Skapar ett projekt där jag kommer att ha min Volvo 240 som ett rullande projekt, utan tillgång till garage... Målet är att allt ska fungera på bilen och vara fin i kaross och lack.
Nu har jag fått hem sista paketet med bromsdelar från Tyskland.
Har inte tänkt på det innan men bromssköldarna saknas ju helt fram, vilket var väldigt synd. Nu måste jag dessutom byta lagren fram för att det går inte att få dit sköldarna utan att ta bort lagren...och ta bort lagren utan att skada dem verkar ju vara svårt tyvärr
Här är ok, skiva, nav och lager borta
Rensat oket på packningar och kolvar, ska få nya packningar och dammskydd och målas upp
Kolvarna som ska rengöras med smärgelduk, numrerade för att veta vart i oket dem satt
jaka54 skrev: Hej! Fälgarnas svarta yta tar du bort med fälgrengöring exempelvis Biltemas.
Nja, tyvärr inte så enkelt, har kört flera omgångar med Meguiars, Sonax och ett tredje som jag inte har namnet på men som är väldigt starkt...det har liksom ärgat fast. Men ska göra några försök till sen får det vara good enough.
Robinsandkvist skrev: Följer
Kul!
//
Har monterat bromsskölden med nya rostfria M8x20. Nackdelen med att sätta dit nytt och fräscht är att allt det andra som gammalt verkligen gör sig påmint, men det ska ju bytas och fixas framöver också
Har knackat ur dem gamla lagerbanorna och rengjort navet. Sedan har jag lagt de nya lagerbanorna i frysen inför monteringen i navet
Eldar på navet för att få materialet att expandara
Nya lagerbanan från frysen, strök på ett lager med hjullagerfett innan jag började knacka det på plats i navet med hjälp av den gamla lagerbanan
På plats, nästa steg är att montera navet på spindeln...men är osäker på vilket håll gummipackningen ska sitta åt på spindeln (den som sitter längst in)
Det var svårt att hitta nån sprängskiss eller liknande på hur gummipackningen skulle sitta på navet, men efter vad jag fick fram så blev det koningen inåt mot spindeln
Navet monterat, drog åt muttern samtidigt som jag snurrade navet och sedan lossade jag muttern och drog åt med fingrarna och satte i spärren
Skyddskåpan med extra hjullagerfett monterad och även skivan (blev sådär med målningen och fick färg på bromsytan, men det löser sig efter man bromsat några gånger)
Nu är det bromsok och bromsslangar kvar, det börjar närma sig
Nya handbromsbackar & monteringssats från Bosch på plats, kopparpasta på glidytorna och rengjort och smort upp expandern. Nu kommer det att lira ett tag utan översyn
Allt på plats, ett hjul kvar nu och bromsslangarna bak, sen ny bromsvätska och luftning...ett utdraget arbete som jag gärna ser slutet på
Bromsarna är klara och är nöjd med resultatet. Nu går projektet vidare. När jag köpte bilen var en av kromlisterna ovanför stötfångaren lite intryckt och skadad, tänkte inte mer på det. Men nu har jag börjat undersöka det närmare och nån av föregående ägare har skadat krockbalken, det syntes eftersom plasten på stötfångaren inte låg i linje vid vänster strålkastare. Men det syntes först efter man plockat bort kromlisterna.
Här är plåten lite intryckt och lacken har släppt, detta ska tryckas ut och målas i. Det kommer att täckas av kromlisterna så behöver inte vara finish på jobbet, men ska förhindra att rost kommer
Konsoler som håller balken är raka så inget i övrigt är skadat
Här ser man tydligt hur skev krockbalken är
Är det nån som vet nån som har en fin stötfångare och krockbalk att sälja får ni gärna skicka PM!
alex_v skrev: härlig tråd, har själv en 245 som jag bytte bensin filtret på häromdagen, det var ett rent helvete, först så var skruvarna som håller den dära plattan typ helt rundande eller liknande, så fick börja såga och borra bort dom, sen så satt den grova bulten in i filtret sten hårt, när man drog på bulten så börjde sig hela filtret innåt, var inget roligt hehe.. men sen fick den nya bultar och slangar(:
Ja men trevligt o höra! Jaså, ja risken är ju att man drar sönder nåt när det sitter så där jävla hårt. Bra att du fick ordning på det och ersatte med nytt, det ger en go känsla efteråt!
Mack skrev: Trodde jag hade skrivit tidigare i den här tråden men uppenbarligen inte.. Hursom, underbart att se en gammal 240 räddas. Förhoppningsvis uppvisar hon framtida pålitlighet i takt med servicar mm bibehålls, hehe.
Kul att höra, tack! Ja precis jag hoppas det också! Det värsta med dem här bilarna är väl om rosten börjar ta fart eller klädseln blir dålig, det andra känns ju pålitligt om inte annat lätt att fixa
//
Jag trodde att det skulle vara lätt att beställa dem nya clipsen till kromlisterna ovanför stötfångaren, men det visade sig inte vara sant. Clipsen som håller den långa listen är av en annan sort än dem på sidorna och det är dem på sidorna som går att beställa. Nu lutar det åt att beställa 15st av sorten som sitter på sidorna och använda dem till den långa listen också. Det vita clipset till vänster är till långa listen och det sitter 7st clips av den sorten
Jag har lyckats få tag på en komplett stötfångare med spoiler där tom med dem smala plastfästena längst bak var hela. Innan montering ska nya rostfria skruvar och brickor monteras och rengöring. Ska även lägga i färg på bilens plåt där det spruckit och fallit bort, som tur är ingen rostlagning där.
Nu har clipsen kommit, hoppas att det här kommer fungera för att få fast även den långa kromlisten. Fick även nya bärarmsbussningar till bärarmen bak (dem bakre stora). Dem som sitter där nu är helt slut, kommer bilder på det jobbet sen.
Har tagit isär stötfångaren från spoilern och gjort en första tvätt. Muttrar och skruvar var helt slut och gick av när jag skulle skruva isär dem. Dem smala fästena på spoilern satt som sagt kvar men en av dem hade en spricka i överkant. Därför tog jag fästena från gamla spoilern och kör dubbelt från två olika håll på den "nya". Efter montering av skruvar&muttrar så strök jag aluminiumpasta över gängorna för ytterligare rostskydd, skruvar, muttrar och brickor var självklart rostfria grejer.
Hade varit bättre med nya fästen här, men det får duga med dem gamla
Uppsättningen av rostfria grejer, brickan i mitten är av plast och ska ligga mot krockbalken. Antar att det är för att kombinationen av metall och aluminium inte riktigt lirar ihop
Hålen i spoilern har med tiden blivit nötta efter dem gamla brickorna
Nya överdimensionerade brickor löser det problemet, överdimensionerat är f*n alltid bra!
Upptäckte att ett av fästena på sidan av stötfångaren var delvis trasigt, plastnitar som har släppt
Visste inte riktigt hur jag skulle lösa det men det fick bli såhär, satte brickor och sen skruv med grova gänger och som är kapade på längden för att inte gå igenom
Sen har jag rostskyddat skruvarna och brickorna. Det här är väl ingen lösning som jag gillar, men det kommer inte synas och fästet sitter fast igen
Har fått paket från Bilfärg.se idag, färgen gick inte längre att köpa hos Volvo. Härdare har jag sedan tidigare, så nu kan jag komma vidare med fronten
Sen har jag varit och köpt delar för att kunna pressa dit de bakre länkarmsbussningarna
Har slipat och grundat på dem ställen där det varit lacksläpp och skada i plåten
Det var här det var intryckt i plåten så har riktat och lagt i färg (det som syns nere till höger). Här kunde man ha våtslipat och polerat för att blivit av med kanten, men eftersom listen kommer att sitta för så blir det funktion före form i det här läget
Börjat montera listerna igen med nya clipsen
Blev även samma clips till långa mittenlisten
Var tvungen att demontera torkarmotorerna för att montera långlisten med dessa clips
Men det var enkelt och gjordes genom att lossa på denna skruven
Ordningen återställd och blev även en ny skylthållare
Ska bara lägga rätt gummilisten på högra kromlisten så är detta delprojektet över
Idag började jag arbetet med att få bort de bakre bärarmsbussningarna. Kapade skarvröret efter jag hade mätt ut mellanrummet mellan "öronen" på bakaxeln, var ca 53mm. Sedan kapade jag gängstången så att jag fick plats med hylsor och brickor och muttrar.
Här sitter grejerna på plats, men här har jag gjort fel för den stora hylsan är inte tillräckligt stor för att rymma bussningen. Så jag fick dra iväg och köpa nya delar, blev ett till skarvrör med tillhörande klämmor (ingen bild på det tyvärr). Men det hände ingenting när jag började skruva. Eller ja, det som hände var att gängorna på gängstången och muttern gick sönder, även metallröret i mitten på bussningen kom ut en bit, men släppte inte. Det sitter riktigt hårt!
Här ser man baksidan på bussningen och det finns ingen metall kvar runt vulkningen på det stället
Tillslut var det inget annat som hjälpte förutom våld och bågfil
Nu är den j*veln äntligen borta, nu ska jag bara göra rent med ståltrissa och slippapper, sen påbörja monteringen av den nya bussningen.
Det här är vad som är kvar av den (30 år gamla?) bussningen