Sportbil från bilhandlare trasig efter 2 veckor - 60.000 i reparation

it_mutt Avstängd
30 april 2016 · 10 388 Inlägg

Peter_5565 skrev:
Vad spelar det för roll vad det är för bil? Det är ju bara att reklamera och hänvisa till Konsumentköplagen om handlaren krånglar.
Har folk ingen koll på sina rättigheter nu för tiden?

"Bara" att reklamera? Nej, så enkelt är det inte ens enligt konsumentköplagen.

Har folk ingen koll på sina rättigheter nu för tiden?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JBeam
30 april 2016 · 201 Inlägg

Rullhjul skrev:
Jag är inte så intresserad av något exakt pris för priset stämmer nog bra, utan jag undrar bara över om ett byte av topplocksförpackning blir dyrare bara för att det är en ovanlig bil eller för att det är en sportbil, då med tanke på att motorn kanske är annorlunda. Jag trodde en sån reparation var enkel/billig oavsett bil.

För att svara på dem andra frågorna behövs väl inte bilmodell vara känt.
Av vilken anledning kan topplockspackningen gå sönder på en bil som gått 5000 mil?
Är det ett typ av fel som bilhandlaren kunde ha sett 2 veckor innan?
Vad brukar en skada på topplocksförpackning kosta på vanliga bilar?

Oavsett bilmärke så handlar det om att öppna upp motorn. Halva motorn ska lyftas ur, så ja det är ett dyrt ingrepp. Ju mer skit du har under huven och ju mer avancerat/större det är detso längre tid tar det och då blir det dyrare.

Att du sen inte vill säga vad det handlar om för bil är ju bara skumt. Vill du ha hjälp får du gott svara på våra frågor så vi kan ge dig korrekt info. Sitter du och är dryg lär ingen här vilja hjälpa dig. Dessutom kan du hitta dom flesta svaren på Google.

Senast redigerat av JBeam (30 april 2016)

jaka54
30 april 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Oj oj oj!
Kör man som f.. och inte kollar tempmätaren och inte kollat under huven så att det finns kylvatten i tillräcklig mängd så är det lätt hänt att motorn blir för varm och toppen slår sig. F.. man måste väl ha något koll på bilar när man köper en "sportbil"!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 april 2016 · 4 917 Inlägg

Jag slänger in en FUL brasklapp..
Okunniga belevade förare kör nya fina sportbilar, de kunniga kör gamla amerikanare..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Evildan
30 april 2016 ·

tommen1 skrev:
Jag slänger in en FUL brasklapp..
Okunniga belevade förare kör nya fina sportbilar, de kunniga kör gamla amerikanare..

Hahaha.
En skrämmande stor mängd av bilburna alkoholister (USAbilsägare) klarar inte ens att koppla in en simpel stereo med högtalare enligt min erfarenhet av ragglare.

Confidence
2 maj 2016 · 62 Inlägg

it_mutt skrev:

Peter_5565 skrev:
Vad spelar det för roll vad det är för bil? Det är ju bara att reklamera och hänvisa till Konsumentköplagen om handlaren krånglar.
Har folk ingen koll på sina rättigheter nu för tiden?

"Bara" att reklamera? Nej, så enkelt är det inte ens enligt konsumentköplagen.

Har folk ingen koll på sina rättigheter nu för tiden?

Fast de sex första månaderna efter köpet så är det upp till säljaren att bevisa att köparen orsakat felet. Då det är mycket svårt brukar alla seriösa säljare fixa felen kostnadsfritt enligt konsumentköplagen.  Ställer sig säljaren på tvären så får man anmäla till ARN.

dasboot
2 maj 2016 · 441 Inlägg

Confidence skrev:

it_mutt skrev:

Peter_5565 skrev:
Vad spelar det för roll vad det är för bil? Det är ju bara att reklamera och hänvisa till Konsumentköplagen om handlaren krånglar.
Har folk ingen koll på sina rättigheter nu för tiden?

"Bara" att reklamera? Nej, så enkelt är det inte ens enligt konsumentköplagen.

Har folk ingen koll på sina rättigheter nu för tiden?

Fast de sex första månaderna efter köpet så är det upp till säljaren att bevisa att köparen orsakat felet. Då det är mycket svårt brukar alla seriösa säljare fixa felen kostnadsfritt enligt konsumentköplagen.  Ställer sig säljaren på tvären så får man anmäla till ARN.

Bara för att den är köpt av en handlare så går man ju inte ansvarsfri som köpare. Han kan ju utan problem ha kört felaktigt med bilen även om han bara har ägt den i två dagar.

it_mutt Avstängd
2 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Confidence skrev:

it_mutt skrev:

Peter_5565 skrev:
Vad spelar det för roll vad det är för bil? Det är ju bara att reklamera och hänvisa till Konsumentköplagen om handlaren krånglar.
Har folk ingen koll på sina rättigheter nu för tiden?

"Bara" att reklamera? Nej, så enkelt är det inte ens enligt konsumentköplagen.

Har folk ingen koll på sina rättigheter nu för tiden?

Fast de sex första månaderna efter köpet så är det upp till säljaren att bevisa att köparen orsakat felet. Då det är mycket svårt brukar alla seriösa säljare fixa felen kostnadsfritt enligt konsumentköplagen.  Ställer sig säljaren på tvären så får man anmäla till ARN.

Ja visst är det så (att säljaren ska bevisa att felet inte funnits där från början). Men, det är trots det inte "bara" iaf. Det är, hur eller hur, inte riktigt på samma nivå i "lätthet" som att reklamera ett spärrhandtag på Biltema.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang