OBS: Följande inlägg är mycket långt och handlar om en man som är arg på en dörr!
Ja det ÄR ett långt inlägg. Det innehåller 183 bilder! Det är helt klart ett rekord för min del
Det växlar mellan ljust och mörkt på bilderna då jag meckat med bilen korta stunder till och från under ca 6 veckor.
Är du redo? 183 bilder är inte ett skämt!
Det har börjat växa saker i bilen? Miljöbil?
Mamma hade ett bra spray, minns inte vad det innehöll, men det fungerade iaf
Här är ett bälte. Fint va?
Synd att det är delvis solblekt
Ja det har blivit dags att fixa denna dörren! Följande ska göras:
-Montera en fuktspärr. Den som satt där från fabrik saknas efter att bilen varit omlackad någon gång före jag ägde den. Det blåser igenom dörren och även vatten kommer in.
-Nytt ytterdörrhandtag ska monteras.
-Ny skraplist ska monteras, den gamla är helt slut i gummit.
-Fönsterhissen går extremt långsamt, dags att få fart på den.
-Dörren är trögöppnad och trögstängd.
-Fästa fast dörrklädseln bättre. Det ser nästan ut som att den ska lossna när man stänger dörren.
-Knappen för centrallåset ser tråkig ut, byta?
-En av funktionerna i knappsatsen till stolen fungerar inte.
-Rostskydda rosten inne i dörren
-Byta styrlisten till rutan.
-Lite andra saker med såklart, det ser ni i inlägget
Oj! Ja det är mycket! Men det kommer bli skönt att få ordning på detta!
Vi börjar med att ta bort dörrklädseln! Under locket till bältet finner vi två skruv!
Denna knappsatsen hade behövt en service. Jag har redan fixat den på förarsidan, det gjordes nog redan andra dagen jag ägde bilen tror jag. Denna sidan är tyvärr ihoplimmad så den blir knepig att få ordning på. Lagt detta problemet på hyllan för tillfället.
Här nere ser vi en av skruvarna som ska hålla fast dörrklädseln, tror inte den gör någon nytta där
Gissar att den ska sitta i detta hålet.
Armstödet sitter med två skruv i greppskålen, sedan ska det skjutas bakåt om jag minns rätt. Det var väldigt skitigt här under.
Kontakten till centrallåsknappen såg lite läskig ut Oo
Baksidan av knappen i sig såg inte bättre ut precis. Denna kommer inte monteras tillbaka. Är dörren öppen när det regnar så rinner vattnet rakt ner i knappen. En så att säga "Amerikansk designlösning"
Armstödet är tyvärr lite slitet. Det ser ut som en lucka man kan öppna, vilket det inte är, så många medåkare har böjt i den på detta viset. Kanske går att limma ihop.
Här fattas en skruv
Denna skruven sitter... snett??
En tandpetare ramlade ur dörren
Här ser det ut som att någon sågat sönder klädseln för att få ut bältet.
Det visade sig att det SKA se ut såhär
Här är skruven som satt snett. Bra jobbat där Den höll inte ens fast klädseln xP
Med dörrklädseln bortplockad så ska vi.... demontera dörrklädseln igen?
Ja det ser verkligen udda ut med bältesrullen i dörren
Här går kablar som jag inte vet vad dem är till för. Någon som vet?
Här fick vi svaret på varför en skruv fattades. Det fanns inget att sätta den i
Klädseln demonterad. Lite mögel på baksidan men inte så illa att det behöver tas omhand som tur är
Dessa två plåtarna är till för att kunna fästa den där "remmen" som man drar i för att stänga dörren. Från fabrik sitter den med popnit..... ööhh!
Ja den har varit demonterad och sedan monterats med skruv som inte fått nå bra bett så den följer med en bit ut när man drar i den för att stänga dörren. Detta lägger vi energi på vid monteringen sen istället. Nu skruvas dessa plattor bort iaf!
Här sitter ett kabelfäste, men ingen kabel? En sådan här grej är nu bara en sak som kan skramla istället, den tas därför bort.
Bältesrullen tycks ha en justerbar spärr. Bältesrullar gillar inte att luta många grader alls, dem drar i spärren med en gång. Ni som hållt i en lös rulle någon gång har säkert märkt detta. På denna bilen tycks GM använt en modell som passar i flera bilar då den är justerbar. Detta är något jag aldrig sett innan
Någon har skarvat kablarna till backspegeln. Den fungerar som den ska så jag kommer inte att göra något åt detta.
Det finns lite rester kvar från den gamla fuktspärren och även två pluggar sitter kvar som ska hålla den på plats innan man fäster den helt med limmet.
Här inne finner vi ett hål. Detta är för att minska bilens vikt för att kompensera för att motorn slits med åren och därför drar mer bensin. Mindre vikt gör bilen med effektiv och man kan därför behålla den fantastiska bensinförbrukningen. Ja dem där på GM har ju tänkt på allt
Jag kommer inte laga detta, bara kleta in det i olja
Här ser vi en gummilist som håller i rutan när den inte är låst i sitt övre läge. Listen är så vid att 3 glas skulle få plats. Detta resulterar i att rutan skramlar runt en del när man stänger dörren och rutan inte är i sitt övre läge. Återigen Amerikansk design!
Dags att ge sig på fönsterhissen. Denna är av en exceptionellt dålig design. Jag skojar inte! Detta är den sämsta fönsterhissen jag någonsin sett, och jag har sett många. Normalt sätt så lyfter en fönsterhiss en ruta av denna storleken på två ställen. GM löste det på ett annat sätt. Det jag pekar på är rälsen där rutan lyfts. Men borde inte rutan välta framåt om man lyfter så långt bak? Jo det borde den. Men hur har GM löst det då? Jo det sitter en räls i dörrens B-stolpe. Vi kommer dit snart
Här är bandet som drar rutan på rälsen. Ni har säkert sett videos på Youtube när dessa går sönder och tar sig ut ur dörren när man trycker på knappen xP
GM har SJÄLVKLART använt popnit till fönsterhissen, dessa kommer jag att ersätta med skruv.
Dags att ta bort bältet. Popnitarna ska slipas bort och jag vill inte ha metall-damm på bältet.
Under detta locket finner vi en mutter. Bara skruva loss väl? Ne.. Muttern sitter ju ihop med en skruv, SOM SNURRAR..... lyckades få loss den utan att plocka isär allt som tur var.
Här sitter en plåt som styr bältet. Det har nog suttit med popnit en gång i tiden. Nu satt den med skruv och mutter av universal typ.
Rullen och fästet satt med metriska muttrar.
Japp. Centrallås-motorn som är gjord i plast, är popnitad.... Men den ska vi inte plocka loss som tur är!
Dessa två rostiga skruvar håller fast rutan i rälsen. Gick fint att lossa dessa.
Här inne i gummilisten sitter den andra rälsen.
Man kan skymta den svarta plaststyrningen som sitter fast i glaset här. Den ska bytas ut mot en ny.
Rutan är nu lossad och jag har här ställt den i botten av dörren. (kan ni tänka er? en Caprice som fortfarande har en botten i en dörr xP )
Det är först nu man kan komma åt att skruva loss skraplisten.
I bak-kant sitter skraplisten bara fast med en böjd metallbit som är en del av listen. Stadigt...
Under listen var plåten i mycket gott skick!
Nu ska styrlisten ut! Börjar med att dra loss den vid vingarna. Någon som vet vad dessa är till för? Sett dem på många andra bilar.
När jag kommit hit beslutade jag att lyfta ut glaset.
Här är plaststyrningen.
Här ser ni rälsen inne i stolpen. Denna är inte skruvad. Den sitter fast i gummilisten med 4 små triangelformade pressningar. Ja ni ser på bilderna. Man tycker detta borde sitta väldigt löst? Ja. Men det gjorde det INTE. Fick slita som ett djur för att få ut gummilisten.
Även här visade det sig vara fritt från rost
Här syns den extremt breda gummilisten igen. Den är skumt nog i mycket bra skick. Den listen jag nyss plockade ut är totalt "Sop-slut".
Dags att ta bort ytterdörrhandtaget. Ja det sitter ju som tidigare nämnt fast med dessa pinsamma snabbmuttrarna... att det ens funkar???
Bilen var utan ruta och dagen var slut, läs kl18. Jag klämde fast en sopsäck och körde in han i tältet igen. Är det kanske lite dubbelt skydd? Ja kanske, men man vet aldrig. Det är kattspår på bilen så någon katt är ju där och springer
Här ser ni knappsatsen igen som tyvärr är limmad. Nu när man ser den såhär så skulle den lätt kunnat vara en detalj på en gammal båt. Eller har jag fel?
Ett tag senare var det dags igen.
Hade här lånat en bandslip så att man kunde slipa loss fönsterhissen.
Såhär sitter den i bilen. Den skickar alltså ut mer band för att ta NER rutan, inte det man skulle tro Men ja allt är ju lite baklänges på denna bilen
Här är en hel låda nya plaststyrningar. Kommer bara behöva 2 till denna bilen men dem såldes såhär Behöver någon så skicka PM
En bild på diverse nya delar som ska in.
Fönsterhissmotorn är det högst troligen inget fel på. Fönsterhissarna går segt för att smörjmedlet i rälsen blir seg med åren och bandet fastnar då. Men det är ju också så att motorerna är 30 år gamla, har blivit överbelastade många gånger och dessutom är ett absolut möög att byta ut om man inte redan har allt nedplockat. Med andra ord kommer dem att bytas ut.
Även här har man använt popnit. Men i detta fallet var dem enkla att borra ut.
Här är kugghjulet som drivs av motorn som i sin tur kör bandet i rälsen. Det såg ut att vara i bra skick. Väldigt kladdigt dock, sånt där segt kladd.
Klacken som håller i rutan ser ut såhär. Denna har en liten knepig lösning som fäster den i bandet. Man kan med hjälp av en plattmejsel lossa spärren inuti för att alla delar ska hoppa isär.
Hade hoppats att hålen skulle vara en storlek som man lätt kan hitta skruv till. Tyvärr var dem 7mm. Jag tänker inte borra upp allt till 8mm så det får bli 6mm istället med lite mer justermån.
Papper, brake-clean och en liten mejsel behövs för att göra rent rälsen. Det är faktiskt inte helt lätt att få allt rent.
Bandet kommer bytas ut till nytt. Det heter "Regulator tape" på engelska.
Kan tillägga att när jag skulle dra ut det gamla bandet ur rälsen insåg jag varför motorn knappt orkat köra rutan. Det gick trögt skulle man kunna påstå
Det nya bandet är för långt och ska klippas till längd. Man hade kunnat måtta på det gamla bandet. Men det var faktiskt så sjukt kladdigt att jag inte ens ville hålla i det med handskar, helt sjukt. Jag kommer därför lösa detta på ett annat sätt när allt sitter i dörren igen.
Den nya motorn visade sig vara en Kina-enhet. Blev lite ledsen när jag såg det. Den gamla kommer givetvis att sparas, man vet aldrig.
Man fick med skruv och mutter för att ersätta popnitarna! Men det var bara 4 i påsen, jag behöver ju 5?
kom igen....
Detta fästet man får flytta över behöver ju också två skruv men hade ju bara EN skruv till den nu. Fick bli nån Honda-skruv och mutter jag hittade i garaget.
Nya styrlisten! Denna är tillverkad i Indien. Jag kan nu redan i förväg berätta att den var mycket fin och passade mycket bra! Blev faktiskt överraskad av hur fin listen var, så det var ju trevligt
Montera rälsen i listen.
Vingarna får vi inte glömma såklart!
Nytt ytterdörrhandtag som jag vid beställning av inte såg att det var "MADE IN TAIWAN".
Detta gick ungefär så bra som ni gissar att det gick.
Det var nästan omöjligt att montera. Blev inte riktigt klok på det först. Ville liksom inte dit. Lyckades tillslut och skulle testa handtaget och det fastnade öppet. Hm... okej? Det visade sig inte ha riktigt rätt form på ett ställe så det nöp mot dörrplåten. Ni ser på bilderna var jag tagit bort material.
Till vänster ser ni spärren till staget som går till handtaget, detta är original. Till höger ser ni den jag fick med. Till och med på BILD ser man att den är av extremt dålig kvalitet. Jag valde att montera den gamla spärren.
Det var inte bästa precisionen på handtaget så det vill inte sitta rakt. Vid detta laget var jag redan lite sur så det fick vara så. Det gamla handtaget kommer att sparas. Anledningen till att jag byter handtag är att GM har inte fått ihop en konstruktion som är så pålitlig. Dem kan från ingenstans bara gå sönder helt. Detta hände med båda bakdörrarna.
Dörren har varit lite skum att öppna. Lite som om den har separationsångest. Den vill liksom inte lämna bilen. Det visade sig vara av två anledningar. Den första var att staget mellan handtag och låskista är lite för kort. Detta innebär att handtaget måste vinklas/öppnas till ca 90-95% innan kistan faktiskt öppnar dörren. Skulle ju vara lite som att bromsarna tog först när du var nere i golvmattan, ger en dålig känsla helt enkelt. Jag lyckades böja lite på staget på 2 ställen så att det blev längre. Det blev inte perfekt men helt klart bättre!
Den andra anledningen var att klacken i låskistan gick extremt trögt. Smörjde upp denna och vips så gick dörren jättefint! Det var så kul att detta löst sig att jag stod där och öppnade och stängde dörren en massa gånger
Dem stora hålen i innerplåten i dörren är designade för att kunna få in komponenter i dörren. Oftast är det fönsterhissen som är klurigast. Men det är alltid något klurigt sätt man ska vrida och vända för att det ska gå. Här gick det inte. Hissen monteras samma väg som den fick komma ut. Fick tvinga lite men det gick Detta har jag aldrig varit med om förr. Såklart är detta fel sätt, men jag lyckades inte på något annat sätt.
Skruv, bricka och mutter! Man kan ju tycka att lös mutter/skruv på insidan gör det osmidigt att montera? Ja normalt sätt skulle det vara enormt frustrerande. Men i detta fallet hade jag hunnit bli van vid GMs krångliga lösningar, så detta kändes inte omständigt alls. Jag skojar inte med er! Det var verkligen så!
Rutan fick en ny plaststyrning!
Ställer rutan i dörren igen.
Nästa steg var en ny fin skraplist!
Men det gick inte så bra. Den passade så sjukt dåligt att det var nära på lögn att få dit den. Det blev åverkan på både list och dörr. Blev riktigt sur under detta moment. Bjuder inte på några närbilder på detta. "Looking good at distance"
För er som orkar kolla så noga så ser ni den svarta plastklacken på rutan, den ska i rälsen i stolpen, detta är inte lätt, men gick efter några försök! Den ska föras i underifrån. Skruvade fast rutan i hissen och skulle testa allt! Men det går superströgt? Det är värre än innan!!! Lyckades felsöka mig till att rälsen i stolpen rörde sig fint, trögade lite mot gummilisten bara. Fönsterhissen gick jättefint utan rutan monterad. Så vad är fel? Den orkade knappt röra på sig! Sällan jag blir arg. Men här var jag dessutom övertrött. Ni vet när man "bara ska fixa detta" men man inser att det är bäst att packa ihop?
Ja som ni ser här är det nu ljust ute igen! Det är alltså en annan dag Det visade sig att den styrlisten som sitter i dörrbågen är lite tjockare än original. Detta innebär att den förflyttar rälsen som ligger i stolpen framåt. Rutan nöp mellan den rälsen och denna styrlisten i framkant som jag nämnt innan. Jag böjde fästena lite så hela listen kom längre fram i dörren och nu fick rutan plats! Underbart, nu funkar det!
Men det kan bli bättre! Smörjde ALLT som har kontaktytor med detta spray. Det fungerar som smörjmedel men det är inte kladdigt. Jätteskumt men det fungerade bra!
Man ser på justeringen i fästet att rutan verkligen har fått åka framåt en bit
Nu kan jag justera längden på loopen som blir av bandet. Körde rutan i botten, då är det som mest band i rälsen och då kunde jag se hur mycket som behövde vara kvar.
Blev en del över!
Här är rutan i topp och loopen fäst. Gör man detta fel kan det bli att rutan inte vill ner hela vägen.
Äntligen är bilen tät igen!
På tal om "tät" så såg jag att mattan är jätteblöt. Dessa bilarna brukar läcka in på några ställen som har med inluft till klimatanläggnigen att göra. Det är en kombination av uttorkade tätningar och uttorkade kittsträngar. Så jag har en del regnvatten under mattan.
Har haft tidningar där under och bytt några gånger. Det mesta verkar vara borta nu, jag kommer inte laga detta i nuläget då det är en del jobb.
Det där stället det fattades något att sätt en skruv i?
Satte en bit plåt över som en skruv nu kan bita tag i.
Ja det gäller även detta stället.
Lyckades böja ett borr när jag höll på med detta. Visste inte ens att det var möjligt??
Bältesfästet var väldigt smutsigt. Ja allt blir smutsigt när man inte monterar fuktspärr, det blåser ju in i dörren och allt där i. Här har jag torkat halva bara för att visa.
Bältesrullen har inget som tvingar den att sitta i en viss vinkel. Detta är alltså justerbart. Visade sig vara extremt känsligt, bara liiiite fel så rullade inte bältet ihop sig rätt. Men men, det blev rätt tillslut
Plåtarna tillbaks. Dessa kommer jag slippa modifiera som tur är, nya skruv mellan dessa och handtaget löser problemet som var innan.
Dörrklädseln, eller ska vi kalla den konsolen kanske? Den var väldigt smutsig iaf! Blev mycket finare efter en rengöring.
Här märkte jag att konsolen är byggd av två bitar som är HÄFTADE ihop
Provmontering
Här på mitten där jag lagt i en bit plåt ligger den an fint.
Men här framme sticker den ut. Blir det för mycket med den plåten i mitten kanske?
Så vi tar bort den och testar.
Nope, där fanns plats.
Det ser väl i princip likadant ut här även när plåten är borta.
Plåten få åka dit igen. Hål borras i båda plåtarna men den främre får jag helt enkelt undvika att skruva i botten. Konsolen blir sned om man drar in den främre i botten. Egentligen borde man tillverka en distans, men... jag orkar inte mer nu xP
Med det klart är det dags att börja på fuktspärren. Kommer använda en produkt som BMW säljer. Kallas för butyltejp eller butylsnöre. Det är i princip dubbelhäftade massa men mycket starkare. Vill någon ha artikelnumret så skicka PM.
Lägger ut remsor på dörren. Se till att göra rent såklart!
Här bak vid bältet får det bli lite special.
Vanlig transparent emballage-plast är vad jag använder här. Bubbelplast funkar också.
Gjort hål för kablar och handtag. Handtaget har denna tätningen man lägger över.
Vi jobbar inte med en helt plan yta, därför kommer det att bli veck någonstans. Sålänge man ser till att vecket lägger sig i ovankant så går allt bra, det är i nederkant där vatten skulle kunna rinna in som det är viktigare att få tätt.
Detta blev lösningen runt bältet. Här syns också att jag masserat ner butyltejpen så den verkligen biter bra.
Täta det sista gör man enklast med silvertejp, inte så snyggt men det är vad som faktiskt fungerar.
Efter mycket letande fick jag tag på rätt dörrklädselclips. Skumt dem ska vara så svåra att hitta.
Klädseln på, med dem nya clipsen satt den faktiskt riktigt bra.
Konsolen på plats! Nu sitter den bra då alla skruvar är på plats! Dörren skramlar inte längre när man stänger den vilket känns som ett jättelyft!
Knappsatserna är det sista på denna dörr i nuläget, men har inte löst det ännu
Ja nu har ni kommit till slutet av detta inlägg, bra jobbat! Det tog strax över 3 timmar att skriva så hoppas det uppskattas!
Senast redigerat av Xebers76 (26 januari 2020)