Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 256 756 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
eastereverybodybay
5 november 2022 · 365 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b332f832724871df60536ed81550431d.jpg


Den blir nog egentligen aldrig färdig... lol  lol

Dags att renovera maskineriet så man kan ge sig ut på fler långa roadtrips utan att behöva riskera att få promenera hem...  lol

Ska renovera upp toppen och byta det som behöver bytas, typ ventillyftare, ventilfjädrar, ventiltätningar och slipa in ventilsäten och ventiler..

Jag hoppas att toppen inte är spräckt mellan tändstiftshålen och ventilsätet... Det är nämligen väldigt vanligt på dessa Z20LET motorer... Typ 6-7 toppar av 10 brukar ha sprickor... Fast det brukar å andra sidan inte vålla några problem annat än att tändstiften kan gänga ur sig av sig självt... Men det har jag ju å andra sidan inte haft några problem med...


Det får också bli ett par nya Piper kamaxlar för gatbruk samt ett nytt insugningsrör från tyska Klasen Motorsport.

Om det behövs så får det också bli nya kolvar i överdimension och nya stakar och en borrning av blocket... Samt nya vevlager och ramlager.

Sen grubblar jag ju på om jag ska kosta på mig ett Maxxecu... 🤔. Får se hur det blir med den saken...

Ska även kosta på mig en diffbroms så man kan åka lite iskörning för skoj skull... cool big_smile


Ha de! 👍

Senast redigerat av eastereverybodybay (6 november 2022)

eastereverybodybay
25 december 2022 · 365 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-aa1deb09aa7f8cf2a994822dbb2ae3dd.jpg



Julpyssel...  big_smile smile   Skruva ihop motorn... Ganska kul sysselsättning... smile



Ja det fanns ju en del problem efter alla mil.

Självklart fanns det ju sprickor i toppen mellan avgasventilernas säten och tändstiftshål.

Men efter att ha försökt hitta en annan topp så kan jag bara konstatera att nästan 10 av 10 toppar har sprickor.

Motorrenoveraren trodde dock inte att det skulle bli några problem med den saken så jag lät han renovera toppen.

Inslipade ventilsäten och ventiler, nya ventiltätningar, fjädrar och lyftare.

Hade lite tur att hitta en annons på Fejjan med sprillans nya ENEM Z24 kamaxlar och förstärkta fjädrar till typ 40 procent av nypriset... Så dom köpte jag ju. Även handlat ett nytt insugningsrör med nytt plenum från KLASEN Motorsport i Tyskland. 

Motorblocket var det väl egentligen inget jättestort fel på förutom att det var en del repor på vevaxeltapparna. Så vevaxeln fick en omslipning och nya vev och ramlager i 0,25 överdimension.
Vevlagren var lite felaktigt slitna och motorrenoveraren trodde att någon hade haft isär vevaxelöverfallen någon gång i tiden och blandat ihop dom med varandra.

Så det fick bli nya smidda vevstakar från ENEM samt även ett köp av nya smidda MAHLE kolvar i 0,50 överdimension och en borrning av blocket.

Får se om man kanske hinner med att få dit en annan motorstyrning innan sommaren...

Fortsatt Gul Jod på er!

smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (11 januari 2023)

eastereverybodybay
26 april 2023 · 365 Inlägg

Hej Hopp!

Ibland undrar jag ju om den här jädra bilen är besatt av satan själv.

Det har tagit lång tid att få den körbar efter motorrenoveringen...

Självklart så lyckades jag ju bryta av en kolvring vid ihop monteringen av motorn.
Tog ett bra tag att få hem en ny.

Sen hade jag ju inte varit förutseende att göra några kabelskarvar mellan motor och allt annat, så man fick ju klä av hela kablaget från motorn när den skulle ur och i... å det tog ju sin lilla tid att koppla tillbaka alltihop.

Efter att ha haft igång bilen i 20 minuter hängandes på billyften så upptäcker jag att det droppar olja från oljetråget och efter mycket om och men så kunde jag konstatera att det är en spricka i en svets i aluminiumtråget. Hur fasen det nu har kunnat hända.

Ja det fanns ju tyvärr inget annat att göra än att plocka ur motorn igen.  

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5c887659efed28f2eb6ee0baaf02ffbc.jpg


En hel jäkla helg för att plocka ur och en annan helg till att montera tillbaka.

Fick tråget svetsat.

Plockade i motorn igen och en ny provstart. Ja det ser tätt ut. 

Åker ut å kör en sväng utan motorhuv. Typ 7-8 mil i lugnt tempo innan jag gasar på lite.

Inser att laddtrycket har gått ner med typ 0,1 bar.
Jaja det är väl normalt kan jag tro när man öppnar upp andningsvägarna med det nya insugningsröret och med andra kamaxlar.

Men motorn vaknar verkligen till liv runt 2800 rpm och drar betydligt kraftigare på lite varv. Motorn låter lite mer aggressiv nu.
Kamaxlarna gör ju helt klart en trevlig skillnad.

Kör tillbaka till verkstaden och lyfter upp den på lyften för att kolla lite allmänt.

Ja själva tråget är tätt, men jag kan konstatera att det sipprar lite olja från främre vevaxeltätningen.

Men det var då själva fan!  

Första tanken är ju så klart att jag har tabbat mig vid monteringen av packboxen, så det är ju inget annat att göra än att ställa sig och montera bort intercooler, kylare och kamrem och dit med ännu en ny packbox.


Dom lediga helgerna går verkligen fort när man står och pysslar med sånt här.

Ny provkörning och nu läcker det inget.

Monterade på motorhuven och kunde konstatera att det nya plenumet är lite för högt för att huven ska gå att stänga. Suck!

Fick plocka bort plenumet och fräsa ner det litegrann så löste sig det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2e2d61dcbe77c661193f6c55cb05fab0.jpg


Åkte sedan ut och körde 10-15 mil för att se så att allt lirar och det verkar det ju göra.

Fick sedan för mig att skruva lite på wastegaten för att se om man kanske kunde få tillbaka dom där 0,1 baren, men det gjorde ingen större skillnad.

Funderade i några dagar på om det kanske kan vara wastegaten som har gjort att det inte gick att få upp laddtrycket över 0,8 bar vid förra mappningen?
Att original wastegate är för klen helt enkelt...

Beställde en ny motorsport wastegate från tyska Regelin Performance och skruvade dit den med samma original fabriksjustering som den gamla.

Vips så gav den en overboost på 1,3 bar... Hoppsan!
Och sedan så klart ned till 0,7 bar i takt med att varvtalet ökar. Ja laddtrycksstyrningen är ju inte mappad för något annat.
Men det bådar ju plötsligen gott inför en mappning.




Kontaktade Turbocenter för att be om en ny mappning, men dom hade tyvärr bytt lokal och hade inte sin bromsbänk i drift. Jag fick veta att dom planerade annat verksamhetsområde för sitt företag, men han sa att han kanske kunde mappa bilen på gatan lite längre fram när vädret tillåter... ja inget är som väntans tider...

Han bad mig kolla vad det sitter för spridare i bilen och att jag skulle byta ut dom om dom var för små.

Kunde konstatera att det satt original 330cc spridare... Vilket antagligen skulle bli på gränsen vid en ny mappning.

Beställde hem fyra nya Bosch 470cc spridare och skruvade dit.

Passade även samtidigt på att göra en ”delete” av den bakre laddtrycksstyrningen och dess vakuumbox... Har läst mig till att den bara sitter där för att begränsa vridmomentet på dom lägre växlarna när motorn sitter originalmonterad i Astran och att det är vanligt förekommande att plocka bort den i samband med en mappning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d2894d5628beb4a782c6b5872f1ea935.jpg




Började sedan kolla runt lite vad det finns för andra företag i landet som klarar av att mappa dessa motorstyrningar, och det är ju tyvärr inte många. 

TMChiptuning på Tjörn tackade direkt nej när jag frågade, trots att jag vet att han har mappat liknande motorer förut. Han menade på att det var alldeles för tidskrävande.

PBZ i Uppsala kunde mappa den, men han sa att det kostade 30 tusen kronor, alternativt så ville dom byta motorstyrningen, men då skulle det kosta 50 tusen.
(Minns att jag gav 7900 kr för den förra mappningen)
30 tusen är ju ett jäkla ”hittepåpris” för en mappning.

Tiden gick utan att något hände... å en dag när bilen hängde på billyften så började jag plötsligt att fundera på bakaxelstruten.

Bakaxelstruten är ju ett välkänt hållbarhetsproblem på dom gamla Oplarna.

Jag är faktiskt ganska förvånad att min aluminiumstrut har hållit ihop så här länge. Jag minns ju att jag havererade en jäkla massa kardanstrutar när jag körde rally med Ascona på 90 talet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-65a9f08cc4aef2af8af94b2e9f161bfe.jpg


Började leta efter en stålstrut... Hittade dessvärre ingen begagnad original stålstrut varken i Sverige eller i Tyskland.

Däremot så fick det bli en nytillverkad eftermarknadsstrut från Krause Rennsport i Tyskland.

Skickade sedan iväg axeln som sitter inne i struten upp till Sellholm Tuning som förstärkte den.

Finns ju företag i Tyskland som utför det på beställning, men Sellholm var ju faktiskt billigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ee2c3ac935f5368c9b47a7aaa94d01d3.jpg


Bytte också ut gummin och lager till kardanstruten så nu hoppas jag att det inte ska bli några framtida haverier med det...

Bättre att åtgärda innan haveriet.


Har sedan fortsatt att söka med ljus och lykta efter någon som skulle kunna tänka sig att mappa bilen. Men efter att ha frågat närmare 15 olika tuningfirmor i Sverige så inser jag plötsligen att det är extremt få som kan eller vill mappa dessa Bosch ME1.5.5.

Många man pratar med säger att: Ja det kan vi nog lösa, för att sedan två dagar senare säga att dom inte har utrustningen.

Jag kom dock i kontakt med Nordic Tuning i Dalarna och Robert Uhr som sa att han kan lösa saken.
Han hade visserligen aldrig mappat någon sådan ECU, men trodde han kunde göra det och han sa att han gärna ville prova.

Skulle ha kört upp bilen dit i veckan som var, MEN! Då upptäcker jag återigen att det läcker olja från den främre vevaxeltätningen... SUCK! SUCK! SUCK!

Ställer mig återigen och skruvar bort kamrem och allt annat för att plocka ur packboxen för att kolla varför i hela friden det läcker.

Kan konstatera att det är som ett litet spår i vevaxelns tätningsyta ungefär vid samma djup som packboxens inre tätningsläpp hamnar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-158b8386203b980b1c979a776da167d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e92d7715c5611d0d200fce7e1ebf67ae.jpg


Jag inser ju nu att detta är ett slitage som tidens tand har gjort under många år och något som jag har missat när jag haft isär motorn.
Sannolikt är det ju därför det inte blir tätt.

Blir nu tvungen att återigen plocka ur motorn ur bilen och hänga upp motorn i motorbänken. sad
Demontera vevaxeln och se om det går att göra något åt saken.
Kanske be någon motorfirma slipa tappen och sedan montera en packbox med annan inre storlek.

Alternativt köpa en ny vevaxel.

Ibland känner man bara en stor hopplöshet över gamla bilar.

Hoppas att kunna få ihop den lite snabbt och få den mappad...
Tiden går och solen skiner och snart är det ju vinter igen... sad 


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0c85b6e4f5e315dc5369e46aed3a0d89.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-47a74f48237c7d6dca6d51da530c24ee.jpg


Ha de! smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (26 april 2023)

eastereverybodybay
26 april 2023 · 365 Inlägg

Cuefa skrev:
Surt med veven, men det finns väl såna där "Speedi sleeves" (slithylsa på svenska, SKF tillverkar dem bl.a) som ger en ny yta mot tätningen, som du kan klämma på?
Vet att det är vanligt på amerikanska bilar att reparera på det sättet.
Kan ju vara värt att forska lite i tänker jag, så slipper du plocka ur veven o lämna iväg den å sånt?

Det ska jag kolla upp! Det vore ju smidigt.  smile

eastereverybodybay
27 april 2023 · 365 Inlägg

vEight skrev:
Som cuefa säger, speedysleeves 👍 Då kan motorn sitta kvar också 🙂

Har försökt läsa på lite om sleeves och vad jag förstår så bör man bearbeta ytan på axeln innan man monterar en sleeves....

Med tanke på att man kan känna slitaget med fingret så lär det väl inte bara vara att knacka dit den. 🤔

Problemet är att det blir ju inte helt enkelt att komma åt där inne i hålet och försöka bearbeta/slipa bort slitaget/kanten.? sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-8acc8219841618032772ed9d0a279c54.jpg


Stör mig på att motorrenoveraren inte såg slitaget när han slipade om vevaxeln. sad


.

eastereverybodybay
1 maj 2023 · 365 Inlägg

Börjar få viss rutin på att plocka ur motorn nu... 🤔  Snart vågar man nog testa med förbundna ögon... tongue lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-911f5d56cdfbacb492e135b36c46df07.jpg


Det där med att montera en Speedi Sleeve kändes som ett krångligt projekt med motorn på plats i motorrummet.
Trångt...

Och ska jag ändå montera ur motorn så kan jag lika gärna byta ut vevaxeln så slipper jag riskera att behöva göra om saken om ett halvår.

Redan när motorrenoveraren ringde och sa att vevaxeln måste slipas så borde jag ha köpt en annan vev. Men det är ju tyvärr alltid lätt att vara efterklok.

Hittade en sprillans ny vev så den köpte jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4748ff235d9a28e9b9e24f9c6584a04d.jpg


Bara beställa hem nya vev och ramlager och lite nya packningar till oljepump och tråg så ska den nog snart brumma igen.

Har man inget att göra på helgerna så skaffar man en gammal Opel. smile

Ha de! 🙏

eastereverybodybay
17 maj 2023 · 365 Inlägg

Cassius skrev:
Tur man är envis smile

Envishet är en av de bästa egenskaper
som finns! cool
Men vissa skulle nog säga att man
är lite korkad... big_smile


Imorgon ska motorn i alla fall skruvas ihop och förhoppningsvis lyftas tillbaka på sin plats över helgen. smile

Skulle ju bara beställa hem nya vev och ramlager... Ringde till min lokala Opel handlare som sa 8-9 dagars leveranstid... Så länge ville jag ju inte vänta så jag började leta runt på nätet efter någon annan firma som hade lager...

Hittade ett företag där det stod 4-6 dagars leveranstid... Beställde ju där så klart...
13 dagar tog det att få hem
den beställningen... Suck! sad

Lagen om alltings jävlighet är ständigt närvarande...  Hahaha.
roll 😅 🙏

eastereverybodybay
21 maj 2023 · 365 Inlägg

När man har hållit på hela den lediga kristihimmelsfärdsdagen och monterat ihop motorn och sedan hållit på hela den lediga lördagen för att montera tillbaka motorn i bilen och sen på söndagen ska man "bara" skruva dit banjoskruvarna till oljekylsadaptern och fylla på motorolja och kylarvätska så ska allt vara klart för uppstart och provkörning...

Tror ni inte på fan att den där Murphy krälar in genom dörren igen!  smile
Han är ständigt närvarande den där Murphy. roll

Likt ett knäckebröd går den ena banjoskruven så klart av när man ska dra fast den.  sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5b3d805a11b21660c5cc18b38e958f8e.jpg

Nä jag åker hem å drar täcket över huvudet!  lol

Ha de!  lol

eastereverybodybay
21 maj 2023 · 365 Inlägg

Vettemannen skrev:
Sånt där är jävligt tråkigt men du finner nog på råd.
/Benny

Oja... Är ju inga problem att hitta en banjoskruv senare i veckan... 
Under tiden ska jag släpa ut Murphy ut ur verkstaden och binda fast fanskapet vid ett träd!
Får Murphy härja ohejdat så är väl inte bilen färdig förrän julhelgen 2027. lol lol  wink

eastereverybodybay
28 maj 2023 · 365 Inlägg

JUST SHOOT ME PLEASE  !!!  sad

Hela den här motorrenoveringen har liksom gått över styr och gått helt åt H-vete.  sad

Har varit ute och kört med bilen i lugnt sansat tempo varje kväll under veckan... Typ 4 mil varje kväll.
Lite inkörning av nya lager så att säga.

Har sedan lyft upp bilen på billyften efter varje körning för att konstatera att det är torrt och fint under motorn, och det har det ju varit.

Så jag bestämde mig för att köra en längre sträcka bara för att vara helt säker innan jag ringer och beställer tid för mappning.
Skruvade dit original 330cc spridare då den bluddrar en del med 470 kubikarna.
Tog sedan en tur över till Öland i solskenet. Körde ett helt varv runt ön från udde till udde i lugnt tempo... å så köpte jag en mjukglass... big_smile

Lät bli att gå över typ 0,30 - 0,40 i laddtryck och lät bli att varva så speciellt mycket. Totalt 42 mil blev den "lilla" rundan. smile

Kommer hem och lyfter upp bilen på lyften och kan direkt konstatera att det är blött med olja vid främre vevaxelpackboxen... MEN VA FAEN!!! sad sad

VAD I H-VETE ÄR DETTA  !!!  sad sad 

Gör ett kompprov på motorn och kan konstatera att den ligger på 12,4 till 12,5 på alla cylindrar. Alldeles utmärkt.

Gör sedan ett leak down test och kan konstatera att det är ett läckage på 19-21 procent på samtliga cylindrar.

Vad i hela friden!! sad
Det är ju helt orimligt på en nyrenoverad motor.

Kan konstatera att det blåser rätt bra ur oljepåfyllningshålet när man håller handen där över.

Har motorrenoveringsfirman borrat blocket felaktigt så att delar av kompressionen går ned i vevhuset och trycker främre vevaxelpackboxen???

Jag är ju helt säker på att jag har monterat samtliga kolvringar i rätt spår och korrekt vridna och med rätt sida uppåt.

Bilen går ju jättebra!
Betydligt bättre än innan renoveringen.
Anledningen till själva renoveringen var ju att den drog motorolja. 
Men helt klart så har ju detta oljeläckage tillkommit efter renoveringen.

Just nu ger jag upp med bilen!

Ställer nog in den i garaget och funderar över en framtida lösning.
Ingen idé att försöka mappa den med detta stora leak down.

Känner mig därmed klar med den här renoveringstråden. 

Med viss hopplöshet kan jag konstatera att jag borde ha gjort motorrenoveringen på ett annat sätt.
Kanske borde man ha renoverat och trimmat motorn medans den satt kvar i Astran.
Kanske borde man ha monterat motorstyrning från eftermarknaden när motorn satt i Astran och gjort mappningen i den bilen för att sedan flyttat över motorn till Kadetten. ???

Helt klart så kommer jag att lösa saken vad det lider, men just nu vet jag inte på vilket sätt och just nu har jag tappat all lust att hålla på med bilen. 

Tack alla ni som har tagit er tid att läsa och kommentera i tråden.  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-708e1cb543610827ecfa1cac39f52af5.jpg

Senast redigerat av eastereverybodybay (28 maj 2023)

eastereverybodybay
7 mars · 365 Inlägg

Hallå igen!

Hade nääästan förträngt min gamla tråd.

Får väl göra ett sista inlägg...  smile


Bara för att trotsa alla lagar om allt tings jävlighet så körde jag strax över 700 mil med bilen förra sommaren, trots oljeläckaget och trots felaktig mappning.

Men den har ju funkat helt okej att köra...

Efter några hundra mil så upphörde oljeläckaget från den främre vevaxeltätningen!

MYCKET konstigt får jag ju lov att säga!




I slutet av juni så fick jag ett mejl från Modran Auto i Helsingborg som undrade hur det hade gått med mappningen och dom berättade att dom nu hade köpt in ny utrustning som borde kunna klara av att mappa min original ECU.

Så glad i hågen bokade jag en tid och körde dit bilen på trailer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9ebea54110acdd18bdc0f30a01d9b78f.jpg


Dom sa att dom ville ha bilen i 2 dagar...

Kändes ju skitkul att äntligen få en bra mappning.

Tiden gick och 19 dagar senare så sa dom tyvärr att dom inte klarade av det.

Dom kunde läsa ut det som fanns i min ECU och dom kunde göra en ny grundmapp, men dom kunde inte få in den nya mappen i min ECU...

Lite surt får man ju säga.  

Hur som haver så var det väldigt trevliga killar där på Modran Auto och dom bad om ursäkt för att dom inte lyckades, dom frågade till och med om jag ville ha ersättning för bensinkostnaden efter att ha behövt köra typ 120 mil i onödan med biltrailer. Men jag tackade nej.

Jag är glad och tacksam ändå att dom gjorde ett försök.




Efter att ha fått hem bilen tänkte jag att det är väl bara att krypa till korset och se till att montera en annan motorstyrning.

Tänkte först att jag gör monteringen själv men efter att ha läst på en del om hur man monterar ett Maxxecu så insåg att jag har ett arbete att sköta, ett arbete som tar mycket energi och tid i anspråk och att jag egentligen inte har den fritid som behövs för att ligga i garaget varenda kväll.


Frågade istället runt lite bland olika tuningfirmor och kom till slut i kontakt med en firma i Småland som bokade in bilen typ 4 veckor längre fram för att montera ett Maxxecu... Men som sedan flyttade fram den bokade tiden två gånger på grund av hög arbetsbelastning.
Då tröttnade jag på dom och avbokade.

Bokade istället en ny tid hos en firma i Östergötland, ytterligare nästan 5 veckors väntan och i absolut sista stund gjorde även dom en ombokning på grund av för mycket jobb och för lite tid.

Kom då i istället i kontakt med C-Parts i Falköping som hade möjlighet att ta emot bilen redan veckan efter. Så fick det bli!

Dom gjorde installationen snabbt på ett par dagar och gjorde också en mappning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e7601707117a30b466441f3dce861d99.jpg




När det gäller mappningen så var mitt önskemål att motorn skulle hålla ett laddtryck på 1,1 bar genom större delen av registret. Jämfört med det tidigare på 0,75 bar.

Med tanke på att en original Astra H med typ samma motor har 240hk och 350nm med 1,0 bar i laddtryck. Fast den har ju å andra sidan en lite större turbo.


Det blev dock inte alls som jag hade tänkt.

Efter mappningen så hamnade den på ett laddtryck på 1,2 bar som max mellan 3000 och 4500 rpm.

Mapparen sa att turbon nu pumpar så mycket den orkar.
Helt enkelt för litet avgashus och sannolikt också alldeles för mycket motstånd i avgassystemet.

Resultatet av mappningen blev runt 210 hk och 350 Nm.

Faktiskt lite förvånad att det inte blev mer kusar än så.

Man läser ju på lite olika tyska och engelska Opelforum att folk har mappningar med original ECU och original turbo på 250-300 hk.

Även tuningfirmor säljer ju steg 1 programvaror där dom hävdar att det ska ge 250hk med original motor.

Men det är väl kanske flodhästar eller påhittade effektsiffror som man kanske bör ta med en nypa salt.

Effekten som blev nu är ju typ detsamma som jag hade med original ECU efter mappningen hos Turbocenter. 

Vridmomentet blev ju dock typ 40-50nm mer än förut. Och det märks ju verkligen när man kör.

Och effektkurvan blev ju nu väldigt mycket mer Jämn och fin genom hela registret.

Men faktum var att bilen hade märkbart mer kraft runt 5500 rpm med den gamla mappningen med original ECU. Och den var även mer varvvillig tidigare. Nu kroknade den ur efter 5700-5800 rpm.
Men jag gissar att Turbocenter gick på mer med tändningen än vad C-Parts kanske gjorde.  ??



När jag kom hem med bilen så körde jag en långtur bara för att se så att allt fungerade, och det gjorde det ju så klart.

Ställde sen in bilen i garaget för säsongen.


Framåt december började jag fundera på om man skulle beställa hem en annan lite bättre turbo.

Och så fick det bli.
Beställde en K06 hybridsnurra från en firma i UK.

Ingen ”gigantisk turbo”, men enligt säljaren god för cirka 330hk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-21851991338876d05da62e3a906ba0a9.jpg


Monterade aggregatet i julhelgen. Jäkla trångt när motorn sitter i bilen.
Bort med både rattstång, pedalställ och bromsservo.

Dessutom försvann gängorna i två hål i toppen till grenröret, borra å gänga om, klart att det ska jävlas lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3e974afeb41d1557db778ffe1a040520.jpg



Passade även på att bygga en 3-tums downpipe istället för den lite tillplattade 2½ som jag har haft. Byggde även ett nytt avgasrör i 3 tum hela vägen till bakaxeln för att sedan gå ner till 2½ tum.

Monterade även två Apple Racing ljuddämpare istället för Biltemas.
Vilken skillnad på ljuddämpare!
Det jobb som två Biltemadämpare gör fixar ju en Appledämpare.   

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ffc75583c21d55edfd4f9bd085f4c951.jpg


 

Vidare så var jag egentligen inte alls supernöjd med kabelinstallationen och den plats där man hade monterat den nya ECU:n.

Kablaget och dess dragning tycker jag tyvärr inte att det är så jättesnyggt gjort trots att man debiterade 16 timmar för installationen á 1000 kr per timme.

En del kablar hamnade typ bara löst runt motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a201e168efa65a14f8950b3877dc42ca.jpg


Inte för att allt annat är så supersnyggt under huven, Men ändå... 



Jag bad dom att montera den nya ECU:n där den gamla satt i motorrummet, men det gick tydligen inte då det blev för trångt.

Den nya ECUn monterade man istället där batteriet normalt sitter monterat i motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9d6504f568c83e7dd3e799a3d5e7abd2.jpg


Lite smått våldsam har man tydligen varit där då delar av spackel har lossnat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-78a0e75a59a0cda7ba596c5bd31e908c.jpg



Nåja! Det kunde ju inte dom veta att det var spackel där. Och jag förstår att det kan vara lite besvärligt att komma på bra lösningar på en gammal bil och dom gjorde väl ändå ett rimligt jobb vill jag säga... Är absolut inte missnöjd.

Jag borde väl kanske ha berättat för montören att just där är ingen bra placering för elektronik, men det är ju lätt att vara efterklok.


Efter hemkomst så kunde jag snabbt konstatera att det rinner in regnvatten på både ECU och den nya säkringsdosan så dom blir sjöblöta.

Så jag bestämde mig för att förlänga kablaget och flytta ECUn in i bilen och sätta den under handskfacket.

Höll på med det i typ nästan 20 timmar, så med facit i hand kunde jag ju lika gärna ha försökt göra hela installationen från början.




När det väl var färdigt fick jag för mig att man kanske skulle leta reda på en diffad bakaxel.

Men det börjar ju bli riktigt svårt att hitta.
Finns visserligen en del Manta B axlar till salu lite här och där ibland, men den breda axeln vill jag ju inte ha.

Begagnade Kadett eller Ascona A/Manta A axlar med diffbroms finns ju på tyska Ebay, men priserna ligger ju runt 2000 till 2500 euro. Det märks verkligen att den svenska kronan är ett skithuspapper nu för tiden.

Efter lite fundering så blev det ett köp och montering av en ny Gripper 45 procents lamelldiff från Sellholm Tuning. 

Bilen blev ju nu betydligt mer underhållande att köra med en riktig diffbroms.

Ville därefter beställa en ny tid för ännu en mappning hos C-Parts, men dom hade tyvärr inte tid för stunden så det blev istället att ta bilen ned till BJ Teknik & motor utanför Ängelholm.
En firma med mycket bra service som jag absolut kan rekommendera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-c1317eae10dbe9b3bbcdf2388bb13eb4.jpg


Nu blev resultat cirka 270 hk vid 6520 rpm och varvstoppet lades ända uppe vid 7000 rpm. LOL  big_smile
(Fast det varvtalet tyckte nog inte dom hydrauliska ventillyftarna om då en av dom började föra ett förfärligt oljud mot slutet av mappningen). Hm... Får kolla upp det...

Fast lyftaren var tyst igen när jag kom hem... Det kanske helt enkelt blev lite för varmt vid körningen på rullarna. 

Usch vilken pärs det är att stå bredvid och titta på när ens bil körs på rullande landsväg.
Man bara står och väntar på att det ska skramla till.

När allt är färdigt så är man ju helt slut i kroppen och i huvudet.  lol lol big_smile

Vridmomentet blev ungefär som tidigare då max laddtryck lades på 1,2 bar (cirka 350nm).

Hade ju gått att lägga på mer... men jag valde att lägga gränsen där.
Den lilla Getrag 240 växellådan är ju en klen liten sak och det är ju onödigt att utmana ödet.
Det sägs att man ganska snabbt vrider sönder lådorna vid 400nm.


Men det här känns som väldigt lagom mycket effekt i en gammal bil som väger lika mycket som två grankottar och som har en ganska spännande väghållning när det börjar gå lite fort.

Känner mig hyfsat nöjd med bilen nu.

Men med facit i hand så har jag lagt ned alldeles för mycket pengar på den, så det känns verkligen som att det får räcka nu.

Hoppas att den nu får fungera utan problem och att man får njuta av den.

Och därmed så får den här ”renoveringstråden” vara slut. Den blev lite längre än jag hade tänkt.

Men hade jag inte gjort den här tråden så hade bilen stått på skroten idag.

Tack för att ni har varit publik. 
Ha de gott! Må väl! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-233256d2f18072c39f94c4240363e3a8.jpg

Senast redigerat av eastereverybodybay (7 mars )

eastereverybodybay
11 mars · 365 Inlägg

Cassius skrev:
Testa att åka konbana eller liknande ett par gånger så kommer snart uppgraderingstankarna igen wink

Jag har aldrig inbillat mig lite av det du säger, att runt 300hk är ganska "lagom" i en Kadett C. Mycke mer än så börjar det bli knepigt med greppet bak (vilket så klart går arbeta med också men då hamnar man fort i att skärmarna behöver breddas).

Hehehe   big_smile

Tror jag undviker konbanan, lär bara sluta med att jag blir trött i armarna. lol

Bättre att ta en glass-tur... tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang