Har nu skaffat ett nytt projekt i form av en Ford Anglia från -64 som ska få sig en omgång. Till en början så ska det lagas rost och göras en allmän översyn men tanken är att det ska sänkas, på med några balla fälgar och ge den en grymmare look. Planer smids för fullt så tankar och ideér kommer framföras här :)
Har nyss införskaffat ett nytt projekt i form av en Ford Anglia "bärplockare/snedruta" från -64. Till en början ska den få lite kärlek i form av rostlagning och översyn sedan kommer den troligtvis sänkas, delvis lackas om och kanske lite större motor, vi får se helt enkelt.
Börjar med att slänga upp lite bilder för att visa hur den ser ut idag. Har som sagt inte gjort något för tillfället då jag fortfarande håller på med Chevan. Kommer inom kort riva ur inredningen och se vad som väntar under den.
Har nu kommit igång lite och rivit ur inredningen och börjat plocka lite med den. Som bilderna visar så är det en del rost, framförallt i golvet och framskärmarna. Det blir definitivt att kapa loss framskärmarna och antingen laga dessa eller om det går att få tag i nya/andra i bra skick för vettiga pengar. Om någon vet vart man kan få tag i det mottages tips tacksamt Är även på jakt efter lite andra prylar så även såna tips är bra!
Då drar vi igång projektet lite mer på allvar. Fick ett riktigt ryck idag då Chevan är startad och näst intill klar så flyttade om i garaget. Det slutade med att motorn åkte ur
Efter lite trixande så lyckades jag få ur motor och låda i ett stycke.
Har även fått tag på en Cortina-låda med kortspak samt diverse plåt från en skrotad Anglia som kan användas så nu är det egentligen bara att fortsätta
Imorgon så åker motorn upp i stället för en rejäl tvätt samt renovering.
Det har hänt en del i omgångar då det är mycket annat just nu med både jobb och en liten till påväg. Här kommer en update iaf!
Bilen är nu "helt" demonterad så när som på rutor och instrumentbräda. Det visade sig vara mindre fint bakom skärmarna med en massa rost och gamla lagningar...
Bärande delar är helt okej så när som på tvärbalkar som behöver göras nya.
Skalet på A-stolpen får mer eller mindre göras om helt. Inre förstärkningar har dock klarat sig bra.
Även främre delen av tröskeln behöver lite ny plåt.
Dörren passas in så att linjerna stämmer. Lite nya golvplåtar är på g samt att innerskärmen ska fixas till sen är främre delen av vänster sida upplagad.
Höger sida är betydligt värre. Innerskärmen är förstärkt med dubbelplåt vid fjädertornet och då blir det såhär efter X antal år... Blir ett större ingrepp på högersidan.
Nytt golv är på plats på förarsidan.
Lite falser så plåten blir styv. Kör samma mönster som originalgolvet.
Några ställen kvar att svetsa på men nu är iaf 1/4 av golvet bytt
Nu tar det sig på högersidan också. Mycket mer jobb med att bygga upp allt igen.
Utgångsläget:
Det går framåt iaf. Börjar med bakre delen av innerskärmen så jag kan bygga upp neder delen av A-stolpen igen.
Det är lite kvar att helsvetsa men gör det i samband med golvet.
Främre biten av A-stolpen på plats. Bara toppen kvar.
Har klippt och börjat forma sidostycket till A-stolpen. Eftersom denna sidan är mycket sämre så blir det mer inpassning av dörren så allt verkligen passar sen.
Det blev att bygga upp tröskeln på nytt idag. Främre delen var rostig i alla 3 lagren plåt och längst fram fanns ingenting kvar.
Börjar med att borra ut svetsarna och tar bort yttre delen av tröskeln då överbiten är i bra skick. Kapar bort allt rostigt och börjar inifrån och jobbar mig ut. Som ni ser är mittenbiten helt upprostad.
Inre överbiten på plats. Har kört denna i sick-falsen för att få "trappningen" rätt.
Mittbiten klar att svetsas dit. Klippte upp hål lika original och vek runt kanten lätt i sick-falsen vilket gjorde att plåten blir riktigt styv.
Då var tröskeln klar invändigt. Det som är kvar är yttre skalet som ska på plats igen.
Även golvplåten är på plats. Lite svetsning och slipning kvar.
Fortsatte med A-stolpen idag. fick bli lite ny plåt till förstärkningarna som ytterskalen svetsas i.
Nu börjar det likna nått igen Ska sys ihop i toppen samt i botten ihop med tröskeln. Sen ska även en ny vinkel mot dörren dit som skärmen ska svetsas i.
Lite svetsning i framkant återstår men det blir i samband med att skärmen svetsas dit igen.
Har även passat in dörren grovt i samband med tröskeln. Fick knåpa ihop ett par nya hållare till det gängade blecket till gångjärnen.
Passar in den bakre delen av a-stolpen som skärmen ska svetsas i.
Tog ingen bild på det färdiga resultatet men det ser ut som på andra sidan
Nu ska innerskärmen få sig en omgång. Infästningen till fjäderbenet är rostigt så börjar med att ta bort det.
Innan jag tog bort fästet helt så byttes lite plåt som var rostigt. Detta för att hålla formen.
Efter att ha slipat rent mer så visade det sig att det var rostigt i nedre delen av innerskärmen vid rambenet. Tog bort den yttre förstärkningen och gjorde rent bakom.
Lite ny plåt på plats. Har rostskyddsmålat detta innan förstärkningen åker dit igen.
En del kvar att göra på insidan av innerskärmen med.
Blev ett dubbelinlägg ikväll då inte alla bilderna ville komma med i första.
Har även jobbat mig framåt så det var lite mer rost i balken under kylaren samt vid högra fästet till framvagnen.
Borra punktsvetsar är ju sådär lagom kul. ALLT är svetsat på bilen känns det som...
Där kom fronten av iaf. Blir lite lagning på den med framöver innan den åker tillbaka igen.
"Luftintaget" till kylaren, eller vad man nu ska kalla den, är också bortplockad och jag har svetsat upp kanterna som var lite dåliga på den. Bilder kommer framöver.
Rostig balk under kylaren. Blir att tillverka en helt ny.
Även här vid höger, främre fäste till framvagnen var det rostigt...