Chevrolet S10 "Skorven" - PreRunner Replica

SoCal-Style Pre-Runner replica. Efter 2 svängar körförbud pga "icke helt och hållet i överensstämmelse med för närvarande rådande fordonsförfattningars andemening" blev det regbesiktning som ombyggt fordon med renoverad ram, uppdaterat chassi och ändrad kaross. Nästa steg: BlingBling

Godspeaker

  • 262 Följare
  • 160 644 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 juli 2018
Po_mP
17 september 2015 · 325 Inlägg
#21

Skorven är en grym pickis smile

(biltokig)
Godspeaker Specialist
18 september 2015 · 1 187 Inlägg
#22

NTCRS skrev:
Sänk smile

Nej cool

Iceen skrev:
S10or ska sänkas wink  Lycka till med projektet! smile

Mnjo, men jag har sänkt bilar tidigare.. så denna ska höjas, om inte annat för omväxlingens skull.
Fast i sak kan jag hålla med dig, jag hade kanske behövt en S10 till att bygga banbil av...

razpataz skrev:
upp Upp UPP! Lågt är fränt, högt är ballt, riktigt högt är above all. Höj så mycket det går!

inte "så mycket det går".. Det är typ 11" utan att ha räknat in däcken, och då är vi uppe i $1.400.00 minst. ... utan att ha räknat in däcken. Jag har en gameplan på $500 som kommer bli perfekt stadsbil

BunnA skrev:
UPP! visst sänkt är ballt men såg en höjd rackare häromdagen och den var riktigt frän faktiskt smile

Ja, bara man får till rätt stuk så kan de bli ganska coolt smile

Po_mP skrev:
Skorven är en grym pickis smile

Mnjo, så länge inte balkarna rostar av på mitten..

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Godspeaker Specialist
18 september 2015 · 1 187 Inlägg
#23

Byta Däck är sjuuukt tråkigt, jag avskyr det.

Jag misstänker att ni inte avlider av upphetsning över att se mig byta däck, men om 3-4 år när det här spårat ur fullständigt så kan det vara kul att se tillbaka på vad som hände i början.

Så i väntan på leverans från låtsaslandet på andra sidan vattnet, och att man kan börja laga på allvar:
Jag har bytt motorolja. Jag glömde att fota det, men den gamla oljan hade klumpar(?!) i sig. Och oljefiltret hade rostat på utsidan, vilket jag misstänker är hur man identifierar serviceintervallet?

Jag köpte mig en fettspruta och tryckte in minst en halv tub smörjfett i kardan och knutar, vilket högst avsevärt minskade mängden gnissel, skrap och vibrationer...

Men sedan till ett problem.. Mina sommardäck har ganska bedrövliga regn-egenskaper sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-02c2def3e013824de0b1e778a7395ba5_large.jpg
S10 Cragar 245/40R17

I går morse, klockan är 06:50, det har regnat, det blåser, jag är grinig och vill ha mera kaffe.
Nämnda faktorer gjorde att jag ut ur en rondell höll på att kärvänligt bredsida in i en buss.. Inte allvarligt, men jag var 100% oförberedd på att skorven skulle börja gå sidledes.

Visst för att skorven viftar på röven som en blonderad koksad förskolelärare på nattklubb så fort den får lite uppmärksamhet, men jag föredrar att vara lite förberedd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ca0ca46a9b44c8eef0e780a12f646b6d_large.jpg
regndäck?

Billiga slutkörda däck från Filippinerna, i kombination med att Malmö inte spenderar mina skattepengar på gatuunderhåll, har dessutom lett till att det har lossnat stora bitar ur slitbanan yikes
Det ska inte se ut som att en psykotisk kanin har förväxlat mina däck med en morot

Så det är väl bara att plocka fram vinterdäcken då, ett par månader för tidigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-312e6fbe30fec8dc8381c6db3c441004_large.jpg

Sommardäcken var ändå på tok för små, eftersom bilen inte är ordentligt sänkt runtom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-31f19a3a41f208d23e71e5741f07859a_large.jpg
Original 15"

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e3fa3fa5ac123714c6c12a19942627dc_large.jpg
Centrumkåporna fick lite raggargnuss

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e29ce4a67ebab617e839fd2eb6a81b3c_large.jpg

Med lite hjälp av en domkraft under framvagnsbalken hissade jag upp den i originalhöjd typ, där den kommer hamna med nya fjädrarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a640a56479b51fa1a533e482af5f493e_large.jpg
Bonusbild

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8c4166545559aa8f1d4b5a558c330def_large.jpg
Bonusbild och sidepipe!

