baltis
8 februari 2016
· 1 948 Inlägg
JohnMayLives skrev:
baltis skrev:
Djungel med coilovers? Ja visst om du kollar på Kina och Taiwan grejer så...
Inget större fel på K-Sport, XYZ, D2 och allt vad de heter, speciellt om priset är en faktor.
Om du nu ska köpa stora bromsar så köp för guds skull ordentliga saker med dammskydd och allt, typ Stoptech eller Brembo... med belägg så 30-40'.
Man kan köpa D2, K-Sport, XYZ osv både med och utan dammskydd. För vardagsbruk är det med dammskydd man bör ha, är det mest "racing" eller "sporadiska" körningar så är valet fritt. Senaste generationen av bromsok är ordentligt uppgraderade, läs på innan du postar "sanningar från gårdagen". Fördelen med dessa kit är att det är ofta modell-anpassade, dvs bolt-on. Långt ifrån alla har kontakterna/kunskaperna att tillverka egna adapters osv. Jag vet eftersom jag själv stått o valt mellan ett av nämnda märken och AP-Racing. Valet blev enkelt när en av Sveriges mest kända "bromsgurus" rekommenderade mig att köpa "Kina" då det skulle räcka mer än väl o passade in perfekt på min kravspec. Av en händelse så råkade denna "bromsguru" kunna leverera både AP-Racing o ett av nämnda märken. Skillnaden var att jag skulle få strula med adpatrar, bells osv till AP-Racing. Priset skiljde oxå, men inte så mycket, o skillnaden som hade blivit berodde just på att man var tvungen o fixa adaptrar, bells mm till AP-Racing. Kitet (utan dammskydd) sitter på än idag, funkar kalas. Skall tilläggas att jag plockar loss beläggen varje säsong o "torkar rent runt bromsoks-kolvarna"
Vilka coilovers du ska ha? KW v.2, v.3 eller Öhlins Road & Track. Tycker du det är för dyrt?
Du överdriver. Killen vill förmodligen få rätt "stuk" på bilen med rimlig väghållning. Då är K-Sport med flera ett gott val. Jag kan intyga detta då jag har just coilovers från nämnda märken på några av mina bilar.
Bra följ mitt råd och ge fan i stora skivor och belägg och köp bara bättre belägg istället...
Ja värre belägg räcker långt.
Strula med bells? haha, bells är ju inget strul, det är ju bara bra! Använder man bromsarna så sparar man många kronor i långa loppet på att köpa skivor med lösa bells.
Självklart rekommenderar bromsgurun hans egna kina, som dessutom inte är tillverkade i kina utan taiwan
Och visst har han rätt, på en bil som inte rullar året om och där original ok inte räcker till så är det en utmärkt uppgradering du kan få för halva priset jämfört med ap-racing grejjer...
Vad jag försöker säga är att killen inte har någon användning för stooooooora flashiga bromsar, kommer ju bara bli sämre... ännu mer ofjädrad vikt. Ett par ordentliga belägg och KANSKE även en bättre bromsskiva räcker långt, nu vet jag inte vad det är för org. dimentioner på golf r bromsar men gissar att dom inte e så små...
Vill han bara sänka bilen så räcker det gott med ett par kortare fjädrar.
När det kommer till stötdämpare och fjädrar så får man vad man betalar för.
Slutsats (till ts), köp ordentliga belägg (pfc, endless, INTE EBC för gudsskull) pengarna du sparar på att inte köpa stora vräkiga bromsar lägger du istället på att köpa lite bättre chassi för.
Och glöm inte bussningarna! Av egen erfarenhet är alu. inte att rekommendera för en bil som går på vanlig väg... försök få tag i så hårda plast/gummi bussningar istället.