Vettemannen skrev:
Classicern skrev:
Vill bli bättre på el och därför försöker jag förstå hur allt hänger ihop. Alltså, som det är nu så går röd plus-kabel till ”solenoiden” och sen vidare upp till säkringsboxen och igenom där. Sen vidare därifrån till tändningslåset. Sedan från tändningslåset går det två kablar, där den ena går tillbaks in i ”solenoiden”. Och den andra in i säkeingsboxen (de transparenta kablarna på bilden).
Vette tusan vad det annars är om inte en solenoid.
Vi får hoppas att det är nån duktig elektriker som blandar sig i tråden. Jag vet ungefär hur en bilstartmotor fungerar.
/Benny
Ja, jo det vore intressant. Jag kan bli lite aspig och måste veta hur saker hänger ihop. En sak som slår mig, varför kan var och varannan mansmänniska födda på 40-50 det mesta om bilar, elektronik etc. allt från reläer, kopplingar, eldragningar i bilar fixar många galant och löser alla möjliga mekaniska och fordonsrelaterade problem. Själv har man fullt upp med att luska ut hur allt hänger ihop. På Chevan jag har är det en rejäl kabelhärva och det tar verkligen tid för mig att identifiera fel i dessa system.
Senast redigerat av Classicern (15 maj 2018)