Hybrid_
Forum- och sitemoderator
28 april 2017
· 17 485 Inlägg
maharadjan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
maharadjan skrev:
Tja.
Har ett fruktansvärt irriterande problem gällande min A4 Avant 2.0 TFSI B8.
Bilen var inne på verkstad i veckan och batteriet dog på plats(allt mättes), verkstaden frågade vad jag ville göra och batteriet byttes ut mot ett nytt.
Kom hem och dagen efter startar bilen på säg, 20e försöket.
2 dagar senare (idag) startar bilen inte alls. Laddade upp batteriet och det var uppe på 14v nu utan någon indikation på att det vill starta, sjönk till ca 12,5v efter 3 minuters provande.
Sitter någon på erfarenheter kring detta får ni gärna bidra med det, lämnar in bilen tisdag för felsökning av problemet, vill givetvis kunna använda bilen innan så tänkte ge mig ut så länge det behövs för att göra det jag kan.
Tack på förhand.
Är batteriet fräscht så startmotorn går?
Hur långt har bilen gått?
Har du provat med startkablar?
Min tanke är sträckt kamkedja. Då blir de griniga och felet är vanligt. Den borde då tända motorlampan förvisso. Kollade verkstaden felkoder?
Batteriet fick jag nytt ifrån verkstaden i onsdags så det är nytt, den hostar inte eller någonting så jag vet faktiskt inte. Radion+Lamporna går på och felmeddelandet ECP kommer upp. Min gissning var till en början startmotorn men verkstaden trodde mer på något fel med styrdonet.
Bilen har rullat 11,000mil och jag har inte hunnit prova med startkablar.
Ska sägas också att problemet fanns inte innan. Verkstaden skulle byta kolvar och vevhus till en början men fick även byta batteri då det som sagt dog på plats hos dom.
Verkstaden måste läsa felkoder. Varför har de inte gjort detta? Kan vara vad som helst men men man river inte maskin för att byta kolvar och grejer utan något på fötterna först. Å andra sidan så är dessa kärror kända för extremt många motorproblem. De borde kolla kamkedja och dennes eventuella sträckning.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!