Att välja motorolja inför vintern!

rcy
22 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Det är omöjligt att inte frångå klassningen. API SG efterföljdes av API SH tex. API SH uppfyller alla (?) API SG krav + några till, det var därför jag skrev att klassningarna är i regel bakåt-kompatibla. Lycka till att hitta en helsyntet med API SH klassning på dunken idag...

Finns inte klassningen kvar så följer man givetvis den klassning som ersatt den ursprungliga, man skiter inte i klassningen och kör någon helt random olja som kanske inte alls är lämpad.

dawwe ...has left the building...
22 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Men rcy...Klassningarna är ju i regel bakåtkompatibla, så högre klassning betyder i regel att samtliga lägre klassningars krav är uppfyllda...Runt 2000 var det väl API SJ som var den högsta/bästa klassningen, API SJ oljor är inte så lätta att hitta idag... En nyare klassning "ersätter" inte den äldre utan den nyare uppfyller andra/strängare krav än den äldre, men det är inte alltid säkert att den nyare klassningen är bättre ur alla synpunkter för en (äldre!!) specifik motor vilken kanske "kräver" högre innehåller av nåt "icke miljövänligt ämne", återigen jämför blyad bensin med blyfri...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Nausea Avstängd
22 oktober 2015 · 598 Inlägg

Jag kör med Castrol Edge 10w-60 året runt. Den klarar flödet ner till -25 och det räcker i södra Sverige. Det kallaste jag någonsin uppmätt här var -29. BMW ÄNDRADE rekommendationen i sina M-motorer runt år 2000 från 5-w30 vid lanseringen av modellen till 10w-60 efter ett antal lagerhaverier. Så alla som säger att du ska välja olja efter billtillverkarens rekommendation kan förbli tysta. Du ska välja olja efter hur motorns körs, och BMW M-modeller körs väl hårdare än en 520 så du väljer och byter olja efter körstil. Det står faktiskt i de flesta instruktionsböcker jag läst att en vis man gör tätare oljebyten om bilen ofta drar släp o sånt, dvs beroende på hur hårt motorn belastas... I andra bilar har jag fått problem med ventiltick efter obefintlig oljefilm på höga varv när jag kört med Biltemas 5w-40 och täta oljebyten (500-1000 mil). Så nu satsar jag på tjock olja och kvalitet (Castrol Edge, Shell Ultra osv) som absolut inte är dyrare om man beställer online, och har inte råkat ut för några haverier trots trimmad Saab 9-5 aero -00. Den "svaga" varianten ja. Är inte ute efter en flame war. Den har jag redan klarat av på FB.

rcy
22 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Men rcy...Klassningarna är ju i regel bakåtkompatibla, så högre klassning betyder i regel att samtliga lägre klassningars krav är uppfyllda...Runt 2000 var det väl API SJ som var den högsta/bästa klassningen, API SJ oljor är inte så lätta att hitta idag... En nyare klassning "ersätter" inte den äldre utan den nyare uppfyller andra/strängare krav än den äldre, men det är inte alltid säkert att den nyare klassningen är bättre ur alla synpunkter för en (äldre!!) specifik motor vilken kanske "kräver" högre innehåller av nåt "icke miljövänligt ämne", återigen jämför blyad bensin med blyfri...

Nej.
Det finns ingen "högre" eller "bättre" klassning, det finns däremot klassningar som är bättre lämpade i olika motorer.
Och jo, äldre klassningar ersätts av nya, och en seriösa motortillverkare tillhandahåller givetvis denna information. Om inte, så borde en seriös oljefirma kunna hjälpa dig.
Går du exempelvis in på en Saab-handlare och säger att du vill ha GM-LLA-025 klassad olja till din gamla Saab kommer dom att upplysa dig om att den ersatts av Dexos II-klassningen.

dawwe ...has left the building...
22 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Ja o Dexos-II klassningen är då alltså bakåt kompatibel (uppfyller kraven för den lägre/äldre klassningen) med GM-LLA-025 klassningen eller hur? Eller menar du att man helt plötsligt tummar på oljekraven eller rent utav ändrar de? För övrigt så står i regel den lägsta (äldsta, nöjd?) godkända klassningen i instruktionsboken.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
rcy
23 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Ja o Dexos-II klassningen är då alltså bakåt kompatibel (uppfyller kraven för den lägre/äldre klassningen) med GM-LLA-025 klassningen eller hur? Eller menar du att man helt plötsligt tummar på oljekraven eller rent utav ändrar de? För övrigt så står i regel den lägsta (äldsta, nöjd?) godkända klassningen i instruktionsboken.

Den är inte "bakåtkompatibel" eller "bättre", den har ersatt GM-LLA-025 i Saabs motorer. Tillverkaren av motorn har bekräftat att deras motorer får köras på Dexos II.
Det betyder inte att Dexos II är "bättre" eller överträffar GM-LLA-025, det betyder att i just den här motorn så fungerar båda klassningarna. Det är två helt separata klassningar med olika krav och mätpunkter, men just i fallet med Saab så uppfyller båda dom krav som motorerna har.
GM-LLA-025 existerar fortfarande som en helt separat klassning och du kan fortfarande köra på den precis likaväl som Dexos II då den fortfarande uppfyller alla krav som ställs på den.

Jag fattar inte varför du pratar om lägsta eller äldsta fortfarande. Det finns ingen sådan skala (förutom i fallet med API som själva har valt att alltid uppfylla föregående standard med varje ny standard).
Dexos II är en klassning, GM-LLA-025 är en annan. Båda kan köras i Saabs motorer men det betyder inte att den ena är bättre än den andra, det betyder bara att båda fungerar.

Den bästa oljan är alltid den som uppfyller dom krav som just den motor man ska ha oljan i har. Om det sen är en 25 år gammal mineralolja eller en helt ny helsyntet med alla dom coolaste additiven beror helt på vilken motor det gäller.

dawwe ...has left the building...
23 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Suck..Klart oljorna är "kompatibla", för "oljekraven" för den motor du pratar ändrar man väl INTE? Men visst du får välja att uttrycka dig på ditt sätt. Nej den bästa oljan är inte alls den "som uppfyller de krav motortillverkaren hade när motorn konstruerades", utvecklingen går framåt även av motoroljor, o även oljerekommendationerna kan ändras med tiden. Jag skulle ALDRIG få för mig att hälla på en olja med så låg klassning som det står i instruktionsboken till min bruxis. Har du tänkt på att Saab vill så klart sälja en olja som de "tjänar pengar på", helst sin "egen". Metall är metall även i en Saab motor, o jag kan inte tänka mig att vev/ramlager är tillverkade i helt andra material i en Saab, även om det kan finnas mindre skillnader i legeringarna så klart.

Man kan i regel frångå de märkesspecifika klassningarna, anledningen är den att för att en olja skall få en specifik märkes-klassning (tex BMW LongLife 04) så måste biltillverkaren testa/utvärdera oljan, en kostnad som kan vara ganska så hög. Alternativet är då att oljetillverkaren istället för att märka den med tex "BMW LL04 approved" väljer att skriva "Meets the requirements of BMW LL04", vilket då betyder att oljetillverkaren själv har testat oljan mot de krav det ställ på en BMW LL04 olja...

Att du tror att Dexos II och GM-LLA-025 är "lika bra" (eller som du skriver, "båda fungerar") betyder just bara det, att båda fungerar. Det är inte en olja jag skulle nöja mig med, jag vill ha bästa möjliga smörjning till mina motorer. Att tro att en bruksmotor (ja jag räknar M-motorer till den kategori) skulle behöva nån "hokus-pokus olja" är bara att lura sig själv. Jag väljer den modernaste oljan vilken rekommenderas till mina bilar, och visko klassen väljer jag utifrån tillverkarens rekommendationer i regel, men jag kan göra avsteg även här.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
rcy
23 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Suck..Klart oljorna är "kompatibla", för "oljekraven" för den motor du pratar ändrar man väl INTE? Men visst du får välja att uttrycka dig på ditt sätt. Nej den bästa oljan är inte alls den "som uppfyller de krav motortillverkaren hade när motorn konstruerades", utvecklingen går framåt även av motoroljor, o även oljerekommendationerna kan ändras med tiden. Jag skulle ALDRIG få för mig att hälla på en olja med så låg klassning som det står i instruktionsboken till min bruxis. Har du tänkt på att Saab vill så klart sälja en olja som de "tjänar pengar på", helst sin "egen".

Både Dexos II och GM-LLA-025 klassning finns på en uppsjö av oljor, som inte har någonting med vare sig Saab eller GM att göra, så det har ingenting med fastlåsning av kunder att göra. Själv kör jag min 9-3 på Mobil1 olja inköpt från Tyskland, vilket jag tvivlar på att Saab tjänar särskilt mycket pengar på.

dawwe skrev:
Metall är metall även i en Saab motor, o jag kan inte tänka mig att vev/ramlager är tillverkade i helt andra material i en Saab, även om det kan finnas mindre skillnader i legeringarna så klart.

Om du tror att klassningen på oljan beror på vad det är för material i lagren så förstår jag att du inte förstår skillnaden på dom olika klassningarna.

dawwe skrev:
Man kan i regel frångå de märkesspecifika klassningarna, anledningen är den att för att en olja skall få en specifik märkes-klassning (tex BMW LongLife 04) så måste biltillverkaren testa/utvärdera oljan, en kostnad som kan vara ganska så hög. Alternativet är då att oljetillverkaren istället för att märka den med tex "BMW LL04 approved" väljer att skriva "Meets the requirements of BMW LL04", vilket då betyder att oljetillverkaren själv har testat oljan mot de krav det ställ på en BMW LL04 olja...

Att en olja inte har en klassning utan väljer att skriva "meets the requirements of" har att göra med certifieringskostnaden. Det ändrar inte på det faktum att klassningen är viktig.
Det är dessutom en kostnad som drabbar oljetillverkaren, inte biltillverkaren. Dom flesta seriösa oljebolag väljer ändå att certifiera sina oljor eftersom dom vill visa att dom uppfyller kraven som ställs på dom.
Visst kan man frångå klassningarna, så länge man vet vad man gör. Vet man exakt vilka krav motorn ställer på sin olja så kan man fritt välja en olja som uppfyller dessa, oavsett om den har klassningen eller inte. Men med tanke på att dom flesta klassningar innehåller tusentals variabler som ska uppfyllas tvivlar jag på att särskilt många har den kompetens som krävs för att avgöra detta själva.

dawwe skrev:
Att du tror att Dexos II och GM-LLA-025 är "lika bra" (eller som du skriver, "båda fungerar") betyder just bara det, att båda fungerar. Det är inte en olja jag skulle nöja mig med, jag vill ha bästa möjliga smörjning till mina motorer. Att tro att en bruksmotor (ja jag räknar M-motorer till den kategori) skulle behöva nån "hokus-pokus olja" är bara att lura sig själv. Jag väljer den modernaste oljan vilken rekommenderas till mina bilar, och visko klassen väljer jag utifrån tillverkarens rekommendationer i regel, men jag kan göra avsteg även här.

Jag försöker ju förgäves säga att det inte alls betyder att dom är lika bra, men det är ju det du vägrar att förstå!
I en Saabmotor fungerar både Dexos II och GM-LLA-025 oljor. Det finns inget mått på vilken av dom som är "bäst", eftersom hela begreppet "bäst" är totalt intetsägande om du inte specificerar exakt vad det är den ska vara bäst på. 
Jag kör min 9-3 på Mobil1 New Life med GM-LLA-025 klassen eftersom min motor är trimmad och körs på etanol, och just New Life har ett väldigt högt TBN värde vilket är fördelaktigt i en etanol motor. Därför kan man säga att New Life är om inte bäst, så iaf bra, när det gäller TBN. Jag skulle dock aldrig kalla den för generellt "bäst" då det finns många andra områden där den får spö av andra oljor.

Oljor är inget hokus pokus. Har aldrig varit, kommer aldrig att bli. Det är en väldigt exakt vetenskap av olika additiv, mätvärden och kompromisser. Är en olja bra på något är den antagligen sämre på något annat, så det handlar om att hitta en olja som är bra på just dom egenskaper din motor behöver. Eftersom gemene man inte har kompetens, tid och möjlighet att sätta sig in i precis alla dom värden som en olja/motor har och förstå vad alla siffror och begrepp betyder, så finns dom färdiga klassningarna som berättar exakt vilken olja som är lämplig i vilken bil. Bilindustrin och oljetillverkarna lägger miljarder på att ta fram dom olika klassningarna och se till att dom efterföljs, men vill du tro att dom bara gör det för skojs skull så varsågod, gör du det. Du kommer då aldrig att få byta olja i min bil med den inställningen.

dawwe ...has left the building...
23 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Du e go...Du snackar i cirklar. Det läggs även miljarder på reklam för att vi skall veta "vad som är bäst".

Vi kan fastslå att oljorna med de två olika klassningarna du nämner ÄR kompatibla. Att det finns skillnader är självklart, precis som att oljetillverkarna friskriver sig för ev avvikelser från de data (denistet mm) de uppger på databladen.

Var jag påstått att klassningen är avhängig av metallen i lagren får du gärna visa mig, det är din tolkning av det jag skrev, men inte betydelsen av mina ord.

Gällande certifieringskostnaden så var det precis det jag skrev, att kostnaden är hög om/när Biltillverkaren skall certifiera en olja (för oljetillverkaren underförstått!).   

När man snackar om vanliga bruks oljor som vi gör (väl?) så måste de vara "bra" på allt. Nu på senare tid har ju oljorna fått snävare viskoklasser, 0W30 är vanligt, men det finns även de som rekommenderar 0W20, jag kan gissa/ana vad det beror på, kan du smile ?  Återigen, jag påstår ju precis det du skriver att olja INTE är "Hokus-Pokus", men du tolkar det jag skriver helt fel, igen...   

Nej jag kommer aldrig byta olja på din bil, jag nöjer mig med att ge korrekta rekommendationer till bekanta/vänner samt i enstaka trådar i forumet.

Och, kan vi släppa allt dravel om Dexos osv. Vi säger samma sak egentligen men du vägrar förstå att det kan finnas andra än du själv som är minst lika pålästa?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
rcy
26 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Vi kan fastslå att oljorna med de två olika klassningarna du nämner ÄR kompatibla. Att det finns skillnader är självklart, precis som att oljetillverkarna friskriver sig för ev avvikelser från de data (denistet mm) de uppger på databladen.

Du ser på saken från helt fel håll. Oljorna är inte kompatibla, det skulle innebära att man i vilket fall som helst skulle kunna välja vilken av dom som helst, och så är inte fallet.
Just Saabs motorer kan köra *på vilken som helst av dom klassningarna*! Det betyder inte att oljorna i varje avseende är kompatibla! I andra motorer kan det mycket väl vara så att ena oljan funkar men inte den andra, och ytterligare en annan motor så kan det vara tvärtom.

dawwe skrev:
Var jag påstått att klassningen är avhängig av metallen i lagren får du gärna visa mig, det är din tolkning av det jag skrev, men inte betydelsen av mina ord.

Du skrev, och jag citerar "Metall är metall även i en Saab motor, o jag kan inte tänka mig att vev/ramlager är tillverkade i helt andra material i en Saab, även om det kan finnas mindre skillnader i legeringarna så klart."
Att tolka det som att du menar att klassningen beror på metallen i lagren känns fullkomligt logiskt.

dawwe skrev:
Du e go...Du snackar i cirklar. Det läggs även miljarder på reklam för att vi skall veta "vad som är bäst".

Reklam skiter jag fullständigt i, annars hade jag väl kört på Castrol som alla andra som tittar på reklam. wink
Det är en viss skillnad på att lägga miljarder på reklam, som bygger på att hypea en produkt, och att lägga miljarder på klassningar och tester, som faktiskt konkret bevisar vad en produkt går för. Många väljer att tro på det första, jag tror mer på det andra.
Jag går efter egen erfarenhet och det jag sett i oljelabb och analyser när jag väljer olja.

dawwe skrev:
När man snackar om vanliga bruks oljor som vi gör (väl?) så måste de vara "bra" på allt. Nu på senare tid har ju oljorna fått snävare viskoklasser, 0W30 är vanligt, men det finns även de som rekommenderar 0W20, jag kan gissa/ana vad det beror på, kan du smile ?  Återigen, jag påstår ju precis det du skriver att olja INTE är "Hokus-Pokus", men du tolkar det jag skriver helt fel, igen...

Oljor är inte "bra" på allt! En olja designad för en högvarvig turbomotor funkar säkerligen skit i en lågvarvig diesel! En olja som är duktig på att lösa upp och absorbera föroreningar är bra, men håller inte lika länge som en kemiskt snäll olja som låter bli föroreningarna. Allt är kompromisser, dom är inte bra på "allt"! Detta är inte rocketscience och kräver inte mer än lite sunt förnuft för att förstå.
Och återigen blandar du in viskositet, medans jag enbart pratat om klassning. Förstår du inte skillnaden eller varför återkommer du ideligen till viskositeten? Viskositet kan man laborera friskt med beroende på skick på motorn, klimat, körsträckor osv, medans man aldrig bör avvika från klassningen.

dawwe skrev:
Och, kan vi släppa allt dravel om Dexos osv. Vi säger samma sak egentligen men du vägrar förstå att det kan finnas andra än du själv som är minst lika pålästa?

Det finns massor med folk som är lika och ofta till och med mer pålästa än mig, dom brukar dock inte ha några problem alls att förstå vad jag säger. wink

dawwe ...has left the building...
26 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Bara massa gojja, igen...Trött jag blir...Jag skall ta ett bondexmpel så även DU förstår...Den där Dexos-II oljan du tjötar om tex den här: Mobil 0W40 som uppfyller både Dexos-II och GM-LLA-025...MEN den uppfyller även en massa andra klassningar tex API SM/CF samt BMW LL04, MB 229.31/229.51, Porsche mfl...Ser du vart vi är på väg? En o samma olja kan uppfylla massor med "klassningar" med råge. Kan det månne vara som så att om vi tar en annan valfri random BMW LL04 olja med API SM/CF vilken saknar "din Dexos II" klassning gör det endast pga att tillverkaren inte brytt sig om att ta det klassningscertifikatet? Vet du i detalj vilka klassningskraven är för Dexos-II samt vilka av krav som finns i Dexos-II inte uppfylls av låt säg API SM/CF klassningen? Jag gör det inte men jag skulle inte bli förvånad om praktiskt taget alla 0W40 oljor med API SM/CF klassning per automatik uppfyller samtliga Dexos-II krav, även om nu tillverkaren (av oljan!) inte brytt sig om betala de där dyra pengarna för att få klassningscertifikatet. Är du med nu?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
rcy
27 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Bara massa gojja, igen...Trött jag blir...Jag skall ta ett bondexmpel så även DU förstår...Den där Dexos-II oljan du tjötar om tex den här: Mobil 0W40 som uppfyller både Dexos-II och GM-LLA-025...MEN den uppfyller även en massa andra klassningar tex API SM/CF samt BMW LL04, MB 229.31/229.51, Porsche mfl...Ser du vart vi är på väg? En o samma olja kan uppfylla massor med "klassningar" med råge. Kan det månne vara som så att om vi tar en annan valfri random BMW LL04 olja med API SM/CF vilken saknar "din Dexos II" klassning gör det endast pga att tillverkaren inte brytt sig om att ta det klassningscertifikatet? Vet du i detalj vilka klassningskraven är för Dexos-II samt vilka av krav som finns i Dexos-II inte uppfylls av låt säg API SM/CF klassningen? Jag gör det inte men jag skulle inte bli förvånad om praktiskt taget alla 0W40 oljor med API SM/CF klassning per automatik uppfyller samtliga Dexos-II krav, även om nu tillverkaren (av oljan!) inte brytt sig om betala de där dyra pengarna för att få klassningscertifikatet. Är du med nu?

Jag förstår, det är inte det som är problemet.
Men du säger i ena meningen att du inte själv vet exakt vilken skillnad det är på klassningarna, och i nästa säger du att "dom är nog kompatibla så det spelar inte så stor roll".
Hur i helvete kan du i ena andetaget säga att du inte vet exakt vilken skillnad det är på oljorna, för att i nästa säga att dom är helt kompatibla?

Jag har inte järnkoll på exakt vilka kriterier varje olja uppfyller, det är alldeles för mycket information för att någon ska kunna ha det i huvudet. Dom flesta klassningar har tusentals kriterier som ska uppfyllas, så att memorera bara en enda klassning vore en bedrift i sig. Att sen memorera varje oljas specifikationer dessutom är omöjligt såvida man inte är någon unik naturbegåvning.
Dock vet jag att Dexos II och API SM/CF har många krav som inte finns i båda klassningarna, så det är inte alls ovanligt att en olja klarar Dexos men inte API eller tvärtom. Det *finns* oljor som klarar båda, men det betyder *inte* att alla gör det. Hade klassningarna varit identiska så hade det inte funnits någon vits med att ha två, eller hur?

Det kan mycket väl vara så att en viss olja uppfyller en viss klassning men inte har brytt sig om att ta certifieringen. Det *kan* vara så, men jag *vet* inte att det är så, så istället för att chansa så väljer jag oljan som jag *vet* uppfyller kriterierna och därmed har klassningen.
Det händer att jag väljer olja som inte har rätt klassning, men då är det i en modifierad motor som ändå inte längre uppfyller rätt klassning och för att jag behöver en olja med en specifik egenskap. Varje gång jag gör detta så innebär det timmar av jagande av specar och läsande av faktablad för att ta reda på exakt vilken olja som har dom egenskaper jag eftersöker. Antingen det eller gå in på oljelabbet och beställa en olja med just dom egenskaper jag vill ha. Blir ett dyrt literpris men många gånger har det faktiskt lönat sig.
Detta är inget som gemene man vill, eller ofta ens kan göra, så därför *ska* man följa klassningen om man inte vet vad man håller på med!

Vad exakt är det du har emot att följa klassningar? Det är ju inte direkt rocketscience, man kollar instruktionsboken vilken klassning man ska ha och sen köper man en olja som har den klassningen. Vad i detta är det som retar dig?

Johan85 Avstängd
27 oktober 2015 · 1 418 Inlägg

rcy skrev:

dawwe skrev:
Ja o Dexos-II klassningen är då alltså bakåt kompatibel (uppfyller kraven för den lägre/äldre klassningen) med GM-LLA-025 klassningen eller hur? Eller menar du att man helt plötsligt tummar på oljekraven eller rent utav ändrar de? För övrigt så står i regel den lägsta (äldsta, nöjd?) godkända klassningen i instruktionsboken.

Den är inte "bakåtkompatibel" eller "bättre", den har ersatt GM-LLA-025 i Saabs motorer. Tillverkaren av motorn har bekräftat att deras motorer får köras på Dexos II.
Det betyder inte att Dexos II är "bättre" eller överträffar GM-LLA-025, det betyder att i just den här motorn så fungerar båda klassningarna. Det är två helt separata klassningar med olika krav och mätpunkter, men just i fallet med Saab så uppfyller båda dom krav som motorerna har.
GM-LLA-025 existerar fortfarande som en helt separat klassning och du kan fortfarande köra på den precis likaväl som Dexos II då den fortfarande uppfyller alla krav som ställs på den.

Jag fattar inte varför du pratar om lägsta eller äldsta fortfarande. Det finns ingen sådan skala (förutom i fallet med API som själva har valt att alltid uppfylla föregående standard med varje ny standard).
Dexos II är en klassning, GM-LLA-025 är en annan. Båda kan köras i Saabs motorer men det betyder inte att den ena är bättre än den andra, det betyder bara att båda fungerar.

Den bästa oljan är alltid den som uppfyller dom krav som just den motor man ska ha oljan i har. Om det sen är en 25 år gammal mineralolja eller en helt ny helsyntet med alla dom coolaste additiven beror helt på vilken motor det gäller.

Saab verkar ju inte vara så noga med "rätt" olja eftersom deras motorer rasar på grund av oilsludge som kommer av deras användande av longlife oljor.

dawwe ...has left the building...
27 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jag har inte sagt att klassningarna är kompatibla med varann, däremot att det finns oljor, vilka INTE är Dexos-II eller GM klassade men som bevisligen har båda klassningarna, och det kan oxå vara som så att en nyare klassning "ersätter" en äldre o då borde logiken ge att "klassningarna är kompatibla", även om det skiljer mellan de i detalj! Jag går självklart på klassning till alla min bilar, till M bilarna har jag, hittills, kört en "M approved" 10W60 olja, dessa har i regel haft den senaste API klassningen. Men jag har faktiskt tänkt om lite till viss del då senaste M tillskottet så körde föregående ägare på Edge FST 0W40, något jag hade fortsatt med om jag inte haft typ 25 liter Edge FST 10W60 hemma...
Jag tycker att du har verkligen svalt det här med "märkes-specifika" klassningar med hull och hår, o det är inget annat än en form av påverkan genom...reklam?
För övrigt tycker jag att vi trots våra olika synsätt förstår varandra någorlunda, så vi kan gräva ner stridsyxorna smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
rcy
27 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

dawwe skrev:
Jag tycker att du har verkligen svalt det här med "märkes-specifika" klassningar med hull och hår, o det är inget annat än en form av påverkan genom...reklam?

Tvärtom, jag har sett i seriösa oljelabb vad skillnaden är mellan olika oljor, så är det något jag skiter i så är det reklam.

rcy
27 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

Johan85 skrev:
Saab verkar ju inte vara så noga med "rätt" olja eftersom deras motorer rasar på grund av oilsludge som kommer av deras användande av longlife oljor.

Tvärtom, folk slarvade med oljan och trodde att man kunde köra longlife byten med vilken skitolja som helst, och resultatet var rasade motorer.
Men det gäller inte bara Saab, även VW och BMW hade stora problem med oilsludge när longlife idiotin blev populär bland biltillverkarna. Rent procentuellt så rasade betydligt fler VW motorer än Saab pga oilsludge, men det blev det inte lika mycket skriverier om eftersom det inte är ett svenskt märke.

dawwe ...has left the building...
27 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Vilka oljor? Har du sett en labb jämförelse mellan Dexos-II kontra random olja med "högsta" API-klassningen (båda oljorna skall ha samma visko...)? Skillnader? Jag lovar dig, metall är metall oavsett om det är en Saab eller en BMW M, men såklart så finns det olika metallegeringar med olika egenskaper/kvalitet, men metall-mot-metall kontakt i en motor har bara med EN sak att göra: oljans (o)förmåga att smörja (oljefilmens styrka, nöjd?). Labbtest är bra, men det är inte alltid man kan återskapa de verkliga förhållanden i en motor som brukas dagligen (uppvärmning, nerkylning, utspädning med bränsle/vatten/whatever osv)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
27 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Å nej, BMW hade inget nämnvärt problem med sludge. Dels hade/har BMW (fram till typ 2005!) i huvudsak 6-cylindriga motorer med klart större oljemängd (ca 6 liter) än motsvarande 4 med turbo från Saab. Sludge-motorer är något man förknippar VW och Saab med i första hand, o primärt motorer med turbo...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
caromania Forummoderator
27 oktober 2015 · 9 296 Inlägg

Oj.

Jag minns en gång när jag var på krogen och beställde ett glas vin. Eländet bakom disken tömde en påbörjad skvätt i mitt glas och fyllde sedan på med en skvätt från en annan flaska av annat märke. (Tydligen räckte det att färgen var samma.) Eftersom timmen var sen och ambitionerna låga så lät jag detta passera utan att ställa till med tillbörlig scen. Tvi och ve till trots, jag överlevde denna chock!

Olja är inte så jäkla fischligt som alla vill göra gällande. Kom igen! Rätt viskositet, hyfsat välkänt märke och dessutom med byten som TS skrev var 600e mil (vilket ju egentligen är löjligt ofta) så vore det ju makalöst illa om det inte dög?

Förresten, kan någon rekommendera en rak 20 olja till min bil? Eller borde jag ha rak 30 som sportmodellerna skulle ha? Man kanske skulle ragga upp lite 87 oktanig soppa också så det blir som det ska när man kör 45km/h på grusvägarna i väntan på nästa världskrig?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DasAuto
28 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

Behöver lite hjälp här även jag angående olja smile
Har alltid servat 1500 mil intervall men alltid kört med 5W-30 507.00 dvs Long Life olja
Nu senast i somras bytte jag till 5W-40 502.00, båda oljorna är godkända för min motor, varav den ena för flexibelt intervall och den senare för fasta 1500mil intervall. På senare år har jag dessutom börjat serva bilen själv och byter var 1000mil istället.

Skall jag fortsätta med 502.00 oljan eller är 507.00 oljan bättre? En på Mekonomen påstod att 5W-30 Long Life har mindre friktion och allmänt "modernare" olja. Min bil är dessutom chippad så en 5W-40 är väl att föredra på sommaren. Eller har jag fel?

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang