Att välja motorolja inför vintern!

gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
17 oktober 2015 · 901 Inlägg

under tiden fick jag svar från kusin i Frankrike. Han använder motul, är supernöjd o rekommenderar det.
Han är i Genève under vintern (Alperna, kallt) och buskör rätt så ofta (i princip så fort han har möjlighet) sin saab 9-5 på 450hk...
Så.....

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Krist
17 oktober 2015 · 716 Inlägg

gps18 skrev:
under tiden fick jag svar från kusin i Frankrike. Han använder motul, är supernöjd o rekommenderar det.
Han är i Genève under vintern (Alperna, kallt) och buskör rätt så ofta (i princip så fort han har möjlighet) sin saab 9-5 på 450hk...
Så.....

Vilken utan Motuls oljor kör han på? Finns ju 15w-50 som på min bil får motorn att jobba lite hårdare vid 0 gradig kyla. Vill inte ens veta hur bilen beter sig/låter vid 15- på en 15w-olja.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Motul 300V är en tävlings/racing olja för bilar som går aphårt, därav "konstiga" viskoklasser (15W50 tex). Motul har även mer normala oljor. Jag rekommenderar Shell 0W40 till trådskaparens Mitsu. Man väljer inte olja efter vilken olja som "tystar" motorn utan vilken som smörjer/passar bäst. Jag är ytterst tveksam till att det kommer vara någon som helst akustisk skillnad mellan Shell 0W40 kontra 5W40 oavsett temp. Om det är av högsta vikt att motorn får bästa möjliga skydd vid kallstart (det är då största slitaget uppstår) så skall man välja en "0" olja med låg flyttemp, o på den enskilda punkten är Aral oljan överlägsen det mesta.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
17 oktober 2015 · 901 Inlägg

Krist skrev:

gps18 skrev:
under tiden fick jag svar från kusin i Frankrike. Han använder motul, är supernöjd o rekommenderar det.
Han är i Genève under vintern (Alperna, kallt) och buskör rätt så ofta (i princip så fort han har möjlighet) sin saab 9-5 på 450hk...
Så.....

Vilken utan Motuls oljor kör han på? Finns ju 15w-50 som på min bil får motorn att jobba lite hårdare vid 0 gradig kyla. Vill inte ens veta hur bilen beter sig/låter vid 15- på en 15w-olja.

just nu har han https://www.motul.com/se/sv/products/oi … exos2-5w30
o bilen låter inte alls konstigt, varför över huvudtaget skulle det???
Han är också saabentusiast använder bara varor av primära kvalite.
15w är lite hög för svenska vintern tror jag

Senast redigerat av gps18 (17 oktober 2015)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Krist
17 oktober 2015 · 716 Inlägg

gps18 skrev:

Krist skrev:

gps18 skrev:
under tiden fick jag svar från kusin i Frankrike. Han använder motul, är supernöjd o rekommenderar det.
Han är i Genève under vintern (Alperna, kallt) och buskör rätt så ofta (i princip så fort han har möjlighet) sin saab 9-5 på 450hk...
Så.....

Vilken utan Motuls oljor kör han på? Finns ju 15w-50 som på min bil får motorn att jobba lite hårdare vid 0 gradig kyla. Vill inte ens veta hur bilen beter sig/låter vid 15- på en 15w-olja.

just nu har han https://www.motul.com/se/sv/products/oi … exos2-5w30
o bilen låter inte alls konstigt, varför över huvudtaget skulle det???
Han är också saabentusiast använder bara varor av primära kvalite.

Syftade mer på att min lär låta illa vid kallstarter i 15- med en 15w.

Som sagt, jag lär nog läsa på lite mer, med tanke på dawwe's skrivningar. Just nu lutar det åt antingen 0w eller 5w av shell helix ultra (även om skillnaden är liten mellan 0w och 5w så vill jag att bilen ska må så bra som möjligt dom gångerna den kallstartas)

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Eller så byter du till Motul 300V 0W40. Overkill så in i men why not? Observera lägsta flyttemp -51, fortfarande sämre än Aral men klart bättre än övriga "0" resp "5" oljor...Men som sagt, lägsta flyttemp är bara en aspekt, det finns andra som oxå är viktiga. För övrigt är denna olja rätt "tjock" varm om man får tro databladet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
17 oktober 2015 · 901 Inlägg

Krist skrev:

gps18 skrev:

Krist skrev:

Vilken utan Motuls oljor kör han på? Finns ju 15w-50 som på min bil får motorn att jobba lite hårdare vid 0 gradig kyla. Vill inte ens veta hur bilen beter sig/låter vid 15- på en 15w-olja.

just nu har han https://www.motul.com/se/sv/products/oi … exos2-5w30
o bilen låter inte alls konstigt, varför över huvudtaget skulle det???
Han är också saabentusiast använder bara varor av primära kvalite.

Syftade mer på att min lär låta illa vid kallstarter i 15- med en 15w.

Som sagt, jag lär nog läsa på lite mer, med tanke på dawwe's skrivningar. Just nu lutar det åt antingen 0w eller 5w av shell helix ultra (även om skillnaden är liten mellan 0w och 5w så vill jag att bilen ska må så bra som möjligt dom gångerna den kallstartas)

förlåt, jag missförstod dig. Jag trodde du menade hans bil. neutral
här ser du motuls rekommendationer, https://www.motul.com/se/sv/products/recommendation
Under dessa data du har angivit, jag tror det är inte så stor skillnad mellan 5w och 0w.
Men så klart man vill ha de absolut bästa! smile
Det vore kul att veta vad och varför väljer du för olja i slutet. smile
mvh

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
Krist
17 oktober 2015 · 716 Inlägg

dawwe skrev:
Eller så byter du till Motul 300V 0W40. Overkill så in i men why not? Observera lägsta flyttemp -51, fortfarande sämre än Aral men klart bättre än övriga "0" resp "5" oljor...Men som sagt, lägsta flyttemp är bara en aspekt, det finns andra som oxå är viktiga. För övrigt är denna olja rätt "tjock" varm om man får tro databladet...

-51 Grader lär det inte bli här i stockholm big_smile Och då har vi en skillnad på 100kr mer i pris per liter, bara för märket känns det som. Jag håller mig till Shell, om inte jag ändrar mig till Aral i sista sekund tongue

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Krist
17 oktober 2015 · 716 Inlägg

gps18 skrev:

Krist skrev:

gps18 skrev:

just nu har han https://www.motul.com/se/sv/products/oi … exos2-5w30
o bilen låter inte alls konstigt, varför över huvudtaget skulle det???
Han är också saabentusiast använder bara varor av primära kvalite.

Syftade mer på att min lär låta illa vid kallstarter i 15- med en 15w.

Som sagt, jag lär nog läsa på lite mer, med tanke på dawwe's skrivningar. Just nu lutar det åt antingen 0w eller 5w av shell helix ultra (även om skillnaden är liten mellan 0w och 5w så vill jag att bilen ska må så bra som möjligt dom gångerna den kallstartas)

förlåt, jag missförstod dig. Jag trodde du menade hans bil. neutral
här ser du motuls rekommendationer, https://www.motul.com/se/sv/products/recommendation
Under dessa data du har angivit, jag tror det är inte så stor skillnad mellan 5w och 0w.
Men så klart man vill ha de absolut bästa! smile
Det vore kul att veta vad och varför väljer du för olja i slutet. smile
mvh

Misstänkte att du missförstod tongue Ingen fara shit happens haha.. Jag har hela natten på mig, ja kommer jämföra lite specs, fryspunkter och ev. kolla om någon jämfört oljorna på youtube eller andra forum. Så när jag beställer så drar jag lite för/nackdelar som jag använde mig utav big_smile

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
17 oktober 2015 · 901 Inlägg

dawwe skrev:
Eller så byter du till Motul 300V 0W40. Overkill så in i men why not? Observera lägsta flyttemp -51, fortfarande sämre än Aral men klart bättre än övriga "0" resp "5" oljor...Men som sagt, lägsta flyttemp är bara en aspekt, det finns andra som oxå är viktiga. För övrigt är denna olja rätt "tjock" varm om man får tro databladet...

fakta från franska företag är DEFINITIVT mer att lita på än de tyska!!! för den delen!
vidare än så, tror jag knappast att i Södertälje når man -51 även under vinternätter.
Sen jag håller med dig att det är bara en aspekt.
I praktik tror jag att de flesta "bra oljor" 0w & 5w gör sina jobb.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

gps18 skrev:
fakta från franska företag är DEFINITIVT mer att lita på än de tyska!!!

Är det så? Jag tror det finns många som INTE delar din åsikt om man generaliserar, jag är en av de.

Senast redigerat av dawwe (17 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
17 oktober 2015 · 901 Inlägg

dawwe skrev:

gps18 skrev:
fakta från franska företag är DEFINITIVT mer att lita på än de tyska!!!

Är det så? Jag tror det finns många som INTE delar din åsikt om man generaliserar, jag är en av de.

i Sverige? visst, i Sverige finns det hjärntvättning med tyska, amerikanska o engelska produkter!
Har man rest o bott annanstans, inser man att det är inte alls så.
Bra med vw skandal som skakade lite en hel del folk. smile

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
17 oktober 2015 · 901 Inlägg

Krist skrev:

gps18 skrev:

Krist skrev:

Syftade mer på att min lär låta illa vid kallstarter i 15- med en 15w.

Som sagt, jag lär nog läsa på lite mer, med tanke på dawwe's skrivningar. Just nu lutar det åt antingen 0w eller 5w av shell helix ultra (även om skillnaden är liten mellan 0w och 5w så vill jag att bilen ska må så bra som möjligt dom gångerna den kallstartas)

förlåt, jag missförstod dig. Jag trodde du menade hans bil. neutral
här ser du motuls rekommendationer, https://www.motul.com/se/sv/products/recommendation
Under dessa data du har angivit, jag tror det är inte så stor skillnad mellan 5w och 0w.
Men så klart man vill ha de absolut bästa! smile
Det vore kul att veta vad och varför väljer du för olja i slutet. smile
mvh

Misstänkte att du missförstod tongue Ingen fara shit happens haha.. Jag har hela natten på mig, ja kommer jämföra lite specs, fryspunkter och ev. kolla om någon jämfört oljorna på youtube eller andra forum. Så när jag beställer så drar jag lite för/nackdelar som jag använde mig utav big_smile

oki! smile
kul o informera oss om resultatet, samt föreslå vilka är bra oljor att stoppa i våra bilar.

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9-5 (2002)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
dawwe ...has left the building...
17 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Tja...Vad säger man... Saab-ägare förklarar allt smile. Motuls 300V är en grymt bra olja, men att generalisera? I Frankrike är ju Peugeot/Renault/Citroen "det bästa" just för att de är "Made in France", inget konstigt med det. Många större företag är internationella med utvecklingsavdelningar i en mängd olika länder, o personer i ledningen från även andra länder än märkets ursprungsland, säkerligen så oxå i franska företag..

Senast redigerat av dawwe (17 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
18 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

GPS18: Motul är faktiskt ett amerikanskt bolag från början  smile.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
gps18 med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
18 oktober 2015 · 901 Inlägg

dawwe skrev:
GPS18: Motul är faktiskt ett amerikanskt bolag från början  smile.

mycket möjligt, jag har inte kollat om det.
Företag kan ganska lätt flytta.
Där som har oftast sett motul är i franskspråkiga länder/område smile

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
Saab 9000 cde 2,0i 131hk "den första saaben evouschka" (1995)
Saab 9000 cde 2.0t/150 "the swedish black pearl" (1997)
Saab 9-5 (2002)
joH900
18 oktober 2015 · 414 Inlägg

Jag brukar göra såhär:

Ta reda på vad biltillverkaren säger att motorn skall ha för olja (klassning)
Köp en billig olja som uppfyller alla klassningar med valfri viskositet
Byt olja och filter vid ex 1500mil istället för 3000mil

Ofta så är en ny billig olja 2-3 klassningar "bättre" än vad som existerade om man har en bil som är ca 10-15år gammal.

Nu senast så köpte jag en dunk Mannöl, ca 29kr/litern som uppfyller bland annat GM Dexos2, BMW LL04 och VW 502/505/505.01 (ej longlife).

dawwe ...has left the building...
18 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

joH900: Helt korrekt. Det finns få så "dåliga" oljor vilka har en klassning motsvarande den när en 10-15 år gammal bil byggdes. MEN, man vill (väl?) ge motorn bästa möjliga förutsättningar för ett längre liv. O när man kan få en riktigt bra (äkta) helsyntetisk olja för ca 50 kr/litern så tycker jag att valet är givet... Den enda gång man (du) kommer ångra att du köpte den där billiga oljan (säg Biltema eller Mannöl smile ) är OM du får ett lagerras eller liknande. Då kommer du ställa dig frågan: "Undrar jag om jag inte hade sluppit undan detta med en riktigt bra olja...". O svaret på den frågan är: Man kan inte veta. Det kan mycket väl tänkas att motorn rasat likförbannat, tidigare eller senare...Eller så hade den fortsatt att fungera utan ras. Det enda man kan säga med säkerhet är att den rasade när den gick med Mannöl, men INTE om det är oljan, eller något annat, som är orsaken.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
joH900
18 oktober 2015 · 414 Inlägg

Lagerhaveri på en serieproducerad motor i originalskick som används under normala förhållanden på t ex 30 000mil som sitter en bil med 15 ägare lär bero på slarv med oljebyten från någon av bilens tidigare ägare som orsakat skador på lager/vev m.m. Det beror inte på att man använder en olja som uppfyller alla biltillverkarens krav och 2-3 klassningar till dessutom.

Vad mer kan man kräva än att uppfylla biltillverkarens krav med råge? Varför finns det klassningar på olja om man inte kan följa dem?

Tyska Auto Motor Sport tyckte då inte att Mannöl var dålig olja
https://www.oelcheck.de/fileadmin/oelch … 4-2013.pdf

Men visst, 50kr/litern för motorolja är inte heller dyrt. Men billiga oljor har nog ett sämre rykte än vad de förtjänar. De långa serviceintervall som moderna bilar har idag är nog en större orsak till skador än "dålig" olja.

För extrem körning, ex bankörning kan det väl vara bra att välja en annan viskositet på oljan däremot, det köper jag helt.

Senast redigerat av joH900 (18 oktober 2015)

dawwe ...has left the building...
18 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Man skall komma ihåg att oljetester görs på "färska/nya" oljor. Egenskaperna efter säg 700 mil kan kanske vara helt annorlunda. Jag säger inte att "märkesoljorna" skulle vara bättre på denna punkt. Det är additivpaketen som ger oljan dess egenskaper i stora drag (en olja kan bestå av typ 25-30% av "additiv" om jag inte missminner mig...). De bästa/nyaste additivpaketen är kanske inte tillgängliga för alla oljetillverkare. Mig veterligen finns det typ 5-6 företag i världen vilka tillverkar "additivpaket", jag tror INTE att Castrol tillverkar sina egna additivpaket, om jag minns rätt. De köper dessa från nån annan, men förmodligen har de mer eller mindre specat kraven för "additivpaketet". Additivpakets tillverkarna tar säkert fram egna "additivipaket" vilka de säljer till "kreti & pleti". Dessa paket är säkerligen riktigt bra, men kanske inte de allra bästa?

Man kan ju faktiskt göra jämförelsen mellan Castrol & Aral. Båda ingår i samma koncern, så det ligger nära till hands att de "hjälper varandra". För nåt år sedan kom Castrol med "Ti" oljorna, det dröjde inte länge innan Aral kom med nåt motsvarande. Sen tror jag INTE att det finns några identiska Castrol/ Aral oljor, men båda märkena har riktigt bra oljor om man håller sig till det bästa sortimentet enligt min åsikt. Men visst Motul 300V är några snäpp bättre, har själv funderat på 300V men typ 120kr/l som lägst är rätt dyrt när jag kan köpa motsvarande Castrol olja för ca 65 kr/litern...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang