Opel kadett C 2.2L

Har velat bygga denna bil i 15 år! Har hunnit samla på mig GTE delar som jag gillar. Det är en rullande renovering med bla kommande lakering, bygga starkare CIH motor med compressor, bättre chassi med renoverad GTE bakaxel... / Micke Gudsbarn
  • 42 Följare
  • 40 674 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 mars 2020
gudsbarn
20 februari 2018 · 76 Inlägg

Cassius skrev:
CIH'n är för tiden en ganska bra motor. Går ju bygga riktigt potenta 2.5or med 2v topp, 270-280hk går säkerligen få ut om man bara vill som sugmotor. Sen är vevar och block riktigt stadiga så överladdar man går de komma väldigt långt med!

Jo jag klurar ju på att bygga om och montera Omega 3000 topp som sågas av. Behålla bottendelen och längre fram kanske ombyggnad för turbo eller kompressor. Jag har börja kolla lite möjligheter för bygget. Tanken är att det ska se ut som om opel byggt bilen - väldigt nära fabrikskänsla.

gudsbarn
21 februari 2018 · 76 Inlägg

Det finns inte så roliga bilder att uppdatera med, jag har bytt övre bärarmar då de gamla var helslut. Jag montera rostiga och fula - så ingen bild på skiten. Spar bilderna till framvagnen som får fina delar rakt igenom.

Jag letar lite roliga delar och hoppas kunna montera delarna ganska snart - men de blir en överraskning!! Hoppas ni kommer gilla det!! wink

gudsbarn
27 februari 2018 · 76 Inlägg

Cassius skrev:
Det är rejält mycke jobb med en 16v topp till dom motorerna, bara så du är medveten om det smile

Gjutjärnstopparna går få bra fart på, finns egentligen ingen anledning att gå över till 16v om du inte satsar på 280+hk som sugmotor eller 1000+hk överladdat. Du får räkna med 10-20 000 bara för att få ihop toppen fungerande, ska du sen porta, byta ventiler etc så drar de iväg rejält. Satsar du på ett fullrace 8v topp så kommer den kosta ett par tiotusingar mindre klar. Bara så du är medveten om det wink

Det är riktigt ballt med 16v topparna, och dom motorerna har en riktigt härlig sång! Men ska du gå den vägen så gå den för att det är din vision, inte för att du vill få mer effekt. Då klarar du dig gott med std sakerna smile En 2 liters CIH kan du få att varva 9-10 000 rpm t ex, en sån motor har sin egna stil med, precis som en 16v wink

Jo jag håller på att forska kring det, men ja dyrt är det... Men jag är väldigt taggad på 16 ventilsgrejen. Men just nu kollar vad jag behöver för delar och pris på dem.

gudsbarn
2 mars 2018 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-093761c0b62e524e86bf6b01d1acbf32.jpg Jag har bestämt mig för att byta front och har haft framskärmar och huv hängandes länge. Kommer svetsa i blinkers plåtarna vid tillfälle.

gudsbarn
2 mars 2018 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-13744b908436979a7656924759a6f09c.jpg Tror detta hängde inplastat i 4 år. Så jag är glad att få montera det. Jag har också dörrar jag tror är i bättre skick en de som är monterade som jag kanske byter till.

Senast redigerat av gudsbarn (30 mars 2018)

gudsbarn
2 mars 2018 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-c41e3250846a097d269a89aca45951ff.jpg

gudsbarn
2 mars 2018 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-d831f5d8ddec112fc195feebe32904c2.jpg Om nån funderar på att göra nått liknande så kan de vara bra att veta att det är olika bredder mellan lysena på sena och nya fronten. Så värken grill och grillens fästen eller lysen stämmer då.

gudsbarn
2 mars 2018 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-075a5022e8ba16345cf2e94b1e6f1b32.jpg De förra skärmarna var ganska så buliga och det är skönt att se skärmar som är raka och fina. Grundfärgen är dock ganska usel så jag kommer grunda om dem så snart jag lagat och bytt de som behövs.

gudsbarn
2 mars 2018 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-dbc286b354b4420d06819178d482855a.jpg 74-75ans motorhuv monterad med skärmar. Gick otroligt snabbt och lite ljusteringar ska göras men för mig så duger passformen. En av skärmarna är en Opel orginalskärm och den passar perfekt -
så valet tycker jag är enkelt om man kan få köpa orginal skärmar.

gudsbarn
2 mars 2018 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-151b09c41b6ab548a8d26481a1163857.jpg Här räknar jag med att åsikterna går isär. Snyggt/fult? Jag monterar
sarier runt lysena - för att jag gillar det, sarier som jag igentligen inte vet varför de fanns. Jag har sett dem på många C Kadetter, det är ju inte Chevette fronten som har runda lysen. Och inte heller SR eller sena fronten. Om nån vet skriv gärna. Men de satt orginal på en hel del karosser. Lycktglasen är kanske för morderna men det ger ett bra ljus. De får sitta så länge.

Senast redigerat av gudsbarn (12 mars 2018)

gudsbarn
2 mars 2018 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-998b56da3bbf69c1690132f142a7ade6.jpg Jag kör som tidigare sagts dagligen till och från jobbet med bilen. Och målet är att kunna göra det ända tills målet är nått.

Jag klurar på vilken färg den skulle passa i? Just nu står det mellan "stark orange" med mycket halvblank svarta detaljer eller baby blå med halvblank svarta detaljer.

Ingen panik kommer inte lackas på länge... Men skriv vad du tycker.

Senast redigerat av gudsbarn (2 mars 2018)

gudsbarn
3 mars 2018 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-d10d3e3537d438614d1c18ecb03537d8.jpg Ser ju ut som helvetet nu, men att bara tvätta och montera roligare hjul gör nog en del. Sedan lack osv så ser de nog bättre ut wink

gudsbarn
3 mars 2018 · 76 Inlägg

CCRobin skrev:
Härligt projekt, en cih går ju att plocka skaplig effekt med även fast det är lite gammalmodigt och tungt.

Det där med färg hinner man ju ändra sig 20 gånger innan lacken väl ligger där big_smile

Jo de går ju att få lite skjuts i grejerna. Jag har gått i tankarna att montera 24 ventils topp som kapas till 16. Då får man crossflow topp och man kan montera turbo. Turbo är inte nödvändigt effektmässigt men ganska kul. Det är som med lacken man hinner ändra sig 20 ggr inom allt.

gudsbarn
3 mars 2018 · 76 Inlägg

CCRobin skrev:

gudsbarn skrev:

CCRobin skrev:
Härligt projekt, en cih går ju att plocka skaplig effekt med även fast det är lite gammalmodigt och tungt.

Det där med färg hinner man ju ändra sig 20 gånger innan lacken väl ligger där big_smile

Jo de går ju att få lite skjuts i grejerna. Jag har gått i tankarna att montera 24 ventils topp som kapas till 16. Då får man crossflow topp och man kan montera turbo. Turbo är inte nödvändigt effektmässigt men ganska kul. Det är som med lacken man hinner ändra sig 20 ggr inom allt.

Turbo går ju utmärkt att montera på en 8v med utan större ingrepp och plocka effekt till bråkdelen av priset för att bygga en 16v. Men visst är det ruggigt fränt med en 16v cih med separata spjäll smile

Jo jag har spart lite bilder på fina 8v med turbo, och insprutning och de är ju som sagt bra mycket billigare. Jag gillar ju också den ventilkåpan jag har nu (om man nu ska snöa in på en sån liten detalj) En annan variant jag tittat lite på är kompressormatad 8v. Enem har ju ganska fräna kompressorer men då hamnar bara kompressorn på 18-20k, skulle vilja hitta en ganska diskret kompressor om ja ska gå den vägen. Det finns ju bra med utrymme för kompressor.

gudsbarn
3 mars 2018 · 76 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:
snyggt

Tack tack smile

gudsbarn
6 mars 2018 · 76 Inlägg

Cassius skrev:
Tror du bör ha en flerkilsrem eller tandrem till kompressorn, en enkelkil orkar inte hålla emot smile

Bra val med äldre fronten också, tycker den är ljusår bättre än den nyare wink

Ang. lyktorna så tror jag att det var dom allra snikigaste som fick de runda dom första åren. Alltså Kadett 1200 (utan S, Sverige fick bara 1200S). Det GÅR också importera delar från Australien från Holden Gemini. Det har jag själv gjort, gäller bara å hitta en glad aussie som är beredd att skicka delarna till andra sidan jorden wink

På tal om kompressor så hade jag långt gångna planer på en 2 liters med Eaton M90. En portad sådan med rätt kam borde ha kunnat ånga fram ca 300hk vid 9000 rpm, men jag kom aldrig till skott och sålde de delar jag samlat på mig. Ganska ovanligt koncept med kompressor, men kul just därför wink

Va roligt att du gillar den äldre fronten smile Det är så jag fått det förklarat för mig med runda lamporna vs rektangulära. Ja jag har också vart inne på den kompressorn! Jag vågar aldrig gissa på effekt - är rädd att de ska bli mycket mindre än vad jag trott hahahaha. Det var när jag såg din bil som fick mig att ta steget att byta min (har haft fronten hängandes i 4 år - och lampor och allt på hyllorna) Tandrem är ju ballt smile

gudsbarn
6 mars 2018 · 76 Inlägg

Dr_snuggels skrev:
https://www.garaget.org/?car=274239&image=2958765  min kadett c caravan 79a nu har du ett mål

Har du den kvar big_smile Den är stenhård! Ja har kikat på den förr wink Vad har/hade du för drivlina i den? Jag har en 74 Caravan som jag ska ta tag i längre fram (den hänger i karusell i bakgrunden på vissa bilder). Innan 74an får ny eld så ska jag bygga en villa. Så jag håller mig bara till "småpill"

Senast redigerat av gudsbarn (6 mars 2018)

gudsbarn
7 mars 2018 · 76 Inlägg

Äääntligen kommer lite grejer jag beställt. Ska hämta dem på Fredag! Backspeglar och alu motorfästen. Delar som inte växer på träd smile Dom ska ju dock renoveras...

Senast redigerat av gudsbarn (7 mars 2018)

gudsbarn
12 april 2018 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-208c02651bac6ef128d0e9330cabf182.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-fd0f72cf58e1a007dd6175533c74b6c6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-a450069b697c8b4c5124942248841c52.jpg

Jag hade tidigare plåtmotorfästen från tex Manta/Ascona med distans på ena sidan (eftersom kadett ska ha ett långt och ett kort fäste). Nu har jag fått tag på båda aluminiumfästena och har putsat upp och monterat det ena fästet. Det andra fästet är putsat och ligger och väntar på montering.

gudsbarn
12 april 2018 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-027ff08de8613ed4b97c0360a4bb34b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-c5324bfd2b8c2a28e98c3f744158ccb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-7b31a0197082acceddbc5d708b170081.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-2d898a31abb57cd4202fd3aa111e5ff2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226885/226885-06c10767909a3fd56717e46ad56d9334.jpg

Mina planer är att bygga någon typ av insprutning och kompressor alt turbo bla bla bla - Jag är inte där ännu utan vill få det jag har att gå bra...

Jag köpte packningssats till mina två Fajs 45or från KG Trimning. Jag blev mycket förvånad över det vänliga bemötandet! Bara det att slippa sitta och lyssna på tut-signaler som gör mig irriterad och okunnig säljare osv osv. Tack KG ni var kunniga och förklarade förståligt, ni var superbra!! - Det är allså inte EN packning som jag behövde byta...

Sedan köpte jag ny Grenrörspackning  från Norra Kust Garaget och är även nöjd med deras service och ändå ganska stora sortiment till de bilar som intresserar mig. Tycker ENEM och Norra Kust Garaget kompletterar varandra ganska bra.

Jag vet att man kan beställa från hela världen men värderar alltid de som är nära mig ganska högt. Lite som nära vänner wink

Senast redigerat av gudsbarn (12 april 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang