2809
Sök

Recept på hård fjädring bak volvo 745

177 Inlägg
30 december 2015
Trådstartare
#1
Hejhopp!
Jag skulle behöva liye tips, på någon hyffsat billigt och bra fjädring bak.
Det jag är ute efter, är att bilen ska greppa bra rakt fram (strippen).
Mina fickor har gått på diet ett tag nu , så därför är jag i behov av något rimligt billigt big_smile
Tack på förhand!

5 659 Inlägg
30 december 2015
#2
Husvagnsfjädrar är ju alltid ett steg i rätt riktning, kostar runt 500kr/st nya.


5 089 Inlägg
30 december 2015
#3
vill man inte ha så mjuk bakvagn som möjligt på strippen?

\Lindgren

177 Inlägg
30 december 2015
Trådstartare
#4
Jag har alltid tänkt att stumt skall vara bra, men inte för stumt. Men nu när ni säger att mjukt är till en fördel. Blev jag lite fundersam! Det låter inte så dumt egentligen :s

1 948 Inlägg
30 december 2015
#5
Mjuka fjädrar men ganska hårda dämpare... nu är jag ingen dragracing expert men det jag kan om stötdämpning får mig att tro att detta borde vara "rätt"...
Fast jag kan ju ha HELT fel också tongue

177 Inlägg
31 december 2015
Trådstartare
#6
baltis skrev:
Mjuka fjädrar men ganska hårda dämpare... nu är jag ingen dragracing expert men det jag kan om stötdämpning får mig att tro att detta borde vara "rätt"...
Fast jag kan ju ha HELT fel också tongue
Jag tänkte också på någon sån kombo!  Känns som det kan bli ganska bra! smile

627 Inlägg
31 december 2015
#7
Jag kör med Lesjöfors fjädrar runt om och förstärkta bak köpte dessa hos Autoexperten till 740in. Och G&M stötdämpare runt om där med jättebra väghållning med detta. Bilen kränger inget i kurvor med detta paket och då är inte bilen sänkt heller smile
Senast redigerat av volvo-93 (31 december 2015)


177 Inlägg
31 december 2015
Trådstartare
#8
volvo-93 skrev:
Jag kör med Lesjöfors fjädrar runt om och förstärkta bak köpte dessa hos Autoexperten till 740in. Och G&M stötdämpare runt om där med jättebra väghållning med detta. Bilen kränger inget i kurvor med detta paket och då är inte bilen sänkt heller smile
Greppar han bra om du plattar från noll också?  smile
Det låter inte alls dumt!  Tack för ett bra svar smile

627 Inlägg
31 december 2015
#9
Jag är skitnöjd väldigt hård fjädring men samtidigt inte för stötig, så den går stabilt vid gaspådrag och i höga hastigheter inget gungande inte smile Stötdämparna är köpta hos vparts.se och fjädrarna original höjd från Autoexperten. Så köp detta jag lovar att du inte kommer ångra dig, liksom 740in har bättre väghållning nu än v70in smile


http://vparts.se/se/volvo-740-760/sport … 0-960.html
Senast redigerat av volvo-93 (31 december 2015)


177 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
#10
Ahh! Hittade några G&M stötisar på vparts!
Tror du deras "noname" funkar bra? smile

262 Inlägg
2 januari 2016
#11
Optimala dragracing chassit så ska det vara hård fjädring bak medan fjädringen fram ska fjädrar ut ordentligt.
Du ska kunna greppa stötfångare på bilen och lyfta så ska bilen fjädrar ut en bra bit.
Du ska flytta bilens tyngd till bakhjulen i dragracing smile

Detta är enkelt förklarat. Är en hel del att läsa på för att förstå sig på hur ett chassi ska reagera vid start smile

Ett par gamla/dåliga stötdämpare fram med mjuka fjädrar.
Och ett par rejäla justerbara dämpare bak och fjädrar som känns bra till dämpare och vikt samt effekt.
Sedan ett par slicks så är du en bra bit påväg smile om man bara vill använda bilen rakt fram smile

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

177 Inlägg
2 januari 2016
Trådstartare
#12
323micke skrev:
Optimala dragracing chassit så ska det vara hård fjädring bak medan fjädringen fram ska fjädrar ut ordentligt.
Du ska kunna greppa stötfångare på bilen och lyfta så ska bilen fjädrar ut en bra bit.
Du ska flytta bilens tyngd till bakhjulen i dragracing smile

Detta är enkelt förklarat. Är en hel del att läsa på för att förstå sig på hur ett chassi ska reagera vid start smile

Ett par gamla/dåliga stötdämpare fram med mjuka fjädrar.
Och ett par rejäla justerbara dämpare bak och fjädrar som känns bra till dämpare och vikt samt effekt.
Sedan ett par slicks så är du en bra bit påväg smile om man bara vill använda bilen rakt fram smile
Tack för dom grymma tipsen! Bra förklaring, jag har börjat få ett "hum" nu smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 januari 2016
#13
323micke skrev:
Optimala dragracing chassit så ska det vara hård fjädring bak medan fjädringen fram ska fjädrar ut ordentligt.
Du ska kunna greppa stötfångare på bilen och lyfta så ska bilen fjädrar ut en bra bit.
Du ska flytta bilens tyngd till bakhjulen i dragracing smile

Detta är enkelt förklarat. Är en hel del att läsa på för att förstå sig på hur ett chassi ska reagera vid start smile

Ett par gamla/dåliga stötdämpare fram med mjuka fjädrar.
Och ett par rejäla justerbara dämpare bak och fjädrar som känns bra till dämpare och vikt samt effekt.
Sedan ett par slicks så är du en bra bit påväg smile om man bara vill använda bilen rakt fram smile
Förklara för en som int begrip big_smile. Vad har fjädringsvägen fram (för det är ju det som är viktigt!) att göra med dämpkaraktären mer än att dämparna måste ha "långt slag"? Man kan ju ha långa mjukar fjädrar men hård dämpning, likväl som man kan ha hårda långa fjädrar med mjuk dämpning? Men det låter ju rimligt att man vill få bilen att "sätta sig" på bakhjulen (nej inte om den är framhjulsdriven big_smile) o samtidigt behålla styrförmågan...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

262 Inlägg
2 januari 2016
#14
Bilen ska upp i fronten. Utan att hjulen ska flyga upp i luften. Därav vill man ha lång fjädringsväg lika så långt arbetsområde för dämpare. Men för långt är inte bra då du ändrar hjulinställning vid för långt/högt vilket kan bli väldigt jobbigt. Bump steer m.m

Trådskaparen sökte ett billigt tips för att få bilen bra inom dragracing. Mitt billigaste tips är då  mjuka fjädrar och dämpare fram så man kan få karossen att åka upp i fronten och därmed flytta trycket mot asfalten på bakaxeln  smile
Väldigt svårt att förklara simpelt. Detta är ett väldigt svårt ämne och man kan skriva flera kapitel om bara fjädrar och dämpare smile

Bilen ska vara hård i fjädringen bak men absolut inte helt stum. Men karossen ska trycka ner bakaxeln mot marken smile

Har du för mjuka dämpare blir bilen ostabil, gungar/studsar. Därför behöver man igentligen stötdämpare som är tillverkade för dragracing, men det springer fort iväg med pengar och man ska ha enorm kunskap.
Det ska lira ihop om man vill vara perfekt så ska allt vägas och räknas på med exakt inpressning på varje fjäder och dämpare. Men för att hålla det enkelt och billigt så testar man sig fram med fjädrar och dämpare.

Själv kör jag lite emot min förklaring övan med lång fjädring fram.
Jag kör Bilstein sprint dämpare och hårda fjädrar på min 940. Ändå sätter jag 60 foot på 1.6-1.7sek. Men hade blivit betydligt bättre med fjädrar som svarat rätt mot mina däck och effekt/vikt. Men nu kör jag mycket gata och lek/drifting, där vill jag ha en stabil bil och rätt tryck på framhjulen också.

Fjädrarna ska vara långa och mjuka. Dämpare ska skjuta ut men ändå vara stabila så bilen inte börjar studsa.

Blev mycket text men hopps det blev ett bra svar. smile

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

262 Inlägg
2 januari 2016
#15

Mikael Holmkvist Reschke
mickehr@hotmail.com

Fri fart för ett fritt folk!
13 982 Inlägg
3 januari 2016
#16
om man bortser från vad du ska använda bilen till utan bara vill ha hårda fjädrar bak

så köper man 245 husvagnsfjädrar 
då dessa sitter på andra ställen på bakaxeln mot 700/900 är dom något hårdare
körde med orginal chassikits fjädrar till 240 på min 740 den blev mycket trevlig bak. 
men inget för dragrejs dock=)

Kör fort så hinner inget hända...

177 Inlägg
3 januari 2016
Trådstartare
#17
Ojoj! Tack för alla superbra svar!
Har fått en grym grund nu! smile
Tack smile


Sök