserades för att man tänkte fel.
Andra mallen råkade man klippa fel i. Tredje mallen blev bakochfram. ... and repeat.
Framåt 10'e mallen så började man närma sig något som borde kunna stämma överens med verkligheten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6f110f3ec1fb62ab9942dba6d9d3ce79.jpg
Måtten överförs sedan till en bit plåt som omsorgsfullt kapas ut med vinkelslipen.
Antalet raka vinklar uppgick till: 0

Sedan bockas biten på fel ställe så man kasserar den, kapar en ny och bockar den åt fel håll... Det har inte varit min tur-dag idag.

Självklart hade passade ändå inte plåtbitarna lika bra som pappmallarna.
Men efter ett par timmar slipande, kapande svärande så lyckades jag tända eld på mitt skägg, blåsa järnfilspån in i byxorna, bränna mig och även åstadkomma 4 trianglar med lite mer än duglig passform.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-347964e5adb9d12aef35a06555fe3a7f.jpgS10 Frame Boxing

Igår hann jag även kapa till 2 större sidoplåtar, även dessa helt utan raka vinklar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a84b62ce424eca42e431697417657c9e.jpgS10 Frame Boxing

När man ser andra arbeta med plåt ser det så enkelt och snabbt ut, men för mig tar det ett bra tag, framför allt när man skall försöka passa in små trianglar, det blir väldigt snabbt många konstiga vinklar att försöka hålla reda på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-415770ed9b6009f54a2f56c0e0212019.jpgS10 Frame Boxing

Så, "bara" att gegga på ett par meter svetsfog och sedan tillbaka till blästring vända 2 och pulverlack!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
13 december 2016 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Jadu sådant där kan man pyssla ihjäl sig med men snyggt blir det smile
Okej du kommer blästra den igen och pulverlacka ja då förstår jag att du inte grundade emellan smile

... och pysslandet tar aldrig slut, man hittar hela tiden något mer man borde göra..

Xebers76 skrev:
spännande big_smile

Haha, den enda spänning jag känner är över huruvida jag kommer ro iland detta projekt

Qalisto skrev:
Älskar den här projekttråden! Klockren humor och udda bil big_smile

Oj.. Då denna tråd har väldigt outvecklat känsloliv så kan jag dessvärre inte garantera att din kärlek besvaras, men jag skall ta ett ordentligt snack med tråden och genast säga åt den att skärpa sig wink

MarkusJH skrev:
helt underbart rent ur sagt!

Haha, well, det är väl att ta i lite, men tack tongue



I söndags kväll kände jag mig jätte-duktig, typ som en treåring som äter sand och låtsas han är på nobelmiddag.
Jag gick och la mig med gott samvete och en gnutta förhoppning om att min tidsplan faktiskt skall hålla. Och där, inknölad mellan 2 katter och en högljutt snarkande sambo, så kommer jag på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c78250d995a65e3408601dc2aa0adf27.jpg
Just det. Där ska ju sitta en konsol till bensintanken mad
Jävla dum'faan som inte tänker till innan han börjar bygga.

OK - alternativ 1: Svetsa fast konsolen och skicka med den på blästring och pulverlack. Fusk, samt kan visa sig vara svårt att få dit tanken om allt sitter helsvetsat...
Alternativ 2: Skita i konsolen och surra fast soppatanken på flaket istället. Nä.
Så alternativ 3: Göra hål i den nya plåten och försöka få det snyggt

Så plåten mallades av i papp, och sedan var det bara till att försöka räkna ut var hålet skulle vara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7c4f48573d3c431c1b0234649f4a924c.jpg
I ett försök att få till lite snygga radier så gjordes hörnen med hållborr, varpå jag sågade ut mitten. Well, tanken var bra, men min hantverksskicklighet matchar inte min ambition.. Det blev varken speciellt raka snitt eller rundade hörn.
Meeen, eftersom kombon pappmall/plåtbit/verklighet inte alls låg i synk, så passade det ju ändå inte.
Så, som vanligt, fick jag börja slipa och fila för att få allt att falla på plats - varpå ännu en timme byggtid försvann.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bc3fabe2f59f0f91121e6cb33ce0501d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4a42ac9b1c57e06127dbd35b79870e1a.jpg

När den sedan sitter på plast med tillräcklig marginal för både färg och kunna röra lite på sig, så har jag dock haft för mycket tid på mig att analysera vad jag egentligen pysslar med.
Och eftersom jag somliga gånger tenderar till att vara en överanalyserande neurotiker kommer således den självklara slutsatsen: det där är inte bra nog.
Jag boxar ramen för att den skall blir mer vridstyv. Mitt i en böj sågar jag upp ett stort hål - Om ramen börjar vrida sig så kommer den mesta påfrestningen således fokuseras precis här.

Så, eftersom jag verkligen inte har något bättre för mig, så leker vi med lite fler papperslappar och övar på att göra snygga radier.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-61ba40d28cfec3d52ab54c507dad1f83.jpg

Runt hålet kommer det att svetsas dubbelplåt, i teorin kommer eventuella spänningar nu att spridas ut över en större yta. ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5cd8c260292f998270796b79ab845d9f.jpg

Så.. behövs det? Nä. Inte en chans.
.. men ska det göra, så.. lika bra göra det minst halvbra, så slipper man göra om det sedan.

Sedan spenderade jag resten av kvällen med att slipa rent  på några svåråtkomliga ställen. Det var himla inspirerande och roligt att jag helt kom av mig och i min extas glömde bort att dokumentera spektaklet... neutral

Men i morgon, då jävlar ska det svetsas (förskönande omskrivning för att tända eld på sina kläder, tillfällig blindhet och få helt raka plåtbitar att anta banan-form

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
18 december 2016 · 1 187 Inlägg

razpataz skrev:
Brothermandude, din ram kommer väga mer än hela min bil. Men sen så är å andra sidan är ramen manligare än hela min bil totalt, så du kommer undan med det smile

Haha, mnjo, men så jäkla många kilo väger faktiskt inte plåten.. Känns lite udda att inte jaga gram och försöka hitta den lättaste lösningen, utan bara kleta på mera material tongue

Djo skrev:
Denna fantastiska verklighet som kommer ikapp en ibland ingen kan rymma ifrån den. Kämpa på smile

Från en säker källa har jag hört att rökheroin spetsat med LSD råder bot på vilken verklighet som helst. Annars så finns ju alltid FI eller SD, de verkar också också ha lite svag koll på verkligheten..

Iceen skrev:
Grymt arbete du lägger ner på ramen! big_smile

Tack big_smile ja, för mycket egentligen.. men samtidigt går man och funderar lite, "hmm, undrar om man inte skulle ha gjort det bättre". Men troligen kommer jag ju aldrig ställa ut bilen, så någonstans måste man väl ge sig också.




Ännu en veckas uppdateringar!

Den bakre plåten skall innehålla en liten prydlig vinsch där man hänger upp sitt lilla reservhjul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a82f80f859d34ffb6b2521fda6ceb7a2.jpg
... men dels får jag inte plats med något reservhjul, dels har jag ingen fungerande upphängning.
Och ful var den också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c69d642c9e6a8aa0ab62c302de6db8a5.jpg
Så jag sågade bort den tongue

Jag kan många saker, men svetsa är inte ett av mina starkare områden. Lillebror Toasted kom ned och la ett par meter fog

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e50938b971b80d0dee64bcf632970aa7.jpg

Bak byggdes ett stag och ett kryss. I teorin skall detta styva upp aktern och förhindra att allt flexar. Mina teorier stämmer dock inte alltid med verkligheten, men va'tusan, det kan ju iallafall inte bli sämre smile .. tror jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c682254dcd181d6e46559678e158696f.jpgS10 Frame boxing

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-344761a9d41f5ce177691dd5672aacca.jpgS10 Frame boxing

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d0e263b9bbfcb65717f07efaab2da2fc.jpgS10 Frame boxing

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-30c8fd8024b01efd79193f2d7b579a73.jpgS10 Frame boxing

Svetsarna ser mycket bättre ut i verkligheten, blänket gör att de ser mysko ut.
Men några lager färg på det där så lär de bli prima.

I morgon åker den iväg till pulverlack, jag tänker inte göra något mera på den nu, det här får räcka.
Det är ju trots allt en stadsbil jag bygger tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
26 december 2016 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Ser fint ut och svetsarna ser riktigt bra ut smile

Tack smile

FredGaute skrev:
Sterkt blir det, husk bare på å ta hull slik at du kommer inn med mer Bengalack og Tectyl.

Jag tänker faktiskt köra iväg till någon firma, typ DiTec eller så, och låta dem fylla balkarna när jag är klar smile Visst, man kan göra det själv, men enklare låta något proffs fixa det. De har både verktyg och kunskap, så får de fylla ramen med tjära eller vad de nu använder

Racingse skrev:
Kryss stag är racing, god hjul

Visst är det! Önskar bara man hade haft tiden att göra fler... Vi får ta det på nästa truck, då börjar vi från scratch smile





I dag har jag tittat på färg som torkar.
.. superspännande och ytterst avancerat.

Då kroppen fortfarande befinner sig i chocktillstånd efter julbord och den stora jule-groggen, så räckte inte energin till något mer högtravande projekt.  Efter en näringsrik frukost på 2 skivor julvört med några skivor whiskeycheddar och en bit skina, så sitter man nere i garaget och funderar över vad som är meningen med livet..
Att fixa den äckliga bakaxelkåpan kändes som ett lagom "borde göras".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-20a92d78239b4dd5678514bdf303f02a.jpg
Eftersom jag vill dela med mig av hur outhärdligt spännande det är att titta på när färg torkar, så har jag fotat varje moment!
Jag vill ju att ni kära följare skall få ta del av min oerhörda upphetsning över att få andas sprayångor roll

Först slipade jag lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a0793dd6d83811835cb6cac1ff76c323.jpg
Jätteroligt att slipa. Sedan la jag lite snyggt röd grundfärg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fd3b6e58cdf1c8b11b19fbaf53ee703a.jpg
Jag lade grundfärgen i 2 lager, men eftersom jag inte orkade fota den 2 gånger, så får ni helt enkelt kolla på bilden ovanför en gång extra. Känner ni spänningen växa?
Sedan applicerade jag två lager grå/svart/metallic-tjofräs (den där färgen man köpte för 6 år sedan och som sedan stått kvar längst in i hyllan).

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-055b066efd7e0d1e0bd75317a2e58943.jpg

Efter att även ha lagt denna i två lager så tillbringade 20 minuter med att dricka kaffe och torka bort silverglitter från halva allting. Garaget ser nu ut som att fem 19-åriga discoflickor från 80-talet varit på besök. Det är glitter överallt..

Under tiden som man med spänning iakttager färgen torka, så plockar man fram den där mallen man skrev ut för några veckor sedan, i något sådant där smart tillfälle "hm, den här kommer nog va bra att ha".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-669363567a2fd0baa3451883d5f47f61.jpg
Mall överfördes till 3 lager självhäftande film.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6af6172bd32dcd969093518bbc1e0f66.jpg
Den självhäftande filmen applicerades med något bristande precision på noggrant ej utmätta positioner på bakaxelkåpan.
Sedan sprayade jag svart, väntade tills det "typ" torkat och tog bort maskeringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-61cde96f8ebf85a6d9159206f28547d0.jpg
Just ja, sprayade två lager, så titta nu på bilden ovanför en gång till, tack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cd6f238c0912020579585b0e2bbc92e2.jpg
Eftersom jag vid det här laget var jollrande lyriskt över att få andas in sprayångor och se färgen torka, så drog jag på ordentligt och la inte bara 1 eller 2, utan 3 lager klarlack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-433a1984cb3b5a6dcc5c5d74e5b8c611.jpg

Även om kameran inte gillade att fota mitt svarta/disco-glittriga storverk, så är resultatet i verkligheten faktiskt riktigt lyckat. Under bilden så kommer det nog vara en precis lagom dos av "freedom" i svensk tappning.
Det ser snett och dåligt maskerat ut, sett rakt bakifrån så sitter det (nästan) rakt och jämt.



Förresten, jag tror jag skrev det, att jag var lite osäker på vad det egentligen var för bakaxel jag fått tag på? Fick svar via ett amerikanskt forum,

RandonAmercianS10-dude skrev:
Dood, that rear end is a rareish 8.5" ring gear G80 posi unit!!.

If you look at the axle tubes coming out of the center section, they reduce in size from the center section to the tube itself. I am pretty sure that is a 4.3 5 speed axle assembly - most likely out of a ZR2.
Compare your truck diff cover to the one you just bought... the bigger one is round, where yours has a flat sides.
Congrats...  In this country, that axle can be worth up to $800 + to the right person

Kul att veta, tydligen en stabbigare axel än vad som sitter på idag, somliga säger den ska va god för över 400 hästar utan modifikation smile Bra att veta om det skulle råka trilla ned 2 extracylindrar i skorven någon dag i framtiden roll

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
31 december 2016 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Kåpan vart inte dum och gött och fynda en extra extra tålig dunder axel smile

.. kanske... det återstår att se tongue

robin_civic skrev:
Men vilket jobb du gör!! big_smile

Haha, jag tror jag överdriver det lite. brukar bli så hmm

MarkusJH skrev:
grymt!  allt ligger i detaljerna som nån en gång sa wink

Visst är det så. Om man har något loss så är det ju tråkigt att sätta tillbaka en rostig del när man lika gärna kan putsa upp den.


Med 48 timmar till körförbud
lyckades jag baxa in skorven i källaren.
Min Prelude parkerades nere i garaget under mitt jobb, vilket dock medför att jag inte kan parkera gratis på jobb längre, måste väl börja cykla till jobb.

Huga, cykel-pendla, som en jäkla hipster. Tur jag inte har skägg, gillar öl och har rutiga skjortor....  roll

Mjukstartade idag och har eventuellt identifierat den första bajsmackan. Kardanen har uppnått ett visst tillstånd av "HejKomOchHjälpMigDö". Det braiga är att den består av dubbel-knutar, vilket gör den mer tålig för ändrade vinklar. Det o-braiga är att dessa är knepiga att renovera, det blir lite kostsamt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6e98626b56988ccb9ae72f472d3e0bb7.jpg

Men det trippel-o-braiga är att den inte passar mot min nya fräsiga bakaxel..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-89462b90e1ab5e3af9fae21ea639c04c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b43cdfc6c7ec3e8f2949f4d7507c3d25.jpg

Vad jag sakta lär mig om S10'or är att de kan vara byggda lite hur som helst, beroende på årtal, land, fabrik, och vad som de råkar ha haft liggande på lager.
Den "nya" 8.5" bakaxeln är gjort för traditionell kardan med ett knutkors i varje ände.
Den gamla GM 7.5 är gjort för dubbel-kardan.

Så, innan jag skickar kardanen på renovering,
är det någon som vet om man kan flytta över delen (kan den kanske heta "pinion yoke"?) från gamla axeln till nya?
Eller kommer jag bli hänvisad till att Frankenstein'a ihop ett eget bygge?

Jag är ju lite mer hemma på framhjulsdrivet, kardaner och bakaxlar är nytt för mig.. Men eftersom jag vet att här ubåtar en hel hög med händiga damer och karlar, så kanske någon av er har koll på om det är samma splines på pinjongen smile


Tills vidare,
Gott Nytt År!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
9 januari 2017 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Bästa skulle väl vara att få ihop en kardan som passar nya axeln ?

Mmm, men just nu sparar jag kardanen till mitt framtida Tobias, han är mycket bättre lämpad att hantera den frågan, jag har inte funderat klart än åt vilket håll jag vill gå där. Det löser sig!


Överraskning!
.. ni vet, en sådan där man är beredd på den kan komma, men in i det sista hoppas på det bästa?

Det har varit julledigt och jag har inte gjort supermycket, men igår hjälpe lillebror mig att lyfta bort lite saker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f7bb93157d0a6ef19cc80dab2801fb47.jpg

Innerskärmar och lite blandad mög är borta.

Och så fick vi ned tanken. Jag hade en otäck känsla av att den skulle innehålla överraskningar, men in i det sista så hoppades jag att det skulle räcka med att borsta av den och ge den lite färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-701bfba28d3e6fc53e6beded806da772.jpg
Ett sort fin Hål!

Trevligt! det är säkert därför den drar så satans mycket bensin, den dunstar helt enkelt bort tongue
Well, ingen mening försöka svetsa ihop det där möget, bara till att köpa en ny och se glad ut.

Ska ta ett par ordentliga ryck den här veckan och försöka renovera upp lite av de delar som plockas loss, så det blir trevligare att montera ihop allt igen.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang