Peugeot 206 Roland Garros fixas i ordning

Detta är ju en bruksbil, som gärna får rulla många problemfria mil. Men för att uppnå detta så är ju byta delar det enda rätta. Det är mycket som behöver göras så vi kommer i denna tråden ofta att höras. Jag rimmar ungefär lika bra som jag simmar.
  • 32 Följare
  • 46 978 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 augusti 2017
Skruvar till det
1 december 2015 · 1 702 Inlägg

Hallå nu var det dags för ett nytt projekt strax innan julens all stress och hekt.

Bilen köptes i mitten av oktober månad och inte en krona av priset var lånad.

Billigare än andra av samma modell men hitills har den mot oss varit ganska snäll.


Nu skriver jag på en dator som inte har windows vista men ändå så kommer här en attgöralista:

x= klart

/= påbörjat

i =  inköpt

?= inget gjort än


1. Byta värmefläktsmotstånd    ( x )

2. Byta drivrem                       ( x )

3. Byta hjullager fram Vä/ Hö   ( x )

4. Byta torkarmotor bak           ( x )

5. Montera rallystänkskydd      ( ? )

6. Byta drivaxlar                     ( ? )

7. Byta länkarmar                   ( x )

8. Byta spindelleder                ( x )

9. Byta Styrleder                    ( x )

10. Byta Stabilisatorstag         ( i )

11. Rengöra/ måla bromsok    ( ? )

12. Byta tankband                  ( i )

13. Byta dörrlist gummi          ( x )

14 Tona rutor                        ( ? )

15. Montera GTI-takvinge       ( ? )

16. Byta Växellåsolja             ( x )

17. Byta packboxar v-låda     ( / )

18. Byta comm 2000             ( ? )

19. Måla hjulhus svarta         ( ? )

20. Byta tändstift                  ( ? )






Denna lista kommer jag då och då att justera och när det sker bestämmer tid plånbok fru med mera.....



Bilen en trevlig höstdag bakom kameran står lilla jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-144471a2485f602be8bc7c08118f1123.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1608209019c8ef12eeacb957a5114f6a.jpg

Inte så snygg men lite stygg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bbf88e992a2e20085176603efa55eb58.jpg   

Lagom bra stereo som dämpar framvagnens alla läten och snygga sköna  faktiskt varma och goa säten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-badb5827336be02e796d065514819e03.jpg

Baksäte i halvskinn även här men nån värme bak det inte är.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6f34ba1c123cbb0bf178d75d22c25c9a.jpg


Elfel finns det utan dess like men så är ju bilen från Frankrike.
Denna panel styr fart och fläkt och i början så fungerade den inte perfekt.
Blåste när den för det kände och plötsligt sluta när man den ryggen vände.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-51be365717d9fb0c18f455c7a9b9b3f0.jpg

Då får vi väl fixa detta felet för katten så vi börjar med att ta loss stången till ratten.

Nu får jag sluta tänka på cola och chips och istället ta loss detta säkerhetsclips.

Bulten som sitter där ska även den loss så nu kan jag med fläktmotorn snart börja slåss.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-92ee85f7ad67be8b9f2c5ac8a2fcca21.jpg


Med stången ur vägen och ratten fixerad så hoppas jag någon hittills är imponerad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-88ae384881cd6729665bdaad4aff0c1d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b8b7341d70c1860ef136394bea1c943d.jpg

På platsen där fläktmotorn bodde var det trångt nåt så otroligt, så att få loss den jäkeln det var inte roligt.

Två kontakter måste från motorn loss, och det satt ju inte lättåtkomligt förstås.

Men tillslut gav de med sig vilken tur, så nu var det bara att motorn vrida medur.

Den satt hårt så jag blev arg, och frammanade styrkans hos en varg.

Tog i och vred med ett jävla klös, så nu var det äntligen lös.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-20b7c736ce3886d223d6e290ca941516.jpg

Dessa kontakter med dess hållare fick jag ta bort tillslut, så att jag genom utrymmet som skapades fläktmotorn kunde ta ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aee819ed9cdfca11e91503f19b87678c.jpg

Lossa på skruven ni ser här, för att delarna ska kunna tas isär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-83fb7e1bee6641af28c42d031bd21196.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-733ecfe28e96e09518191ed2f27cfe72.jpg

Den taggiga saken är den som felar, är den trasig motorn inte luft jämt fördelar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6b1c252b14084c1afcd40f91a658844b.jpg

Här har vi då den nya delen, på den gamla kunde man ej se felen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ea9751c25e9e01367ab9751b77b4256c.jpg

Motorn ihop igen och monterad i bilen, nu kan jag själv styra luften förhoppningsvis resten av alla milen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-562c2f7e87e41306d433a3a8878dfb24.jpg


Nästa jobb blev att byta remmen som bl.a generatorn driver, detta är bland det sista i detta första inlägg jag skriver.

Den gamla remmen var lite trött, att ägaren innan inte bytt tyckte jag var lite slött.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ac331dbcb8b81631e80ab2383b65a47f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c0dc287b7a49109b21145d47a7b8f0ed.jpg

Här snurrar motorn med den nya remmen på plats, som köptes på göteborgs härliga bil-delspalats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d836ea1ed41c157d2ff576c442b25199.jpg


Mycket jobb på bilen är kvar att göra såklart, men att byta till nya delar är ju bara så underbart.

Senast redigerat av Skruvar till det (8 mars 2016)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
1 december 2015 · 1 702 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Följde din smart, så följer även detta!
Kan ju inte säga annat än att det var roligt att läsa! lol

Jadu det tog sin lilla tid att komponera, så jag hoppas att det förnöjer tillvaron för flera.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
1 december 2015 · 1 702 Inlägg

mopar300 skrev:
Vad e de tänkt me bilen..

Först göra allt på listan, sen bara användas som bruksbil tills han tappar gnistan.

Flera saker kommer säkert att hända, men först ska bilen till besiktningen en vända.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
2 december 2015 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
hahaah du är ju så slut! detta projekt kommer ju o slå alla dina tidigare projekt! kommer det sluta såhär typ?

http://robson.m3rlin.org/cars/wp-conten … a-copy.jpg

http://migastyling.com/upload/photos/1647_a.jpg

Med inspirationsbilder var ni inte sena, älskar dina kommentarer för dom är ju klockrena.

Föreslår jag för frugan att vi ska göra som det andra ekipaget, då får jag nog ta kudde och täcke och sova i garaget.

Men bilden av den första bilen, ligger henne nog mera i stilen.

Får jag däremot som jag vill så kommer det till våren komma på 18" fälgar, om jag innan dess inte kört på ett gäng älgar.

Jag sitter här bakom datorn och smilar, för jag tänker på framtidens alla pilar.

Ännu har dom inte hittat rätt, men det är för att jag ska visa upp dom på ett annat sätt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
2 december 2015 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Svart i hjulhusen har du lackat,
På min bubbla som jag in i garaget backat.

Nu är det min tur att hjälpa till med underredsmassa,
Så upp på liften med bilen borde ju passa?

Tackar för denna härliga  invit, så jag kan få kladda på en massa som ser ut som skit.

Hjulhusen ska även på denna lackas, och det är inte bara som det snackas.

Kul att du dig med lite rim tar tid, för du är ju inte vanligtvis en sån individ.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
12 januari 2016 · 1 702 Inlägg

OK nu får det sluta rimmas för det tar en sån tid att göra inläggen, tiden jag förut hade men inte längre ( kallas tydligen att arbeta phff.


Då börjar vi med förra året i december.

Jag hade då besiktningtid t.o.m 31 december så innan jag bokade ett sånt besök visste jag redan att det var glapp i en spindelled vänster fram och sedan lös både abs och airbaglampan.

206:an är lagom storlek för mitt garage, det var ju guld att jobba med smarten och saaben fick ju egentligen inte plats alls, men det beror ju på hur mycket annat som är ivägen som inte jag äger.

Men som sagt för att göra plats att jobba på så fick jag stapla alla svärfars bildelar på,i och under hans projektbil som ännu inte rört sig.
Detta gav bra plats på ena sidan bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cb09dba3312facd72d4ac11ad11fb48f.jpg

Men mycket mindre på andra, vilket inte gjorde nåt nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8fab5e005939876c5080aa1ab399bea8.jpg

Skitigt jobb ger inte så mycket bilder, men här är delarna som jag böt ut på vänster sida.
Spindelleden sitter ipressad på länkarmen så man byter hela den.
Ett ganska lätt jobb men mycket behöver tas bort för att komma åt bultarna som själva länkarmen sitter med upp i karossen.

Styrleden byttes även ut när jag hade rivit ner allt annat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0a816f5cb665b126376f4e8eff054a39.jpg

Spindelled
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7b6f8f8f75004730c9410905668e0cdd.jpg

Drivavelns mutter behöver lossas för att drivaxeln sitter ivägen för en utav länkarmens fästbultar.
Då fick jag snällt åka till biltema och handla en 36 mm stor 3/4 tums krafthylsa samt en adapter ner till 1/2 tum för att passa mutterdragaren.
Det ska vara 35  mm för att vara exakt men det hade inte biltema eller nån annan fysisk butik så det gick ändå bra med 36.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7cfb7136bf814165c312555dc9c12c43.jpg

även adaptern är i det kraftigare stålet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e1a0a1200ce0d0127a3492ad185f52d9.jpg

Jag hade redan beställt och fått hem 2 absgivare så jag tänkte byta båda fram och hoppas på att lampan slocknar.
Någon som har ett bra knep på hur man får loss de gamla givarna hela.....jag lyckas inte iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a57022a052f79ed8e38e43455616a634.jpg

Blev massaker av den hehe.
Kan ju säga att det finns mycket koppartråd inuti en sån här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d0cbd3f1249010208a0b14a6246d062f.jpg

En liten bild på ett kit jag köpte från england med 2 länkarmar, 2 styrleder och 2 stabilisatorstag för krängningshämmaren.
Allt gick på 1100 inkl frakt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-557feef6b76e9105638307dfd9d54acd.jpg

styrled
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9ff1748b71de5d7b695783cba5478c45.jpg

Här igenom hålet syns en ganska sliten abs-krans som faktiskt var hel, så jag snyggade till den lite bara typ petade rent mellan tänderna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a7bed6a8bd8fcb365ab2a353e78aec9d.jpg

Nya fina givaren till vänster fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-126dce9f7ee0ecaf50573901e0aa1d9c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-020204050592a5d8f15b82dd6614c3dd.jpg

Då var det dags att montera den nya givaren och då behövdes hjulhusplasten tas bort för kabeln går in i motorrummet där bakom.

Satt fast med några enkla clips och skruv nere vid skärmkanten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4790690105af46122fba326a6c003eea.jpg

Här syns lite rost för att det saknas stänkskärmar så det har blästrats från framhjulen, detta ska jag ta tag i snart och även sätta dit stänkskydd runtom alla fyra.
Men det är nog den enda allvarliga rosten jag hittat .....än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b065bfd3d2cfb9d601b8bd89f9ae73bf.jpg

En skruv i underkant framskärmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7cb7ccfcc2e1e5ec2178ee93f7992b89.jpg

Det var duktigt med skit där bakom i hjulhuset så en ordentlig tvätt där till våren står på schemat, skall även lackas svart i hjulhusen.
Men där är kabeln indragen iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-91e32e8b8dd54960c6798e73f175acbe.jpg

Där är kontakten och så satte jag tillbaka allt och vred på nyckeln men lampan lös fortfarande så jag bytte även på höger sida men utan framgång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f01ab1f59aaf79853759e252686d1ed5.jpg

Nu börjar det närma sig julafton så efter lite internetforskning kom jag fram till att jag vill ha peugeotplanet.
Det är samma program som verkstäderna har och det går att läsa alla system och även radera dess felkoder.
Så istället för att gissa var felen är kommer jag nu att veta.

Jag beställde då ett paket med interface( det är dosan på bild ) och programvara,kablage mm som passar till citroen och peugeots alla modeller.

Beställde den 16 dec och enligt ebay skulle det dyka upp mellan 23-28 dec, paketet kom i fredags 8 januari....
wow vad jag har väntat på det här.

Började genast installera på en laptop som har windows7 fast i en virituell maskin där jag har installerat windows xp, varför? jo programmen fungerar bäst i xp-mode säger dom som vet.
Programmen samt alla uppdateringar tog ca 8 timmar att slutföra för att kunna användas.
Hela lördagen gick men sent på kvällen gick jag ut och kopplade upp mot bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-988f8e859da52106d4e278ec0f9a4cb6.jpg

Jag körde ett test som gick över alla systemen och fick upp 1 fel i airbagsystemet, det var stolsairbag förare ( glapp i kontakten under stolen)

2 Fel i abssystemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2633cd1dc2bd027c87c3619004652237.jpg

2 fel i abs men ett är temporärt alltså jag har fixat det och det finns kvar i minnet men det är inte den givaren som gör att lampan lyser utan det är den höger bak där felet är permanent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0084362ffef26d4c7fa02cc5248a90d9.jpg

Jag gillar att jag så billigt kan lösa elproblem utan att behöva uppsöka verkstad.

Det finns mycket annat i programmet som jag kommer använda, tex koda in nya nycklar i immobilizern mm.


Nu är det söndag och jag ska lossa absgivaren höger bak så vi börjar med att plocka av pluspolen som peugeot har gjort väldigt enkelt för mig.
Den funkar klockrent denna klämman, inget glapp alls I lööööööv it.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b45f7933f5649d76bee006ee01625392.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ecdeb62db80ca131d8bd2971930c54e8.jpg

Det blev ett snabbt jobb idag.
Plockade av hjulet och såg att bromsarna bak inte var så snygga men ska fixas en annan gång.
Lossade oket och skivan och började följa absgivarens kabel för att hitta kontakten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ba5aeb0c1ec00bedd18346938ce37b32.jpg

Hittade den bakom tanken vid bakaxeln.
En fungerande givare ska ha ett motståndvärde som kan vara olika för olika bilmodeller jag såg en video på youtube där sa gubben att 1,5-1,7 kiloohm var ok.
Medans en trasig givaren där skulle bara moståndet öka hela tiden.....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e71c510d8677e5542e5d4a1235e8bebd.jpg

Nu vet jag inte om jag har rätt typ av givare där jag ska ha ett ohmvärde utan att hjulen rör sig men min gav inte utslag alls så jag borrade bort den gamla givaren och väntar i skrivande stund på en ny givare så får vi se om den går att mäta upp innan jag monterar den.

Söndagen bjöd även på lite elkoppling med airbagkablarna under förarstolen.
Då det var glapp i kontakten så klippte jag bort den och satte ihop kablarna igen, temporärt i dessa kopplingarna.
Jag ska löda dom ordentligt eller iaf hitta en bra lösning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fed0a53a70a96c306f63063009173726.jpg

Airbaglampan lyser inte mera och i början när tändningen är på så gör systemet sin koll och allt är bra.


Ett litet sidospår.... jag ska även snart byta tankbandet för det är riktigt rostigt och går väl snart av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-76fc3f370281ddefbd4c5989c76439bb.jpg

en fästmutter ser ut så här.....hur många tror att jag får loss den????
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-516c8f04cac4fd6d70a87e5a779209dc.jpg


Glömde säga att jag fick ju göra en besiktning den 27e: december trots att jag visste om det med airbag/abs men när killen som testade bilen drog bak stolen slocknade airbaglampan så det enda jag fick nedslag på var abslampan och glapp i höger styrled.

Så det som är kvar nu är då att byta styrleden och absgivaren inför återkontrollen.

Sen kan det komma roligare saker att hitta på med bilen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
27 januari 2016 · 1 702 Inlägg

Hello det blir ett bildlöst inlägg idag.

Jag trotsade vinterkylan och så fort jag fick hem abs-givaren till höger bak så monterades den och lampan i instrumentet slocknade själv när jag kom upp i ca 20 km/h.

Samma dag byttes även styrled höger fram som jag fått anmärkning på.

Bilen är nu godkänd ett helt år framåt och även nyskattad så det känns bra.

Nästa jobb som planeras är byte av växellådsolja och packboxarna på lådan då en läcker lite.
Det finns ett jobbigt ljud som låter från antingen växellådan,drivaxlarna eller hjullager.

Jag har svårt att hitta orsaken, för det är inte ett sånt hjullagerljud som jag är van vid.
Det låter mer som obalans nånstans typ drivaxel?

Nästa grej är när man kör och släpper gasen så hackar bilen lite och samma när man börjar gasa, det är väldigt irriterande så jag får väl börja med att byta stift och luftfilter och se om det hjälper annars kan det va vakumläcka.

Återkommer med progress.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
27 januari 2016 · 1 702 Inlägg

Slave_joe skrev:
Rolig tråd, jag följer! smile

Kul med nya följeslagare, hoppas på att jag kan uppdatera oftare framöver och även mera filmer.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
29 januari 2016 · 1 702 Inlägg

Slave_joe skrev:
Ang ditt missljud nånstans. Jag hade nåt liknande ljud och det var vänster hjullager fram. Lät precis så slm du beskriver, ljudet färdades in via drivaxeln till växellådan så jag trodde först missljudet kom från diffen:)

Ja det är så störande, vet inte exakt varifrån det kommer.

Jag köpte hela navet med hjullager i från en skrot och det var väl inte i bästa skick men jag ville prova den enkla vägen eftersom jag inte har nån press.

Jag får nog köpa nya hjullager fram och hitta nånstans där jag kan göra jobbet rätt, alltså med press eller liknande.

Biltema har ju en sats med allt som behövs men den är dyr..... får se hur jag gör.

Jag trodde först ljudet kom från vänster fram, men när jag åkte med som passagerare så lät det även höger fram.
Jag tänker att det finns ju även ett stödlager för höger drivaxel som kan låta....men det är väl inte fel att byta hjullager först.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 februari 2016 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Slarvar till det kan ALLT om glapp och oljud ifrån framvagnen, han har ju kört Göteborg-Stockholm med en fucking-Fiesta som ALLT va löst i framvagnen.....  och det gick ju bra...

Det kan varit en GOGR inblandad under den resan....





Men om du ändå byter packbox på motorn, så är det ju VÄLDIGT lätt att byta urtrampningslagret till kopplingen på samma gång.... Dom kan också låta konstigt...
MEN OM du bara byter packboxen vid vattenpump, generator, servoremmen.... så blir det svårare.

Jag ska byta packboxarna på växellådan, där drivaxlarna sitter.
För en gångs skull läcker det inte från motorn hähä.

Fel fel fel jag åkte till stockholm med glapp i bakvagnen pga en gogr med Bakhjulslagret.

Men det var nära att du kom ihåg rätt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 februari 2016 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
ang, hacken. är det inte motorupphängningen som är tokslut så allt gungar? rätt vanligt faktiskt!

Jag ska kolla på motorfästena. Bra tips.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
8 februari 2016 · 1 702 Inlägg

Nu är det äntligen ett lysande inlägg från min sida.

Får börja med att inse fakta... det är svårt att bygga ett eget verktyg för att kunna byta framhjulslager.

När man inte har en svarv eller så i närheten så blir det inte bra.

Jag gjorde två försök med det som fanns i garaget, det skulle ju vara billigt men det gick inget vidare så jag hittade i england detta kit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-30285a9cf03cc6eb73873f0ee656d9d4.jpg

Kostade bara 600 med frakt så det fick det vara värt, jag kommer ju iaf använda det minst 2 gånger på min bil.

Detta paket kommer nog i veckan nån dag.

Samtidigt med hjullagerbytet så kommer jag plocka ner drivaxlarna för att byta packboxarna i växellådan där axlarna sitter, i samband med det så byts växellådsolja.

Men nu till det roliga, det är det första som jag monterat som inte har varit någon tråkig slitdetalj eller liknande.

Dioder såklart....

Parkeringsljus före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5198d78ba11acdcefeac2343ce145edd.jpg

Höger sida diod :
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b67a83f3f8159611fc99919fdc70f5b6.jpg

Efter bytet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b395500e2f641703a3841005ad60809d.jpg

Närbild före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f5e617d4be17b7791e4534933601f1e9.jpg

Närbild efter bytet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-79e2a1d8465990b4763361c564ce20b2.jpg


Regbelysning Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-06a706e6856aab0c9c0f6d3d362385aa.jpg

Regbelysning med diod på vänster sida:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ff750aae156ebc7092600f391aec0a62.jpg

Regbelysning efter bytet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c96eabd2daa3768b4c2a306797e39ba3.jpg

Så ser dem ut, bra passform och med orginal kontakt så bara plug and play.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2dc5804e336b6d7caf8e45b6fae22489.jpg

Gamla trötta orginallampan
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-68abc05c6a86950de2a31526c8a9ebc7.jpg

Man plockar bort plastkåpan på insidan bakluckan så sitter regbelysning där bara att klämma ihop de 2 plastflärparna och så är den loss.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-87102a4feb6323b4f8b423fc59d7f940.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d729de2d4202a28e717861b4e0704966.jpg

Halvljus:
Till vänster orginal 55 w
Till höger Xenonlook 100w

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a0c0847cec436e84500a964e447aefa4.jpg

Halvljus:
Vänster är orginal och höger är xenonlook ( lite blåare i skenet)
Jag tänkte att dem skulle lysa samma som dioderna alltså lika färg.
Men det blev inte riktig så bra med dessa xenonlook men dock ljusare än orginal.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-672e50a969dcd66aa3fac4117e315a39.jpg

Båda halvljus bytta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3034d9e1476969c3930f218f0fd50e7a.jpg

Det är inte lätt att få bra bilder med mobilkameran men man ser ju skillnaden iaf.

Nu kommer det se skumt ut om jag tänder dimljusen för dom är ju gulare så jag får väl byta dom med vid tillfälle.

Hoppas att det var ett intressant inlägg.

Halvljus            37 kr : Ebay

P-ljus               12 kr : Ebay

Regbelysning  119 kr : Ebay

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
8 mars 2016 · 1 702 Inlägg

Ja det är sant jag har jobbat lite med bilen, känns som det var forever jag gjorde en uppdateringen men nu kör vi.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-21e825743247d32f081ca98e582fad48.jpg
Detta kitet visade sig vara väldigt dugligt för det jag betalade.

Jag började förra helgen med vänster sida och bytte hjullagret där och det gick hyfsat smidigt för jag hade en mutterdragare till hjälp då.

Oljudet från framvagnen försvann till viss del, i motorvägsfart blev det mycket tystare men det finns fortfarande ett " obalansljud" kvar.

Jag lyckades även få loss absgivaren hel på vänster sida.

I söndags då, ja jag hade ju köpt hjullager till båda sidor fram så varför inte byta på höger med.


Detta kortet är taget precis efter att jag fått ut lagret från navet, det som inte är med på bild är den stora hylsa som man sätter på den sidan lagret ska pressa ur.
Den hylsan ska sitta mellan själva navet och det "locket som syns i bild närmast den långa muttern.
Det blir som ett måthåll och lagret pressas ut i den hylsan som då har en diameter som är lite större än lagret så det inte fastnar på vägen ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-399a64be79f8a7b8c1b6567cb4618463.jpg

Som sagt jag hade ju en mutterdragare, men den dog mitt upp i allt så jag fick avsluta för hand.....det var inte så kul.
För att få loss lagret behövdes ett långt skaft med ett ännu längre rör för att få det att röra på sig.
Höll nog på en halvtimme med det, sen hjälpte det inte att Svärfar satt fast skruvstädet i arbetsbänken UTAN att sätta genomgående bult/mutter.....det satt bara i träbänken så det for ju iväg när jag började ta i lite.

Förbannad som jag var fortsatte jag på golvet och försökte hålla fast skruvstädet med ena foten medans jag behövde ta hjälp av min andra fot för att orka skruva ur lagret sakta men säkert.


Jag fick loss det tillslut och tog en lång kaffepaus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4a6739a86a05ad790fd8290cc9106920.jpg

Här sitter skruvstädet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2d9a5bb8cae4325b0d759dc0b76af0fc.jpg

Numera sitter det med bult och mutter på undersidan, jag hade inte några stora brickor så det får fixas till senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ec3854432f857817eb82e9283428dc05.jpg

Nu börjar det roliga, montera det nya lagret.
Det blev ju lite enklare med ett skruvstäd som satt fast samt att där lagret skulle pressas in hade jag rengjort och smörjt in lite.
Så man sätter lagret på plats så rakt det går.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ecef9edaa81882ee3d4c5e26eb2d4f79.jpg

Man väljer en pressplatta som har en lite mindre diameter än själva lagret, så att den plattan inte fastnar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-948cee7f76cab2efbcf50f62a643c3b1.jpg

På baksidan räcker det med en platta som täcker hela navet för man pressar in det nya lagret tills det bottnar i navet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f97ba9671c1067f92415702137b6af07.jpg

Man får vara glad att det är mycket lättare att pressa in det nya lagret iaf.

Här ser vi baksidan och då syns hela lagret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aacacb6784a7aa0dff8745166ed12ded.jpg

Medans på framsidan är typ några mm av lagret dolt, det är mot denna kanten som man pressar in lagret tills det tar stopp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-80c8bf2efb4da59d66bc03a9bafe608c.jpg

På baksidan finns då ett spår som man sätter en låsring i och då var själva lagret på plats, enkelt tja sådär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d0d0041c21763d38cfbd0afbb66b1e9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d450e7e667d1842d4a69abd276c5b7ac.jpg

Nu är det dags för den delen av navet som man bultar fälgen i.

När man ska demontera det så tog jag en vanlig hylsa i rätt storlek och slog loss det helt enkelt.
När man gör det så sitter alltid en bit av hjullagret fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3547662a21a72ab5e33123ecae7f731e.jpg
Man får ta fram vinkelslipen och kapa ett diagonalt jack, men inte för djupt.
Sen tar man huggmejseln och bankar i jacket tills ringen spricker och går då att få loss från axeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9365bc5de3d0c982e9d86806772ae958.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fa9a15c72a16f640e167912c1b95242b.jpg


Jag tog inga bilder på detta men när man pressar tillbaka den sista delen av navet så måste man tänka på att hålla emot på baksidan hjullagret, precis på den inre lagrets diameter annars pressas det ut när man pressar in navdelen.

Krångligt??? ja svårt utan  bild att hänvisa till men ni fattar nog ändå.


Så vad gav det nu då, ja jag har nya hjullager fram och det är fortfarande obalans nånståns.

Det lustiga är att nu denna gången så blev det värre än innan, för nu skakar växelspaken i takt med obalansen.

Jag tycker ju inte det borde vara vinterhjulen för det känns inget i ratten alls.

Jaja det är snart äntligen dags för sommardäck och jag hoppas jag lyckas lösa det som jag väntat länge på.

Jag har ju 18 tums ace Dino som jag förhoppningsvis ska lyckas få plats med.

Robert kan du lägga upp nån bild på dom för jag hittar inga egna.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
10 mars 2016 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
ja nu har du verkligen skruvat till det... du skulle låtit dina lager vara när du endå var på topp! men skönt med nytt iaf! big_smile o fint med lite fjortis belysning på kärran!

Ja vad gör man inte för att känna sig ung wink

Det är ju bra att veta att det jobbiga är klart nu iaf, har dragit länge på dessa lagerbyten ska du veta.

Det på höger sida kunde jag låtit vara men det var ju redan inköpt så......

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
23 mars 2016 · 1 702 Inlägg

Nu har jag skruvat till det igen.

Jobb på schemat är byte av båda drivaxlar.
Jag började detta jobb i Söndags för att förbereda medans jag väntade på de nya drivaxlarna.

Jag körde ju ihjäl mutterdragaren så fick lov att vara stark istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0b5f8a795cdfd30689b5de0e9d7e7dea.jpg

En enkel men genial läösning som skonar tröskelkanten. Funkar perfekt jag lyfter både fram och bakhjul med denna på rätt plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3f80553c7e991d1d75420da60f2d6746.jpg

Smidigt och säkert med två pallbock på varje sia.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-6f96f8e60f81323f26b081b03f5627f8.jpg

Bra med plats under och kolla vårvädret....riktigt mysigt att skruva ute för en gångs skull.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1726540a093c69a57a4cb74becf256a.jpg

Med drivaxelns stora mutter lös så lossade jag bromsoken och hängde upp i snodd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-90ada0ff1963731114fcd20e1eaaa3c5.jpg

Lossade styrleder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e003522a378562b1247cad8f5595c2fc.jpg

En lösning jag sett på youtube är att använda en kedja för att få mera häveffekt när man lossar på spindelleden, funkade jättebra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97f1dd3eb4ad36a3baa2977fbe385866.jpg

Spettet vilar fint på lite träklossar för att det ska ge mer hävkraft.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3ddfdce3c6defebdb431919b92a4dd5d.jpg

I bästa fall ska man lossa dessa två muttrar som håller fast drivaxelns stödlager och sen ska det gå att dra ut axeln.
Ni vet ju redan nu hur det gick....jag fick ju självklart lossa hela motorfästet som även fungerar som lagerhållare, det var trångt och jävligt men gick tillslut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ce1dfd07284ede90020ba961ea721af1.jpg

Här ser vi en bild från andra sidan och lagret satt gött fast i sin hållare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8f545c21b59c3105d524ec7ea952098d.jpg

Ja jag " råkade " dela på höger drivaxel, det var lite för trångt att krångla ut hela axeln med motorfästet kvar på så det var nödvändigt.

Uppspänt i det stabila skruvstädet var det en baggis att knacka ut drivaxeln från motorfästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5aeef5ff65463076c076ae70506e4b6f.jpg
Så nu är det Måndag och jag har fått nya axlar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-387fff1c9bba994eec15cb58fd8a88fb.jpg

Här blev jag först väldigt misstänksam då man tydligt ser skillnad i tjocklek på nya och gamla axeln, men det stämde med splinsen i båda ändar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-520b5891fa1e509b32aab0a5bf76d0f1.jpg

Jag stoppade då dit vänster drivaxel på 5 sek och gav mig på höger sen, på bild ser vi hur två klo-liknande bultar håller fast stödlagret så att det inte kan vandra på axeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-20e8f40100cdef707c88192ff1306cee.jpg

Nu är de öppna och det var dessa som jag lossade muttrarna på i början för att försöka få ut den gamla drivaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-06fed82f917657eb1cedc1412045a99b.jpg

Nya axeln med nytt stödlager.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3a8c25156196e6065ecb82471f8a2c42.jpg

Då var det dags att montera höger drivaxel och det gick inte alls....what the fuck!!! i typ 2 timmar försökte jag med alla konstens medel att få in drivaxeln i lådan men det var stopp.
Jag testade både med och utan motorfästet på plats men det gick inte alls.

Det blev mörkt och jag gav upp.

Tisdag då... Samma visa med att den inte vill in i lådan......jag tog då vänster drivaxel och prövade på höger sida och plopp in i lådan utan problem, gjorde tvärtom med höger axel på vänster sida och stopp AHA då är det nåt med den nya högeraxeln som inte stämmer.

Räknade splinsen och det stämde, mätte splinsens diameter och jämförde mot den gamla och det stämde.
Mätte axelns diameter efter splinsen och det stämde, fan då råstirrade jag på den nya fina axeln och får se det här!!

Jävla nötter som inte har kontrollerat sina grejer innan det levereras till kund, längst ut på axeln innan splinsen ser man gjutskägg alltså det har missats kanske en  mm vid svarvning av axeln och det var därför den inte ville in i lådan.

Så jag fick "svarva" till det själv med vinkelslipen och efter det så ploppade den in så fint i lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b30fa53e522748a0604e1f4cd5364224.jpg

Den gamla axeln, inget gjutskägg eller va vi ska kalla det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-99e0436fd0eb114198908ce9661364c2.jpg

Bättre bild på krokarna som håller stödlagret på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-082cb734b542175bd9b9bab1dc29af7c.jpg

Det här är sista bilden ni får och självklart vände garaget på den, men det är i alla fall höger drivaxel äntligen på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-07c9cd35b6c4cd85cacf2b25d5b351d1.jpg

Nu var det kväll ,mörkt och allt tar ju minst dubbelt så lång tid när man måste flytta med sig ljuset överallt.

Jag blev klar lagom kl 23 igår tisdag och gjorde en provkörning och tänka sig vibrationerna borta och nu driver det som det ska.
Mycket skönt.

Kommer aldrig göra om detta jobbet på många år hoppas jag iaf.
Bilen vill jag aldrig sälja för så fort jag köper nåt nytt så kommer det innebära en massa jobb med att byta nya delar.

Nu sitter det nya hjullager,länkarmar,drivaxlar och spindelleder.Det känns bra.

Frågan är vad som behöver bytas nästa gång....

Trevlig Påsk på er allihop.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
23 mars 2016 · 1 702 Inlägg

Slave_joe skrev:
Skapligt jobb du lägger ner! Jag skulle behöva byta den dår bussningen som sitter på det där fästet. Verkar ju vara ungefär samma procedur för att få bort det. Man lär väl aldrig komma åt med nåt vettigt verktyg där.

Bra jobbat!

Ja men du vet ny bil nya problem.

Har du tur så kanske drivaxeln lossar från motorfästet där stödlagret sitter och då kan du dra ut axeln och det blir mycket mer plats att komma åt motorfästet, om det är det du tänker på.
Köper man inte hela motorfästet som en hel del??

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
11 april 2016 · 1 702 Inlägg

Jag åkte till Sponsorrobban i helgen för att hjälpa till med ytterligare ett motorlyft på en saab.

Där finns ju lyft så jag passade på köra upp bilen och äntligen fått bytt det rostiga tankbandet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5b688adfed47238f1b9a14040771c72f.jpg

Det var så jäkla dåligt skick så det var verkligen dags att byta.

Jag började med att stödja upp tanken med domkraft och en träkloss.


Dessa muttrarna var gott rostiga så det tog ett bra tag innan jag fick loss dom, det var det här som var det jobbigaste på detta bytet för om bulten gått av så hade det inneburit en ny tank för att lösa det i värsta fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b288b270adfdd5f295d253e96c281ef1.jpg


Här är den värsta som tog 20 min att lossa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-9be7324cb7db9c573c28d467556b941c.jpg


rostigt värre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5670f92f63cf2206df9d3970c6dc93ab.jpg

oups!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c8b7cda614aee4bfa87e553216f89a79.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-14228c21fe5b2a417974ef6239f1654f.jpg

Nytt frächt och det gamla höll ju i 14 år så jag behöver inte byta detta igen ever:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5901bb6d825edb3e9d92c59c132a9384.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b44e3a52df69c50dbeea8b7beb95c0ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e8cc10151fecf7086fda9c3646143834.jpg
Så till det roligaste i detta inlägg fälgar..... som passade ok.
Det är fel inpressning så det behövdes 1 cm spacer för att komma ifrån fjäderbenet på insidan fälgen och det var även två däck som behöver bytas.
Sen har fälgarna suttit på en saab 9000 så navhålet är större än bilens nav så det behövs nog navringar också.

Men jag tyckte färgkombinationen grön bil och dessa fälgar passade grymt.

Så det är en del trixande innan jag kan få på dessa ordentligt,tack vare fel inpressning så är framdäcket utanför skärmkanten typ 3-4 cm och det är ju inte optimalt så får se hur jag gör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2a8a8c64836fdf268737b17228050507.jpg

Jag passade på tidigare för nån vecka sen att byta till en bätte växelspaksknopp från en GTI, det är mer tyngd i denna för min gamla var i plast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fd020e95bd3cf5151f2fa00a5d1ddfa4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-aa7837fb0c67951b1cd09a34a73eaa46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3d8613eed651b52eb09d5b7a9802edfd.jpg


Allt för denna gång.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
22 april 2016 · 1 702 Inlägg

Det blir fast and the furiosväxlingar med denna knoppen hehe pang bara.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
22 april 2016 · 1 702 Inlägg

Jag har inget kul att göra inlägg om så det får bli ett tråkigt bildlöst istället.

Antipollution fault och Catalytic conveerter fault är vad jag har fått som felmeddelande samt en blinkande checkengine lampa i samband med det.

Vad gör man då, jo ut på nätet och kolla om det är ett vanligt problem bland peugeotmodellerna.....oja det är det.

Det man hittar när man söker är ju skrämmande, så många som har eller haft dessa problemen.

Det värsta var väl att tändkassetten av märke Sagem gett strömspikar så att ecu bränner tändsteget.

Då löser Peugeot det genom att sätta ett motstånd på kabeln till tändspolens kontakt och då ska det funka i framtiden.

Jag körde mitt program peugeot planet och kollade felkoder, det var då misständningar och nåt mer fel som rörde tändkassetten.

Nollade dessa och lekte lite mer med programmet och hittade en smart funktion där jag kunde testa tändkassetten för att se gnista på stiften.

Man slipper alltså köra på starmotorn.

Jag började då skruva av tändkassetten och tog ur stiften, stiften var peugeot orginal men väldigt sletna.
Jag har ju beställt nya som inte dykt upp ännu så jag fick testa gnistan med dessa.

Stoppade i stiften i varje tändhatt och sa till datorn att köra  spole 1och 4 och sen 2 och 3.

2och3 funkade bra, men 1:an gav ingen gnista samtidigt som 4:an gjorde det så där kan vi ha misständningen som ecu:n snappade upp.

Jag provade snabbt med ett annat stift och då funkade det hrmmm... satte tillbaka det första stiftet och då funkade det men gav klen gnista tyckte jag.

Passade på att kolla annat i motorrummet när jag ändå var där såsom luftfiltret,som var svart och ska bytas snarast.

Men jag har ännu inte testat spridarna, för det var ju inte det felkoderna visade men det kan ändå vara så att misständningarna har med spridare att göra med.

Börjar som sagt med tändningsdelarna först.

Genom mitt program kunde jag även testa bränslepumpen och ventilen i kolkanistern. Båda funkade bra.

Så då bygger vi ihop allt igen och startar bilen utan felkoder japp jag nollade ju och nu kom det inte tillbaka nåt.

De nya stiften är på väg och då får jag även en ny abs-givare till höger fram där jag inte lyckades få loss den hel vid hjullagerbytet.

Det finns fortfarande en viss tvekan när man gasar..den där gungande känslan och vid motorbroms ännu mer märkbart.

DEt är inte motor/växellådsfästen som är dåliga för precis innan catalytic converter fault kom så gick bilen perfekt, altså lugnt och fint och inget gung/tvekande.


Jag har kvar att kolla alla jordpunkter, hittade en kontakt i hjulhuset vänster fram som var helt ärgad ....måste kolla vad den ska va till  och om det finns ström däri.

Många peugeotägare har säkert liknande problem så vet ni som läser här nåt nyttigt så kom igen skriv på och fråga mig grejer, det blir så dött här annars.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
2 maj 2016 · 1 702 Inlägg

Felet fixat.
Begagnad tändkassett av märke valeo monterade jag istället för sagem-skräpet.

Jag fick ju upp en massa felkoder på misständning och det var ju inte konstigt för när limphomeläget är igång så stänger styrboxen av cyl 2 och3 genom att det inte går signaler till spridare 2 och 3.

Jag nollade felkoderna och startade bilen kall utan att köra bara stå på tomgång.

När motortempen närmar sig 60-70 grader kommer den första felkoden p 1359 som har med tändspole att göra, mer som att det är öppen krets.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a99ef083bd9232632400ccedae74067c.jpg

EFter bytet av tändkassett kändes det helt annorlunda....kraften fanns där från början och inga mer felkoder längre.

även varm går den bra.

Hoppades på att jag hittat varför den tvekat så på gaspådrag när en vakumslang inte satt på ordentligt på insuget men tyvärr gav det inget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a29dfa47a8b5865c430329881b50ec8d.jpg


Fortfarande lite gungigt och tvekande och det känns främst vid motorbroms så jag får väl se över alla motorfäste och andra bussningar i framvagnen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang