Köpråd: Audi A4 2009 2.0 TFSI(210hk) - värt köpa för 60 000?

lhnguyen93
13 december 2016 · 4 Inlägg

Hej, hoppades ni kunde hjälpa mig! Tror ni den är värt att köpa? Den har gått 20 000 mil, och har blivit service hos Audi, kommer till och med audi mobilitets garant. Ja eller nej?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 december 2016 · 17 345 Inlägg

lhnguyen93 skrev:
Hej, hoppades ni kunde hjälpa mig! Tror ni den är värt att köpa? Den har gått 20 000 mil, och har blivit service hos Audi, kommer till och med audi mobilitets garant. Ja eller nej?

Om du googlar TFSI och audi så ser du att dessa bilar är det är den sämsta skiten man kan köpa. Inte ens bilhandlare byter in dessa mer. En Citroen CX är nog bättre... I dagens läge är Audi så dåliga så att man lider med folk som kör dessa. "Kolla! Han har en Audi! Fick han betalt för att ta över skiten?" Bottenskrap utan värde.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
chrizz Administratör
13 december 2016 · 11 778 Inlägg

Avråder även jag starkt från den motorn. Köp nått annat. Audi gillar jag dock... smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Soulman
13 december 2016 · 1 271 Inlägg

Mycket åsikter. Var är fakta?
Jag har haft flera VW med den motorn och dessutom trimmat dem. Vad är det som är dåligt?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
chrizz Administratör
13 december 2016 · 11 778 Inlägg

Båda mina 2.0 tfsi gick fint, men båda drack mycket olja. Allroaden drack till den grad att Audi tog den på goodwill och renoverade motorn för 80 000kr utanför garantin. Det är ju bra förvisso att de erkände problemet och troligen löstes det hela, men mitt förtroende för den bilen var som bortblåst så jag sålde den. Den andra drack mindre men ändå för mycket tycker jag. Audi tyckte det var helt OK dock och "normalt" att behöva fylla på med ett par liter mellan oljebytena. Det är inget iaf jag tycker man ska behöva göra dock, varför jag också avråder från den motorn.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
caromania Forummoderator
14 december 2016 · 9 296 Inlägg

dasboot skrev:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151117/volkswagen-audi-tsi-tfsi-problem-kamkedja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja/

Intressant läsning. Vorsprung durch technik?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
14 december 2016 ·

Om det är "värt" att köpa avgör du själv med den information som finns om motorn och alla dess problem.
Några av dom fungerar problemfritt med betoning på några, medans majoriteten enligt min erfarenhet från branschen har dom problem som av VAG kallas egenskaper.
Jag kör en VAG-produkt sedan några månader men skulle aldrig rekommendera någon annan (förutom "My Mortal Enemies" tack Sheldon Cooper.) att köpa VAG med alla problem med produkterna.
Visst den Audin för skitpengar runt 40000kr är ett bra köp då du inte riskerar några större summor.
Jag köpte min Passat V2 edition för skitpengar och den uppfyller som andra önskemålen om hög krocksäkerhet, billig i drift, låg skatt, dragkrok samt det givna en tomatlåda som faktiskt fungerar trots att det är en DQ200.

Ergo: Avstå om du inte får ned den runt 40.

lhnguyen93
14 december 2016 · 4 Inlägg

Evildan skrev:
Om det är "värt" att köpa avgör du själv med den information som finns om motorn och alla dess problem.
Några av dom fungerar problemfritt med betoning på några, medans majoriteten enligt min erfarenhet från branschen har dom problem som av VAG kallas egenskaper.
Jag kör en VAG-produkt sedan några månader men skulle aldrig rekommendera någon annan (förutom "My Mortal Enemies" tack Sheldon Cooper.) att köpa VAG med alla problem med produkterna.
Visst den Audin för skitpengar runt 40000kr är ett bra köp då du inte riskerar några större summor.
Jag köpte min Passat V2 edition för skitpengar och den uppfyller som andra önskemålen om hög krocksäkerhet, billig i drift, låg skatt, dragkrok samt det givna en tomatlåda som faktiskt fungerar trots att det är en DQ200.

Ergo: Avstå om du inte får ned den runt 40.

Tack för dina svar, han hade den för blocket för 85, 000 men nu gick han med på 60 000 men han sa inte mer än de. 40 000 verkar svårt att få de pruta ner..tips? Den klarade besiktningen utan anmärkningar, har de något betydelese? Är lite rädd att sen när den närmar 21 000 mil att den börjar ha massa problem och att service kommer kosta mer desto högre mil tal?

60 000 för mig är okej om jag kan köra den i 4-5 år utan några problem, sen få den skrotas.

Tips på andra bilar? kanske nån BMW modell istället?

lhnguyen93
14 december 2016 · 4 Inlägg

chrizz skrev:
Båda mina 2.0 tfsi gick fint, men båda drack mycket olja. Allroaden drack till den grad att Audi tog den på goodwill och renoverade motorn för 80 000kr utanför garantin. Det är ju bra förvisso att de erkände problemet och troligen löstes det hela, men mitt förtroende för den bilen var som bortblåst så jag sålde den. Den andra drack mindre men ändå för mycket tycker jag. Audi tyckte det var helt OK dock och "normalt" att behöva fylla på med ett par liter mellan oljebytena. Det är inget iaf jag tycker man ska behöva göra dock, varför jag också avråder från den motorn.

Hur dyra är servicen hos Audi? Googla lite och verkar som efter 20 000 mil så blir de rätt dyrt? Den klarade nyss besiktningen och helt utan anmärkning.

lhnguyen93
14 december 2016 · 4 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

lhnguyen93 skrev:
Hej, hoppades ni kunde hjälpa mig! Tror ni den är värt att köpa? Den har gått 20 000 mil, och har blivit service hos Audi, kommer till och med audi mobilitets garant. Ja eller nej?

Om du googlar TFSI och audi så ser du att dessa bilar är det är den sämsta skiten man kan köpa. Inte ens bilhandlare byter in dessa mer. En Citroen CX är nog bättre... I dagens läge är Audi så dåliga så att man lider med folk som kör dessa. "Kolla! Han har en Audi! Fick han betalt för att ta över skiten?" Bottenskrap utan värde.

Andra modeller du rekommenderar? Har en budget på 130 000, kanske nån bmw modell?

amazinjoey
14 december 2016 · 1 138 Inlägg

lhnguyen93 skrev:

Hybridsmurfen skrev:

lhnguyen93 skrev:
Hej, hoppades ni kunde hjälpa mig! Tror ni den är värt att köpa? Den har gått 20 000 mil, och har blivit service hos Audi, kommer till och med audi mobilitets garant. Ja eller nej?

Om du googlar TFSI och audi så ser du att dessa bilar är det är den sämsta skiten man kan köpa. Inte ens bilhandlare byter in dessa mer. En Citroen CX är nog bättre... I dagens läge är Audi så dåliga så att man lider med folk som kör dessa. "Kolla! Han har en Audi! Fick han betalt för att ta över skiten?" Bottenskrap utan värde.

Andra modeller du rekommenderar? Har en budget på 130 000, kanske nån bmw modell?

Kolla in en fullutrustad Volvo S80 med V8 alternativt Passat CC. BMW är alltid en dyr historia när de är äldre än 5år.

Evildan
14 december 2016 ·

lhnguyen93 skrev:

Evildan skrev:
Om det är "värt" att köpa avgör du själv med den information som finns om motorn och alla dess problem.
Några av dom fungerar problemfritt med betoning på några, medans majoriteten enligt min erfarenhet från branschen har dom problem som av VAG kallas egenskaper.
Jag kör en VAG-produkt sedan några månader men skulle aldrig rekommendera någon annan (förutom "My Mortal Enemies" tack Sheldon Cooper.) att köpa VAG med alla problem med produkterna.
Visst den Audin för skitpengar runt 40000kr är ett bra köp då du inte riskerar några större summor.
Jag köpte min Passat V2 edition för skitpengar och den uppfyller som andra önskemålen om hög krocksäkerhet, billig i drift, låg skatt, dragkrok samt det givna en tomatlåda som faktiskt fungerar trots att det är en DQ200.

Ergo: Avstå om du inte får ned den runt 40.

Tack för dina svar, han hade den för blocket för 85, 000 men nu gick han med på 60 000 men han sa inte mer än de. 40 000 verkar svårt att få de pruta ner..tips? Den klarade besiktningen utan anmärkningar, har de något betydelese? Är lite rädd att sen när den närmar 21 000 mil att den börjar ha massa problem och att service kommer kosta mer desto högre mil tal?

60 000 för mig är okej om jag kan köra den i 4-5 år utan några problem, sen få den skrotas.

Tips på andra bilar? kanske nån BMW modell istället?

BMW är ur askan i elden sas.
Jag hade för ett mindre problematiskt bilägande sneglat åt asiaternas modellflora.
Då kan du i regel åka mer än 4år innan bilen behöver skrotas. Två rymliga och driftsäkra kombibilar är Accord och Avensis.

chrizz Administratör
14 december 2016 · 11 778 Inlägg

Ser fram emot att behöva skrota min BMW om ett år då... eller så rullar allt på som vanligt då. Gissar på det sistnämnda smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Evildan
14 december 2016 ·

chrizz skrev:
Ser fram emot att behöva skrota min BMW om ett år då... eller så rullar allt på som vanligt då. Gissar på det sistnämnda smile

Du har ju sexcylindriga dieseln så något extra år rullar den nog innan högtryckspumpen lämnar in, sen blir det dyrt.
Med lite tur får du bara alla små irriterande elfel som brukar följa en 5-6 år gammal BMW.
Har du mycket tur är just ditt exemplar inte byggt av samma apraka chimpanser på LSD, som har skruvat ihop min DQ200 i min V2-inspirerade Gaswagen Variant, utan bilen kommer transportera er smärtfritt på fel sida av Kvicksundsbron...svikare. wink
Har TS tur var dom tidigare nämnda primaterna inte på plats i VAG-verkstaden när Audin byggdes, ojämn "kvalitet" på dom där tyska premiumbilarna har det visat sig.

On topic igen.
TS: Du gör givetvis helt och fullt som du själv vill, många har klarat sig men det är mestadels dom som i sin skrivande stund äger en VAG som lovordar VAG-bilarna, dom som har ägt tidigare brukar ha en annan åsikt liksom jag som har en mot bättre vetande.
Vilket motoralternativ till A4 som är minst strulande vågar jag inte svara på.

Senast redigerat av Evildan (14 december 2016)

AdamDahlstrom Fotograf
15 december 2016 · 155 Inlägg

Åker själv en Audi A4 -07 (alltså äldre modellen) och har inte haft några bekymmer med den.
Den har dock gått 12 000mil, visst olja drar den ganska mycket och man får fylla på ungefär varannan månad men inget som jag bryr mig om. Motorn går underbart, är stark och pigg.
En vanlig service (byte av motorolja samt filter) 2800:- på Mekonomen.
På min är det snart dags för kamrem och det ligger på cirka 11.000:-

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2016 · 17 345 Inlägg

Så är det ju. Därför jag drog på lite i mitt första inlägg så folk kanske börjar googla :-)

Enligt samma logik kan jag starkt rekommendera Alfa Romeo 166 V6. Haft 2 och de bara går... Har fått byta en optiklampa men i övrigt felfria bilar. Givetvis är det inte så, jag har har tur. Enorm tur. Den sista stackaren som står här ute som en igloo startar alltid. Kvitton på 150000:- talar för att någon innan mig inte haft samma tur med bilen.

Vänder man på logiken så bör en bil som går och och aldrig krånglat -men är känd för att göra det- börja med just detta när nästa ägare tar över.

Så om TS vill köpa bilen så ska TS göra det. Man kan ha tur. Råder dock att pruta hårt och skoningslöst. Folk är upplysta idag och vill inte köpa. Dessutom vill inte handlarna byta in bilen. Han har säkert provat. Vad vet vi? Så hur konstigt det än låter kan det vara köpläge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LocKtar Herr
15 november 2017 · 1 722 Inlägg

Vid vilka miltal börjar tfsi motorerna att strula? Och är det alla tfsi årsmodeller som strular?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
panda666
15 november 2017 · 4 228 Inlägg

chrizz skrev:
Ser fram emot att behöva skrota min BMW om ett år då... eller så rullar allt på som vanligt då. Gissar på det sistnämnda smile

Jag går in och läser ibland på forumet i Autopower och jävlar vad man hittar för oroväckande läsning, läs trådar om 3-5 serie bmw allt ifrån nya bilar till 2-3 år gamla. Massor med fel. Hoppas att din kommer att hålla bra men fan vilka fel man läser om där. Inget billigt heller, allt kostar mycket att byta.

aricharliegold Avstängd
16 november 2017 · 84 Inlägg

LocKtar skrev:
Vid vilka miltal börjar tfsi motorerna att strula? Och är det alla tfsi årsmodeller som strular?

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang