Köpråd: Bil för max 30k

JAF
28 december 2015 · 222 Inlägg

dawwe skrev:
Men då så...Då har du ju redan testat franskt, kanske dax o testa nåt nytt i form av tyskt eller kanske till o med spanskt big_smile ? Med italienskt som en outsider kanske?

Precis, har kört franskt så nu är jag sugen på att ge mig in på okänd mark. Men tänker att en C3:a diesel av nyare årsmodell samt Peugeot samt Renault också skulle kunna vara något, även om jag helst kör med något annat.

Tyskt lutar det mest åt nu. Seat, njaae, men Italienskt skulle kunna vara kul. Lite udda. big_smile

Evildan
28 december 2015 ·

Du som kör så få mil på ett år har inget att tjäna på att köra en äldre personbil driven utav "satans fuel" då skatten äter upp skillnaden i bränslekostnad.

PSA har ju även 406 att erbjuda, en komfortabel bil i samma storlek som just Passaten fast med av oberoende källor bättre dokumenterad driftsäkerhet och i mitt tycke betydligt trevligare egenskaper samt utseende.
Ett aber med bägge dessa nämnda är att dom i kombiutförande inte sällan har fått slita hårt som familjebilar och även som taxibilar och då du inte har behovet av att köra runt på tackjärn eller fårstängsel så kan en sedan vara att föredra då dom inte sällan ägts av någon äldre person utan lastbehov, gärna en utan drag som bonus.

156 som nämndes är en ganska kul bil med mycket design, inte dåliga alls har undersökningar visat, helt i klass med medelbilen, eller några snäpp bättre än VAGs produkter.

Söker du en bil i mellanklassen så finns även Lexus IS200, en välbalanserad släde trots bakhjulsdriften. Dock dyrare i drift än exempelvis E120.
En annan rymlig bil med för sin storlek låga ägandekostnader är Avensis T25 som med din budget och hårt prutande så här i storhelgerna kan landas.

dawwe ...has left the building...
28 december 2015 · 4 474 Inlägg

Fast nu när vi börjar närma oss bilar som drar runt 0.8 i medelförbrukning kan vi lika gärna drämma till med en bil, som högst sannolikt felaktigt kommer att sågas jäms med fotknölarna av Evil big_smile, trots att den ansågs vara "Världens bästa bil av ägarna" och är än idag en ypperlig bil- En bil som erbjuder komfort, körglädje samt framför dig med ett visst mått av stil o klass, o allt detta till ett mycket lågt pris, du får helt enkelt mycket bil för pengarna. Bilen jag tänker på är självklart BMW E39, förslagsvis en 523i eller 525i. Du hittar de i kalas-skick för 30', årsmodell runt -02. Min bror har just en 523i E39 -96. Den har snart gått 50000 mil, varav han kört de senaste 20000 mil under ca 4 år. Bilen är ordentligt snål i farter kring 130 beroende på att den högt växlade automaten (mitt råd är att köpa en manuell oavsett!). Har han haft bekymmer? Om man räknar följande som bekymmer så är svaret "Ja": utslitna bromsskivor/belägg, laddregulator som gav upp efter ca 45000 mil, en ABS-givare vid ca 45000 mil. Han har bytt/kontrollerat vattenpumpen vid ca 38000 mil, då han inte visste om/när den var bytt. Bilen har gått över hela Europa, marschat i 200 på Autobahn under varm sommar hetta, cruisat i över 40-graders värme nere i södra europa lika bra som sträng kyla hemma i Svedala, listan kan göras låååång. Och allt detta för det patetiska priset av 10000 kronor (bilen köptes vid ca 32000 mil). Man kan lugnt använda Dr Labans favorit uttryck: "Det är stabilt (-a grejer)" big_smile

Senast redigerat av dawwe (28 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
28 december 2015 ·

dawwe skrev:
Fast nu när vi börjar närma oss bilar som drar runt 0.8 i medelförbrukning kan vi lika gärna drämma till med en bil, som högst sannolikt felaktigt kommer att sågas jäms med fotknölarna av Evil big_smile, trots att den ansågs vara "Världens bästa bil av ägarna" och är än idag en ypperlig bil- En bil som erbjuder komfort, körglädje samt framför dig med ett visst mått av stil o klass, o allt detta till ett mycket lågt pris, du får helt enkelt mycket bil för pengarna. Bilen jag tänker på är självklart BMW E39, förslagsvis en 523i eller 525i. Du hittar de i kalas-skick för 30', årsmodell runt -02. Min bror har just en 523i E39 -96. Den har snart gått 50000 mil, varav han kört de senaste 20000 mil under ca 4 år. Bilen är ordentligt snål i farter kring 130 beroende på att den högt växlade automaten (mitt råd är att köpa en manuell oavsett!). Har han haft bekymmer? Om man räknar följande som bekymmer så är svaret "Ja": utslitna bromsskivor/belägg, laddregulator som gav upp efter ca 45000 mil, en ABS-givare vid ca 45000 mil. Han har bytt/kontrollerat vattenpumpen vid ca 38000 mil, då han inte visste om/när den var bytt. Bilen har gått över hela Europa, marschat i 200 på Autobahn under varm sommar hetta, cruisat i över 40-graders värme nere i södra europa lika bra som sträng kyla hemma i Svedala, listan kan göras låååång. Och allt detta för det patetiska priset av 10000 kronor (bilen köptes vid ca 32000 mil). Man kan lugnt använda Dr Labans favorit uttryck: "Det är stabilt (-a grejer)" big_smile

hmm

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2
234 ägares snitt ser något annorlunda ut, men omöjligt är det nog inte.
(Behöver inte såga den bilen, det kan en vaken och intresserad person enkelt göra själv genom en googling)


PS: Jämför gärna med Avensisens snitt. wink
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich … owerunit=2

dawwe ...has left the building...
28 december 2015 · 4 474 Inlägg

Evil: Lexus, Peugeot 406, samt Avensis. Ja Avensisen är snålast, men Lexus/BMW drar i praktiken lika mycket/lite. Och som sagt, jag tycker vi är ganska långt ifrån TS initiala behov/önskemål, fortsätter det så här blir vi nästa rekommendation en större äldre stor MB, eller varför inte en Tesla big_smile ?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
SportPilot Ubåtsingenjör
28 december 2015 · 7 232 Inlägg

dawwe skrev:
Evil: Lexus, Peugeot 406, samt Avensis. Ja Avensisen är snålast, men Lexus/BMW drar i praktiken lika mycket/lite. Och som sagt, jag tycker vi är ganska långt ifrån TS initiala behov/önskemål, fortsätter det så här blir vi nästa rekommendation en större äldre stor MB, eller varför inte en Tesla big_smile ?

Lexusen drar oftast mer har jag fått erfara ..

att påstå att en 406 håller lika hög kvalité som en passat är bara dumt, i regel så är det mer skruvande med de franska bilarna..

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2015 · 17 486 Inlägg

Hade själv köpt en Volvo eller Japanskt/koreanskt för pengarna. De rullar på. Citroen är tveksamt då haft haft ett gäng franska bilar och även sålt dessa som levebröd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
28 december 2015 · 6 577 Inlägg

Evildan skrev:
156 som nämndes är en ganska kul bil med mycket design, inte dåliga alls har undersökningar visat, helt i klass med medelbilen, eller några snäpp bättre än VAGs produkter.

Enda stora nackdelen på 156orna är att kamremmen ska bytas efter 6000mil/3år (Ska man hårddra det klarar 2.5 V6an och diesel 8000mil/4år)
Gnekar framvagnen är övre länkarmarna dåliga
Belysning kan du byta själv på parkeringen, du behöver inte ens en skruvmejsel för att göra jobbet, behöver du det finns det i verktygssatsen som ligger i reservhjulet. wink
Karossen är helgalvad men nu när bilarna blivit 16 år gamla så har det börja rosta igenom golv, känn med fingrarna bakom sparklådorna ifall du hittar något

De/Dem
JAF
28 december 2015 · 222 Inlägg

Evildan skrev:
Du som kör så få mil på ett år har inget att tjäna på att köra en äldre personbil driven utav "satans fuel" då skatten äter upp skillnaden i bränslekostnad.
[...]

Hur menar du att jag inte har något att tjäna på att köra en äldre personbil? En äldre bil drar ju oftast mer men är skatten också högre? Det beror väl på hur gammal bilen är.

Alfa Romeo 156 är enligt mig långt ifrån vacker men det är en lite udda och säkert en bra bil som verkar gå att hitta till bra priser. Den kan mycket väl vara ett alternativ.

Jag vet fortfarande inte exakt vad det är jag vill ha men lite klokare har jag nog blivit och tack vare era tips och råd så vet jag nu på ett ungefär vad jag ska rikta mig in på. Kommer garanterat återkomma med mer frågor. smile

Senast redigerat av FyoDisco (28 december 2015)

xXSammy
28 december 2015 · 6 577 Inlägg
De/Dem
JAF
28 december 2015 · 222 Inlägg

Malheus skrev:
Vilken årsmodell pratar vi om? wink
Tidiga:
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Ro … 11&w=1
Facelift:
http://www.blocket.se/stockholm/Alfa_Ro … 11&w=1

De tidiga tycker jag ser ut som något endast en mor kan älska. De med faceliften ser mycket bättre ut. wink

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 december 2015 · 3 730 Inlägg

FyoDisco skrev:

Evildan skrev:
Du som kör så få mil på ett år har inget att tjäna på att köra en äldre personbil driven utav "satans fuel" då skatten äter upp skillnaden i bränslekostnad.
[...]

Hur menar du att jag inte har något att tjäna på att köra en äldre personbil? En äldre bil drar ju oftast mer men är skatten också högre? Det beror väl på hur gammal bilen är.

Alfa Romeo 156 är enligt mig långt ifrån vacker men det är en lite udda och säkert en bra bil som verkar gå att hitta till bra priser. Den kan mycket väl vara ett alternativ.

Jag vet fortfarande inte exakt vad det är jag vill ha men lite klokare har jag nog blivit och tack vare era tips och råd så vet jag nu på ett ungefär vad jag ska rikta mig in på. Kommer garanterat återkomma med mer frågor. smile

Syftades nog på dieselbilar utan partikelfilter. Då kan du erhålla en skatt på närmare 8000kr per år medan en motsvarande bil med partikelfilter kostar 4500. Detta är bara gissade siffror men ger ett hum om skillnaden.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
SportPilot Ubåtsingenjör
29 december 2015 · 7 232 Inlägg

DiwraZ skrev:

FyoDisco skrev:

Evildan skrev:
Du som kör så få mil på ett år har inget att tjäna på att köra en äldre personbil driven utav "satans fuel" då skatten äter upp skillnaden i bränslekostnad.
[...]

Hur menar du att jag inte har något att tjäna på att köra en äldre personbil? En äldre bil drar ju oftast mer men är skatten också högre? Det beror väl på hur gammal bilen är.

Alfa Romeo 156 är enligt mig långt ifrån vacker men det är en lite udda och säkert en bra bil som verkar gå att hitta till bra priser. Den kan mycket väl vara ett alternativ.

Jag vet fortfarande inte exakt vad det är jag vill ha men lite klokare har jag nog blivit och tack vare era tips och råd så vet jag nu på ett ungefär vad jag ska rikta mig in på. Kommer garanterat återkomma med mer frågor. smile

Syftades nog på dieselbilar utan partikelfilter. Då kan du erhålla en skatt på närmare 8000kr per år medan en motsvarande bil med partikelfilter kostar 4500. Detta är bara gissade siffror men ger ett hum om skillnaden.

en bil med partikelfilter ligger väl närmare 2000kr i verkligheten tex en bmw 320d från 08 och nyare, men då snackar vi också helt andra pengar

Senast redigerat av CHEEVA (29 december 2015)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 december 2015 · 3 730 Inlägg

CHEEVA skrev:

DiwraZ skrev:

FyoDisco skrev:

Hur menar du att jag inte har något att tjäna på att köra en äldre personbil? En äldre bil drar ju oftast mer men är skatten också högre? Det beror väl på hur gammal bilen är.

Alfa Romeo 156 är enligt mig långt ifrån vacker men det är en lite udda och säkert en bra bil som verkar gå att hitta till bra priser. Den kan mycket väl vara ett alternativ.

Jag vet fortfarande inte exakt vad det är jag vill ha men lite klokare har jag nog blivit och tack vare era tips och råd så vet jag nu på ett ungefär vad jag ska rikta mig in på. Kommer garanterat återkomma med mer frågor. smile

Syftades nog på dieselbilar utan partikelfilter. Då kan du erhålla en skatt på närmare 8000kr per år medan en motsvarande bil med partikelfilter kostar 4500. Detta är bara gissade siffror men ger ett hum om skillnaden.

en bil med partikelfilter ligger väl närmare 2000kr i verkligheten tex en bmw 320d från 08 och nyare, men då snackar vi också helt andra pengar

Nu pratade jag förvisso om bilar och inte svullna skokartonger för flickor. Men men... Jämför V70 D5 tex 2004 och 2007

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
SportPilot Ubåtsingenjör
29 december 2015 · 7 232 Inlägg

DiwraZ skrev:

CHEEVA skrev:

DiwraZ skrev:

Syftades nog på dieselbilar utan partikelfilter. Då kan du erhålla en skatt på närmare 8000kr per år medan en motsvarande bil med partikelfilter kostar 4500. Detta är bara gissade siffror men ger ett hum om skillnaden.

en bil med partikelfilter ligger väl närmare 2000kr i verkligheten tex en bmw 320d från 08 och nyare, men då snackar vi också helt andra pengar

Nu pratade jag förvisso om bilar och inte svullna skokartonger för flickor. Men men... Jämför V70 D5 tex 2004 och 2007

jo så kan man ju med uttrycka sig om man vill .... säger inte mer än så smile

forumet håller en härligt "hög" nivå !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dawwe ...has left the building...
29 december 2015 · 4 474 Inlägg

Cheeva: Det kommer komma nya forumregler den 1 januari 2016. Bland dessa kan nämnas:

* Den som kritiserar eller inte rekommenderar en Volvo (oavsett modell) i en tråd om köpråd kommer att bli varnad
* Volvo ägaren har alltid rätt. Vid meningsskiljaktighet med en ägare av ett annat bilmärke blir ägaren till det andra märket avstängd i 1 månad. Efter den andra avstängningen vid meningsskiljaktighet blir ägaren av de andra märket bannad.
* Det är förbjudet att publicera  eller länka till videoklipp där en Volvo blir frånåkt, eller förminskad på annat sätt.
* Samtliga Volvo ägare kommer att få fullständiga admin-rättigheter, dvs kunna redigera/radera inlägg i enighet med de nya reglerna.
* Varje användare måste ha minst en Volvo "favorit markerad" i sin profil.
* Förbjudet att lämna lägre omdöme än 4 på en Volvo. Lämnar man en 4 i betyg krävs det motivering

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JAF
29 december 2015 · 222 Inlägg

DiwraZ skrev:
Syftades nog på dieselbilar utan partikelfilter. Då kan du erhålla en skatt på närmare 8000kr per år medan en motsvarande bil med partikelfilter kostar 4500. Detta är bara gissade siffror men ger ett hum om skillnaden.

Okej, då förstår jag. Är det efter något visst årtal som alla dieselbilar har partikelfilter? Är det inte att dieselbilar från -08 och nyare har lite billigare skatt, kanske på grund av att de har partikelfilter, eller?

dawwe ...has left the building...
29 december 2015 · 4 474 Inlägg

Hmm...Bilskatten är väl baserad på koldioxid utsläppet numera? För typ 20-år sedan var skatten "viktbaserad".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xXSammy
29 december 2015 · 6 577 Inlägg

dawwe skrev:
Hmm...Bilskatten är väl baserad på koldioxid utsläppet numera? För typ 20-år sedan var skatten "viktbaserad".

Bilar som uppfyller Euro4 krav och upp skattas efter utsläpp smile

Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag … s-storlek/
http://www.bilskatt.nu/fordonsskattetab … -tabell-61

Senast redigerat av Malheus (29 december 2015)

De/Dem
spillolja
29 december 2015 · 4 026 Inlägg

Genom att gå hit kan man med hjälp av bilens reg-nummer få reda på skattens storlek:
https://fordonsfraga.transportstyrelsen … ordon.aspx

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang