Standardbatteri till BMW X3 AGM eller?

Lars2
8 juni 2017 · 67 Inlägg

BMW X3 2013 F25 med start/stop-funktion.
Tänkte köpa en laddare till mitt batteri, typ CTEK. En auktoriserad verkstad bytte det gamla batteriet, som var slut. Jag tog en massa foton på det nya batteriet där det var inmonterat i trunken. Men det står mest en massa siffror på lapparna. Är det AGM eller? Vill bara vara helt säker.

BMW X3 XDRIVE20D "F25" (2013)
NIzmO Ollikkala Racing
8 juni 2017 · 1 724 Inlägg

Är det BMW original del och batteriet är svart så är det AGM.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
jaka54
9 juni 2017 · 5 745 Inlägg

Hej!
Men ett AGM batteri är inte nödvändigt,det går bra med vilket som helst, och då helst ett med högre ampertal än originalbatteriet.

Evildan
9 juni 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Men ett AGM batteri är inte nödvändigt,det går bra med vilket som helst, och då helst ett med högre ampertal än originalbatteriet.

Hej! Vissa moderna bilmodeller, inte Audi 100, behöver programmeras om vid byte av batterityp eller styrka.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juni 2017 · 4 917 Inlägg

Ja, det är svårt för en gammal räv som u t att förstå detta med programmering bara för att man byter batteri..
Varför behöver cm eller vad det är veta om det är 65 eller 80 Ah?
Kräm som kräm tänker jag..smile
Kan det ha med automatiken på nya generatorer att göra?

Senast redigerat av oljan (9 juni 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
explosiv
10 juni 2017 · 133 Inlägg

Nyare bilar håller reda på ström in och ström ut ur batteriet. Detta i kombination med att bilen vet hur mycket Ah batteriet har att leverera vid en viss spänning ger då en möjlighet att kunna prioritera tex motorstart istället för radio vid nära urladdning. Exempelvis

mb_pucken
10 juni 2017 · 5 087 Inlägg

Så gott som alla bilar med start/stopp övervakar ständigt batteriet för att veta om bilen går att stänga av.
Många bilar anpassar även laddningen för att dels ladda optimalt och även ladda batteriet vid rätt tillfälle som kan vara vid motorbroms osv för att slippa förbruka onödigt bränsle.
Som på en hybridbil fast endast med startbatteriet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang