Silikonpackning saknas vid huvudfilterhållaren. läcker diesel

Kiaceed91
6 januari 2020 · 4 Inlägg

Hej!

Ifjol när jag bytte bränslefiltret i min kia ceed slarvade jag bort en grön packning som går in I filterhållaren (infogar bild) denna kontakt ska sitta vart den röda markeringen är. Eftersom jag haft svårigheter att få tag I rätt silikonpackning testade jag täta med en flytande packning då det endast såg ut som en elkontakt.Bilen funkade bra ett tag men märkt att den tappar tryck I bränslesystemet, eftersom de har hjälpt när jag pumpar på filterhållaren när bilen stått mer än ett dygn.

Har observerat vad som händer när jag pumpar och har då sett att de kommer ut lite diesel vid kontakten som saknar den gröna packningen.

Är det här något som någon har en lösning på hade vart kanon. Kanske finns det mer lämpade tätningar till ändamålet. OBS kontakten måste gå att ta lös vid framtida filtebyte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234335/234335-7533b46d3e032b870cc7c1b950f107b7.jpg

Senast redigerat av Kiaceed91 (6 januari 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 januari 2020 · 14 056 Inlägg

Kiaceed91 skrev:
Hej!

Ifjol när jag bytte bränslefiltret i min kia ceed slarvade jag bort en grön packning som går in I filterhållaren (infogar bild) denna kontakt ska sitta vart den röda markeringen är. Eftersom jag haft svårigheter att få tag I rätt silikonpackning testade jag täta med en flytande packning då det endast såg ut som en elkontakt.Bilen funkade bra ett tag men märkt att den tappar tryck I bränslesystemet, eftersom de har hjälpt när jag pumpar på filterhållaren när bilen stått mer än ett dygn.

Har observerat vad som händer när jag pumpar och har då sett att de kommer ut lite diesel vid kontakten som saknar den gröna packningen.

Är det här något som någon har en lösning på hade vart kanon. Kanske finns det mer lämpade tätningar till ändamålet. OBS kontakten måste gå att ta lös vid framtida filtebyte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234335/234335-7533b46d3e032b870cc7c1b950f107b7.jpg

Där ska det väl inte komma ut diesel när packningen är borta. Den packningen är bara för att förhindra fukt att komma in i kontaktstycket. Är du säker på att det inte läcker från kopplingen precis ovan kontaktstycket?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
uhlin
6 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Är också inne på samma linje som Benny, där ska ingen diesel komma ut, kommer det nåt där är det inte som det ska.

Kolla kopplingen strax ovanför.

Kiaceed91
6 januari 2020 · 4 Inlägg

Tack för svar. Ni kan ha rätt, när jag tog lös kontakten fann jag att de var blött i diesel och kan givetvis ha kommit in då min flytande packningstätnings försök inte blev 100%igt.  Det ser ut som att det är fuktigt runtom hela då det spridit sig. Ska börja med att försöka dra åt kopplingen ovanför se om de slutar droppa. Tror ni att det är en ökad "risk" för problem om jag inte får tag i en likadan packning till kontakten som har suttit?

Tack för er hjälp:)

Senast redigerat av Kiaceed91 (6 januari 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 januari 2020 · 14 056 Inlägg

Kiaceed91 skrev:
Tack för svar. Ni kan ha rätt, när jag tog lös kontakten fann jag att de var blött i diesel och kan givetvis ha kommit in då min flytande packningstätnings försök inte blev 100%igt.  Det ser ut som att det är fuktigt runtom hela då det spridit sig. Ska börja med att försöka dra åt kopplingen ovanför se om de slutar droppa. Tror ni att det är en ökad "risk" för problem om jag inte får tag i en likadan packning till kontakten som har suttit?

Tack för er hjälp:)

Självklart, utan packning kommer ju fukten in lättare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vitu
6 januari 2020 · 76 Inlägg

Verkar vara superseal-kontakt, typ en sådan här https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … rv-604234/

uhlin
6 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Vitu skrev:
Verkar vara superseal-kontakt, typ en sådan här https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … rv-604234/

Tror inte det är samma storlek men om det är det så är det ju enkelt.

Annars åk till nån bilskrot för där finns det garanterat.

Jimmy_wahlfridsson
28 januari · 2 Inlägg

Kiaceed91 skrev:
Hej!

Ifjol när jag bytte bränslefiltret i min kia ceed slarvade jag bort en grön packning som går in I filterhållaren (infogar bild) denna kontakt ska sitta vart den röda markeringen är. Eftersom jag haft svårigheter att få tag I rätt silikonpackning testade jag täta med en flytande packning då det endast såg ut som en elkontakt.Bilen funkade bra ett tag men märkt att den tappar tryck I bränslesystemet, eftersom de har hjälpt när jag pumpar på filterhållaren när bilen stått mer än ett dygn.

Har observerat vad som händer när jag pumpar och har då sett att de kommer ut lite diesel vid kontakten som saknar den gröna packningen.

Är det här något som någon har en lösning på hade vart kanon. Kanske finns det mer lämpade tätningar till ändamålet. OBS kontakten måste gå att ta lös vid framtida filtebyte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234335/234335-7533b46d3e032b870cc7c1b950f107b7.jpg

Hej, har idag haft samma fel. Där det kommer disel ifrån den kontakten som du beskriver.

Bytte du ut hela pumpdelen eller hur löste du problemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang