Delar med mig av min bil som blir mitt projekt i vinter! Opel Commodore GS/E med utbytt motor till Omega 3000´s 24 ventilare.
Fick hem bilen men den ville inte starta så började på felsökningen, efter att ha kollat elscheman och rotat bland kablar så hitta jag till slut på felet. Tändspolen va av någon anledning kopplad till bränslepumpen så den fick ingen ström, och bränslepumpen va inte ens kopplad via bränslepumpsrelät. Någon har varit ute å cyklat när detta blev kopplat, men nu starta den och går på alla burkar. Ett komptest skall göras innan jag river ur motorn för renovering och förfining!
Det som ska göras i vinter är att börja med underredet som ska få ny plåt på 3 ställen, sen en riktig underedsmassa. En bakaxel från volvo 240 ska monteras med riktig diff ist för orginal med svetsdiff som sitter där nu. Nya bussningar till hela bilen, bättre bromsar å ditten å datten! Ny golvmatta å lite allt möjligt invändigt. Vi får se vad pengarna räcker till!
Bild på bilen hemkommen!
Den något orena men hela inredningen.
Spisen
Underredet i nuläget
Allt för mig idag! Kommer mer bilder så fort jag kommer igång i helgen!
Blev inte så mycket idag, men hann med ett komptest iaf. Dock ska jag göra om det med ett annat instrument få se om jag får samma. Ser då ut som att jag har anledning till att riva isär motorn iaf
Nej, kan ju alltid hoppas på kolvringarna är som kaksmulor, blir inte så kul om det skulle vara spricka i toppen, men får la ställa in mig på att det är de värsta
Goddagens! Hunnit med en hel del, byggt om lite i garaget och även spacklat golvet. Sen plockade jag ur motorn ur bilen, monterade i stativet och rev av toppen!
Smidigt med truck
Trångt med svänghjul och koppling på.
Blir en rolig för och efterbild på detta till våren
Rev sedan isär motorn lite.
6ans cylinder.
Toppen får stå och vänta på renovering. Först ska bottendelen ses över, forska fram vad som orsakade låga kompet på 6ans cylinder, gissar på golvar/ringlandet. Återstår att se imorgon
T0MMY skrev: Goddagens! Hunnit med en hel del, byggt om lite i garaget och även spacklat golvet. Sen plockade jag ur motorn ur bilen, monterade i stativet och rev av toppen!
Toppen får stå och vänta på renovering. Först ska bottendelen ses över, forska fram vad som orsakade låga kompet på 6ans cylinder, gissar på golvar/ringlandet. Återstår att se imorgon
Plockade ur kolven ur 6ans cylinder för nogrannare inspektion. Kolven såg fin ut, likaså ringarna va det inte heller så stora fel på, så börjar fundera på om felet med kompet på 6an sitter i toppen. Få se när jag river den vad den kan ha att säga Tappen på veven såg fin ut också, inga repor vad jag kunde känna med nageln, så de va ju positivt iaf Ska plocka isär resten av blocket i helgen, hoppas resterande ser lika bra ut
Blir till att plocka isär toppen i helgen också. Hoppas man hittar något som kan ha orsakat den låga kompressionen. Någon annan som varit med om en cylinder som ligger efter? Tips uppskattas
Fortsatte idag med att plocka isär blocket och toppen!
Veven såg väldigt bra ut, kommer inte bli att slipa om den.
Sedan över till toppen.
Ska åka imorgon och köpa ett annat verktyg för att ta ur ventilerna, hade fel på hyllan Se hur ventilerna ser ut på 6ans cylinder. Sen kommer det nog bli att lägga undan motordelarna på hyllan tills jag fått hem alla delar. Börja på att plocka bort lite mer på bilen så jag får upp den i vaggan och börja med underredet.
Nu är jobbet med motorn klar på ett tag, toppen isärtagen så nu får allt ligga på hyllan ett tag Köpte en ventiltång från biltema , dock tog den i toppen så fick modifiera den lite.
Köpte lite lådor så man håller koll på grejerna.
Såja, tätningarna kvar bara.
6ans cylinder
De va allt på ett tag, ska ta det lungt nu 2 veckor innan man gör något annat, ska börja med underredet på bilen härnäst!
Husse skrev: Du har väl kvar plåtbiten i överkant bakom kylaren? Där sitter chassinumret och det är ju bra om det finns kvar, nu när besiktningarna blivit petigare på detta.
Inte jag som kapade ur den så finns ej kvar, om du menar den man brukar ta bort när man lyfter motor uppåt. Har besiktat utan på 3 andra bilar utan problem men man vet ju aldrig om dom börjar bli petigare. Men sitter inte chassinummret även på den fastnitade alu skylten?
SjoholmsCustom skrev: Ser lovande ut! Följer detta. Är ju grymt fina bilar! Angående kompet, hur ser loppen ut? Kanske lyckas smita förbi ringarna? Annars känns ju otäta ventiler som en anledning eller packning ?
Tackar! Loppen ser fina ut,minimala vändakanter bara, skall tillägga att motorn va dock kall när jag gjorde testet. Min chansning är otäta ventiler, packningen va de inge fel på heller
Inte hänt så mycket ännu, fått hem alla lager och nya ringar till motorn, även köpt en servopump Får se om jag ska fortsätta plocka isär bilen i helgen kanske.
EPG skrev: Trevligt projekt, gillar denna karossen Commodore/Rekord starkt. Var hittar man C30se cih-motorer idag, är det från Tyskland eller? Lite sugen på att konvertera min Omega B MV6 med motor och låda från en Omega A 3000 24v någon gång i framtiden och har kollat lite emellanåt men dessvärre verkar motorerna vara lite av en bristvara.
Tackar!
Jadu bra fråga dom växer verkligen inte på träd längre, tror de är bra mycket dyrare för dessa motorer i Tyskland. Såg en motor på eBay för 3200 euro, vilket du får en hel bil för i Sverige. Bästa sättet är nog att hålla utkik på blocket och va snabb på annons!