Med däck i originalstorlek blev bilen mycket trevligare att köra. 20% lägre varvtal borde ju dessutom ha en gynnsam ekonomisk effekt roll

Så, i väntan på riktiga uppdateringar,
Trevlig helg

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Godspeaker Specialist
13 oktober 2015 · 1 187 Inlägg
#24

Paket!
.. eller ja. nästan paket iaf.

Spårningshistorik
2015-10-12    20:24    MEMPHIS, TN 38118, US    Arrived at FedEx location
2015-10-12    16:17    ORLANDO, FL 32827, US    Left FedEx origin facility
2015-10-12    15:13    ORLANDO, FL 32827, US    Picked up
2015-10-12    14:29    Shipment information sent to FedEx

Jag är asdålig på att vänta på paket, jag tror det ligger i släkten.. Att min leverantörs leverantör fipplar till det och allt drar ut på tiden får kan jag ta, men när det ligger hos FedEx på väg hem så blir jag rastlös, otålig och måste maniskt uppdatera sändningshistoriken minst 10 gr per dag sad

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
razpataz Halvglad semi-amatör.
13 oktober 2015 · 597 Inlägg
#25

I hear ya brothermandude, den som väntar på något gott väntar alltid för länge!

Medans du väntar kan du titta på den här:


Det där är den officiella "NU JÄVLAR HAR JAG FÅTT PAKET"-låten, då Yatta betyder äntligen.

Godspeaker Specialist
19 oktober 2015 · 1 187 Inlägg
#26

razpataz skrev:
I hear ya brothermandude, den som väntar på något gott väntar alltid för längedans du väntar kan du titta på den här:
Det där är den officiella "NU JÄVLAR HAR JAG FÅTT PAKET"-låten, då Yatta betyder äntligen.

Bror.
Du är en mycket mycket sjuk liten man.



Paket!
en trög måndag, efter att i 5 dagar suttit och spårat paketet medan lastas om mellan 6 olika flygplan, så Yessssss, paket!

Stora creds till FedEx i Malmö, den enda speditionsfirman som verkar ta sitt jobb på allvar här i Malmö-trakten. Oerhört trevliga och hjälpsamma. Jag menar, ett bud som faktiskt ringer och kollar om man är hemma eller om de på något sätt kan hjälpa till att leverera paketet omgående.
Till skillnad från PostMord, dhl, eller UPS-äcklena som bara blankt skiter i att ens försöka köra ut något..

Satt dock fast på kontoret och kunde inte ta emot paketet, så slängde mig ut i bilen och körde i ilfart (37km/h) ut till FedEx terminal för att hämta paketet. ... ett ganska litet paket hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f3129bf36526fea870cf08b3eb39275b_large.jpg
Paket!

Får väl köra en recension a'la Razpataz
Upphetsning: 3/10  Amerikanska stålpinnar med kulleder sporadiskt utplacerade är inte något jag går igång på direkt.
Bubbelplast: 0/10 sad Det innehöll bara konfetti av amerikansk telefonkatalog. Sjukt osexigt.
Storlek: 2/10 en ganska ok storlek, men mindre än vad jag tänkt mig
Vikt: 4/10  Manligt paket på 14 kg, ganska ok men trodde det skulle väga mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-975645fac932c35c07032b248d9328e6_large.jpg

Och jo, självklart skulle de ha varit större och tyngre... där i låg ju varken fjädrar eller dämpare mad

Skit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-975645fac932c35c07032b248d9328e6_large.jpg

Komplett uppsättning spindelleder och stag för hela framvagnen, men hade gärna velat ha fjädrarna samtidigt, för att slippa ett antal timmars dubbelarbete.

Så jag får se hur jag gör, antingen tokmekande på lördag, eller så kör jag några veckor till och hoppas hjulen sitter kvar roll

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Godspeaker Specialist
2 november 2015 · 1 187 Inlägg
#27

I'VE MENDED SOMETHING!
Nya fjädrar, dämpare och styrstag.

Symptom 1) En viss känsla av att ratten och hjulen inte längre vill ha med varandra att göra
Symptom 2) I närheten av styrstopp så låter det "BANG", hoppar till i hela bilen och sedan börjar det skrapa
Symptom 3) Farthinder måste tas i 7km/h, annars slår bilen igenom och landar på genomslagsgummit.
Symptom 4) Stötdämparnas nedre delar är rostskyddade med ett fint lager olja. ....

Så, där fanns ett visst service-behov.
Nya delar inhandlades från the us of a, och efter lite klabb med att min leverantör skickat endast halva min beställning, så nådde resten av delarna mig i början av förra veckan.

Före-bilder, en charmerande rake, nosen rakt ned backen och rumpan i vädret. (insert joke here:             )

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c857c7cf99ef7c878a0ad36cfc9393df_large.jpg
Sänkt fram

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ba8175cb54d10f91e65e06b0bd596f9e_large.jpg
Sänkt fram

Lördag 10:30 Äh, de ska väl gå ganska snabbt, hur svårt kan de va.
Faktum är, det gick ganska snabbt. det mesta fick jag loss med lite rostlösning och våld. Resten fick jag loss med avsevärt mycket mera våld, mera rostlösning, borrmaskin och slägga. Och kofot.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d399fd1515af0d7e5e6212a82554d0db_large.jpg
Lillebror demonterar stötdämpare

Styrstagen var ute på bara någon timme, det är ju inte direkt finmekanik. Då allt skulle bytas så slapp jag ju demontera varje led, utan drog ut hela rasket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fc1d450343c9f95ae435f725ed9d7271_large.jpg
Styrstag

Medelst hjälp av mitt prima ögonmått (jag hade grus och rost i ögonen) och lite sunt förnuft (min psykiatriker säger jag är rehabiliterad och kry) så monterade jag ihop de nya styrstagen till något som med lite fantasi och önsketänkande håller i stort sett inte alls samma geometri som det gamla.

Och hur såg då de gamla lederna ut? De flesta var mer eller mindre kollapsade, resten var det bara glapp i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4a07c46dfff1d01799cbdbb3d90c3083_large.jpg
Prima bruksskick

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0eecb66245dca4970e579c8343ae5aa4_large.jpg
Meh.. straight enough

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9e12871b7b8d32d80f3f9a524b2235ec_large.jpg
Bonusbild: The flying rustbucket

De gamla dämparna var verkligen helt slut, den ena hade 0 tryck och gjorde lika mycket nytta som Ingvar Carlsson i Sudan.
De nya dämparna är förvisso det absolut billigaste jag fick tag på ($19.95, = ca 160kr/st), men de ska egentligen bara hålla genom besiktningen, om bilen går igenom kan man installera något lite stöddigare när man höjt den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c5a973d2a645801669328512bc15fcca_large.jpg
Dämpare

Men sedan kom jag till fjädrarna.. jag hatar fjäderkompressorer, de är läskiga. Och fjädrarna i den här bilden, de är ganska stygga.
Att jag dessutom bestämde mig för att köra hacket hårdare fjädrar fram för att den inte ska sjuka ihop? Dubbel-läskigt. Så efter att jag haft lite otur när jag tänkte och nästan blivit av med ett halv finger så städade jag ihop, släckte och gav upp för dagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b6739e2a5d9d858d4c68d9a0806a75e7_large.jpg
Fuck it. I need beer.

Söndag 09:00  Glömde helt ta bilder.
Broder Toasted kom ned och hjälpte mig med fjädrarna. Allt går så mycket lättare när man har någon kunnig som vet vad de pysslar med. På 1 timme och 2 kafferaster hade vi fått ut sänkfjädrarna (Bonnakapade originalfjädrar) och tryckt in de nya. Det blev MOOG 5662, vilka har bara aningen hårdare tryck än original. Många kör tydligen med 5664 för att få 1" ytterligare lyft fram, men jag vill behålla lite komfort och tar igen den höjningen på andra sätt senare smile

Sedan var det bara att bulta ihop allt igen, utan större problem.

Mitt ögonmått resulterade dock i att framhjulen står ungefär lika rakt som brittiska framtänder. Så jag försöker jaga rätt på någon av mina mekaniker som kan hjälpa mig med det så fort som möjligt.

I övrigt blev jag nöjd, skorven är tillbaka på originalhöjd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c4dfeee22f7d191b958ed1d19ab0fa62_large.jpg
Originalhöjd

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bdc9f7a36f0ecea4150a19a42faba46d_large.jpg
S10 stock hight

Så nu är den klar för besiktning. ... förutom att vi hittade att hjullager bak som är fullständigt skjutet, de glappar med flera jävla mm. Och ett hjullager fram har också börjat ge med sig.
Förutom det: besiktningsdags.

Och just ja. Första höjningskittet är beställt och på väg hem cool Kunde inte vänta längre.

Kännsla? Wow, jag kan köra över farthinder utan att allt slår igenom! Och man kanar inte framåt i sätet längre, utan sitter där man ska. Jag tror jag fick upp den nästan 8cm i fronten, så det får anses ok.
Så fort som hjulen pekar i rätt riktning och inte käkar upp allt gummi så ska jag testköra den lite mer noga.

Tills vidare

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
stingray-ragge
3 november 2015 · 1 040 Inlägg
#28

Godspeaker skrev:
I'VE MENDED SOMETHING!
Nya fjädrar, dämpare och styrstag.

Symptom 1) En viss känsla av att ratten och hjulen inte längre vill ha med varandra att göra
Symptom 2) I närheten av styrstopp så låter det "BANG", hoppar till i hela bilen och sedan börjar det skrapa
Symptom 3) Farthinder måste tas i 7km/h, annars slår bilen igenom och landar på genomslagsgummit.
Symptom 4) Stötdämparnas nedre delar är rostskyddade med ett fint lager olja. ....

Så, där fanns ett visst service-behov.
Nya delar inhandlades från the us of a, och efter lite klabb med att min leverantör skickat endast halva min beställning, så nådde resten av delarna mig i början av förra veckan.

Före-bilder, en charmerande rake, nosen rakt ned backen och rumpan i vädret. (insert joke here:             )

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Sänkt fram

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Sänkt fram

Lördag 10:30 Äh, de ska väl gå ganska snabbt, hur svårt kan de va.
Faktum är, det gick ganska snabbt. det mesta fick jag loss med lite rostlösning och våld. Resten fick jag loss med avsevärt mycket mera våld, mera rostlösning, borrmaskin och slägga. Och kofot.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Lillebror demonterar stötdämpare

Styrstagen var ute på bara någon timme, det är ju inte direkt finmekanik. Då allt skulle bytas så slapp jag ju demontera varje led, utan drog ut hela rasket.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Styrstag

Medelst hjälp av mitt prima ögonmått (jag hade grus och rost i ögonen) och lite sunt förnuft (min psykiatriker säger jag är rehabiliterad och kry) så monterade jag ihop de nya styrstagen till något som med lite fantasi och önsketänkande håller i stort sett inte alls samma geometri som det gamla.

Och hur såg då de gamla lederna ut? De flesta var mer eller mindre kollapsade, resten var det bara glapp i.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Prima bruksskick

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Meh.. straight enough

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Bonusbild: The flying rustbucket

De gamla dämparna var verkligen helt slut, den ena hade 0 tryck och gjorde lika mycket nytta som Ingvar Carlsson i Sudan.
De nya dämparna är förvisso det absolut billigaste jag fick tag på ($19.95, = ca 160kr/st), men de ska egentligen bara hålla genom besiktningen, om bilen går igenom kan man installera något lite stöddigare när man höjt den.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Dämpare

Men sedan kom jag till fjädrarna.. jag hatar fjäderkompressorer, de är läskiga. Och fjädrarna i den här bilden, de är ganska stygga.
Att jag dessutom bestämde mig för att köra hacket hårdare fjädrar fram för att den inte ska sjuka ihop? Dubbel-läskigt. Så efter att jag haft lite otur när jag tänkte och nästan blivit av med ett halv finger så städade jag ihop, släckte och gav upp för dagen.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Fuck it. I need beer.

Söndag 09:00  Glömde helt ta bilder.
Broder Toasted kom ned och hjälpte mig med fjädrarna. Allt går så mycket lättare när man har någon kunnig som vet vad de pysslar med. På 1 timme och 2 kafferaster hade vi fått ut sänkfjädrarna (Bonnakapade originalfjädrar) och tryckt in de nya. Det blev MOOG 5662, vilka har bara aningen hårdare tryck än original. Många kör tydligen med 5664 för att få 1" ytterligare lyft fram, men jag vill behålla lite komfort och tar igen den höjningen på andra sätt senare smile

Sedan var det bara att bulta ihop allt igen, utan större problem.

Mitt ögonmått resulterade dock i att framhjulen står ungefär lika rakt som brittiska framtänder. Så jag försöker jaga rätt på någon av mina mekaniker som kan hjälpa mig med det så fort som möjligt.

I övrigt blev jag nöjd, skorven är tillbaka på originalhöjd!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Originalhöjd

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
S10 stock hight

Så nu är den klar för besiktning. ... förutom att vi hittade att hjullager bak som är fullständigt skjutet, de glappar med flera jävla mm. Och ett hjullager fram har också börjat ge med sig.
Förutom det: besiktningsdags.

Och just ja. Första höjningskittet är beställt och på väg hem cool Kunde inte vänta längre.

Kännsla? Wow, jag kan köra över farthinder utan att allt slår igenom! Och man kanar inte framåt i sätet längre, utan sitter där man ska. Jag tror jag fick upp den nästan 8cm i fronten, så det får anses ok.
Så fort som hjulen pekar i rätt riktning och inte käkar upp allt gummi så ska jag testköra den lite mer noga.

Tills vidare

Snyggt jobbat smile
Gött med nya grejer i framvagnen smile
Hur mycket ska du höja den?

Godspeaker Specialist
3 november 2015 · 1 187 Inlägg
#29

stingray-ragge skrev:

Godspeaker skrev:
I'VE MENDED SOMETHING!
Nya fjädrar, dämpare och styrstag.

Snyggt jobbat smile
Gött med nya grejer i framvagnen smile
Hur mycket ska du höja den?

Tackar big_smile

2" Body Lift beställt och på väg hem.
Sedan kommer typ 3" suspension lift och 30's eller 31's traktordäck, troligen Kumho Road Venture MT kl71
Totalt blir höjningen lite drygt 6", så minst 15cm från skärmkant till backen. Kommer nog bli lagom kaxigt på min lilla city-car.

Meeeen... först besiktiga sad

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
nitrox Defloratör.
3 november 2015 · 641 Inlägg
#30

Fint att du ska höja den. I usa kallas höjda 2wd pickisar som bara får se asfalt för Mall crawlers smile

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Godspeaker Specialist
4 november 2015 · 1 187 Inlägg
#31

nitrox skrev:
Fint att du ska höja den. I usa kallas höjda 2wd pickisar som bara får se asfalt för Mall crawlers smile

Haha, Mall Crawler, helt glömt bort det uttrycket!! Tack, bilen är numera omdöpt roll Men om jag inte missminner mig så är inte det uttrycket specifikt för 2wd, utan de gäller även höjda suv'ar och 4wd pickuper. Allt höjt som inte går på lera och i skogen är mall crawlers. ... tror jag tongue
http://carphotos4.cardomain.com/images/0015/22/18/15972281_large.jpg
Fast nu kommer ju faktiskt min bil att användas som stadsbil i Malmö, och mer krävande omständigheter är svåra att finna.

För någon månad sedan så parkerade jag nere på stan för ett snabbt ärende, och medans jag står och löser biljett 10 meter bort hör jag ett "Craash", vänder mig om och ser en volvo-kombi backa på min minitruck.
Jag släntrar över och förbereder mig på att leverera årets mest episka utskällning.. Ut ur volvon rullar en liten herre "Förrlått, FÖRRLÅTT, jag inte såg din bil, ledsen, jättelsedsen..."   
Min bil hade inte en skråma, nada, 0, inte ett märke. Jag rycker på axlarna och "Luuugnt, oroa dig inte" tycker jag.
5 minuter senare, efter att ha uträttat mitt ärende så ligger den lille herren och försöker fortfarande gnugga min grönfärg ur sin Volvo roll

Men nästa gång någon backar på mig?? Nästa gång ska faan min frontbumper gå in genom bakrutan på deras bil!! Så höjning it is. I Malmö råder djungelns lag, och ingen ska backa på mig igen utan att lida ordentligt.



Så, dagens uppdatering
Hjulinställning pt. 1
De gick inte så bra.. Lämnade in den till en verkstad där jag känner chefen, de är bra och trevliga killar i en ren verkstad. De ringde runt lunch och sa bilen va klar
"Ja, alltså, vi hittar inte hjulvinklarna i vårt system, så vi ställer den lite på känn, en standardinställning på toe bara"
-Ja, men de blir jättebra, tycker jag. Visst får jag lite rabatt på det hela då också?
"Ja, det kan vi väl fixa" tycker killarna. som sagt, bra folk.

Hämtar bilen, lite stressad, kör därifrån, tycker den känns märklig, kör hem, kollar på pappret jag fick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6c0b7bd9c236fd85f505aa97156e47ad_large.jpg
s10 agressive toe alignment

Well... Nu är jag ingen expert, men negative toe (toe out) är väl att framkant av hjulen pekar bort från varandra?
http://auto-xpress.co.ke/images/wheel_alignment_toe.jpg
Allt på nätet är inte sant, men så där vill jag väl inte ha det?? och -1° (-2° tot.) är väl typ skitmycket? Så någon av grabbarna måste ha haft lite otur när de tänkte tongue Ringde dem nu i morse, de ska fixa till allt så fort som möjligt, bra killar. Inget jag är sur på, i bland blir det bara lite fel

Ska be dem ställa det på + 0.15° istället så får vi se vad som händer.

Avslutar med en bonusbild,

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0151a75867cb6d857315ee751196da59_large.jpg

Min och min sambos bil. Eller bil... hennes kärra är en kompressorylande skolåda med ett hjul i varje hörn tongue

Så, återkommer efter nästa hjulinställning smile

Senast redigerat av Godspeaker (4 november 2015)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Curse
4 november 2015 · 613 Inlägg
#32

-2 grader är välldans mycke toe-out. Hoppas dom får det rätt.

Godspeaker Specialist
8 november 2015 · 1 187 Inlägg
#33

Curse skrev:
-2 grader är välldans mycke toe-out. Hoppas dom får det rätt.

Det råder tydligen delade meningar om detta roll Enligt grabbarnas maskin är det Toe In.

I vilket fall.
Jag bad om en Toe In på 0,20°. Enligt internet är det +0.20, enligt deras maskin -0,20°.. De hade till och med tagit bild på eländet, och maskinen visar klart och tydligt "toe in -.20°"
Så antingen är internet trasigt eller deras maskin går bakofram..

Med en "allmän toe i någon 00.22° godtycklig riktning" så går bilen åt det håll den ska, skrapar inte däck och har till och med slutat dra åt höger. 'nuf said.

Så, Hjullager bak!

Ibland tror jag det enklaste sättet att sammanfatta mitt bilägande är: "fan. skit också"
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c7e1e1b2808174ed0a6a5ce1db4c11f6.jpg
-96 RWD S10 rear axle

Hjullager bak, nr 28, är slitna och behöver bytas ut.
Jag behöver bara ha koll på vilken bakaxel jag har, den byggd i Buffalo eller i Kanada? Inga problem, det står instansat på ovansidan av axeln, en sifferserie.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-140701766927cd1ddb7b0c713ce51d21_large.jpg
S10 RWD rear axle

Problemet är att de yttersta lagren av bakaxel, tillsammans med eventuella instansade siffror,  under de senaste 20 åren har återlämnats till naturen.
Inga siffror, inga lager.  Så pass. Hjullager var dessutom tråkigt och dyrt, skit i det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3602627450963863b9b9844e7e91bad0_large.jpg
-96 2WD Stock S10

Nu skickar vi in den på besiktning i stället så får vi se hur mycket jag måste åtgärda smile
Antingen kommer det bli typ "värt att veta: Rost" och i övrigt blankt papper.

Eller så blir det 8st 2'or, det finns måååånga saker som är lite suspekta på skorven roll

Senast redigerat av Godspeaker (26 november 2015)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Magnum1965
8 november 2015 · 217 Inlägg
#34

Spana in klisterlappen i handskfacket. Förhoppningsvis är den läsbar och förhoppningsvis ska du kunna hitta rätt kod för din bakaxel där. Finns massor av info om RPO-koder på nätet. Kanske du hittar svaret här:

http://www.sierragear.com/gm-rpo-axle-r … n-codes-3/

Hittar du inga lager till bra priser i Sverige, spanar du givetvis på eBay. Glöm inte bort England och Tyskland när du letar. Visserligen lite dyrare än USA, men ibland kan frakt och risken för tull/moms på amerikanska varor göra att det går på ett ut. För att inte tala om leveranstiden.

Jag gav ca 350kr för två i bak inkl frakt, tull och moms. Från USA.

Godspeaker Specialist
16 november 2015 · 1 187 Inlägg
#35

Magnum1965 skrev:
Spana in klisterlappen i handskfacket. Förhoppningsvis är den läsbar och förhoppningsvis ska du kunna hitta rätt kod för din bakaxel där. Finns massor av info om RPO-koder på nätet. Kanske du hittar svaret här:

http://www.sierragear.com/gm-rpo-axle-r … n-codes-3/

Tack!
Det där va seriöst bra info, den lappen hade jag helt missat! ... men dessvärre framgår inte rätt info där, jag vet nu vilken axel jag har, men fortfarande inte om den är tillverkad i Buffalo eller Kanada... den gjorde i två fabriker, och de använde olika lager/packningar mad
och ja, Freebay alla dagar i veckan, dessvärre har vaken .de eller co.uk något att erbjuda till S10, så jag tar allt genom "min kille" i USA, så brukar det mesta lösa sig ganska smidigt

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Godspeaker Specialist
16 november 2015 · 1 187 Inlägg
#36

Måndag!

Måndagspaket, är tamigtusan bättre än födelsedag, julafton och öl samtidigt!

Dessvärre innehåller aldrig mina lådor vad som står på dem.. Det är lite frustrerande när, man blir ju så inspirerad att beställa flera och roligare saker. Jag menar, en 4.3 liters lågladdad dubbelturbo, det hade väl inte varit kattskit?
"en annan gång".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9342d0802793a07bbf98199322e810e1_large.jpg
Paket

Och nä, jag tröttnade på att försöka hålla katt'arslena borta från lådorna, så.. Let there be cats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f643ed9f1a7cd9968f8d907f9f97e991_large.jpg
S10 2" Performance Accessories Body lift kit

"Performance Accessories BODY LIFT KITS"   Ooooh, the drama! Performance?? De här är ju styling.. Jänkarnas aningen överdramatiska förpackningar och produktnamn är vissa gånger lite komiska roll

Och för dem som inte vet vad den här typen av lift kit är?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cc4f1a4e5b15c4f67e03224b0e574932_large.jpg
S10 2" Performance Accessories Body lift kit

Jo, det är högteknologiska puckar i hårdplast, lite slangbitar samt ett par vinkeljärn i 3mm stål, samt 2-3 bultar..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9b4a164eaaa780cb88f2badbfd1009dd_large.jpg
S10 2" Performance Accessories Body lift kit

Och inget amerikanskt paket är komplett utan den obligatoriska bibban med minst 3 sidor varningstext, som är dåligt fotokopierad för minst 5'e gången. Seriöst, är det inget av företagen där borta som har kvar ett original i PDF som de bara kan skriva ut och bifoga?
Jag svär på att det landet bara är en halv fot upp från att vara u-land. Vi borde sända över sådana där Sida-bidrag till de stackarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a8ec410ef88c45cdfb5928ca3baf8d67_large.jpg
Oh my gosh, VARNING, We're so gonna die, explode and get raped by Chuck Norris and Sarah Palin while getting sued by a bunch of lawyers for not being able to read that we're doing something awfully stupid all by by ourselves without consulting 4 highly trained engineers and a monkey.

Jag måste bara ta mod till mig att rulla förbi besiktningen nu i veckan ..

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Godspeaker Specialist
19 november 2015 · 1 187 Inlägg
#37

Kontrollbesiktning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a1b199dcf5cd50a3ae40483333340506_large.jpg

Dagens andra morgonkaffe serveras med dubbel bajmacka..


Kul besiktningssnubbe, kollade, hummade och talade den typen av skånska där jag bara förstår vart annat ord tongue
Jag hade räknat med mellan 2 och 14 stycken 2'or, eventuellt spanska flaggan i framrutan, det hade jag kunnat ta, jag var mentalt inställd på trafikstyrelsens administrativa penis upptryckt mot min stackars pojkrumpa...

Men verkligheten visade sig vara myyyycket mera omständig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-804f5621a3b63eb82aeb619ec029ab95_large.jpg
Kontrollbesiktning Protokoll

Woho! 0st nedslag!! Fordonet godkänt i kontrollbesiktning..
Lite lätt rost, i övrigt "ok" cool
Så när serveras bajsmackan undrar ni nu?
Jo, den kom på papper nummer 2.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f73becf17f21751ed3c5487e09f81d96_large.jpg
Fordonets identitet kan inte säkert fastställas

Yeeepp. Lite lätt ytrost hela vägen genom ramen har gjort att något chassinummer inte längre gick att utläsa...
Tack o hej, välkommen åter på fullständig regbesiktning med ursprungskontroll och utredning.
En fullständig regbesiktning hos ingenjör är inte att leka med, de kommer att hitta mer än trälarna ute på govlet..

Meeeen än är de inte helt kört. Trots att han gick igenom hela vänstersidan av ramen med stålborste och rostlösning så kan numret sitta på något annat ställe, då de stansats in när de importerades till Sverige. I USA är de tydligen inte lag på stansade chassinummer. Så med lite tur kollade vi bara på fel ställe.
-om- jag hittar ett chassinummer så är de bara en ombesiktning så löser de allt.

Och ja, tydligen är det ägarens ansvar att tillse att chassinummer är lätt läsbart och inte rostat bort. hmm himla orättvist tycker jag?

Dagens bonusfråga: hur tusan fick de igenom bilen i förra kontrollbesiktningen för 5 månader sedan??

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
nitrox Defloratör.
19 november 2015 · 641 Inlägg
#38

Kan du inte bara stansa in ramnumret själv och patinera det med rostigt saltvatten och åka in och säga att du hittade det?

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
vEight Baronen
19 november 2015 · 889 Inlägg
#39

Kompisen hade samma problem i våras. Han stansade in chassinumret på en plåt och svetsade fast i ramen. Det var okej att göra så hade han fått till svars.

En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk..
Projekt Packard 
Godspeaker Specialist
23 november 2015 · 1 187 Inlägg
#40

nitrox skrev:
Kan du inte bara stansa in ramnumret själv och patinera det med rostigt saltvatten och åka in och säga att du hittade det?

Uh? Att fuska?? jag skulle aaaaaldrig komma på tanken ens! Skäms på dig, Fyyyy, så kan man ju inte göra roll

vEight skrev:
Kompisen hade samma problem i våras. Han stansade in chassinumret på en plåt och svetsade fast i ramen. Det var okej att göra så hade han fått till svars.

Det var ett bra exempel på hur alla tolkar reglementena precis som de själva vill..  Det var tok-obra att svetsa fast ett instansat nummer, det var absolut tvingad att sitta direkt i ramen enligt besiktningsingenjören jag snackat med.


Chevrolet S10 Chassi-nummer
Jodå, de löste sig.
Efter förra inlägget så talade jag med en besiktningsingenjör som tyckte jag skulle börja med att rengöra ramen "Oroa dig inte, jag är övertygad om att du kommer hitta numret, och då löser vi det lite snabbt. Bara vi kan tyda siffrorna. Och går inte det så ska du nog bara kunna stansa in det på nytt så reggar vi in det. Ingen fara, jag lovar du fixar det"

Bra att veta: Numren ska va 7 mm höga och alla siffror ska gå att uttyda.

Om jag hade varit en sämre människa så skulle det här ha varit tillfället då jag började fundera över att "hitta" ett ramnummer helt magiskt, men min ocd tvingar mig att först försöka göra "rätt" minst 2 ggr, och först där efter bli kreativ tongue

Så lördag morgon åkte jag ned i verkstan och medelst stålborste avlägsnades en betydande del av den bärande konstruktionen. Och jodå, snett ovanför höger bakhjul så började det dyka upp siffror!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a89afa43e3daece26a0c47d915deab35_large.jpg
Chevrolet S10 ramnummer

Stora delar av det var oläsligt, så kollade åter med besiktningsingenjören vad som var bäst... att försöka gå hårt åt det och riskera att allt faller loss, eller åka in med det i dåligt skick?
De tyckte de bästa var att verkligen försöka skrubba fram de så gott som möjligt.

Så med en nylonrondell på borrmaskin, rostlösning och en liten syl lyckade jag peta fram siffrorna, och gissa min glädje över att de faktiskt fanns kvar lagren av knäckebröd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7a1b0a760e348e6af3c664b014240b93_large.jpg
Chevrolet S10 Chassinummer (delvis censurerat)

Stora fina tydliga siffror, ingen regbesiktning här inte!

Just nu känner jag mig så jävla nöjd, typ som ett manschauvinistiskt svin då någon parad för "free the nipple" kommer spatserande förbi på stan. ... deras poäng går verkligen fram, och jag stödjer verkligen deras frihet att gå halvnakna. BOOBIES!

Så till helgen kanske jag kan börja göra något dumt och roligt istället för reparationer och tråkigheter cool

Fridens.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang