från 1992-1994 är det R134a i systemen. Före är det R12.
Dyrt att konvertera, ja beror ju på ambitionsnivån och kravet på hållbarhet. Är bilen 25 år och snart redo för skroten så vacuumsug å kör i r134a om det är tätt. Annars köp envirosafe's tub med HC gas som är kompis med mineraloljan som användes till R12 systemen. Byt dock inga slangar som är nya som det står R12 på för R12 gick ut i slangen och härdade den så det inte skulle läcka ut. Då krävs slangar märkta R134a.
Enklaste sättet att felsöka är att peta på ventilen under korken på AC-ledningen. Är det cirka 5 bars tryck vid +20 så är det grönt
andra är att kolla så kompressorn får ström. Kolla säkring, relä, tryckvakt osv. Gamla tryckvakter kan man bygla. men bygla rätt stift!! nya tryckvakten har elektronik i sig och avger en kurva beroende på trycket
Startar kompressorn ska tunna ledningen bli varm och den grova kall. Då blir det kyla