Pontiac Trans am som skall få kärlek

Denna Pontiac är fin, men har några brister som skall åtgärdas till våren.

bergsmyntan

  • 28 Följare
  • 8 399 Visningar
  • Projektet avslutat 16 augusti
bergsmyntan
2 februari 2018 · 34 Inlägg
#21

Rolig grej det där med motorn appropå det. Han som jag köpte den av påstod att det var en 307 i och jag googlade fram en lista över motornummer och kikade på min. Kunde då avläsa följande; 460777 och dessutom vad som ser ut som 78. Så det är en 305 från gissningsvis 1978. Det finns tydliga spår i motorrummet av emmisionsdekaler och även en OBD i kupén. Men hellre 305 då den är lite mer vanlig.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
2 februari 2018 · 11 775 Inlägg
#22

bergsmyntan skrev:
Rolig grej det där med motorn appropå det. Han som jag köpte den av påstod att det var en 307 i och jag googlade fram en lista över motornummer och kikade på min. Kunde då avläsa följande; 460777 och dessutom vad som ser ut som 78. Så det är en 305 från gissningsvis 1978. Det finns tydliga spår i motorrummet av emmisionsdekaler och även en OBD i kupén. Men hellre 305 då den är lite mer vanlig.

Är inte 307 en Oldsmotor?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
bergsmyntan
3 februari 2018 · 34 Inlägg
#23

Vettemannen skrev:

bergsmyntan skrev:
Rolig grej det där med motorn appropå det. Han som jag köpte den av påstod att det var en 307 i och jag googlade fram en lista över motornummer och kikade på min. Kunde då avläsa följande; 460777 och dessutom vad som ser ut som 78. Så det är en 305 från gissningsvis 1978. Det finns tydliga spår i motorrummet av emmisionsdekaler och även en OBD i kupén. Men hellre 305 då den är lite mer vanlig.

Är inte 307 en Oldsmotor?

/Benny

Nä jag tror det är en cheva small block även det.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
3 februari 2018 · 11 775 Inlägg
#24

bergsmyntan skrev:

Vettemannen skrev:

bergsmyntan skrev:
Rolig grej det där med motorn appropå det. Han som jag köpte den av påstod att det var en 307 i och jag googlade fram en lista över motornummer och kikade på min. Kunde då avläsa följande; 460777 och dessutom vad som ser ut som 78. Så det är en 305 från gissningsvis 1978. Det finns tydliga spår i motorrummet av emmisionsdekaler och även en OBD i kupén. Men hellre 305 då den är lite mer vanlig.

Är inte 307 en Oldsmotor?

/Benny

Nä jag tror det är en cheva small block även det.

Du har rätt, den tillverkades mellan -68 och -73.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
bergsmyntan
15 oktober 2018 · 34 Inlägg
#25

Nu ni skall ni äntligen få en rejäl uppdatering för här händer det grejer.

Jag ruttnade ett tag på bilen som bara uppvisade bekymmer med en motor som började koka efter några kilometer, den trycksatte kylsystemet till bristningsgränsen (stenhårda kylslangar) och jag misstänkte starkt en brusten topppackning, och bilen fick stå tills vidare.  Nu är det så att jag flyttat ut till landet och köpt mig inte bara ett större permanent fritidshus med stor tomt, utan även ett garagetält, motorlyft och stativ samt en herrans massa verktyg.

Jag har nu i helgen hivat ur den tunga 305an och håller på att plocka ner den lite i taget varje dag. Tanken är att såklart renovera den från grunden men även trimma upp den lite med en vassare kamaxel och kanske sen även alu-toppar och stroker-kit, vi får se vad ekonomin säger och inte minst om aut-lådan pallar detta (ska kika på vad det är för nån någon dag)

Headers är ett måste med ett helt nytt avgassystem då original satt på med lambda, katalysator och rubbet med någon ful bonnalagning med ståltråd och tunn plåt.

Här kommer lite ögongodis smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-630fdbe6b8545de22ece5ede07749ae8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-0159bb5603c3d852925ccbedae60fdd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-193420a417ff7adb7f49ee80cfab65d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-fe25a9b6c4567c692d19a8aab5b513c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-832e74dea33448fc981af24df7526ff2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-a0b8fcad030e3d561d0a749fdc0905dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-8edeedc9ca3bac3553aa4f95a78bacc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-59f2b26d189433df7927e5348b9bfbd0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-8c1e5f1dc5afeaa4ee0ce8197556e2fa.jpg

Måste nog vara det värsta spel jag sett på en kamdrivning:lol:

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
15 oktober 2018 · 11 775 Inlägg
#26

Ska du trimma så kanske det är bättre att försöka skaffa en truckmotor (350) med 4-bultat block. Dom är säkerligen mer skottsäkra. De sitter oftast i Vanar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
andreas_1996
15 oktober 2018 · 951 Inlägg
#27

Detta ska följas älskar pontiac bilar big_smile

Sukkan
15 oktober 2018 · 451 Inlägg
#28

Hänger på jag med 😀

bergsmyntan
15 oktober 2018 · 34 Inlägg
#29

Tack för att ni följer😀 och till Vettemannen:
Jo jag vet att en 350 är bättre trimmaterial, men jag är inte ute efter monsterkusar utan mer runt 250-280hk cirka, bet inte vad en vassare kam kan göra och hur långt man kan komma på det dock.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
15 oktober 2018 · 11 775 Inlägg
#30

bergsmyntan skrev:
Tack för att ni följer😀 och till Vettemannen:
Jo jag vet att en 350 är bättre trimmaterial, men jag är inte ute efter monsterkusar utan mer runt 250-280hk cirka, bet inte vad en vassare kam kan göra och hur långt man kan komma på det dock.

Sätt inte dit en herrejösseskam i den bara utan det är säkert bättre att fila lite här och där. Såg att du bara har 150 hästar i din motor (enligt TS). Då måste den kännas jätteslö. Jag har iaf. 250 hästar i min GTA och tycker den är lite slö men jämför med Vetten och då är GTA:n slö.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
bergsmyntan
16 oktober 2018 · 34 Inlägg
#31

Vettemannen skrev:

bergsmyntan skrev:
Tack för att ni följer😀 och till Vettemannen:
Jo jag vet att en 350 är bättre trimmaterial, men jag är inte ute efter monsterkusar utan mer runt 250-280hk cirka, bet inte vad en vassare kam kan göra och hur långt man kan komma på det dock.

Sätt inte dit en herrejösseskam i den bara utan det är säkert bättre att fila lite här och där. Såg att du bara har 150 hästar i din motor (enligt TS). Då måste den kännas jätteslö. Jag har iaf. 250 hästar i min GTA och tycker den är lite slö men jämför med Vetten och då är GTA:n slö.

/Benny

Slö är bara förnamnet haha! Men jag tror det beror på det pundiga avgassystemet och en grovt felinställd förgasare, stiften var väldigt sotiga på alla cylindrar. Tycker GTAn borde va lite rappare men har ju aldrig testat smile

bergsmyntan
17 oktober 2018 · 34 Inlägg
#32

Uppdatering!

Jobbar vanliga arbetsdagar med enorm hemlängtan i och med detta projekt, så fort jag kommer hem kastar jag mig över motorn och fortsätter riva. Idag åkte samtliga kolvar, vevstake och kamaxel ur så blocket är helt fritt från rörliga delar nu och jag har en del att säga om lager och kamaxel.

Det behövdes ingen större överblick för att se att kammen gjort sitt. Några nockar var rejält nednötta och en var så taskig så motorn måste tappat redigt med kraft bara där. Detta har då satt spår i de ramlager jag plockade bort där vissa var ganska illa åtgångna och ett lager hade blottad koppar. Ska slänga upp en bild på den kassa kamnocken någon dag med. Tanken är att varken kolvar, vev, lyftare, stänger eller kam skall återanvändas, men en grundlig rengöring är aldrig fel.




https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-2fbdbdab3cb60967125d0aa205111cbf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-0370cffa470532c4bc4f169b2eb53294.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-fe78f35ba80f7e022c864dcbdf1cb646.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-7418dc88872994571324bdb2750760c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-78ecddb11b97a374a5c93c6780f353fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-3c8f4b70585739034a286d13fee0c303.jpg

Sukkan
17 oktober 2018 · 451 Inlägg
#33

Ja jäklar, dem har gjort sitt. Du gör helt rätt som renoverar motorn, inte så kul med motorras. Kör hårt och gör det ordentligt. Tummarna upp 👍👍

bergsmyntan
17 oktober 2018 · 34 Inlägg
#34

Sukkan skrev:
Ja jäklar, dem har gjort sitt. Du gör helt rätt som renoverar motorn, inte så kul med motorras. Kör hårt och gör det ordentligt. Tummarna upp 👍👍

Ja det var verkligen dags, men vänta bara tills du får se kambockarna, samt att typ samtliga lyftare är konkava innåt. Begagnade lyftare mån tro?

DieLuftWaffe
17 oktober 2018 · 612 Inlägg
#35

Älskar dessa Pontiacs! smile Så detta följer jag med glädje smile

bergsmyntan
18 oktober 2018 · 34 Inlägg
#36

DieLuftWaffe skrev:
Älskar dessa Pontiacs! smile Så detta följer jag med glädje smile

Tack! Du är så välkommen så smile

uhlin
18 oktober 2018 · 1 235 Inlägg
#37

Följer även jag. Fina bilar och detta blir säkert bra. Lycka till

bergsmyntan
18 oktober 2018 · 34 Inlägg
#38

Uppdatering!

Nu börjar jag få mindre att göra med själva motorn då den är i princip helt nedplockad. Jag vänder istället fokus på själva bilen och dess elsystem som är lite av en röra. En kabelhärva där knappt hälften av sladdarna används eftersom det inte är någon insprutningsmotor i längre. Jag har därför börjat städa upp lite i motorrummet och tanken är väl att jag ska måla med någon frän färg sedan.

Det blir ingen A/C hädanefter, allt i den vägen har åkt ur bilen och det har nog sparat en hel del vikt och ger nu kylaren all lyft som sugs in till den då det inte längre sitter någon kondensor framför den och blockerar med vikta flänsar. Ska köpa mig en riktig kylare i aluminium och möjligtvis dra automatlådans kylning till en separat oljekylare, vad sägs om det? Hur stor måste den kylaren till växellådan vara?


https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-8ab64cf2cb39143b7c2c23e43e6e541f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-d550f498e5aeff6a5d3a962ebd6c1a64.jpg
Titta noga så ser ni lite nernötta nockar, är detta orgiginalkammen mån tro?
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-0a6364a0bcfc24f98418a03a8ac8c35c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-4aca26d03f7ea3831ce4932f7dd96531.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-a9bf3bc8393c4f6bcc3a7cc6ec17b6dc.jpg
Det här spjället satt av någon anledning på höger grenrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-f274823c976bc0605bcedd81a0309b4a.jpg
Det var nog dags att dra ut denna smile

Det var allt för denna gång smile Återkommer när jag fått lite styr på motorrummets ormbo.

bergsmyntan
29 mars · 34 Inlägg
#39

Nu ska ni få er en saftig uppdatering som redogör för flera månader, så sätt er ner och ta fram snacksen.

Kan då börja med vintern vad som inköpts och hur det ligger till med planerna för motorn. Jag har köpt en herrans massa grejer för ganska höga summor däribland nya kolvar, toppar, kamaxel osv osv, alltså en rejäl renovering plus en del trimmande. Det blir Vortec-toppar med Hyper-kolvar tillsammans med en vassare kamaxel. Detta ska vara mer än nog för att väcka liv i påfågeln. Just nu ligger det mesta på hög i väntan på kompletterande delar, men det går frammåt månad för månad.

Innan jag lägger upp lite motorbilder måste jag meddela något trist som hände i Januari i samband med stormen Alfrida. Pontiacen har ju övervintrat i ett garagetält som är väl förankrat med brädor fastskruvade i tältets stödben som i sin tur har bilens vikt på sig. Detta borde stå pall för det mesta va? Inte riktigt. Inte nog med att vi var utan ström i en vecka så blev jag måttligt glad av att få se garagetältet ligga upp och ner på uppfarten och bilen blottad mot stormen. Dessutom hade stödbenen på tältet dragit repor i lacken och pajjat bakspoilern när den for iväg, stödbenen hade slitits loss från brädorna och bilen hasat ner på backen från pallbockarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-502ab7a61cf666a86fe9aa7902e9c1af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-74e2fc06f34cc93958d4527f9e64d35a.jpg

Underredet klarade sig, men detta tog verkligen musten ur allting den veckan.

Nu blickar vi frammåt för i dagens läge har jag precis hämtat motorn från motorverkstan där dom både har borrat upp cylindrarna, bytt kamlager, bytt kolvar och polerat veven. Han tyckte att jag skulle slipa veven och sa att det var gränsfall men jag tackade nej. Ett test med plastigage bekräftade mitt beslut, lagerspelet är det inget fel på och veven åker in oslipad i motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-b48bd6d9043e1bd10757fb82efe317cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-033eb6c733c70967afd6dbf0d840c492.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-d31d0ffe4df4b7fcba8cb29174792697.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-009587c88e3febf7833888e7eab37901.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-751d1cf0f584ceaad4946bf90c136fb5.jpg


En annan grej jag fått bråka lite med är en bakbromscylinder (trumbromsar). Fick byta hela bromsröret för grejerna satt som berget och nu drar jag mig verkligen för att sätta ihop nya backar för att trumbromsar är verkligen bara ett endaste virrvarr med fjädrar. Någon som vill länka mig en guide som hjälper mer i steg?

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
29 mars · 11 775 Inlägg
#40

bergsmyntan skrev:
Nu ska ni få er en saftig uppdatering som redogör för flera månader, så sätt er ner och ta fram snacksen.

Kan då börja med vintern vad som inköpts och hur det ligger till med planerna för motorn. Jag har köpt en herrans massa grejer för ganska höga summor däribland nya kolvar, toppar, kamaxel osv osv, alltså en rejäl renovering plus en del trimmande. Det blir Vortec-toppar med Hyper-kolvar tillsammans med en vassare kamaxel. Detta ska vara mer än nog för att väcka liv i påfågeln. Just nu ligger det mesta på hög i väntan på kompletterande delar, men det går frammåt månad för månad.

Innan jag lägger upp lite motorbilder måste jag meddela något trist som hände i Januari i samband med stormen Alfrida. Pontiacen har ju övervintrat i ett garagetält som är väl förankrat med brädor fastskruvade i tältets stödben som i sin tur har bilens vikt på sig. Detta borde stå pall för det mesta va? Inte riktigt. Inte nog med att vi var utan ström i en vecka så blev jag måttligt glad av att få se garagetältet ligga upp och ner på uppfarten och bilen blottad mot stormen. Dessutom hade stödbenen på tältet dragit repor i lacken och pajjat bakspoilern när den for iväg, stödbenen hade slitits loss från brädorna och bilen hasat ner på backen från pallbockarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-502ab7a61cf666a86fe9aa7902e9c1af.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-74e2fc06f34cc93958d4527f9e64d35a.jpg

Underredet klarade sig, men detta tog verkligen musten ur allting den veckan.

Nu blickar vi frammåt för i dagens läge har jag precis hämtat motorn från motorverkstan där dom både har borrat upp cylindrarna, bytt kamlager, bytt kolvar och polerat veven. Han tyckte att jag skulle slipa veven och sa att det var gränsfall men jag tackade nej. Ett test med plastigage bekräftade mitt beslut, lagerspelet är det inget fel på och veven åker in oslipad i motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-b48bd6d9043e1bd10757fb82efe317cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-033eb6c733c70967afd6dbf0d840c492.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-d31d0ffe4df4b7fcba8cb29174792697.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-009587c88e3febf7833888e7eab37901.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156721/156721-751d1cf0f584ceaad4946bf90c136fb5.jpg


En annan grej jag fått bråka lite med är en bakbromscylinder (trumbromsar). Fick byta hela bromsröret för grejerna satt som berget och nu drar jag mig verkligen för att sätta ihop nya backar för att trumbromsar är verkligen bara ett endaste virrvarr med fjädrar. Någon som vill länka mig en guide som hjälper mer i steg?

Tyvärr så är det bara att bita ihop och komma igen. Synd på spoilern.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang