Caben är hemma. Wheels Umeå var på agendan så den togs hem veckan innan och fick en genomgång med lite nya grejer. Började med å byta hjullager.
Sen var ett batteri dåligt, såklart de från biltema, typ 3e biltema agm batteriet nu som säger upp sig. Även bilar där ja haft 1 batteri har de hållt dåligt så nu blev ja less å köpte vartas agm batterier, 2 st 95ah
Efter de blev de bas byte. Sista svängen före vinter förvaring började det låta riktigt illa från skuffen å de visade sig att en av basarna släppt I limningen, ingen av dom är brända å den andra som suttit I samma låda är hel så vi får se om de blir ett reklamations ärende eller vad dd säger, svettigt blev de iaf å få ut lådan som väger en del å var fastkilad deluxe då ja byggde den med sugpassning.
Basen som var trasig.
Hade ett par ground zero 12or som skulle funka i samma låda å de låter helt okej men är inte riktigt samma tryck som tidigare om man ska vara petig
Torkade av skuffen inredningen som stått å blivit skitig i garaget en hel vinter.... blev viss skillnad
Blev en uppdatering av kyl fläkten också. Den har varit lite kinkig ibland när de varit riktigt varmt ute å de blir mkt tomgångsåka men originalfläkten på dessa bilar utan original ac är ju som en Volvo b16 propeller så nu blev de en 7 bladig med större skovlar.
Viss skillnad är de. Som synes köpte jag även en slirkoppling till också då de rekomenderas men den byggde för mycket så den hamnade in i kylaren.
Typiskt var ju de, då nya fläkten hade större håldelning än originalet på vattenpumpen å de här var kvällen innan jag skulle åka 15 mil till cruisingen. Som tur var hade jag en kompis som jobbade kväll på lokala industrin å kunde fixa en laserskuren bit åt mig om ja slängde ihop en ritning. Sagt å gjort !
Måste ju varit en exemplarisk ritning då de stämde exakt som ja tänkte.
Var klar i garaget vid 02 .30
Passade som en smäck gjorde den iaf å nu höll bilen tempen hela helgen utan problem !
Motor och låda har läkt olja, mer eller mindre å lite här och var, även styr servon. Har skjutit på problemet till nu i helgen när ja gick på semester. Tänkte att jag gör ett ryck och tar ut allt å fixar allt små skit.
3 pinnbultar hade även gått av utan att ja ens rört dom, trodde dom skulle bli eländiga å få ut men de var bara skruva ut dom för hand.
Tog lös tåget och bakre överfallet, bytte trågpackning och bakre vevaxeltätning. Köpte även ett ALU tråg istället för plåt.
Växellådan demonteras litegrann, parken har funkat dåligt på den så ventilpaketet togs ur för att komma åt park spärren. Glömde dock ta bilder på de, men den slipade om lite grann för att förhoppningsvis hugga fast lite kraftigare. Sen byttes alla yttre tätningar, fram, bak och runt axeln till växelväljaren.
Vid 21.30 på kvällen i måndags då motorn började vara ihopmonterad fick jag tag i en strokad 350... ja har alltid tyckt att en vassare drivlina är de som saknas i caben så att stoppa tillbaka original 283an kändes väldigt motigt.
Taggad som man var kopplades släpen och jag streck körde själv hela natten, lastade motorn vid 07.30 och streck körde hela vägen hem, lastade av den i garaget å började skruva över grejer från 283 till den nya. De dygnet blev ett 40 timmars dygn.
Motorn såg ju inte så dum ut men då de var bläster finnish på kåporna så gjorde sig färg bättre ! Borstade upp kåpor och insug och rengjorde
Sen drog ja på lite svartfärg
Efter de slipade ja fram alla upphöjningar på kåporna sen på med 2k klarlack
Motorn är en strokad 350, till 383 med vortec toppar. Kåporna är ett par omsvetsade corvettekåpor med ny försänkta hål för centrumbult. Blocket är ett 4 bultat 010 block och topparna är 096 toppar, alltså av de bättre slaget gjutisar!
Monterat mer saker och bytt tråg till ett aluminium tråg med ribbor under. Ville inte behålla race tråget som satt monterat redan då det var några cm djupare och jag vill inte ha de som lägsta punkten under bilen. Aluminium tråget hade en del kanter i sig som tog i skvalp-plåten som satt monterad i ramlagerbultarna så ja slipade ur dom.
Monterat och klart.
Grenrören fick jag slipa av lite uppe mot ventilkåpan då dom tog i. Men de gick bra och syns inte sen dom är åtdragna.
Ny ministarter ifall headers ska dit framöver. La ner tanken på de nu i sommar då jag inte fick tag i några nog fort, vill få ut bilen så ja hinner åka lite nu under semestern iaf. Ministartern är en från gm's marin sida, bra pris å betydligt bättre kvalité än dom billiga ministarterna som finns!
Tvungen slänga på luftrenare och titta hur de kommer bli.
Blev tråg byte ännu en gång, provade dra runt motorn å de tog I så de var bara lös med allt igen. Slipade ur sidorna mer, lite mer pch ytterligare lite mer, tills de gick hål. blev less å ringde lokala speedshopen som hade ett nytt original plåt hemma, de borde funka sades de! De visade de sig inte heller göra så jag fick massera de på insidan med hammaren istället samt ta upp 2 hål i skvalp plåtarna för att bultarna från överfallen skulle rymmas.
Köpte även en ny växellåda som alldeles nyss är genomgången med nya lameller och ett shift kit så drog på den lite förg också så de er fräscht ut. Köpte även en ny turbin till som är 10" stor och har ca 3200 i stall.
Slutligen monterades allt ihop, tändkablar ska kortas å dras om senare.
For på specma och fick pressat nya slangar till oljekylaren, blev stålomspunna ptfe slangar ska tåla både värme och oljan bra.
Anledningen till att de blev nya slangar dit var för att visco kopplingen till fläkten bygger för mkt så kylarramen var tvungen kortas ner, och de satt rör draget tidigare. Jag kapade bort 3cm av ramen.
Såhär blev det i slutändan iaf. Fick göra nya slangar till styrservon också då den nya hade en annan anslutning på ena slangen så gjorde stålomspunna dit också.
Den har gått 10-15 mil nu och verkar funka och hålla tempen. Får se om man tar sig till lycksele nu i morgon å klarar en långtripp å cruising utan problem.
Finns alltid saker att pyssla med men den blir bättre å bättre.
Har haft en del skavanker i lacken ända sedan ja köpte bilen. De har stört mig men har inte fått tag i någon lacketare som haft tid när jag haft och har varit i valet å kvalet om å göra spot repair men de har varit för stora skador.
Hur som så lämnade ja den till en riktigt duktig lackerare som gjorde den ännu finare.
De ena var ett lacksläpp på bagageluckan.
Dom klassiska sprickorna uppe där bakskärmen är skarvad original, dessa ska enligt mitt tycke INTE spacklas igen då typ alla sådana skarvar ja sett har spruckit upp som mina, de är en anledning till att dom är kittade å synliga original.
Sen var det en ful reva på bakskärmen, här var de va 4 mm spackel men de riktade han upp så de blev betydligt mindre nu, i övrigt gick vi äver bilen med my mätare å de var väldigt lite material på den vilket är kanon!
Undertiden den var på lack passade jag på att polera alla aluminium lister. De är 3 år sen sist, alltid lika roligt när de blir blankt!
Hela bakpartiet och en dörr är ommålat nu iaf så nu är den ännu finare å alla skavanker är borta. Nu återstår montering av lister å lysen osv.
Caben blev såld för några veckor sedan, kändes väääldigt vemodigt släppa iväg den bilen men de öppnar upp för andra möjligheter så ska leta upp något annat kul istället, något man kan dra husvagn med är tanken.
Tog lös toppen för renovering, planade av den 2.5mm på jobbet, svarvade en adapter ring till spännrullen så sträckaren skulle räcka till, slipade in ventilerna och satte ihop allt igen med en nisse hedlund kam och ett justerbart kamdrev i hopp om lite bättre flås än standard. Byggde även ett 2.5" avgassystem och Monterade extraktorgrenrör, har dock ingen bild på den får ordna de sen.
Sen gick ja lös med polermaskinen några dagar.
Lämnade plåtfälgarna på lack och Monterade vita blinkers runt om. Fick även tag på original navkapslar och 3 extraljus så den ser sådär lagom gubbig ut
Putteliten skrev: Måste vara ett bevis för att det faktiskt går att polera en bajskorv. 😜 Något som hade varit ännu gubbigare vore ju ett par Bosch Profi bultade rakt ner i stötfångaren.
Det var typ såna jag hoppades på han skulle montera
Haha tanken har faktiskt slagit mig får se om de blir ändring till nästa år, ids inte byta i vinter iaf!
Från de ena till de andra, när alla "små" projekt blev klar gjorde jag ett stor ryck å tok röjde i garaget efter några månaders panikmekande å 3 avslutade projekt. De var som en bomb exploderat där inne till å från, bjuder på en skämsbild från då de var som värst där inne
Röjde ur de mesta av sakerna där å körde 2 släplass med skräp på tippen. Till slut kunde man röra sig igen.
När ja rensat ut de mesta gjorde ja ett ryck å målade golvet igen så de går hålla rent å fräscht där, blir så mkt trevligare då ena hörnet som ja på gjutet i efterhand är omålat och de övriga golvet har varit med i 7 år nu så de går inte få renare än de är på bild..
Hade såklart rengjort golvet innan så gott de gick med starka skurmedel och avfettningsmedel. Lät torka nån dag sen målade jag allt, köpte en till verktygsvagn av större modell för att få mer förvaring så man slipper kaoset som blir när inte allt har sin egen plats. Såhär blev de i slutändan, efter en dryg veckas pyssel.
Färgen är 2k epoxy som är lösningsbaserad. Fyndade den på en utförsäljning så de var plus:D tänk vad lite färg å städning gör ! Nu ska de mys mekas i impala coupen på lyften men de får ni läsa om i en annan tråd.
Letar för fullt efter nästa projekt så vi får se vad som dyker upp här framöver.
De är en bil som jag suktat efter flera år här på garaget.org och faktiskt ringt på 2 eller 3 gånger men den har aldrig varit till salu, förrän nu! Så vad göra?
Det är en 57 chevrolet 210 townsman som continental här på garaget ägt flertalet år och gjort väldigt mkt (och bra) arbete på, väldigt seriöst gjort i mina ögon å sånt gillas ju.
Av hans projekt att döma och de jobb jag hade sett så bestämde ja mig för att köpa den osedd, så ja bokade transport med en bekant som hjälpte mig. Smidigt!
Lite info om nyförvärvet för den nyfikna, stulet rakt av från förra ägaren:P
Motor: Ny byggd 383 från ATK High Perfmance Engines Edelbrock 750 förgasare Edelbrock bränslepump MSD streetfire tändning MSD tändkablar March Performance alu serpentin remskive kit Right stuff 140amp polerad generator Vxl: TH350 preppad Bakaxel: Ford 9" från Galaxie 64:a Avgas: Hooker Headers Super Competition Eget byggt dubbla 2.5" med 2st Simons burkar 4" polerat rostfritt till slutrören
Ljud Huvudenhet: Kenwood BT nånting Slutsteg: RockfordFosgate T4004 och ett T8002 Bas: RockfordFosgate T1 Power 15" Midbas: 4st RockfordFosgate PPS4-8 Punch Pro 8" Diskant: 2st RockfordFosgate PP4-T SPL
Som synes är de gjort en hel del fint jobb!
Nåväl, dagen efter ankomst var ju solen framme så suget efter en provtur var ju rätt stort. Så de blev en timmes puttrande på byn och den går riktigt trevligt!
Ville ha en körklar bil då ja har nog med projekt i vinter,så de viktigaste för en kul cruising sommar är väl en sjyst drivlina å bra stereo?
Men nått måste man ju göra iaf så Den ska få lite fix! Mer uppdateringar kommer!
Nån dörr var tjärv i mekanismen så den gick inte stänga å 2 rutor var spruckna då filtlisterna var obefintliga så alla dörrsidor åkte lös och låsmekanismerna rengjordes och smordes. Tog även ut alla dörr rutor.
Lämnade trasiga rutorna till glasmästaren så fixade han fram 2 nya fina gröntonade
Rutkanalerna rengjordes å den tidigare beprövade budget åtgärden funkade lika bra nu, biltemas kardborre
Botten på dörrarna hade ungefär 7 kubik sand å bös som damsögs å skrapades så gott de gick, penslade sen på rostomvandlare och sist sprutades rostskydd, dinitrol hela botten å lite till. Klistrade även dämpmatta I alla dörrarna.
Fräscht blev de med nytt glas, snålade dock å behöll dom gamla som var hela på andra sidan men alla dörrar fick samma behandling.
Innertaket är halverst obefintligt. Är bara plåten framtill och lite ludd kvar där. Slipade rent med stålborste och satte dämpmatta där också,
Tanken är att inredningen ska bytas ut nästa år så nu blir de bara lite små fix. Dörrarna blev de stor skillnad på iaf, känns som en cadillac när man stänger den nu, mjukt, superlätt å inget skrammel.