En projekttråd som jag kommer att uppdatera med vad som händer med min bil. Den kommer göras vid för att kunna ha och köra med när jag har fått körkort. Det mesta ska jag gå igenom och fräschas upp. Ska behålla det mesta orginal men endå försöka få lite trevligare stuk på den.
Började med att jag såg en annons på blocket i slutet av oktober med en 960 -92:a med rak 3 liters 6:a, automat. Bilen hade stått stilla ett par år men det mesta funkade och den startade och gick som en klocka. Jag kunde inte låta bli att åka och titta på den. Inte så mycket att dömma av annonsbilden men efter att har varit och tittat på den så blev det en affär. Körde hem den på biltransport då den har stått still ett par år och va oskattad och obesiktigad. Dagen efter fick den sig en ordentlig tvätt och provkördes, och den funkar bra för att ha stått still så länge.
fortsättning följer....
Senast redigerat av MikaelPersson (16 januari 2017)
Det kommer att bli täta uppdateringar nu ibörjan tills jag kommer fram till dagens datum, sen kommer det bli uppdateringar efterhand som det händer något med bilen.
Efter en genomgång utav bilen för att kolla hur illa det var med rost på bilen blev jag positivt överaskad, bara genomrostat i motorutymmet och i höger skärmkant annars hade den klarat sig bra. Det var ju lika bra att ta tag i rosten så jag demonterade fronten och mycket i motorutrymet för att kunna göra en ordentlig motortvätt. Börade kapa ut det rostiga och slipade ner all ytrost. För att sedan punkta dit ny plåt. Helsvetsat och slipat, redo för grund och underredsmassa. Inne i motorutrymmet fick det bli lite spackel och sen bättringsfärg och klarlack.
Det var punka på ett däck av plåtfälgarna så tog sommardäcken från min a-traktor, dom gör sig rätt gött ska bara sänkas lite rejält.
Började montera ihop fronten igen efter rostlagningen, vita blinkers både fram och på sidorna blev det också. Kom även över ett par vita blinkers till där bak på skroten, ibland har man tur;) Gör stor skillnad med vita blinkers bak, sitter även kromade lampor i blinkersen.
Vann en aktion på tradera med kromade dropplister från nyare 960.
Dom plåtfälgarna som bilen stod på vid köp var i mycket dåligt skick och pyspunka på nått däck. Tänkte att det var lika bra att kränga av däcken och lämna iväg på blästring för att sedan lacka dom hemma i verkstaden.
Senast redigerat av MikaelPersson (24 januari 2016)
Har lackerat den nedersta läppen på kofångaren och även en ny registreringsplåt. Letade även upp mitt addon bak till 940 jag hade liggandes. Grunade addonet och limmade det för att sedan lacka hela kofångaren i ett stycke. Här skymtar även rostlagningen i höger skärmkant. Någon som har koll på hur vanligt det är med orginal addon bak till 940? Har bara sett det på någon bild på google så hade varit roligt om någon har information om detta?
Senast redigerat av MikaelPersson (25 januari 2016)
Vid lite nogrannare kontroll av underredet upptäckte jag att bränslerören var ganska kraftigt rostskadade. På vissa ställen var dom så tunt att det började läcka när jag bara böjde dom lite. så det var lika bra att lyfta ner tank och annat som är ivägen för bränslerören. När jag ändå hade tanken nere tog jag även ner delar av bakvagnen för att fräscha upp.
Tankamaturen och här skymtade även delar av bränslerören.
Bränslepumpen och bränslefiltret innan renoveringen. Och efter renoveringen, nya kopparbrockor och nytt bränslefilter.
Hela underredet fick bättre rostskydd med ny underredsmassa.
Efter dessa detta slipades hela multilinken ner för att sedan målas. Ljuddämparna fick även lite värmetålig färg.
Är alltid frågan hur mycket man ska sänka en bil, stuk före bruk eller bruk före stuk?
Provade för skojs skull att plocka bort fjädrarna runt om, blir ett jädra gott stuk men inte alls hållbart att köra så
Då det sitter nivåmatic stötdämpare bak så är där även mjukare fjädrar. när jag plockade bort stötdämparna sjönk bilen ner och blev i ganska lagom höjd. Men det funkar inte med dom mjuka fjädrarna om det sitter folk i baksätet eller tung last.
Min lösning på detta blev att köpa fjädrar och stötdämpare från en 940. Så fick bygga lite specialfästen till stötdämpare och fjädrar.
Ok och skivor fick sig lite fär också när dom ändå var av.
Och här är allt ihopa igen. Den blev lite för hög nu men ska kapa något varv till efter besiktningen.
Nästa uppdatering blir om renoveringen av framvagnen och ombygnationen av fjäderbenen.
När bakvagnen hade blivit så fin var det bara att fortsätta med framvagnen. Rev ner fjäderben, länkarmar och krängningshämmaren. Bromssköldarna var där inte så mycket kvar av. Framvagnsbalken var ganska rostig så den slipades och målades. Hjulhusen borstades rena och fick ny underredsmassa.
För att göra bilen laglig och att inte fjädrarna ska ligga löst när man hissar upp den kortade jag stötdämparna. Svarvade till en "hylsa" som passade i sötdämparen för att sen svetsa fast den och svarva en kona. Skillnaden mellan den kortade och orginal stötdämpare.
Fjäderbenet ihopmonterat med orginalfjädrar kapade 2,5-3varv. Nya bromssköldar. Nya glidpinnar och bromsbelägg.
Så blev höjden på den får duga även fast hade velat haft ner den lite till.
Nu är vi framme i nutid så nu kommer det att bli små uppdateringar allt eftersom det händer något med bilen
Senast redigerat av MikaelPersson (5 februari 2016)
Har inte hänt så mycket med 960:in på sistone, mycket annat som händer här hemma.
Har gjort iordning bakluckan så började med att rensa den på lister och lampor. Va lite rost vid handtaget som slipades ned och lackades. Standardfelet på många 940, slipades ner och lite svart färg. Glömde dock efterbild. Var en lite rostfläck nere på bagageluckan, slipades och spacklades. Lite färg på det, polerades efter bilden togs.
Då jag köpte dubbeldin stereo med backkamera ingång kunde jag inte låta bli att klicka hem en liten backkamera från ebay. Helklart nöjd med montering.
Kommer inte bli något gjort på bilen nu på ett tag då vi ska bygga om i verkstaden, blir oljerum och ett "fikarum" på ovanvåning. Blir skönt med lite mer ordning och reda i verkstaden. Under tiden vi bygger ställer jag undan bilen.
Senast redigerat av MikaelPersson (14 februari 2016)
Då var det dags för en uppdatering efter en tids uppehåll.
Denna gången är det inredningen som fått sig en genomgång och uppfräschning.
960:in fick komma ut igen från sin förvaring. Och komma in i den nystädade verkstaden.
Inredningen innan jag rev ut den, är inget som är direkt sönder eller slitet förutom förarstolen.
Det mesta av inredningen ute. Här syns även min nya förarstol.
Mattorna var skitiga och behövde en ordentlig tvätt. Efter avfettning och högtryckstvätten blev dom så nära nya man kan komma. Sen torkades alla ytor av när mattorna var torra fick dom komma tillbaks in i bilen.
Torkades alla panelerna av ordentligt och knappen för elantenn fick också komma på sin plats. Passasgerarstolen var i bra skick så den smörjdes in och monterades tillbaka i bilen. Rent och fint under stolen.
Den gamla förarstolen var sprucken och ordentligt nersutten. så fick köpa en likadan stol från den förra ägaren. Dock visade det sig att det skilde lite mellan gamla och nya stolen. Så andvände den gamla stommen och nackstöd och tog rygg och sittdel från den "nya". Dock glömde jag och ta en efterbild men det kommer när hela inredning är ihopa igen.
Är baksäte och dörrsidor som ska fräschas upp också sen blir det bra.
Bromsköldarna bak var i dåligt skick så jag kostade på den ett par nya, Volvo orginal. Och se fick dom lite svart färg.
Var även på Returbilen då dom hade fått in en 960 -95, mycket var plockat på den men hittade lite. Hittade kromlisterna till den sista lilla sidorutan och orginal högtalare och galler till hatthyllan.
Innan Kromlisten.
Efter Kromlisten.
Idag beställdes även nya strålkastare och emblem till bagageluckan.
Nu har dom nya strålkastarna från Vparts kommit. Även Volvo emblemet kom och kommer sitta fint på bakluckan tillsammans med 960-emblemet som jag klickade hem från tradera för någon vecka sen.
Monterade strålkastarna direkt och blev väldigt stor skillnad.
Tog även och plockade ur baksätet och monterade högtalarna i hatthyllan, skönt när allt är förberett och där är fördragna kablar.
Då var bilen besiktigad! I fredags besiktigades den och eftersom den har varit avställd och obesiktigad i ett par år så är det extra roligt att den gick igenom och fick beröm på besiktningen. Efter Besiktningen fick den sig en rejäl tvätt och även en polering för att få bort alla repor och få upp en fin yta på lacken. Innan poleringen.
Efter Poleringen.
Nu är bilen färdig för att brukas och går riktigt fint att köra. Körkortet närmar sig, ca 3 veckor kvar.
hej. Det va ett tag sen jag uppdaterade, har hänt endel sen sist. Jag har fått körkort och bilen har rullat mycket i sommar. I slutet av sommaren sålde jag min a-traktor med mk18 så 960in fick rulla på mim juventus tills jag köpte nya. Har även köpte en Volvo V70n T5 som bruksbil och en 965a som vinterbil.
Blev även nya emblem till bakluckan.
Blev även lackat lite, Addon fram och dyra sidokjolar, backspeglar och listerna under strålkastarna.
Blev att jag beställde ett par 19" mk18.
Köpte en ratt från en v70n -06 som jag modifiera lite så passade den perfekt.
Va även ute med den hela Vallåkrahelgen och va kul med många positiva kommentarer om bilen.
Nu är bilen avställd för vintern och i nästa uppdatering kommer det bilder på coilovers och ombyggda hjulhus.
Innan körde jag med kortade fjäderben och kapade fjädrar, funkade väldigt bra och bilen va låg men jag ville ha den ännu lägre. Därför byggdes coilovers för att kunna justera den till perfekt höjd.
Fjäderbenen kortades ner för att passa med 240-dämpare. Här har jag ritsat märke i svarven för att få det parallellt.
Här är benen kortade och ska bara slipas ner så coiloverröret passar.
Coiloverröret svetsat och fjäderbenet målat.
Ihopmonterat med nya 240-dämpare och topplagringar. Kommer komma hjälpfjädrar sen inför besiktningen.
Monterat på bil för lite test. Här är högsta läget vilket avslöjar att den går att sänka ganska mycket.
För att kunna sänka ordentligt fick jag kapa lite i framvagnen.
Redan innan sommaren fick jag kapa lite i hjulhusen men nu blev det lite mer ordentligt.
Går att sänka ganska ordentligt.
Även sänkt den lite till bak. Så här kommer nog bli lagom höjd sen men skönt att kunna justera höjden.
Har alltid varit sugen på att göra något roligt motorbygge och när jag köpte en billig s80 t6 kunde jag inte låta bli. Kommer att plocka turboaggregaten, oljerör, vattenrör, intercooler och motorblocket från s80in. Toppen kommer bli orginal för att slippa vvt och sumpen och insug blir också orginal.
S80in innan jag plockade ut motorn.
Motorn påväg ut.
Motorn ute.
Sen kördes s80in ut ur verkstaden.
Motorpaketet fick sig en tvätt.
Börjat dela motor och växellåda.
Motorn innan tvätt.
Efter.
Blocket uppe i stativet.
Nu väntar jag bara på att besiktningsperioden ska börja så jag kan besikta 960in med orginalmotorn. Sen river jag ut den och gör vid motorrummet så den är fint när t6an är färdig.
siiimooon skrev: Jävligt snygg den här bilen! 214-grå va? Ser ut att vara samma färgkod som min 940. Har själv lust att T6-konvertera 965an men vill ju helst ha det reggat då..
Jodå det stämmer med 214. Hade varit fint med reggat men vi får se hur det blir
Senast redigerat av MikaelPersson (17 januari 2017)
Nu är det full fart på motorbygget igen. Nu när 960in är besiktigad med blankt papper var den bara att lyfta ur motorn och fortsätta.
Nybesiktigad
Sista gången motorrummet ser ut såhär.
Motorn påväg ur tillsammans med automatlådan.
Började med att plocka bort grenrören på orginalmotorn bara för att kunna provmontera turbo-grenrören.
Här är dom provmonterade, på första bilden sitter dom på samma håll som på s80in med avgashusen mot varandra. Dock hade det varit mer optimalt som på den andra bilden där jag vände den bakre turbon så båda turbinhusen kommer framåt, detta kräver dock en hel del jobb.
Sen har jag skruvat av toppen för renovering, blir nya ventiltätningar och slipa in ventilerna.
Får uppdatera nu när det hänt lite på motorn. Sumpen och allt i botten är färdigt, toppen är genomgången och väntar på lite nya packningar. Den bakre turbon och grenrör är inlämnad till mekanisk-verkstad för ombyggnad.
Beställde även massa delar, packningar till istortsett hela motorn, kamremsats, vattenpump, oljefilter, nytt expansionskärl mm.¨
Toppen tömd och rengjord och slipat in ventilerna.
Nu har det hänt mycket på 960in, Provkörde nu i helgen och allt verkar bra. Nu ska bara avgasröret och insugsröret byggas klart.
Ventilerna slipade, ny topplockspackning och allt ihop igen.
Motorn provmonterad för att kunna planera hur alla rör ska få plats.
Vattenröret omsvetsat, alla anslutningar till kylare, värmepaket, expansionskärl och till turbo fixade.
Kamrem monterad.
Kablarna till tändspolarna snyggades till.
Här fixas det sista för att kunna lyfta i motorn igen.
Framvagnen ihop med ny styrväxel och nylackad framvagnsbalk. Även nya styrleder och nya damasker.
Beställde slangar från do88 och en kompis svetsade om orginal tryckrören. Fixade även ac-slang från senare 960 för att få mer plats till tryckrören och en orginal intercooler från en 940.
Nu ska det bara byggas färdigt avgasrör och rören till luftfilter.