3229
Sök

Saab 9000 I16 -88 sjunkande bromspedal och rattlås

189 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
#1
Saab 9000 I16 -88 sjunkande bromspedal och rattlås

Förra ägaren fick anmärkning på sjunkande bromspedal och att rattlåset kärvar.
Bromsen sjunker när man bromsar svagt, men funkar man gör det snabbt.
Nyckeln kärvar typ en gång av fem när man ska vrida om den.
Hur fixar man dom grejerna?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 februari 2016
#2
Det blir väl låsbyte och huvudcylinderbyte..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

189 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
#3
Aha, ska jag testa ett reparations kit

https://www.skruvat.se/Reparationssats- … cgodm7cGmA

kostar bara 100 kr, eller köpa en hel på skroten?

189 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
#4

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 februari 2016
#6
Break master cylinder , ska du titta på  youtube, så gör du inte fel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

189 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#7
Tackar. Ska kolla in.
Måste man ta bort grejer för att byta huvudcylinder?
Några speciella verktyg? Det är drygt när man börjar ta isär hemma och sen saknar nåt verktyg.
Och det är långt till affärn.

189 Inlägg
2 mars 2016
Trådstartare
#8
Har hört att jag ska bromsa och att nån står under och kollar om det läcker, och att man kan öppna nipplarna vid hjulen och se om det pyser. Vad behöver man för å öppna dom?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 mars 2016
#9
Lite 5-56 någon dag innan och lämplig ringnyckel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

414 Inlägg
2 mars 2016
#10
Symptomen låter som typiskt dåliga tätningar i huvudbromscylinder.... MEN.... Antar du inte har ABS? I så fall är det tyvärr vanligt att det rostar hål på bromsservon. Den sitter utsatt rätt långt ned på torpedväggen.

Jag hade kollat detta först, bara för att utesluta så den inte är slut. Lär inte vara lätt och hitta på skroten idag, det var problem redan för 10-15år sedan.

Vet jag sett några som monterat bromsservo från en gammal 900 1987-1993 istället, har ingen aning om hur pass mycket som behöver byggas om men det tål väl att tittas på om den nu är dålig.

189 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
#11
Tackar!
Ska jag kolla om det läcker från bromsservon? Typ att kompisen trampar på pedalen och jag kollar under?
Jag har inte ABS. Jag såg på Skruvat att de har packningar till huvudbromscylinder för en hundring, och att en ny kostar 800. Är det svårt att byta packningar på den gamla, eller värt det? Sen finns de på skroten för typ 400 också.
Vad ska jag välja?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 mars 2016
#12
Är man osäker så ska man lämna till verkstad, men kolla på youtubefilmen jag nämnde.
Det gäller ju bromssäkerhet och då bör man ju inte vara oförsiktig ..
Själv hade jag bytt till nytt för man vet inte om den läcker för att det finns porer i huvudcylindern  p gr av bilens ålder..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

189 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
#13
Aha tack. Då kanske nytt är bäst.
Bilen kosta 1300 så jag kan inte lämna in den, av princip. :-)

Vad är det för nyckel till nipplarna vid hjulen?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 mars 2016
#14
Nyckel till bromsnipplar, googla på det så ser du hur dom ser ut också..
Får du inte på en vanlig så ser du t o m hur du ska sätta vinkelkapen för rätt öppningsgap , om du har någon..
Senast redigerat av tommen1 (3 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

189 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
#15
Vad schysst, tack!

2 251 Inlägg
3 mars 2016
#16
Jag tror också på inre läckage i huvudbromscylindern. Inget som märks utåt.

Brukar vara någon manchettätning som blivit otät, oftast pga att någon tryckt bromspedalen i botten när de utfört luftning vid något hjul.
För det är som så att det bildas en vändkant av avlagringar mm, just där kolven i huvudbromscylindern oftast stannar vid inbromsning. Denna kant river sönder tätningen mer eller mindre, om tätningen passerar denna, t ex vid luftning. Så att bara stoppa i en ny tätning, hjälper inte länge. Cylinderloppet måste också honas. Kan gå så illa att packningen skadas första gången man luftar...

Så ska tätningar och allt placeras rätt vid montering.

Det brukar även finnas en tunn bricka. Den fungerar som en slags backventil, för att skapa tryck, då du pressar på pedalen, men släppa in olja när pedalen släpps. Lite skit emellan eller en skadad bricka, ger samma felsymptom.

Köper du en ny, där det är billigt, slipper du tänka på allt ovan somjag skrivit.... typ Bolt on. Och därefter luftning av alla 4 bromscylindrarna.
Senast redigerat av Meaganeowner (3 mars 2016)

189 Inlägg
4 mars 2016
Trådstartare
#17
Tackar! Fan vad bra nu vet jag mer.
Sprutade 556 på nipplarna igår. Såg inget synligt läckage på bromsslangar.
Låter ju enklast med en ny cylinder.
Men kan det vara så att jag bara behöver lufta bromsarna?
Hur mycket broms vätska brukar man behöva fylla på sen?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
4 mars 2016
#18
Hjälper nog inte att bara lufta, men prova gärna..
Ca 1 liter efter byte.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

189 Inlägg
4 mars 2016
Trådstartare
#19
Vad schysst, tack!

7 666 Inlägg
4 mars 2016
#20
kefflon skrev:
Saab 9000 I16 -88 sjunkande bromspedal och rattlås

Förra ägaren fick anmärkning på sjunkande bromspedal och att rattlåset kärvar.
Bromsen sjunker när man bromsar svagt, men funkar man gör det snabbt.
Nyckeln kärvar typ en gång av fem när man ska vrida om den.
Hur fixar man dom grejerna?

Eftersom bilen, om jag fattat/läst rätt, kostat 1.300:- så förstår jag att du inte vill kosta på så mycket.
Mitt bidrag till felsökning och åtgärd, utöver vad som ovan skrivits, är:

Sjunkande/fjädrande bromspedal kan bero på bromsslang som mist spänsten = cordbrott.
Låt någon trampa hårt på bromspedalen medans motorn går och kolla efter "bulor" på bromsslangarna som försvinner när man släpper på bromsen.

Inre "förbiläckage" i huvudbromscylindern kan bero på minskad spänst hos manschettätningar.
D v s åldrad och hård manschettätning.
Kan, om man har tur, åtgärdas/fixas temporärt genom att man med kraft stampar hårt på bromspedalen så att manschettätningen "mjukas upp" och tätar mot cylinderväggen.
Dock brukar manschettätningen efter lång tids användning få en skada av hålet uppifrån bromsvätskebehållaren.
Då hjälper inte "stampametoden".


Sök