Fråga om hjulbultar.

robin__87
2 april 2016 · 184 Inlägg

Vet inte  om jag  är i rätt ställe för frågan.  Men min fråga  är. Är det farligt på något sätt  att ha samma butar till sommar fälgarna  o till vinter fälgarna då det finns andra bultar? Vinterfälgarnaa är då är plåtfälgar? O bilen en Toyota avensis.

ehedman
2 april 2016 · 1 966 Inlägg

Om det inte tar i någonstans pga längden och det är samma försänkning i fälgarna (konisk eller sfärisk) ska det inte vara några som helst problem.

robin__87
2 april 2016 · 184 Inlägg

ok. O det vet jag inte. Är min pappas bil o han är orolig. För de stttter väldigt långt in också. Men får kolla upp det. Tack för svaret.

cyberk2
2 april 2016 · 214 Inlägg

Kolla vinkeln på konan på bulten och längden...

robin__87
3 april 2016 · 184 Inlägg

ok ska kolla det.

torsen
5 april 2016 · 7 198 Inlägg

Det är VÄLDIGT FARLIGT att ha hjulbultar i stället för hjulskruvar.cool

ehedman
5 april 2016 · 1 966 Inlägg

torsen skrev:
Det är VÄLDIGT FARLIGT att ha hjulbultar i stället för hjulskruvar.cool

Ja, jag vet att det inte är en bult utan en skruv.

Trots detta så heter nämnd produkt just hjulbult hos bland annat Mekonomen, Manton, Skruvat,
Spacer.se, Autoexperten, Speedparts och Biltema.

Därför känns det bara som en onödig petitess att kalla det hjulskruv.

-jimmy
6 april 2016 · 377 Inlägg

ehedman skrev:

torsen skrev:
Det är VÄLDIGT FARLIGT att ha hjulbultar i stället för hjulskruvar.cool

Ja, jag vet att det inte är en bult utan en skruv.

Trots detta så heter nämnd produkt just hjulbult hos bland annat Mekonomen, Manton, Skruvat,
Spacer.se, Autoexperten, Speedparts och Biltema.

Därför känns det bara som en onödig petitess att kalla det hjulskruv.

Finns folk till allt.

robin__87
6 april 2016 · 184 Inlägg

Är inte de små utan längre hjulbultar. Som skruvar. O jo det vet jag är farligt.

Evildan
6 april 2016 ·

Är det original aluminiumfälgar?
Vilken generation av Avensis?

shogun
7 april 2016 · 2 117 Inlägg

Ta den bult som följde med plåtfälgen och stoppa in den i bulthålet på fälgen.
Kolla på baksidan hur mycket av den gängade delen som sticker ut.

Gör motsvarande på aluminiumfälgen och med dess medlevererade bult.
Bultarna till plåtfälgar är ofta kortare än dem till aluminiumfälgar pga mer gods i aluminiumfälgens nav.

Plåtfälgar har oftast en rundad kona vid mutteränden.
Aluminiumfälgar har oftast en rak kona.

Original aluminiumfälgar kan ha rundad kona.

Detta måste du kolla upp. Monteras en rundkonad bult i en rakkonad aluminiumfälg kan fälgen spricka eller bulten lossna av vibrationer. Är bulten för kort kan gängan skalas av pga sidokrafterna den utsätts för vid körning.
Är bulten för lång kan den sticka ut på andra sidan navet vid bromsskivan/bromstrumman och förstöra komponenter eller förhindra hjulets rotation.

http://infosite.se/dackbibeln/bultval.png

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
AX3L
7 april 2016 · 398 Inlägg

Vissa tillverkare, bland annat SAAB (och troligtvis Opel också) har samma originalbult på original plåtfälg och aluminiumfälg, antagligen för att ÅF ska slippa ha så många olika inne och för att underlätta för kund. Är det två originalfälgar kan det mycket väl vara fallet för TS också är min poäng. Är det inte original kan jag nästan lova att det inte är helt rätt med alla olika varianter som finns, men sen hur fel och om det funkar kan diskuteras. Gissningsvis är inte plåtfälgar lika kinkiga på det där (med tanke på hur hålen ser ut och att stålet/konstruktionen ger med sig lite mer).

Evildan
7 april 2016 ·

Skruva gärna bort en av dom här problematiska hjulskruvarna och titta på den så är jag väldigt säker på att du muttrandes håller lösningen i din hand. wink

robin__87
7 april 2016 · 184 Inlägg

Ja det är orginal.  O det är årsmodell  03. Men det är löst nu. Vi har bytt till de andra  nu.

robin__87
7 april 2016 · 184 Inlägg

Tack för alla svar. Ska kolla  upp det ni sa.

Evildan
7 april 2016 ·

Du upptäckte att det är hjulmuttrar på Avensis?

robin__87
8 april 2016 · 184 Inlägg

Var inte   min bil. Är min pappas o jag kunde inte  komma  o se på  det så frågade för att få en bättre  uppfattning.  O är inte  hjulbultar.  Är långa butar.

Evildan
8 april 2016 ·

Det är en Avensis årsmodell 2003 T25 vi diskuterar här?

Den har följande: http://www.mister-auto.se/sv/hjulmutter … _g658.html


Är det en T22 då det var generationsbyte hösten 2002 så kan vissa T22 kallas 2003.

Den har följande: http://www.mister-auto.se/sv/hjulmutter … _g658.html


Även den generation jag äger, T27 har muttrar.

AYGO är den enda personbilen Toyota har tillverkat med hjulskruv, som jag kan komma att tänka på så här dags på kvällskvisten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang