Elektrisk parkeringsbroms elfel

MapPhan
11 juni 2018 · 5 Inlägg

Hello! Är helt ny på sidan och jag skulle kunna behöva era tips eller hjälp. Jag är inte så jätte bil kunning så ni får förklara lite enklare hehe..
Ska skriva storyn om problemet jag har:
De är så jag bytte bromsskivor och belägg på min Audi A6 2.0Tfsi 2006 i helgen som har elektronisk parkeringsbroms så öppnade jag kolven med Vcds , tog bort de gamla och sätta in nya skivor , belägg och rengör runt om oken. Stängde kolven och tänkte allting var klart men så fort jag startade bilen öppnade vänstra parkerings bromsen själv och från ingenstans så tjöt bilen att de är nåt fel med bromsen och knappen till sätta på bromsarna blinkar konstant och så fort jag åker lite så tjuter bilen innefrån som att jag inte får åka nånstans. Kopplade på vcds igen och felsökte så fick jag detta som fel (som bilden jag la upp). Ringde med en auktoriserad verkstad om hjälp och de hade ingen tid om 2,5 veckor så tänkte om någon här som är bilkunning och hjälpa eller tipsa vad som är felet är?
Väldigt tacksamt de som kan! :-)




https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228552/228552-1a4090dba5f8aceadccd1f8e3e164ecd.jpg

Bjorklund21
11 juni 2018 · 14 Inlägg

Kabelbrott?

Soulman
11 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Köra kan du göra men det kommer inte gå särskilt snabbt. Är kanske vänster och höger motor lika? Prova att byta plats på dem.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Och jag tippar på att omprogramering måste göras för att få rätt på det hela..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
11 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Nja, om man inte följer rådet som poppar upp när man öppnar oken kan det bli problem. Så hade TS batteriladdaren påkopplad?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
MapPhan
11 juni 2018 · 5 Inlägg

Bjorklund21 skrev:
Kabelbrott?

Jag har testat dragit ur kontakten , rengjort kabeln men får samma fel kod.

chanstagarn skrev:
Och jag tippar på att omprogramering måste göras för att få rätt på det hela..

Så måste jag skicka in det på verkstad.. Trist.. hmm

Soulman skrev:
Nja, om man inte följer rådet som poppar upp när man öppnar oken kan det bli problem. Så hade TS batteriladdaren påkopplad?

Nja, köra kan jag men då tjuter bilen innefrån och då får jag väl använda ett par starka hörlurar haha.
Yes hade batteriladdare 12v på och sen öppnade oken, stängde efter bytet men väldigt skumt att de öppnade av sig själv så fort man startade bilen.

it_mutt Avstängd
11 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Händer det något när du trycker på knappen?

Du har alltså kört "fram"/ut kolvarna efter bytet.... OCH gjort grundinställningen?

- - - - Edit - - - -

Ett eventuellt KABELBROTT sitter ju då kanske inte i själva kontakten....kan vara så enkelt att där är sopkass kontakt mellan kabel och kantakt i "andra änden" (dvs där kablarna går in i kontakten)

Senast redigerat av it_mutt (11 juni 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
11 juni 2018 · 1 271 Inlägg

it_mutt skrev:
Händer det något när du trycker på knappen?

Du har alltså kört "fram"/ut kolvarna efter bytet.... OCH gjort grundinställningen?

- - - - Edit - - - -

Ett eventuellt KABELBROTT sitter ju då kanske inte i själva kontakten....kan vara så enkelt att där är sopkass kontakt mellan kabel och kantakt i "andra änden" (dvs där kablarna går in i kontakten)

Just. Och för att utesluta motorproblem, byta plats på motorerna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Soulman
11 juni 2018 · 1 271 Inlägg

MapPhan skrev:

Bjorklund21 skrev:
Kabelbrott?

Jag har testat dragit ur kontakten , rengjort kabeln men får samma fel kod.

chanstagarn skrev:
Och jag tippar på att omprogramering måste göras för att få rätt på det hela..

Så måste jag skicka in det på verkstad.. Trist.. hmm

Soulman skrev:
Nja, om man inte följer rådet som poppar upp när man öppnar oken kan det bli problem. Så hade TS batteriladdaren påkopplad?

Nja, köra kan jag men då tjuter bilen innefrån och då får jag väl använda ett par starka hörlurar haha.
Yes hade batteriladdare 12v på och sen öppnade oken, stängde efter bytet men väldigt skumt att de öppnade av sig själv så fort man startade bilen.

Nja jag tänkte mer om du vill köra bilen till verkstad så går det ju utan bärgare, men det går långsamt eftersom bilen hamnar i limp mode och som du säger låter lite.
Kör cykeln igen med att öppna och stänga oken. Stäng av tändningen slå på igen och testa handbromsfunktionen. Gör det flera gånger och cykla tändningen däremellan. Ibland är det direkt nödvändigt. Många problem har jag stött på men inte att oket jobbar åt fel håll på olika sidor.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Det borde fungera att lura elektroniken..
Kanske t o m låta oket vara öppet så kanske den förbenade elektroniken stänger..smile

Senast redigerat av chanstagarn (11 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bjorklund21
11 juni 2018 · 14 Inlägg

Du kan koppla 12 volt direkt på elmotorn om du vill testa den

MapPhan
11 juni 2018 · 5 Inlägg

it_mutt skrev:
Händer det något när du trycker på knappen?

Du har alltså kört "fram"/ut kolvarna efter bytet.... OCH gjort grundinställningen?

- - - - Edit - - - -

Ett eventuellt KABELBROTT sitter ju då kanske inte i själva kontakten....kan vara så enkelt att där är sopkass kontakt mellan kabel och kantakt i "andra änden" (dvs där kablarna går in i kontakten)

Den blinkar men när jag trycker upp knappen så hör jag att högra bromskolven sätt in men vänstra är helt dött.

Soulman skrev:

it_mutt skrev:
Händer det något när du trycker på knappen?

Du har alltså kört "fram"/ut kolvarna efter bytet.... OCH gjort grundinställningen?

- - - - Edit - - - -

Ett eventuellt KABELBROTT sitter ju då kanske inte i själva kontakten....kan vara så enkelt att där är sopkass kontakt mellan kabel och kantakt i "andra änden" (dvs där kablarna går in i kontakten)

Just. Och för att utesluta motorproblem, byta plats på motorerna.

Får väl ta den tipset när jag är hemma. :-)

chanstagarn skrev:
Det borde fungera att lura elektroniken..
Kanske t o m låta oket vara öppet så kanske den förbenade elektroniken stänger..smile

Hur lurar jag den? ( Är inte så proffsig på meka men kan väl försöka) hehe.

Bjorklund21 skrev:
Du kan koppla 12 volt direkt på elmotorn om du vill testa den

Men hur kopplar jag den liksom vilken är plus och minus?

Bjorklund21
11 juni 2018 · 14 Inlägg

Jag tror att du bara har 2 stift på motorn alltså plus eller minus så det är väl bara att prova men kolla om kablarna är färgade, är det röd och svart blir det ju lätt att veta om det bara finns 2 stift.

Senast redigerat av Bjorklund21 (11 juni 2018)

MapPhan
11 juni 2018 · 5 Inlägg

Bjorklund21 skrev:
Jag tror att du bara har 2 stift på motorn alltså plus eller minus så det är väl bara att prova men kolla om kablarna är färgade, är det röd och svart blir det ju lätt att veta om det bara finns 2 stift.

Hmm ska kolla och testa! Tack!  :-)

Bjorklund21
11 juni 2018 · 14 Inlägg

Skriv hur det gick! smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 juni 2018 · 4 917 Inlägg

Ja, för vi e sugna på att veta om du fick till det och även hur..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang