Knackande, klickande, smattrande ljud från bakdäck/bakvagn

Kbk
2 september 2016 · 20 Inlägg

Jag har exakt samma problem som killen i videon, någon som vet vad problemet kan vara? Ljudet uppkom efter jag bytt bromsar.

https://youtu.be/-bUIPdRvGWk

BMW E92 335i "Oskars" (2007)
Polaren
2 september 2016 · 352 Inlägg

fel monterat bromsarna? Är det hederlig eller elektrisk P-broms?

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Kbk
2 september 2016 · 20 Inlägg

Plockade bort oken igår och inget var konstigt. Det är gammaldags handbroms.
Tilläggas bör är att ljudet kommer till och från, först var det en vecka och nu är det olika från dag till dag

BMW E92 335i "Oskars" (2007)
Polaren
2 september 2016 · 352 Inlägg

Om du lyfter upp hjulet och snurrar, låter det då också?
Är det P-broms i oket eller bromsbackar?

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Kbk
2 september 2016 · 20 Inlägg

Det låter inte när man snurrar för hand, dock så skrapar det lite. Jag tror att det är bromsbackar

BMW E92 335i "Oskars" (2007)
Evildan
2 september 2016 ·

Sitter bromsbackarna någonstans i motorutrymmet menar du?
Undrar då du postat under generell felsökning i motorteknik istället för i chassi bromsar och transmission.

Kbk
2 september 2016 · 20 Inlägg

Självklart inte, kan mod omplacera tråden?

BMW E92 335i "Oskars" (2007)
Kbk
3 september 2016 · 20 Inlägg

Jag funderar på om ljudet kan komma från monteringsatsen? Någon som har erfarenhet?

BMW E92 335i "Oskars" (2007)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 september 2016 · 14 039 Inlägg

Kbk skrev:
Jag har exakt samma problem som killen i videon, någon som vet vad problemet kan vara? Ljudet uppkom efter jag bytt bromsar.

https://youtu.be/-bUIPdRvGWk

Du kanske ska skriva vilken bil det gäller!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Kbk
3 september 2016 · 20 Inlägg

Bmw e92 335i 2007årsm

BMW E92 335i "Oskars" (2007)
Kbk
3 september 2016 · 20 Inlägg

Kan tillägga att ljudet är väldigt högt och slår olika hårt beroende på hur fort man kör, det låter hela tiden oavsett om du kör rakt fram, höger eller vänster. Det är ingen märkbar skillbad om man drar åt hanbromsen under körning

BMW E92 335i "Oskars" (2007)
Mr_B
4 september 2016 · 330 Inlägg

Det kan väl egentligen bara vara bromsbelägg, bromsbackar, och bromsok. Eftersom man nyss har bytt belägg, och det var då felet uppstod... börja där?

Man ska iofs aldrig säga för mycket. Har fått tag i bilar med ungefär samma ljud, där man inte satte det i samband med det nya stöldskyddet för fälgarna. De nya låsbultarna var någon 10dels millimeter för långa och tog i sidan på något i navet. Troligen bromsbackarna. Eftersom allt fortfarande fungerade så kortades bultarna, och så körde man vidare... Hade det varit min bil hade någon fått titta efter så att det var helt där bak, men... Jag kan inte gärna tvinga andra.
Dock torde en BMW från efter 00 ha muttrar, och inte bultar, så det ska inte kunna hända? (Har den bultar, kan man ha råkat använda bultar rån framhjulen bak? Det händer att man har olika längd på dem...)
Så då röstar jag även fortsatt för belägg.
Lycka till.
B!

Senast redigerat av Mr_B (4 september 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2016 · 17 460 Inlägg

Flyttade tråden

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kbk
5 september 2016 · 20 Inlägg

Tror jag har hittat felet nu, och det är som du trodde Mr_B. Plockade ner allt för tredje gången och böjde plåtar, slipade skivor ect utan redultat. Till slut jämförde jag alla hjul och kom fram till att alla utom just vänster bak hade sama bult. Vänster bak hade en udda. Jag tog bort bulten och ljudet försvann. Nu är den udda bulten nerslipad 2mm och hoppas att problemet inte återkommer!

BMW E92 335i "Oskars" (2007)
Mr_B
7 september 2016 · 330 Inlägg

När du har rotat så mycket har du säkert passat på och kontrollera hur det ser ut innanför trumman där bulten satt?
Det har säkert inte ställt till något, men att titta efter är en trygghet.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang