Motor haveri efter köp,hann halvvägs hem, va gör man?

niqlaz
28 oktober 2015 · 240 Inlägg

Hej, en liten fråga:
Om man köpt en bil privat som inte håller ända hem ens och sen visade sej vara en massa fel med motorn..(allt rasa)
Hade man kunna gjort nå annat än att hålla käft, skylla sej själv och byta motor...?

Mvh

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Prisklass? Typ av bil? Var bilen "snorbillig" eller normalt pris med tanke på ålder/skick?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mack Forum- och sitemoderator
28 oktober 2015 · 26 150 Inlägg

Det första man gör är väl att kontakta säljaren och försöka komma överens om något?
Kanske säljaren kan göra något på priset eller hjälpa till med renoveringen - vad som helst.

I övrigt är det nog bara att bita i det sura äpplet.

Sen beror det ju lite på summan också. Var det en liten B23 eller en Detroit Diesel?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
28 oktober 2015 · 1 004 Inlägg

Och hur långt är "halvvägs hem" i detta fall? Grannkvarteret? Södra Europa?

Men trist hur som helst!

"My drinkingteam has a racingproblem"
cyberk2
28 oktober 2015 · 214 Inlägg

Lite mer info kan väl TS ge???

niqlaz
28 oktober 2015 · 240 Inlägg

160k helt ok pris(en supra),  70 mil typ ..
Fattades bultar till motorn, Vevaxerltriggen satt lös och dom har försökt att banka med hammare eller något för att få kamdrevet lite större så triggerplåten kunde fastna..

Senast redigerat av niqlaz (28 oktober 2015)

granadadr
28 oktober 2015 · 7 290 Inlägg

niqlaz skrev:
160k helt ok pris(en supra),  70 mil typ ..
Fattades bultar till motorn, Vevaxerltriggen satt lös och dom har försökt att banka med hammare eller något för att få kamdrevet lite större så triggerplåten kunde fastna..

ojdå sad är det Supran??
lät som den är sopslut i mina öron,, för gör man sånt mek är det INTE ok sad  men ring fd ägaren som mack säger wink

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

160k är väl inte billigt även om det är en Supra...Solklar "reklamation"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
niqlaz
28 oktober 2015 · 240 Inlägg

Den va nog slut ja, fasst nu får ja en ny motorn me varenda pinal ny.. ur egen plånbok dock,
Va länge sen detta hände (31maj) men har inte fått hem bilen från firman den är inlämnad på än.. hade bara varigt intressant att veta mer om sont här.

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Du skulle ha kontaktat säljaren bums. Bilen hade ju definitivt "fel" som säljaren MÅSTE ha vetat om, men inte berättat? Sen om du fått pengarna är dock låååååångt ifrån säkert, det hade säkert blivit en lååång process

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
niqlaz
28 oktober 2015 · 240 Inlägg

dawwe skrev:
Du skulle ha kontaktat säljaren bums. Bilen hade ju definitivt "fel" som säljaren MÅSTE ha vetat om, men inte berättat? Sen om du fått pengarna är dock låååååångt ifrån säkert, det hade säkert blivit en lååång process

Jo tog då tyvärr länge tills ja fick reda på hur bondmekad
motorn va..
Har för mej han va mekaniker ochså så de e ju konstigt

Senast redigerat av niqlaz (28 oktober 2015)

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Det är inte för sent än tror jag, gör ett försök. Men var beredd på en lång jobbig o tuff process, typ "civilmål"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
niqlaz
28 oktober 2015 · 240 Inlägg

dawwe skrev:
Det är inte för sent än tror jag, gör ett försök. Men var beredd på en lång jobbig o tuff process, typ "civilmål"...

Hur går man till väga..?

dawwe ...has left the building...
28 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Kontakta konsumentombudsmannen bums, lägg alla kort på bordet. Hör vilka möjligheter som finns...Men jag gissar på civilmål...

Senast redigerat av dawwe (28 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
niqlaz
28 oktober 2015 · 240 Inlägg

dawwe skrev:
Kontakta konsumentombudsmannen bums, lägg alla kort på borden. Hör vilka möjligheter som finns...Men jag gissar på civilmål...

Okej tackar för hjälpen:)

granadadr
29 oktober 2015 · 7 290 Inlägg

finns EN fördel,, du har lämnat in den på firma,, då får du svart på vitt vad som är fel osv,, å det kan man lägga fram i ett civilmål,, men är ju endå ovisst på utgången,, för du har ALLTID undersökningsplikt,, och finns det synliga saker som du kunde sett på plats kan han hävda att du själv skulle sett det sad

niqlaz
29 oktober 2015 · 240 Inlägg

granadadr skrev:
finns EN fördel,, du har lämnat in den på firma,, då får du svart på vitt vad som är fel osv,, å det kan man lägga fram i ett civilmål,, men är ju endå ovisst på utgången,, för du har ALLTID undersökningsplikt,, och finns det synliga saker som du kunde sett på plats kan han hävda att du själv skulle sett det sad

ah men nu fattades det lite smått och gått inuti motorn ochsåhmm

granadadr
29 oktober 2015 · 7 290 Inlägg

niqlaz skrev:

granadadr skrev:
finns EN fördel,, du har lämnat in den på firma,, då får du svart på vitt vad som är fel osv,, å det kan man lägga fram i ett civilmål,, men är ju endå ovisst på utgången,, för du har ALLTID undersökningsplikt,, och finns det synliga saker som du kunde sett på plats kan han hävda att du själv skulle sett det sad

ah men nu fattades det lite smått och gått inuti motorn ochsåhmm

jag hade utan tvekat gått vidare,, för det låter som du blivit GRUNDLURAD sad

sotar The Bear
29 oktober 2015 · 293 Inlägg

Även om ni skrev köpekontrakt om att bilen säljs i "Befintligt skick" så har du ändå rätten på din sida ifall bilen rasar påväg hem..

Ett sådant fel kommer man inte undan även om man "säljer i befintligt skick"..

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
baltis
29 oktober 2015 · 1 948 Inlägg

Du måste kunna bevisa att både att säljaren visste om felen samt att han LJÖG och sa att felen inte fanns.
Räcker inte med att du frågar "och motorn går bra?" du måste i stort sett frågat "och alla dom bultarna är åtdragna?" säljaren måste du även ha svarat "japp alla dom 4 bultarna exakt där är åtdragna..."

Även om du nu gjort detta så måste ju du även kunna bevisa det...

Och allt detta måste du göra i rätten... där du ifall du förlorar även får stå för rättegångskostnaderna..

Så vad ska man göra i din situation?
Enligt mig finns det 2 alternativ.

1. Var aggresiv och säg att köpet hävs, lämna tillbaka bilen och förklara att imorgon ska pengarna sitta på ditt konto...
Detta kräver ju både att man har pondus och kan utstråla "annars kommer det ett gäng skinnvästar hem till dig..." alt "annars stämmer jag dig"(då kräver det ju även att säljaren inte vet om att chansen till att det händer är ytters liten...)
2. Försöka häva köpet / Få hjälp med reparationerna (kan ju vara både handhjälplig eller ekonomisk) genom att vara trevlig och saklig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang