Att välja motorolja inför vintern!

Krist
17 oktober 2015 · 716 Inlägg

Halojj gott folk!

Dethär med olja inför vintern blir jag inte klok på...

Evo'n tar förevigt att bli tyst i motorgången nu när kylan kikar fram. Lyftarna är standard och troligtvis några utav dom som "kollapsat". Har sökt som en galning både på svenska forum och engelska angående oljeval till vintern.
När jag köpte bilen så tickade lyftarna litegrann, bytte till erkänt grymma märket Motul 300v Competition 15w-50 - bilen ticka lika lite. Märker nu att när kylan kommit fram så tickar den bra mycket längre än tidigare vid kallstart!

Lyftarna ska bytas så fort jobbet tillåter (16st nya 3mm lyftare ligger hemma) vill i samband med bytet byta olja så motorn inte ansträngs lika mycket vid kallstart under vintern.

Bilen för det mesta rullar på motorväg, buskör inte - förutom kanske någon enstaka gång på motorvägen. För det mesta så körs den lugnt, inga rödljus 0-100 superman starter dvs..

Hjälp mig välja olja! Jag är inte snål när det gäller olja till motorn så alla tips är välkomna! Småkikar lite på Motul 300v Power 5w-40, vad tycker ni? 165kr/L kostar den

Tack smile

Senast redigerat av te_wik (20 oktober 2015)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
CC72
17 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Du kan nog välja valfri olja med bra klassning och en 5w40 borde sitta fint nu när vintern kommer och oljan behöver vara lite tunnare kall.

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
17 oktober 2015 · 901 Inlägg

märket avgör du själv. 5w klarar bra en riktigt hård vinter där du bor o du behöver knappast lägre (0w).Undantag om du kommer att köra norr om Kiruna. Inget fel att ha lägre viskositet dock det behövs inte i normala fall. Även 5w-30 skulle räcka till under både vinter- varm sommar. Men visst kör du på 5w-40. Se till att du använder alltid samma typ av olja. Jag kör bara med helsyntetisk i alla mina bilar.

http://media.noria.com/sites/archive_im … tab1-2.gif
http://machinerylubrication.com/Read/411/oil-viscosity

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jag skulle välja mellan dessa...

Shell med LL01 klassning o förmodligen mer svavel i ojan?
Aral Supertronic, äkta helsyntet med lägsta flyttemp runt -60!
Castrol Titanium 0W40

Personligen skulle jag valt Shell eller Aral i första hand, där Shell oljan har förmodligen högre svavelhalter, vilket kan vara positivt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
torsen
17 oktober 2015 · 7 198 Inlägg

Jag har sedan Biltemas helsyntet 5-W40 kom använt den i bortåt 20-talet bilar.
Såväl luft- som vätskekylda - diesel och bensinmotorer.
3 av bilarna har haft dragförmågan 3½ ton, vilket utnyttjats med bl a bilsläp.

Men jag är noga med att vintertid under låga temperaturer skärma av vätskekylare och oljekylare samt i förekommande fall även temporärt isolera vissa andra motordelar som annars kan drabbas av "majonäs"/oljesludge.

Kondens i oljan betydligt värre för motorerna än höga oljetemperaturer.

Har man inte motorvärmare och ofta kör kortare sträckor så är tätare oljebyten påkallat.

Hjälper inte hur dyra oljor man kostar på - en motor som inte blir riktigt uppvärmd, så att kondensen försvinner, riskerar alltid att ta skada av att inte bli genomvarm.

Tycker jag och lever därefter.

tongue

dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Torsen: Biltemas oljor är inte helsyntetiska trots namnet. De är "hydro crackade" klass 3 oljor. Aral SuperTronic är en äkta helsyntet, klass 4. Motul oljorna det pratas om är även de helsyntet, tror det är sk "esteroljor", dvs klass 5. Många tillverkare (tex Castrol) klassar sina klass 3 oljor som "helsyntet", en sanning med modifikation.

Senast redigerat av dawwe (17 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
torsen
17 oktober 2015 · 7 198 Inlägg

Har från säker källa hört att det företag som tappar upp oljorna till bl a Biltema och Statoil m fl endast byter dunkar/flaskor när de skiftar mellan "olika märken".

Hur som helst har det gått bra för mig med Biltemas 5W40 (hel-)syntet.cool

Hävdar fortfarande att det är viktigare med täta oljebyten och att skärma av vintertid för att förhindra oljesludge som sedan i olyckliga fall kan frysa till is och blockera vevhusventilationen som "sprängs".
Har själv råkat ut för detta på bl a Citroen flera gånger.
Motorn töms då relativt snabbt på olja.
Gäller att ha blicken på indikeringslampan för oljetryckbortfall och stänga av motorn snabbt.
Härutöver blir motortvätten mycket omfattande.sad

dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Grejen är den att Aral SuperTronic är långt bättre än Biltemas "helsyntet", dessutom biligare (frakten är typ 20€ upp till 25 liter, så köper man 6*4 liter så blir det nån tia billigare per 4 liter än Biltema, men en långt bättre, och äkta, helsyntetisk olja). Sen håller jag med om det där med kondens mm i oljan men allt det beror på "ogynnsam körprofil"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
spillolja
17 oktober 2015 · 4 014 Inlägg

Den nämda Aral supertronic 0W-40  är kanse inte den bästa oljan för en prestandabil, en ganska tunn olja lämplig för nyare motorer som inte körs hårt eller blivit slitna, 5w-40 är lite tjockare och därmed bättre vid lite hårdare körning, iom med att den inte är 100% helsyntetsisk så får man med lite av en mineraloljas egenskaper

har jämfört Aral Supertronic 0W-40  vs. motorgold supertec 5W-40
i följande fordon:
Renault clio 1,4 -99
Golf Tsi140 -07
båda ovanstående får tystare gång med motorgold-oljan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Suck...0W40 kontra 5W40 är inte "tunnare". De är LIKA tunna varma (inom samma visko-spann!). Det som skiljer är att den ena har en något tunnare "basolja" (0), men båda oljorna beter sig som en "40" olja varma, tack vare additivpaketen. Fördelen med "0" oljan är att den smörjer bättre i (ordentlig) kyla... Motorgold låter som en olja i stil med "NoName Whatever", helt meningslöst att hälla i när man kan hälla på en "känd" olja (Aral ingår i samma koncern som Castrol...)
Motorgold är samma fusk-syntet som Biltema högst troligt, lägsta flyttemp endast -36 vilket är rätt typiskt för fusk-syntet
Likadant datablad för Aral

Senast redigerat av dawwe (17 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
spillolja
17 oktober 2015 · 4 014 Inlägg

man kan titta på cinematsisk viskositet

araloljan har 12,8 vid 100C+   medans  motorgoldoljan har en cst 14,5  vid 100C+
Clion från 99 jag har för mera oväsen i maskineriet med Aral-olja än med motsvarande motorgold oljan

motorgold oljan som inte har ACEA Cx kvalifikation innehåller för motorn ämnen som är skadliga för partikelfilter
men som är mumma för motorns smjörning av känsliga delar tex. kamaxel, vipparmar etc.

Aral-oljan är snäppet tjockare än marknadens tjockaste 0W-30 olja

en granne mitti i mot mig har en VW golf från 2013 med Tsi-spis, jag hör på motorn på långt håll att den körs med en olja motsvarande xW-30

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jag kör 0W40 oljan i min VW Passat från 96, tyst o fin gång trots många mil, har kört på den oljan i dryga 6000 mil. Oljans primära uppgift är att smörja, en olja vilken kanske ger annat mekaniskt ljud kan mycket väl smörja bättre...Förr i tiden hällde man i "STP klisterolja" i bilar som lät illa, de tystnade...Hur bra/dålig smörjningen var är en annan fråga.
Ja det skiljer i "varmvisko" men likförbannat är båda inom "40" spannet. Sen är nästa fråga hur ändras varmviskon när oljan slits? En syntetisk olja är klart stabilare. Kallviskon är ju markant lägre för Aral oljan, vilket är positivt. Vilken olja man skall ha beror på en mängd faktorer, en kan vara vilket lagerspel motorn har (hade när den var ny...). Mer slitna lager kan mycket väl ge lägre oljetryck, vilket är helt i sin ordning. Flöde är minst lika viktigt som tryck, ett högre oljeflöde kyler bättre tex...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Krist
17 oktober 2015 · 716 Inlägg

Okej, så i er mening är motul oljan egentligen onödigt dyr? (med tanke på att det finns andra helsyntetiska oljor med liknande viskositet) Lutar nu lite åt någon Mobil 1 eller Aral olja istället för motul. Tänkte köra vintern ut, och så fort det blir lite varmare så byter jag till en tjockare. Bilen rullar max runt 100mil/månad.. så 6 månader med 5w-40 eller 0w-40 borde väl vara rätt snällt mot motorn?

Eller vad sägs om Castrol Magnatec 5w-40 C3?

Senast redigerat av Krist (17 oktober 2015)

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
spillolja
17 oktober 2015 · 4 014 Inlägg

välj en 5W-40 det fungerar med >99% av alla motorer den är tjock och gosig och har hyggliga kallstartegenskaper

motorgold supertec 5W-40 finner man bla. hos gekås i ullared  5 liter kostar 159:- riksdaler riksmynt

vill man skicka efter finnes alternativ:
https://www.motor-oel-guenstig.de/Motor … ::141.html

köper man 20 liter kostar det ca 25:- litern  smile men frakten kostar 150:- sad men frakten täcker in 30 liter smile

Senast redigerat av spillolja (17 oktober 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Motul 300V är en superolja, en riktigt hög teknologisk esterolja i första hand avsedd för "racing" som jag förstått det. Lite overkill kan JAG tycka. Du kan inte bara gå på viskositet, då kan du ju lika gärna hälla på "vad som helst med rätt visko"... Man får även kika på klassningar (API och ACEA) men även produktbladet. Magnatec skulle jag skippa med en gång, det är en klass 3 olja. 0W40 är en bra visko, den är tunn kall men relativt tjock varm, Aral är ett kanon val, men jag tror att Shell oljan är ett bättre val i ditt fall då den innehåller (förmodligen!) "äldre additiv paket" än Aral... Aral är en olja med mycket goda kallstart egenskaper den saken är klar. Är du riktigt kinkig kan du välja Shell Ultra Racing 10W60, den är tjock varm o men även rätt tjock kall, utan att vara sirap. O ännu en gång: Man kan inte bara gå på visko, en tjockare olja ger högre oljetryck men lägre flöde medans en tunnare ger lägre tryck men högre flöde. Så säg att man har 2 bars oljetryck på tomgång med den tjocka oljan men ett lågt flöde kontra 1 bar och högt flöde så är det att föredra den senare...
Datablad Shell Ultra 0W40

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Krist
17 oktober 2015 · 716 Inlägg

dawwe skrev:
Motul 300V är en superolja, en riktigt hög teknologisk esterolja i första hand avsedd för "racing" som jag förstått det. Lite overkill kan JAG tycka. Du kan inte bara gå på viskositet, då kan du ju lika gärna hälla på "vad som helst med rätt visko"... Man får även kika på klassningar (API och ACEA) men även produktbladet. Magnatec skulle jag skippa med en gång, det är en klass 3 olja. 0W40 är en bra visko, den är tunn kall men relativt tjock varm, Aral är ett kanon val, men jag tror att Shell oljan är ett bättre val i ditt fall då den innehåller (förmodligen!) "äldre additiv paket" än Aral... Aral är en olja med mycket goda kallstart egenskaper den saken är klar. Är du riktigt kinkig kan du välja Shell Ultra Racing 10W60, den är tjock varm o men även rätt tjock kall, utan att vara sirap. O ännu en gång: Man kan inte bara gå på visko, en tjockare olja ger högre oljetryck men lägre flöde medans en tunnare ger lägre tryck men högre flöde. Så säg att man har 2 bars oljetryck på tomgång med den tjocka oljan men ett lågt flöde kontra 1 bar och högt flöde så är det att föredra den senare...
Datablad Shell Ultra 0W40

Tack för svar! smile Har sökt lite och läst om Shell Helix Ultra 5w-40 som vinterolja. Vad jag förstår av specifikationerna så är det en bra olja (rätta mig om jag har fel). Sen har dom den i 10w-60 som jag isåfall kör med på sommarn, om inte jag går tillbaka till Motul's 15w-50 till sommarn.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Om du jämför databladen för Ultra 5W40 kontra Ultra 0W40 så verkar det vara som så att 0 varianten är konstigt nog en "tjockare" olja kall, o något tunnare varm, detta förmodligen pga ett äldre (?) additivpaket, vilket jag som sagt tror din Mitsu-motor gillar bättre smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Krist
17 oktober 2015 · 716 Inlägg

Hmmm, ska jämföra helt klart! Jag är iaf på rätt spår nu big_smile

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
17 oktober 2015 · 901 Inlägg

ang märke: jag har använt aegean, hellas petrol,  elf, selenia, total, valvoline, gulf, mobil, Shell, Castrol, BP, Eneos, STP och eventuellt några märke till.
Jag har ALLTID varit supernöjd med samtliga ovannämnda märke och jag rekommenderar de ovanstående märke. Om Biltemas oljor vet jag inte, har jag aldrig använt. En del säger "inga problem" andra säger blankt "nej".
En kompis som använder olja från biltema (jobbar även där) har sagt till mig att de har uppgraderat rejält med oljekvalitet jämförelsevis med vad har det varit tidigare.
Motul har jag aldrig använt heller, men de är polulära i Frankrike, Schweiz, Belgien, Luxemburg och även i Québec (som under vintern är svinkallt!!!!!).
Nåt negativt har jag inte sett/läst om dem, utan tvärtom, de får RIKTIGT BRA/TOPPEN betyg och kommentarer, bättre än aral för den delen.
Som antitysk undviker jag köpa tyska produkter (bl.a. Aral) om andra alternativ finns, speciellt om namnet hänvisar till Borats hemland tongue (skämt!)
Anser du att din bil är typ vinterpulka, ska bara ha vilken som helst olja prova med biltemas, kanske även kortsiktigt. Du har ingenting att förlora och du kan alltid byta olja en gång till om du är inte nöjd! Vill du ge det bästa alternativet och behålla bilen länge mm ge en slant mer o köp en garanterad bra olja.
Ta hänsyn till det med hur du kör med korta intervaller mm som torsen har nämnt.

Senast redigerat av gps18 (17 oktober 2015)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Krist
17 oktober 2015 · 716 Inlägg

gps18 skrev:
ang märke: jag har använt aegean, hellas petrol,  elf, selenia, total, valvoline, gulf, mobil, Shell, Castrol, BP, Eneos, STP och eventuellt några märke till.
Jag har ALLTID varit supernöjd med samtliga ovannämnda märke och jag rekommenderar de ovanstående märke. Om Biltemas oljor vet jag inte, har jag aldrig använt. En del säger "inga problem" andra säger blankt "nej".
En kompis som använder olja från biltema (jobbar även där) har sagt till mig att de har uppgraderat rejält med oljekvalitet jämförelsevis med vad har det varit tidigare.
Motul har jag aldrig använt heller, men de är polulära i Frankrike, Schweiz, Belgien, Luxemburg och även i Québec (som under vintern är svinkallt!!!!!).
Nåt negativt har jag inte sett/läst om dem, utan tvärtom, de får RIKTIGT BRA/TOPPEN betyg och kommentarer, bättre än aral för den delen.
Som antitysk undviker jag köpa tyska produkter om andra alternativ finns (bl.a. Aral), speciellt om namnet hänvisar till Borats hemland tongue (skämt!)
Anser du att din bil är typ vinterpulka, ska bara ha vilken som helst olja prova med biltemas, kanske även kortsiktigt. Du har ingenting att förlora och du kan alltid byta olja en gång till om du är inte nöjd! Vill du ge det bästa alternativet och behålla bilen länge mm ge en slant mer o köp en garanterad bra olja.
Ta hänsyn till det med hur du kör med korta intervaller mm som torsen har nämnt.

Tack för svar! Som sagt, bilen buskörs absolut inte! Någon enstaka gång kanske på motorvägen eller någon skön landsväg. Så vinterpulka är uteslutet big_smile

Jo, vet att motul har fått bra betyg, så till sommaren lär jag hålla mig till den. Men just vintern vill jag ha något annat, dels pga lägre visko. Biltema olja har jag aldrig använt, den funkar säkert, men i mina ögon utesluter jag den, även om jag bor 3 minuter ifrån biltema.

Jag lär nog köra på Shell helix ultra 5w-40 så får vi se om den kommer funka bra ihop med nya lyftare smile

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang