Är elbilar framtiden?

Muttley
10 februari 2018 ·

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

Acobra skrev:
Elbilar kommer garanterat vara en del av framtiden, vare sej vi vill eller inte.
Det jag tänker på mest när det gäller elbilar är de löpande kostnaderna som med största sannolikhet komma, då tänker jag i stil med
* Utbyggnad/renovering av det undermåliga elnätet och det kommer ju garanterat tas ut från oss.
* Elpriset kommer skjuta i höjden när fler har elbilar, girigheten hos vissa bolag är inte att underskatta

Sedan är ju frågan med husvagn och sådant. Får man dra en husvagn med elbil nuförtiden eller är det bara cykelhållare de är till för?

Personligen är jag aningen för elbilar men tycker att det är dumt att låda upp sej på det som man historiskt sett har gjort. Tiden då Etanol/Gas/Diesel var det bästa och skulle rädda världen.

..............................................................................................................


Dum fråga kanske men hyr man batteriet från biltillverkaren?
Trodde man fick med ett när man köpte bilen.

Nu kan jag ju bara Renaults upplägg då jag läst mest om dem.   Idag kan du både köpa batteri och hyra det.   Om du köper betalar du 80 000 mer för zoe, och om du väljer hyra så är det upp till 8-900 kr beroende på din körsträcka.

Ang drag så är det ju upp till billtillverkaren,  man kunde tydligen ha drag på Toyota rav4 hybrid.Men vet inte hur mycket du fick dra med den.

Per månad eller per år eller nåt annat??

/Benny

Per månad.  Om man kör kortare så betalar man såklart mindre.  Men du har ju bra förmåner för priset smile

Jag får dock rätta mig själv, kom ihåg fel.
1199 är de för obegränsad sträcka.  Billigast 699 för 41kwh

Senast redigerat av Muttley (10 februari 2018)

granadadr
10 februari 2018 · 7 290 Inlägg

Muttley skrev:

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:

Nu kan jag ju bara Renaults upplägg då jag läst mest om dem.   Idag kan du både köpa batteri och hyra det.   Om du köper betalar du 80 000 mer för zoe, och om du väljer hyra så är det upp till 8-900 kr beroende på din körsträcka.

Ang drag så är det ju upp till billtillverkaren,  man kunde tydligen ha drag på Toyota rav4 hybrid.Men vet inte hur mycket du fick dra med den.

Per månad eller per år eller nåt annat??

/Benny

Per månad.  Om man kör kortare så betalar man såklart mindre.  Men du har ju bra förmåner för priset smile

Jag får dock rätta mig själv, kom ihåg fel.
1199 är de för obegränsad sträcka.  Billigast 699 för 41kwh

plus bilens kostnad??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Evildan
10 februari 2018 ·

granadadr skrev:

Muttley skrev:

Vettemannen skrev:

Per månad eller per år eller nåt annat??

/Benny

Per månad.  Om man kör kortare så betalar man såklart mindre.  Men du har ju bra förmåner för priset smile

Jag får dock rätta mig själv, kom ihåg fel.
1199 är de för obegränsad sträcka.  Billigast 699 för 41kwh

plus bilens kostnad??

Hyran av batteriet är en enskild kostnad.

Muttley
10 februari 2018 ·

granadadr skrev:

Muttley skrev:

Vettemannen skrev:

Per månad eller per år eller nåt annat??

/Benny

Per månad.  Om man kör kortare så betalar man såklart mindre.  Men du har ju bra förmåner för priset smile

Jag får dock rätta mig själv, kom ihåg fel.
1199 är de för obegränsad sträcka.  Billigast 699 för 41kwh

plus bilens kostnad??

https://www.renault.se/bilar/personbila … etalj.html

Du kan läsa om det där, jag trodde jag var tydlig att de handlade om hyra av batteri.

Evildan
10 februari 2018 ·

Ja.
Varför?

Renare i drift än motsvarande bränslebil, även om den laddas med polsk kolkraft.

Batteriutvecklingen som redan avhandlats tar stormsteg.

Renare även om batteriframställningen inberäknas i LCA då 95% av batteriet kan återvinnas till skillnad mot bensin/diesel 0%. Är det förbrukat är det bokstavligen uppeldat.

Att bygga en elmotor kräver betydligt färre rörliga komponenter än en bränslebil.

Att bygga en elektrisk kraftöverföring kräver betydligt färre rörliga komponenter än en bränslebil.

Energieffektiviteten hos en elmotor överstiger vida de rekorderligt 40% som 2ZR-FXE från 2016 ger.

En elmotor kräver även färre servicar än bränslemotorn, inga filter, stift, oljor att byta ut.

Bekvämare körning med sömlös och närapå vibrationsfri kraftöverföring.

Fler påfyllningsställen än petroleum, krävs inga smutsiga transporter från raffinaderierna/depåerna, nedgrävda cisterner, pumpautomater (som behöver ström för att fungera), inget spill och kladd, inga cancerogena ångor vid energiåterfyllning.

Alltid full räckvidd på morgonen.

Några som jag ser det stora fördelar med eldrift kontra fossilerna.

fax110
10 februari 2018 · 344 Inlägg

Det känns som att bilar som Mini's laddhybrid är inom en överskådlig framtid en väldigt populär biltyp och rena elbilar lite längre fram i tiden. att kunna välja mellan elkörning,hybridkörning och endast bränslemotor körning känns som något som passar dom flesta.

Muttley
12 februari 2018 ·

Hittade denne rackare idag. Uniti Lundbaserat företag. 
Om allt är tillverkat i Sverige låter jag vara osagt då jag inte läst på ännu.
Men faktan  som finns (tyvärr på tyskt prylföretag som suger på butiker ) så ser det ut såhär

Specifikationer & tillval
2-, 4- och 5-sätes modeller
Upp till 300 km räckvidd (22 kWh batteri)
Löstagbart och mobilt batteri som kan laddas där du vill (vanligt vägguttag) och ger upp till 30 km extra körsträcka
AC snabbladdning: fulladdat på 3 timmar 10 minuter
DC snabbladdare: 200km på 30 minuter
0-80 km/h på 3,5 sekunder med sportläge aktiverat (max hastighet 130km/h)
Lämpad för stadstrafik och motorvägskörning

De är ju inte helt värdelöst med en elbil som går 30mil och kostar från 145 000 kr. 

Dock får andra bepröva den ordentligt.  Jag tycker den är cool och skulle passat till pendling smile

Här kommer info för de som bor i lägenhet och gnäller för de inte kommer kunna ladda sina framtida bilar.

Allt låter såklart bra. Men om det slår genom blir de ju Svenskt
ENKELHET Att köra, ladda och parkera skall vara enkelt. Genom att använda en induktionsladdare kommer de flesta inte ens behöva plugga in bilen. Dessutom, ni som bor i lägenhet kan ladda er bil via ett extra löstagbart batteri, t.ex. hemma eller på kontoret!

http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2017/12/uniti-electric-car-01-700x466.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 februari 2018 · 14 061 Inlägg

Muttley skrev:
Hittade denne rackare idag. Uniti Lundbaserat företag. 
Om allt är tillverkat i Sverige låter jag vara osagt då jag inte läst på ännu.
Men faktan  som finns (tyvärr på tyskt prylföretag som suger på butiker ) så ser det ut såhär

Specifikationer & tillval
2-, 4- och 5-sätes modeller
Upp till 300 km räckvidd (22 kWh batteri)
Löstagbart och mobilt batteri som kan laddas där du vill (vanligt vägguttag) och ger upp till 30 km extra körsträcka
AC snabbladdning: fulladdat på 3 timmar 10 minuter
DC snabbladdare: 200km på 30 minuter
0-80 km/h på 3,5 sekunder med sportläge aktiverat (max hastighet 130km/h)
Lämpad för stadstrafik och motorvägskörning

De är ju inte helt värdelöst med en elbil som går 30mil och kostar från 145 000 kr. 

Dock får andra bepröva den ordentligt.  Jag tycker den är cool och skulle passat till pendling smile

Här kommer info för de som bor i lägenhet och gnäller för de inte kommer kunna ladda sina framtida bilar.

Allt låter såklart bra. Men om det slår genom blir de ju Svenskt
ENKELHET Att köra, ladda och parkera skall vara enkelt. Genom att använda en induktionsladdare kommer de flesta inte ens behöva plugga in bilen. Dessutom, ni som bor i lägenhet kan ladda er bil via ett extra löstagbart batteri, t.ex. hemma eller på kontoret!

http://teknikensvarld.se/wp-content/upl … 00x466.jpg

Jättekul att släpa bilbatteri in och ut 2 gånger om dagen!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
12 februari 2018 ·

Vettemannen skrev:

Muttley skrev:
Hittade denne rackare idag. Uniti Lundbaserat företag. 
Om allt är tillverkat i Sverige låter jag vara osagt då jag inte läst på ännu.
Men faktan  som finns (tyvärr på tyskt prylföretag som suger på butiker ) så ser det ut såhär

Specifikationer & tillval
2-, 4- och 5-sätes modeller
Upp till 300 km räckvidd (22 kWh batteri)
Löstagbart och mobilt batteri som kan laddas där du vill (vanligt vägguttag) och ger upp till 30 km extra körsträcka
AC snabbladdning: fulladdat på 3 timmar 10 minuter
DC snabbladdare: 200km på 30 minuter
0-80 km/h på 3,5 sekunder med sportläge aktiverat (max hastighet 130km/h)
Lämpad för stadstrafik och motorvägskörning

De är ju inte helt värdelöst med en elbil som går 30mil och kostar från 145 000 kr. 

Dock får andra bepröva den ordentligt.  Jag tycker den är cool och skulle passat till pendling smile

Här kommer info för de som bor i lägenhet och gnäller för de inte kommer kunna ladda sina framtida bilar.

Allt låter såklart bra. Men om det slår genom blir de ju Svenskt
ENKELHET Att köra, ladda och parkera skall vara enkelt. Genom att använda en induktionsladdare kommer de flesta inte ens behöva plugga in bilen. Dessutom, ni som bor i lägenhet kan ladda er bil via ett extra löstagbart batteri, t.ex. hemma eller på kontoret!

http://teknikensvarld.se/wp-content/upl … 00x466.jpg

Jättekul att släpa bilbatteri in och ut 2 gånger om dagen!

/Benny

Helt klart.  Det beror på hur stort batteriet är.  Det är tyvärr knapphändig information kan jag tycka på hemsidan  https://www.uniti.earth/
Jag skulle vilja prova bilen innan man lägger en förbeställning såklart. Lite ägarförhållanden hade varit trevligt och få också.  Om de kostar multum för att hyra batteri eller om de ingår för 145000 och uppåt.  Eller om bilen blir hutlöst dyr om man väljer 3 eller 5 sitsig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2018 · 13 746 Inlägg

Tror inte att elbilar är framtiden. Om det inte händer något väldigt otroligt när det gäller batterier.    Tror mer på förbränningsmotor som går på alternativa bränslen  som är lätta att fylla på.    Jag har svårt att se mig själv bli beroende av att behöva planera användningen av bilen.  Ser ju hur bra en telfon fungerar för mig... Aldrig batteri i den   jsg har aldrig bränsle i bilen osv..   Så en elbil skulle ju stå med tomt batteri hela tiden.    I har inte ens orkat leta på elkabel till motorvärmare i våra bilar fast kupévärmaren suttit i bilen hela tiden   så svårt att se att jag någonsin skulle klara av att ladda bilen  så länge det inte finns ett sätt där jag kan stanna och fylla på mer el på 1-2min så är det otänkbart och att jag klarar mig på en laddning en vecka

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
it_mutt Avstängd
12 februari 2018 · 10 388 Inlägg

On topic: mnjaäea.

I en nära framtid; ja.
I det långa loppet; nej.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bennybira
13 februari 2018 · 480 Inlägg

it_mutt skrev:
On topic: mnjaäea.

I en nära framtid; ja.
I det långa loppet; nej.

Detta svaret är nog det närmsta vi kan komma.
Batteritillverkningen kommer att stöta på patrull ganska snart, iaf från mineralsidan.
Bör även tilläggas att suget efter elektro-mineraler (materiell för elektronik) skiftar världens maktbalans drastiskt. Iaf ur ett resursperspektiv.
Det har tagit över 100 år att nå den någorlunda stabilitet som erbjuds av världens oljebehov ( alla är förlorare om tillgångarna stryps). Konsekvenserna för oljeekonomins upplösning blir katastrof.

Sen har jag inte sett vidare många lösningar för jordbruk eller alla andra petroliumbaserade produkter som:
Gödsel
Plaster
Gummi
Flygbränsle
Färg / kemindustri

Att stirra sig blind på personlig transport är farligt.

Tror lösningar som induktiva vägbanor är en mer långsiktig lösning än att behöva fylla bilarna med batterier.
Då hade en bil med ca 100km individuell räckvidd kunnat köra på antagligen tullade vägsträckor i tusentals km genom att ladda "trådlöst" från vägbanan. Vi får se!

Fiat 127 (1977)
panda666
13 februari 2018 · 4 250 Inlägg

tror personligen det är mer åt att oljebolagen *gömmer undan olja* för att hålla priserna högt, som jag läste att man gör samma sak med andra grejer för att hålla värdet högt, kanske inte är så akut som att oljan börjar ta slut utan bara det dom vill att vi ska tro på. Elbil eller hybrid som sparar mycket ström och som kan användas när man vill är skitbra i framtiden, skulle vara trevligt med en sån, för plugin hybrider tycker jag har för kort sträcka med enbart el. Vill ha en *hybrid eller whatever som jag kan använda elen som genereras under körning för att kunna använda i vilken hastighet jag vill när jag vill. Typ om ja kör 30km och genererar el för typ 20-30km och kan använda det precis när ja vill fullt ut.

Soulman
13 februari 2018 · 1 271 Inlägg

Batteribilen är redan död. Batteribilar kommer vara populärt i politiken en kort period till någon större utredning visar att bryta de grundämnen som behövs inte är rimligt ur hållbarhetssynpunkt. Det är helt enkelt inte möjligt att byta bilparken i den hastighet som behövs "för att rädda världen från oljeberoende och CO2". Och i synnerhet inte när räckvidden är för dålig. Det finns också på tok för många hybrider som går på bensin. Vi har flera stycken på jobbet som alltid står med sladden i. Av någon anledning startar ALLTID bensinmotorn, kall, helt random, alltid. I synnerhet i körning vid kortare sträckor. Det i kombination med att de inte uppfyller några EMC krav gör att de nu i förtid omedelbart lämnar bilflottan och byts ut mot bilar från VAG koncernen. Bye bye Prius...

På kort sikt ska omställningen ske med biobränslen. Vi som har förmånen att köra diesel kan tanka bioalternativet redan vid lunch idag. Problemet är att motortillverkarna och bränsletillverkarna släpar efter med certifieringar för dessa bränslen så inga garantier gäller. Har man som privatperson köpt en bil för herrejösses massa hundratusen riskerar man inte att göra nåt som kan påverka garantin. Men det är jävligt irriterande att denna lösning finns, men kan inte användas.

På jobbet tvingade vi Volvo att godkänna HVO som bränsle till våra maskiner, efter att på eget bevåg ha testat över ett par år utan minsta problem.

Vätgasdrift är intressant, har inte detaljstuderat vad bränslecellen består av. Förmodligen ett antal mineraler där med men frågan är hur det står sig mot batteriets mineraler.

Det största hindret står biltillverkarna och bränsleindustrin för. De har investerat så mycket pengar i dagens teknik att det kommer dröja flera tiotals år innan ett större teknikskifte sker. Däremellan är biobränslen utmärkt för omställningen som  fungerar både på nya och gamla bilar. Det är säkert 30 år sedan jag första gången såg någon hälla gammal frityrolja i sin gamla Merca och köra iväg. Det har egentligen inte hänt så mycket sedan dess och varför det är så har jag ju redan skrivit.

Senast redigerat av Soulman (13 februari 2018)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
zemet
13 februari 2018 · 4 041 Inlägg

Soulman skrev:
Batteribilen är redan död. Batteribilar kommer vara populärt i politiken en kort period till någon större utredning visar att bryta de grundämnen som behövs inte är rimligt ur hållbarhetssynpunkt. Det är helt enkelt inte möjligt att byta bilparken i den hastighet som behövs "för att rädda världen från oljeberoende och CO2". Och i synnerhet inte när räckvidden är för dålig. Det finns också på tok för många hybrider som går på bensin. Vi har flera stycken på jobbet som alltid står med sladden i. Av någon anledning startar ALLTID bensinmotorn, kall, helt random, alltid. I synnerhet i körning vid kortare sträckor. Det i kombination med att de inte uppfyller några EMC krav gör att de nu i förtid omedelbart lämnar bilflottan och byts ut mot bilar från VAG koncernen. Bye bye Prius...

På kort sikt ska omställningen ske med biobränslen. Vi som har förmånen att köra diesel kan tanka bioalternativet redan vid lunch idag. Problemet är att motortillverkarna och bränsletillverkarna släpar efter med certifieringar för dessa bränslen så inga garantier gäller. Har man som privatperson köpt en bil för herrejösses massa hundratusen riskerar man inte att göra nåt som kan påverka garantin. Men det är jävligt irriterande att denna lösning finns, men kan inte användas.

På jobbet tvingade vi Volvo att godkänna HVO som bränsle till våra maskiner, efter att på eget bevåg ha testat över ett par år utan minsta problem.

Vätgasdrift är intressant, har inte detaljstuderat vad bränslecellen består av. Förmodligen ett antal mineraler där med men frågan är hur det står sig mot batteriets mineraler.

Det största hindret står biltillverkarna och bränsleindustrin för. De har investerat så mycket pengar i dagens teknik att det kommer dröja flera tiotals år innan ett större teknikskifte sker. Däremellan är biobränslen utmärkt för omställningen som  fungerar både på nya och gamla bilar. Det är säkert 30 år sedan jag första gången såg någon hälla gammal frityrolja i sin gamla Merca och köra iväg. Det har egentligen inte hänt så mycket sedan dess och varför det är så har jag ju redan skrivit.

Jag är inte helt insatt i mineralbristen du beskriver för batterierna. Det är möjligt att det är en bristvara. Det finns dock gott om folk som säger att detta inte är något problem. Brist på litium löses med annan teknik eller att man bryter mer litium och på andra sätt.

Den pående trenden där samtliga stora biltillverkare skall erbjuda hybrid eller elbilar på mer eller mindre varje modell tyder ju dock på att de stora tillverkarna har någon typ av plan för hur dem skall kunna få fram batterier till deras fordon. 


Problemet med kallstartande bensinmotorer är en applikation och programeringsfråga som enkelt löses med bättre mjukvara för hybridbilar. Detta är ju inget som helst problem för ett fordon med ren eldrift heller.

Jag jobbar med motorutveckling på ett stort fordonsföretag, vi ser samma problem som er med biobränslen. Det finns där men kvaliteten varierar kraftigt och certifiering saknas ofta. Detta kommer dock lösas såsmåningom och bli bättre.

Fordonsindustrin har varit en stor stoppkloss länge. Men nu har ju mer eller mindre alla stora företag börjat jobba med rena elbilar och hybrider så det hindret tror jag har försvunnit.

Oljeindustrin vill givetvis inte att denna omställning skall ske men dom tappar mer och mer mark.

Nästan alla jag pratar med som går i bilbytar tankar till något nytt eller några år gammalt är intresserade och funderar på att köpa hybrider.

Jag personligen tror att hybrider är en tillfällig fluga. Ren eldrift är framtiden och sättet vi använder bilar idag kommer mer eller mer försvinna.

Om 10 -20 år tror jag inte undommar tar eller behöver körkort längre och de som aktivt kör bil gör det endast av nöjesskäl.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
13 februari 2018 · 10 280 Inlägg

zemet skrev:
Om 10 -20 år tror jag inte undommar tar eller behöver körkort längre och de som aktivt kör bil gör det endast av nöjesskäl.

Lite nyfiken blir man på hur detta resonemang går att applicera på landsbygden? Ska det bara bo äldre personer där, som då har körkort, eller ska mängden bussar (taxi?) öka drastiskt på landet? Eller bör folk helt enkelt hålla sig hemma och odla grönsaker och vara självförsörjande för att slippa handla och/eller jobba annat än hemifrån?

//Brådhis

EDIT: Inser att jag nog gjorde en tankevurpa kanske? Kan det vara så att du menar att alla har självkörande bilar och att detta då inte skulle kräva körkort?

Senast redigerat av Brådhis (13 februari 2018)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Ja, man undrar hur zemet tänkte där..
Folk har ju tagit körkort i 100 år snart..
Inte försvinner väl det över en förmiddag..?
Självladdande elbilar med körkort blir det nog...
Vi får se om  50 år, om ni lever, dvs..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mack855
13 februari 2018 · 1 354 Inlägg

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Om 10 -20 år tror jag inte undommar tar eller behöver körkort längre och de som aktivt kör bil gör det endast av nöjesskäl.

Lite nyfiken blir man på hur detta resonemang går att applicera på landsbygden? Ska det bara bo äldre personer där, som då har körkort, eller ska mängden bussar (taxi?) öka drastiskt på landet? Eller bör folk helt enkelt hålla sig hemma och odla grönsaker och vara självförsörjande för att slippa handla och/eller jobba annat än hemifrån?

//Brådhis

EDIT: Inser att jag nog gjorde en tankevurpa kanske? Kan det vara så att du menar att alla har självkörande bilar och att detta då inte skulle kräva körkort?

Går i dessa tankebanor också att alla kommer bli amish folk i framtiden då det helt enkelt är miljövänligast och med tanke på att det känns som att det är vad man blir tvingad till med tanke på att typ vattenfall höjer avgiften för nätanvändet hela tiden. Bytte till en ny energi och miljövänligare uppvärmning av kåken våren i fjol. Jo förbrukningen har sjunkit rejält men inte elräkningen.......

zemet
13 februari 2018 · 4 041 Inlägg

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:

zemet skrev:
Om 10 -20 år tror jag inte undommar tar eller behöver körkort längre och de som aktivt kör bil gör det endast av nöjesskäl.

Lite nyfiken blir man på hur detta resonemang går att applicera på landsbygden? Ska det bara bo äldre personer där, som då har körkort, eller ska mängden bussar (taxi?) öka drastiskt på landet? Eller bör folk helt enkelt hålla sig hemma och odla grönsaker och vara självförsörjande för att slippa handla och/eller jobba annat än hemifrån?

//Brådhis

EDIT: Inser att jag nog gjorde en tankevurpa kanske? Kan det vara så att du menar att alla har självkörande bilar och att detta då inte skulle kräva körkort?

Går i dessa tankebanor också att alla kommer bli amish folk i framtiden då det helt enkelt är miljövänligast och med tanke på att det känns som att det är vad man blir tvingad till med tanke på att typ vattenfall höjer avgiften för nätanvändet hela tiden. Bytte till en ny energi och miljövänligare uppvärmning av kåken våren i fjol. Jo förbrukningen har sjunkit rejält men inte elräkningen.......

Jag menar att vi redan idag har uppnått nivå 2 av automation.
Lagligt i sverige i bilar du kan köpa och köra idag. Jag har själv kört tesla med nivå 2 och det fungerade riktigt bra på landsväg och i stadstrafik.

Tesla har ju bilar som klarar nivå 4 idag.
Nivå 5 när bilar klarar alla situationer som en mänsklig förare klarar är vi påväg mot.
När bilar klarar nivå 4 an automation och lagar och försäkringar hunnit ikapp ser jag inte varför man skulle behöva ha ett körkort. Man kan ju då sitta i baksätet på bilen när den kör.

För nivå 5 kommer det antagligen inte ens finnas möjlighet att styra bilen och det kommer då vara helt överflödigt med körkort ifall lagar och regler hängt med i utvecklingen.

Länk som förklarar olika nivåer av automation i fordon: https://www.techrepublic.com/article/au … fferences/

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Bennybira
13 februari 2018 · 480 Inlägg

Körkort behövs rent juridiskt för att någon ska ta ansvar när det händer olyckor.
Så enkelt är det smile Det är redan lite av en friskrivningsklausul när du tar dem idag.

"Du var medveten om riskerna, inte vårat fel"

Fiat 127 (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang