caromania
Forummoderator
4 november 2017
· 9 296 Inlägg
Intressant att fördomarna kring landsbygden är mer legitim än fördomar kring "stadsbor".
Nej. Kollektivtrafiken i storstäderna är inte alls så bra som många tror. Nej, den passar verkligen inte alla. Det går inga jävla tunnelbanor fem meter utanför dörren. En resa på 20 minuter med bil blir lätt 1h och 30min med kollektivtrafik.
Dieselförbudet är utmärkt i stadsregionerna. Det är bevisligen så att dieselbilar släpper ut mycket farliga partiklar, något som självklart gör sig påmint framförallt i storstadens kärna med sämre luftkvalitet till följd. I Stockholmsområdet bor flera miljoner människor. I de tre största städerna med omnejd bor mer än 50% av Sveriges befolkning. Antalet bilar som rör sig i Stockholm är hundratusentals per dygn, om inte över miljonen. Det är en bil var sjunde meter på alla infarter och utfarter, 3-4-5 filiga motorvägar och är så under flera timmar varje dygn. Det är en stor mängd bilar på motorvägsinfarter som t ex Essingeleden hela dygnet. Stockholmsregionen har exploderat i folkmängd och varken vägar, kollektivtrafik eller något annat hänger med. Helt galet är det och har blivit. Att då försöka med miljöåtgärder som t ex ett dieselförbud tycker jag är förbannat tråkigt för en redan drabbad plånbok, men definitivt acceptabelt rent praktiskt. Det påverkar mig som konsument, jag väljer helt enkelt bättre, mer ekonomisk bil när jag byter. Bor jag då "i stan" (vilket INTE betyder "innanför tullarna" som många tror utan snarare kanske 3-5mil utanför - där inga förbannade tunnelbanor eller bussar går) så väljer jag att inte köpa en dieselbil, alternativt så får jag äga två bilar där den ena kanske är en miljöbil, med lägre skatter, lägre driftskostnad och billigare att pendla med.
Om det är något jag saknar i storstadsområdena så är det lättnader för de som samåker. Av de 4 filerna på motorvägen skulle en kunna vara likt den taxi-/bussfil som redan finns idag för de som samåker. Idag är det alldeles för vanligt med en person i varje bil i rusningen. DET om något skulle sättas åt.
Sedan är jag av den personliga åsikten att en kilometerskatt vore bättre än dagens system. Förvisso finns redan en variant av kilometerskatten med tanke på skatten på bränsle, men det vore ett mer rättvist system. Att sedan någon promille av befolkningen skulle fuska med mätarställningar hör inte hit, det kommer alltid finnas folk som fular sig fram i livet och det får stå för dem.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.