Köp av bromsskivor och belägg - Bäst för pris?

joH900
20 oktober 2015 · 414 Inlägg

Har kört Redstuff och Greenstuff

Redstuff
Äter skivor, skulle kunna köra igenom två omgångar skivor på en omgång belägg om det vore så.
Kräver lite hårdare pedaltryck vid inbromsning från kallt för att uppnå samma bromsverkan som ex Greenstuff/standardbelägg etc
Dammar mycket mindre än standardbelägg

Greenstuff
Trevligare pedalkänsla vid normal gatkörning, jämnare/mjukare bromsverkan från kalla belägg (mer likt originalbelägg till känslan)
Sliter inte skivor lika hårt, mer likt standardbelägg
Dammar mindre än standard, men lite mer än Redstuff
Tål värme bättre än standardbelägg, även om Redstuff är bättre på detta

Har kört billiga standardskivor/noname/kina.

Detta är min erfarenhet från (gamla) Saab 900 och 9000. På en tung bil som har bromsar dimensionerade i underkant, typ Saab 9000, så skulle nog Redstuff göra sig bättre då bromsarna blir varma fort. En 900 är lättare (ca 200-300kg) och där märks det att Greenstuff hänger med mycket bättre då bromsarna är mer dimensionerade efter vikten.

9000 har jag inte provat med Redstuff, endast Greenstuff och 900 både med Redstuff och Greenstuff.

Kolla i Tyskland eller England, kan gå att köpa EBC belägg/skivor där för i princip halva priset.

dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Ordet här är en länk ju smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Manlac
20 oktober 2015 · 135 Inlägg

joH900 skrev:
Har kört Redstuff och Greenstuff

Redstuff
Äter skivor, skulle kunna köra igenom två omgångar skivor på en omgång belägg om det vore så.
Kräver lite hårdare pedaltryck vid inbromsning från kallt för att uppnå samma bromsverkan som ex Greenstuff/standardbelägg etc
Dammar mycket mindre än standardbelägg

Greenstuff
Trevligare pedalkänsla vid normal gatkörning, jämnare/mjukare bromsverkan från kalla belägg (mer likt originalbelägg till känslan)
Sliter inte skivor lika hårt, mer likt standardbelägg
Dammar mindre än standard, men lite mer än Redstuff
Tål värme bättre än standardbelägg, även om Redstuff är bättre på detta

Har kört billiga standardskivor/noname/kina.

Detta är min erfarenhet från (gamla) Saab 900 och 9000. På en tung bil som har bromsar dimensionerade i underkant, typ Saab 9000, så skulle nog Redstuff göra sig bättre då bromsarna blir varma fort. En 900 är lättare (ca 200-300kg) och där märks det att Greenstuff hänger med mycket bättre då bromsarna är mer dimensionerade efter vikten.

9000 har jag inte provat med Redstuff, endast Greenstuff och 900 både med Redstuff och Greenstuff.

Kolla i Tyskland eller England, kan gå att köpa EBC belägg/skivor där för i princip halva priset.

Aha, okej. Tack

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
Manlac
20 oktober 2015 · 135 Inlägg

dawwe skrev:
Ordet här är en länk ju smile

Oj, missade det totalt. Låg ner i stolen typ så skärmen va lite svartare big_smile

Renault 19 Chamade 16v "Radiobilen" (1992)
dawwe ...has left the building...
20 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Joh: Jag kör RedStuff på en tung M5 E39, på gränsen...Därav att det blev Yellowstuff på M3 E36 smile, och Yellow på en annan med. Green rekommenderar jag ingen, bättre o köpa original ATE eller annat kvalitetsmärke...Både Red & Yellow är keramiska (med Kevlar?) belägg, visst de sliter kanske liiiite mer på skivorna men det är ytterst marginellt enligt min åsikt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
baltis
21 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

Manlac skrev:

baltis skrev:
Köp dom billigast skivorna du kommer över och lägg sen mer krut på beläggen.
När det kommer till bromsvätska så räcker biltemas gott och väl för dig - dina belägg kommer smälta långt före din vätska kokar big_smile Men se till att byta den minst vartannat år.
Har dessvärre ingen koll på billiga belägg... men ebc's belägg ska väl funka bra på gata så kör på green stuff smile

Jasså, känns lite som man flaskhalsar om man kör bra belägg och dåliga skivor, tar inte beläggen sämre då eller är bättre skivor bara bättre på att kyla?

Du måste upp i riktigt dyra och bra belägg innan skivorna börjar sätta begränsningarna helt enkelt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang