Jag har tittat på på en Peugeot xr, årsmod 2002 i väldigt bra skick för sin ålder. Efter att ha granskat bilen så är det enda negativa som jag hittar olja i expansionskärlets vatten. Vattnet såg simmigt och oljigt ut och det flöt centimeterstora svarta oljeplättar på ytan. Motorn går jämnt och är pigg, ingen onormal avgasrök. Vad tror ni, är detta något riktigt allvarligt eller kan det hålla att köra med några år ???
Jag har tittat på på en Peugeot xr, årsmod 2002 i väldigt bra skick för sin ålder. Efter att ha granskat bilen så är det enda negativa som jag hittar olja i expansionskärlets vatten. Vattnet såg simmigt och oljigt ut och det flöt centimeterstora svarta oljeplättar på ytan. Motorn går jämnt och är pigg, ingen onormal avgasrök. Vad tror ni, är detta något riktigt allvarligt eller kan det hålla att köra med några år ???
Jag tycker det låter som kass topplockspackning. Ingen rolig historia isåfall. Tycker samtidigt att där skulle vara brunaktigt gegg/vispgrädde. Är där typ bara en oljehina med svarta oljeklumpar menar du?? Kanske bättre att någon mer insatt svarar men personligen skulle jag letat efter en annan bil
har du olja i vattnet så är ju topplockspackningen paj. Jag tror inte denna bilen kommer hålla för att köras med några år om du inte gör något åt topplockspackingen.
Mmm, misstänkte topplockspackningen. Bilen är precis nybes utan anmärkning och rullar drygt ett år. Den verkar i övrigt att vara i bra skick och priset är 10000 kr. Jag ska ha den som extrabil och kör knappt 1000 mil om året, mest landsväg. Säljaren är trovärdig i sin okunskap och verkar ärlig. Råder ni att avstå köp då ?
Olja i vattnet är ju ingen bra start. Ingen historik på gamla reparationer? Känner du ägaren? Be denne byta kylarvätska och sedan kollar du igen om ett par veckor.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mmm, misstänkte topplockspackningen. Bilen är precis nybes utan anmärkning och rullar drygt ett år. Den verkar i övrigt att vara i bra skick och priset är 10000 kr. Jag ska ha den som extrabil och kör knappt 1000 mil om året, mest landsväg. Säljaren är trovärdig i sin okunskap och verkar ärlig. Råder ni att avstå köp då ?
Jag hade aldrig köpt en bil med trasig förpackning. När kosta lika mycket som bilen att byta på verkstad så länge du inte är väldigt händig och kan byta den själv.
Börja laga själv eller lämna på verkstad är självklart inte aktuellt. Tyvärr finns varken tid eller engagemang hos varken mig eller säljaren att lägga alltför mycket energi på att börja felsöka. Om jag då istället ställer frågan såhär istället : Finns det någon annan möjlighet än topplockspackningen som orsakat detta ? Vad isf
Hej! Det skulle i så fall vara att ägaren av misstag hällt olja i expansionskärlet ... Nu är det inte speciellt svårt att byta topplockspacking men att hålla till utomhus och meka den här årstiden är ju inget man längtar efter direkt.
Olja i expansionskärlet beror på trasig topplockspackning om det inte möjligtvis är en vattenkyld turbo. Då kan det kanske läcka där. Men det är troligen lika dyrt eller dyrare att fixa som att byta topppackning.
Är du säker på att det är olja i expansionskärlet eller kan det vara något annat? Kanske är någon avlagring eller liknande?
Man kan ta ett kompressionsprov på kärran och det ska väl inte kosta så många hundralappar hos en mek på hörnet..
Faktiskt inte. Vi provade på en pt cruiser men sen hade perfekta värden men toppen kass. Den gick ibland utmärkt att köra längre sträckor med. Sen kunde den ibland bara rulla 3 km så kokade den. Varför vi inte bytte? För det är helt värdelöst att byta på de
Jag har tittat på på en Peugeot xr, årsmod 2002 i väldigt bra skick för sin ålder. Efter att ha granskat bilen så är det enda negativa som jag hittar olja i expansionskärlets vatten. Vattnet såg simmigt och oljigt ut och det flöt centimeterstora svarta oljeplättar på ytan. Motorn går jämnt och är pigg, ingen onormal avgasrök. Vad tror ni, är detta något riktigt allvarligt eller kan det hålla att köra med några år ???
Du kan säkert hitta en bil utan olja i expansionskärlet. Köp den istället.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
har sett ganska många psa bilar med tu-motorn med olja i exp kärlet, vi har en gammal berlingo på jobbet som är uppe i 34k mil varav de senaste 8 tusen eller så har det varit svart missfärgning i exp. kärlet, det är självklart inte som det ska men det behöver inte vara katastrof heller, prova byt kylvätska och diska rent exp kärlet och se om det kommer tillbaka och hur mycket.
Jag får tacka er alla för svar. Som Rille här ovan skriver, så kan säkert en bil snurra många mil till trots problemet. Å andra sidan kan den rasa nästa gång man startar. Jag köper inte den bilen, har nu hittat en annan som verkar mycket lovande. Får se vad man hittar då man kikar närmare på den, återkommer kanske här med nya frågor
Jag får tacka er alla för svar. Som Rille här ovan skriver, så kan säkert en bil snurra många mil till trots problemet. Å andra sidan kan den rasa nästa gång man startar. Jag köper inte den bilen, har nu hittat en annan som verkar mycket lovande. Får se vad man hittar då man kikar närmare på den, återkommer kanske här med nya frågor
Hepp. Köpte bil idag, så ny fråga i tråden Volvo v40, trött turbo Nybes, 16500 mil, bra skick, ny kamrem o nyservad. Pris 12000, bara att hoppas på att den fortsätter rulla