Fixa med min e36 328 till sommaren :)

slut spörten för att bli klar med min e36 328 coupé :)
  • 28 Följare
  • 23 565 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 november 2018
e_eklund
4 mars 2016 · 41 Inlägg

Ser bra ut, tycker du ska behålla kjolarna! smile

BMW Z3 (1998)
BMW E46 330 (2000)
edinZ
9 mars 2016 · 409 Inlägg

e_eklund skrev:
Ser bra ut, tycker du ska behålla kjolarna! smile

haha tackar smile jo jag tycker egentligen att det är snyggt med dem också men det är det att det är ganska mycket jobb på dem och både jag och min far ogillar plast så vi bestämde att vi fixar trösklarna och rostlagar dem plus lackar dem själva och kör som den är denna sommaren och bestämmer jag för att sätta dit dem så ligger dem ju ändå så hemma så det är bara att göra iordning dem smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
e_eklund
10 mars 2016 · 41 Inlägg

edinZ skrev:

e_eklund skrev:
Ser bra ut, tycker du ska behålla kjolarna! smile

haha tackar smile jo jag tycker egentligen att det är snyggt med dem också men det är det att det är ganska mycket jobb på dem och både jag och min far ogillar plast så vi bestämde att vi fixar trösklarna och rostlagar dem plus lackar dem själva och kör som den är denna sommaren och bestämmer jag för att sätta dit dem så ligger dem ju ändå så hemma så det är bara att göra iordning dem smile

Låter smart, då sparar du lite jobb nu och blir av med rosten på samma gång! smile

BMW E46 330 (2000)
BMW Z3 (1998)
edinZ
3 april 2016 · 409 Inlägg

Hej! efter att jag har varit sjuk tyvärr en längre tid har jag inte haft orken att jobba med bilen på nästan 2 veckor om inte mer sad Men nu har jag äntligen tillfrisknat och har sakta men säkert börjat med bilen och jag har nu med hjälp av min far avslutat det sista arbetet med plåt på vänstersidan och ska försöka att bli klar med den andre så jag kan bli klar även på den sidan. Problemet är bara det att på höger sidan så är rosten så pass illa att jag måste ta bort en del av golvet för att kunna rostlaga det och då måste vi vara två personer för att kunna kolla så att det inte tar eld på något ställe haha smile och då kommer problemet med att min far jobbar väldigt mycket och endast kan hjälpa mig en stund på kvällarna och det förlänger tiden att bli kvar på den sidan tyvärr. Nu när jag är klar med hela vänstersidan så ska jag försöka att få bort det sista limmet som finns överallt på trösklarna så att jag kan börja spackla det lilla som behövs smile så häng kvar så ska jag försöka att uppdatera mycket mera så jag kan bli klar med bilen nån gång smile känns att sommaren är på G smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
3 april 2016 · 409 Inlägg

e_eklund skrev:

edinZ skrev:

e_eklund skrev:
Ser bra ut, tycker du ska behålla kjolarna! smile

haha tackar smile jo jag tycker egentligen att det är snyggt med dem också men det är det att det är ganska mycket jobb på dem och både jag och min far ogillar plast så vi bestämde att vi fixar trösklarna och rostlagar dem plus lackar dem själva och kör som den är denna sommaren och bestämmer jag för att sätta dit dem så ligger dem ju ändå så hemma så det är bara att göra iordning dem smile

Låter smart, då sparar du lite jobb nu och blir av med rosten på samma gång! smile

Absolut smile det är väldigt lite rost på bilen som tur är smile var egentligen bara rost på undersidan av skärmen då innerskärmen skyddade väldigt dåligt så det hamnade väldigt mycket grus och dyligt så det blev rost där och på "väggen" så att säga bredvid smile sen den rosten som är vid hörnet av golvet är ju ganska standard då det täpper sig alltid i dräneringshålen i trösklarna men jag är väldigt glad att det var så pass lite smile det är väldigt mycket ytlig rost där med men vi känner att denna bilen kommer endast gå på sommaren så vi gör inget större ingrepp på det utan låter det vara men sprutar sånt rostmedel (kommer ej ihåg namnet) så att det inte förvärras direkt smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
3 april 2016 · 409 Inlägg

Just det jag kom på en sak till! jag har kommit i kontakt med en lackerare som sa att han kunde ta på sig att lacka fronten och bak spoilern smile dock har jag inte bestämt mig att låta han göra det då min far tyckte att priset var lite häftigt men jag tvivlar inte på att han inte kan lackera smile det är han anders som gjorde den amazon kombin som har  stått på elmia smile men det är inget bestämt än så vill inte säga för mycket smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
18 april 2016 · 409 Inlägg

Får bli en text uppdatering på jobbet såhär tidigt på måndag morgon smile jag har jobbat så mycket jag kan med bilen denna veckan då jag jobbar natt och den är lång med hela 5 nätter och jag sover hela dagen efter haha smile jag har gjort klart allt plåtarbete på vänster sidan och rostskyddat så bra jag kan på detta. Jag har även påbörjat spacklingen på hela tröskeln och skärmen och det börjar bli bil utav det haha smile tycker att det är svårt att spackla för minsta lilla märke syns ju sen när du målar över det sen. Ska försöka att bli klar med spacklingen så snabbt som möjligt denna veckan så att jag kan göra klart plåtarbetet på höger sidan men det är svårt då man måste vara två för att inte riskera att det tar eld inne i coupén och man inte märker det när man svetsar smile.

Kan även säga att jag inte har bestämt vilken lackerare som ska fixa spoilarna. Det är flera som jag har snackat med som tycker att jag kan göra det själv för att lära mig men jag känner att det är sjukt smidigt att bara lämna iväg det och veta att det blir bra direkt smile. Sen funderade jag på en grej om det M3 paketet jag har. Är det någon e36 människa här inne som har köpt sitt på getlow.se? För jag köpte ju mitt av en kille som köpt det där och det var helt nytt när jag köpte det och jag är väldigt nöjd med hela paketet ska jag säga. Behövde knappt rikta in spoilarna och det sitter på ordentligt kan jag säga haha i skillnad mot det som satt på smile. Men problemet är att jag inte är nöjd med diffusern i bak, Den sitter ex antal millimeter fel på varje sida och man får verkligen kämpa för att "klicka" dit den i fästena på spoilern och om man väl har gjort det lossar det jättelätt sad är det någon som har erfarenhet av detta paketet?

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
21 april 2016 · 409 Inlägg

Får tyvärr bli en uppdatering med bara text igen tyvärr då jag e dålig på att ta bilder när jag jobbar smile. Jag och min far eller rättare sagt att farsan övertalade mig att ta bort all spackel som jag hade strukit på bilen då det blev för mycket på en gång och det var sjukt svårt att få ett bra lager med spackel då jag endast hade en liten spatel och det blev för mycket märken då efter det tyvärr. Så det jag har gjort i stället för spackel är att jag har slipat det plåtrent med 80 papper på maskin och sedan efter det dragit på ett tunt lager grundfärg för att se hur det såg ut. Jag ska nu på denna sidan försöka att se vart i plåten det är märken efter att jag var tvungen att köra med rondellen för att få bort det mesta av limmet och silikonet. Då nu ska jag lägga ett väldigt tunt lager med spackel för att endast fylla igen märkena och slippa spackla hela tröskeln. När detta är gjort ska jag lägga ett lager med tröskelmassa som grund istället spacklet plus att det är lite bättre. Jag tror att det kommer att bli ganska bra, jag är lite osäker då jag har för mig att massan inte är riktigt "lent" om man säger så. Jag har för mig att det blir lite som hammarlack, typ lite orange skals liknande effekt men jag kan säkert ha fel smile så efter det är det på med lite lack och klarlack smile.

Nu i helgen har jag tvingat min polare att hjälpa mig då jag är trött på att vänta på att min far ska komma och hjälpa mig och svetsa smile så i helgen ska jag bli helt klar med höger sida då det är ytterst lite plåt kvar. Det är egentligen bara att svetsa dit ett fäste för skärmen i underkant, svetsa dit den under delen av skärmen som min far har knackat ut i plåt, bygga upp lite i tröskeln precis bakom domkraftsfästet då det har rostat igenom där plus att göra en plåt som ska sitta i yttre delen av tröskeln då det var ett litet hål där. Det är därför vi måste vara två när jag svetsar. Dels för att det är plåt rätt in i hytten och det stället som jag ska göra fästet för skärmen är det precis vid kablar och mycket asfaltsmatta och liknande så det är därför. Så jag har arbete för mig i helgen smile trevlig helg på er smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
27 april 2016 · 409 Inlägg

ska nog ta bort projektet här på garaget, dåligt med bilder för jag glömmer av när jag jobbar plus att det är dåligt med kommentarer men jag får se sad

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
Pfreij
27 april 2016 · 150 Inlägg

edinZ skrev:
ska nog ta bort projektet här på garaget, dåligt med bilder för jag glömmer av när jag jobbar plus att det är dåligt med kommentarer men jag får se sad

Tjena! ha kvar tråden smile du kan ju ha kvar tråden ifall du kommer börja ta fler bilder sen cool roligt och följa ditt bygge cool tar lite tid innan kommentarerna kommer smile

BMW E30 340 "The minion" (1984)
edinZ
27 april 2016 · 409 Inlägg

Freijann skrev:

edinZ skrev:
ska nog ta bort projektet här på garaget, dåligt med bilder för jag glömmer av när jag jobbar plus att det är dåligt med kommentarer men jag får se sad

Tjena! ha kvar tråden smile du kan ju ha kvar tråden ifall du kommer börja ta fler bilder sen cool roligt och följa ditt bygge cool tar lite tid innan kommentarerna kommer smile

aa får nog göra de smile är precis som du säger att det tar ett tag innan saker kommer igång smile haha tack jag läser ditt projekt med, skulle också vilja ha e30 me v8 måste va riktigt hysteriskt att köra haha smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
Pfreij
27 april 2016 · 150 Inlägg

edinZ skrev:

Freijann skrev:

edinZ skrev:
ska nog ta bort projektet här på garaget, dåligt med bilder för jag glömmer av när jag jobbar plus att det är dåligt med kommentarer men jag får se sad

Tjena! ha kvar tråden smile du kan ju ha kvar tråden ifall du kommer börja ta fler bilder sen cool roligt och följa ditt bygge cool tar lite tid innan kommentarerna kommer smile

aa får nog göra de smile är precis som du säger att det tar ett tag innan saker kommer igång smile haha tack jag läser ditt projekt med, skulle också vilja ha e30 me v8 måste va riktigt hysteriskt att köra haha smile

Ja de e ju så smile haha ja den skickar på riktigt bra big_smile

BMW E30 340 "The minion" (1984)
edinZ
28 april 2016 · 409 Inlägg

Freijann skrev:

edinZ skrev:

Freijann skrev:

Tjena! ha kvar tråden smile du kan ju ha kvar tråden ifall du kommer börja ta fler bilder sen cool roligt och följa ditt bygge cool tar lite tid innan kommentarerna kommer smile

aa får nog göra de smile är precis som du säger att det tar ett tag innan saker kommer igång smile haha tack jag läser ditt projekt med, skulle också vilja ha e30 me v8 måste va riktigt hysteriskt att köra haha smile

Ja de e ju så smile haha ja den skickar på riktigt bra big_smile

haha det kan jag tänka mig smile jag betalar för en åktur ifall om jag åker på ban dagar eller kanske drifting dagar haha om du tar emot det smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
28 april 2016 · 409 Inlägg

Så tänkte uppdatera innan jag går ut till garaget smile

Ska idag försöka att bli klar med sidan så att den är lackeringsklar. Blev så jävla mycket märken i trösklarna då jag var tvungen att köra med rondellen i början då limmet var sjukt hårt och väldigt tjock haha smile. Om jag blir klar med sidan så ska jag försöka att lacka alla detaljer på bilen med klarlack, iallafall dem som ska vara svarta. Detta dels för att se ifall om jag kan få ner priset lite hos lackeraren om jag bara skickar iväg spoilarna plus att se hur svårt det är att lackera haha smile. Sen ska jag vänta på min polare tills han är klar på jobbet så jag kan sätta svetsen i bilen för sista gången haha smile ska bli grymt skönt att slippa fixa rost mer och bara kämpa på att bli klar med lackeringen och all spackling.

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
28 april 2016 · 409 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-63bcb9b13e22af572bf642d53a6d679e.jpg

såhär såg det ut när jag var klar med rostlagningen på ena sidan smile notera dock att jag varken är bra på att svetsa och jag inte är helt klar på denna bilden smile skräcken när du tar bort en massa plåt och upptäcker att det finns kablar bakom haha smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
28 april 2016 · 409 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-36dcb552df5b9e41d76a5ba906a888bf.jpg

nästa bild när all plåt var klar på vänstra sidan smile sjukt skönt att äntligen vara klar smile dock hade jag endast satt dit plåten och rostskyddat bakom och inte liksom börjat göra nått annat på plåten då jag var tvungen att slipa och "fylla" på med mer svets då det blev en ganska grov glipa bakåt mot coupén smile

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
edinZ
28 april 2016 · 409 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-ef2f67f1baddcadd64def3264c0e3f6a.jpg

såhär ser det ut på andra sidan smile enda skillnaden efter denna bilden är att denna sidan också nästan är helt rost lagad. Det enda som är kvar på denna sidan är att sätta dit plåten som ska sitta på skärmen och lite tröskel. Jag lagade med min polare förra veckan den plåten som var mot den bärande delen nära tröskeln. Misstänker att dem hålen som var där gjorde så att det var därför tröskeln var i sämre skick denna sidan än den andra men det kan mycket väl vara täppta dräneringshål. Sen är även allt lim borta på denna sidan med, behöver gå över med lite spackel och grundfärg för att få bort alla märken även denna sidan ifrån rondellen. förhoppningsvis hinner jag bli klar med andra sidan innan polaren kommer till kvällen smile kommer en uppdatering ikväll när vi e klara för dagen smile MVH Andréas smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
Pfreij
28 april 2016 · 150 Inlägg

edinZ skrev:

Freijann skrev:

edinZ skrev:
aa får nog göra de smile är precis som du säger att det tar ett tag innan saker kommer igång smile haha tack jag läser ditt projekt med, skulle också vilja ha e30 me v8 måste va riktigt hysteriskt att köra haha smile

Ja de e ju så smile haha ja den skickar på riktigt bra big_smile

haha det kan jag tänka mig smile jag betalar för en åktur ifall om jag åker på ban dagar eller kanske drifting dagar haha om du tar emot det smile

De e lugnt! Kom till Sturup den 8/5 så kan du åka med smile

BMW E30 340 "The minion" (1984)
edinZ
29 april 2016 · 409 Inlägg

Freijann skrev:

edinZ skrev:

Freijann skrev:

Ja de e ju så smile haha ja den skickar på riktigt bra big_smile

haha det kan jag tänka mig smile jag betalar för en åktur ifall om jag åker på ban dagar eller kanske drifting dagar haha om du tar emot det smile

De e lugnt! Kom till Sturup den 8/5 så kan du åka med smile

hmm vart ligger det? jag bor i skövde och sturup låter som om det ligger långt ifrån haha smile

BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
edinZ
29 april 2016 · 409 Inlägg

Sådärja! efter att ha lagt nån timme på vänstra sidan för att bli lackerings klar så är det endast lite slipning kvar med finpapper för att få bort dem små märkena. Dock så är det även vänster skärm som jag kanske får göra om spacklingen på då det inte blev bra efter jag tog bort spacklet på trösklarna smile det kommer dock inte ta lång tid efter min far hittade en slipmaskin som man kan köra grovt papper på (som alla andra maskiner haha).

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-c197f92f5ba6f964d057f30597107b2e.jpg

När detta var klart kom min far hem och kollade på trösklarna och det var han som sa att det kan behövas slipa lite till då jag har sjukt svårt att se vad som är märken eller inte. När han väl var hemma och min polare kunde ej komma då han hade prov så hjälpte min far mig till slut att fixa det sista lilla rosten som var kvar. det var inte alls mycket men problemet var ju som tidigare att det var inne i coupén och då måste vi vara två.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-413cb7053fea54eeb04fceeae98a1446.jpg

Efter allt var svetsat drog jag på lite grundfärg.

Precis innan vi började med svetsningen så testade vi så att alla lister var bra för att sätta dit direkt efter lackeringen av spoilarna då allt måste ju vara klart innan dem skickas iväg. Då råkade jag säga att det inte vore så svårt att dra på klarlack på listerna då dem ska vara svarta så sa farsan att, va fan vi kan la göra det wink så då skaffade vi fram pallbockar och gjorde ett tillfälligt bord så att säga för att lackera på och vi testade en bit för att se hur bra det kunde bli.

https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189814/189814-f40e7df1b14114af048ed33930fcc8dc.jpg

Kan säga att vi blev sjukt nöjda med lackeringen, det blev stor skillnad på dem olackerade och dem som var det. Mycket bättre lyster och blank så att säga haha wink det vi gjorde var att vi blåste av listerna med tryckluften först, Sen tvättade vi försiktigt med thinner för att få bort alla orenheter som vi inte såg och efter det blåsa igen med luften igen. Sen efter det drog vi på plastprimer och lät det torka. Efter det torkat drog vi på det första lagret med lack och det var redan skillnad då och vi drog på ett lager till efter det. Tyvärr kan man inte riktigt fånga på bild hur bra det är men man ser att det är skillnad iallafall.

Det som gäller nu är att göra klart allt på vänstra sidan innan jag går över för att spackla och slipa igen på högra. Dels för att få allt klart och slippa behöva gå fram och tillbaka hela tiden när jag gör samma sak på båda sidor. När det börjar närma sig lack för trösklarna ska jag se om vi antingen lackerar dem hemma eller om jag skickar dem till lackerare. Det är helt beroende på om vi får tag i nån som kan ge ett bra pris plus att vi vet att det blir ett bra resultat smile vi ses till nästa uppdatering. MVH Andréas.

Senast redigerat av edinZ (29 april 2016)

BMW E36 320 touring "bimmern" (1996)
BMW 328I COUP "sommarbilen" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang