Köp av bromsskivor och belägg - Bäst för pris?

Manlac
20 oktober 2015 · 135 Inlägg

Hallå

Tänkte skaffa nya bromsskivor och belägg till min audi a4 b6 1.8t
Behöver både bak och fram, belägg plus skivor.  Vill ha några som är lite bättre än
orginal, typ green stuff. Har ej någon bra koll på dessa saker så alla svar hjälper.

Skulle behöva någon typ av rep sats till oken också då dom behöver renoveras, smörjas osv.
Även om någon vet vilken bromvätska som är bra.

Behöver såklart inte vara green stuff men inte något dyrare, sen skivor har jag ingen bra koll på pris,
men EBC har några slitsade för cirka 2k paren, jag vill inte ha något som är dyrare än dom.

Cirka 2k paren för skivor
Cirka Green stuff pris för belägg

Tack på förhand

Senast redigerat av Manlac (20 oktober 2015)

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
baltis
20 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

Köp dom billigast skivorna du kommer över och lägg sen mer krut på beläggen.
När det kommer till bromsvätska så räcker biltemas gott och väl för dig - dina belägg kommer smälta långt före din vätska kokar big_smile Men se till att byta den minst vartannat år.
Har dessvärre ingen koll på billiga belägg... men ebc's belägg ska väl funka bra på gata så kör på green stuff smile

Manlac
20 oktober 2015 · 135 Inlägg

baltis skrev:
Köp dom billigast skivorna du kommer över och lägg sen mer krut på beläggen.
När det kommer till bromsvätska så räcker biltemas gott och väl för dig - dina belägg kommer smälta långt före din vätska kokar big_smile Men se till att byta den minst vartannat år.
Har dessvärre ingen koll på billiga belägg... men ebc's belägg ska väl funka bra på gata så kör på green stuff smile

Jasså, känns lite som man flaskhalsar om man kör bra belägg och dåliga skivor, tar inte beläggen sämre då eller är bättre skivor bara bättre på att kyla?

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Cupra_
20 oktober 2015 ·

Manlac skrev:

baltis skrev:
Köp dom billigast skivorna du kommer över och lägg sen mer krut på beläggen.
När det kommer till bromsvätska så räcker biltemas gott och väl för dig - dina belägg kommer smälta långt före din vätska kokar big_smile Men se till att byta den minst vartannat år.
Har dessvärre ingen koll på billiga belägg... men ebc's belägg ska väl funka bra på gata så kör på green stuff smile

Jasså, känns lite som man flaskhalsar om man kör bra belägg och dåliga skivor, tar inte beläggen sämre då eller är bättre skivor bara bättre på att kyla?

Kör du på greenstuff belägg och kör normalt på gata så är det inga som som helst problem med standardskivor. Jag har så på volvon.

På Seaten har jag EBC Ultimax skivor bak ihop med Redstuff-belägg.
Kan inte säga så mycket om den kombon än då jag inte kört in grejerna än.
Har däremot haft redstuff på hålborrade skivor förrut och det fungerade bra.

Jag är inte extremt beläst inom bromsar men vad jag vet är slitsning och borrning i skivor till för att få ned temperaturen och få bort skit från skivan.

Vid normal körning är det således helt onödigt om man inte är ute efter utseendet.

dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

GreenStuff e mög. Lägst RedStuff, helst YellowStuff, om man nu skall ha EBC. Skivor hittar du till kalaspris på ebay.de, finns både standard & "sport", "noname" o kvalitetsmärken. Fram och bak, observera märkesprylar för typ 250€ inkl frakt, mer behöver det inte kosta...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Cupra_
20 oktober 2015 ·

Varför är greenstuff mög?

Bara undrar då jag använt det med framgång flera gånger. Det är ju inget att rejsa med, men det är de inte gjorda för heller. Men dammar mindre och tar bättre än original vid vanlig gatkörning tycker jag. Pagid däremot.. Det har jag mycket sämre erfarenheter av..

Senast redigerat av Deception (20 oktober 2015)

dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

GreenStuff e typ som original, möjligen att de dammar mindre, men kostar mer? RedStuff biter klart bättre varma o mattas inte alls lika mycket som original,YellowStuff är snäppet värre. MEN det finns klart bättre belägg än EBC!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Slitsning och/eller borrning leder bort "bromsgaserna". Borrade skivor spricker lättare. Slitsade kan låta lite samt att de är liite aggressivare mot beläggen, vilket kan vara en fördel då de "fräschas upp" av slitsningens vassa kanter typ... Jag föredrar slitsade endast. Temperaturen får man främst ner genom kylkanaler och/eller större skivor (mer massa att värma...). Större/tyngre skivor påverkar dock accelerationen negativt, så det är en balansgång...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Cupra_
20 oktober 2015 ·

dawwe skrev:
Slitsning och/eller borrning leder bort "bromsgaserna". Borrade skivor spricker lättare. Slitsade kan låta lite samt att de är liite aggressivare mot beläggen, vilket kan vara en fördel då de "fräschas upp" av slitsningens vassa kanter typ... Jag föredrar slitsade endast. Temperaturen får man främst ner genom kylkanaler och/eller större skivor (mer massa att värma...). Större/tyngre skivor påverkar dock accelerationen negativt, så det är en balansgång...

Då lärde jag mig lite nytt, även om det du säger låter fullkomligt logiskt.
Ang pris på greenstuff så tycker jag oftast att det bara diffar någon hundring jämfört med original.. Finns det bättre belägg än EBC? Troligtvis.. Jag har alltid varit nöjd med mina, därav att jag alltid köper dem.

dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Jag kör själv med YellowStuff på två bilar o RedStuff på en tredje, de duger åt mig, jag vill bara ha belägg vilka tål mer värme än original. Frågar du ett "track freak" så kommer han såga EBC mest troligt o börja prata om diverse Ferodo, Pagid, PerformanceFriction osv...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Cupra_
20 oktober 2015 ·

Ja precis.. Jag kör ju enbart på gata och kör bilarna som bruksbilar, även om seaten går lite väl hårt ibland. Så då funkar EBC bra. Jag tror dock att de flesta i EBCs kundkrets är just yngre killar som står på lite på gatan..

Hur funkar Yellowstuff då?

Senast redigerat av Deception (20 oktober 2015)

Manlac
20 oktober 2015 · 135 Inlägg

Jahopp, vad har vi kommit fram till? EBC green är ej värt? Slitsade/borrade är inte nödvändigt? Orignal duger antar jag. Jag skulle vilja ha lite vassare än orginal som fortfarande håller sig inom rimliga gränser, vad bör jag kolla efter då?

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Manlac
20 oktober 2015 · 135 Inlägg

Eller bör jag bara köra på orginal?

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Yellow är faktiskt bättre än Red. Bättre kalla o tål klart mer värme. Visst de kan gnisla lite men vafan...En bekant har just en Leon 1.8T 2001, trimmad till 400 drivhjulshästar (typ 500 i motorn).Vansinnig bil. Han har givetvis "värsting bromsar" fram iaf (StopTech 355mm med 6 kolvs ok med Pagid av nåt slag). Jag kan säga att det behövs, att åka med när han ger plattan i mattan i fan inte kul, man är livrädd hela vägen upp till 260 på mätaren o den fortsätter att acca (varvstopp vid 8000....). Vansinnigt smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Manlac: Kör på ATE skivor de duger gott. Om du skall skaffa andra värre belägg så tycker jag att det är Yellow du skall ha om du väljer EBC, de kostar typ 2000 runt om...Men du får räkna med gnissel...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Glöm GreenStuff, isf är det lika bra med ATE-beläggen. Vill du hotta till ATE-beläggen lite så måla de i valfri färg på baksidan*haha*

Senast redigerat av dawwe (20 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Manlac
20 oktober 2015 · 135 Inlägg

Hehe, det spelar ingen roll, ska jag måla så målar jag oken. Är så osäker på ebay, speciellt när det kan vara olika för olika audi modeller. Finns ju även en mäng olika storleka på skivorna. Jag har ju en Audi a4 1.8tsq från 04 det är alltså sport modellen.

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Ditt val var du handlar o hur mycket du vill betala för likadana grejer. Du kan ju alltid kolla upp ATE's artikelnr på skivorna på Mekonomens hemsida? Jämföra storlek osv? Jag har handlat massor med bromsprylar på ebay.de. Kollar man upp vad som sitter på bilen (fråga Audi efter original skivornas artikelnr?) så kan det inte bli fel då ebay säljarna anger ofta orignal artikelnr som referens...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Eller så handlar du här, kostar typ som på ebay smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Manlac
20 oktober 2015 · 135 Inlägg

Här?

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang